صدای جنوب: باانتشار تصاویر خاص سیدمحمدموحد وپیگیری های شجاعانه وی درخصوص سد آبریز، میرارش تقوی ازفعالان فضای مجازی کهگیلویه دریادداشتی به ضرورت احداث سد آبریز پرداخت. متن یادداشت بدین شرح است: بسم الله الرحمن الرحیم ((سدآبریز حق مسلم وشرعی مردم کهگیلویه ی بزرگ است )) امیرالمومنین (ع) در نهج البلاغه حقوق متقابلی رابرای حاکم اسلامی […]
صدای جنوب:
باانتشار تصاویر خاص سیدمحمدموحد وپیگیری های شجاعانه وی درخصوص سد آبریز، میرارش تقوی ازفعالان فضای مجازی کهگیلویه دریادداشتی به ضرورت احداث سد آبریز پرداخت.
متن یادداشت بدین شرح است:
بسم الله الرحمن الرحیم
((سدآبریز حق مسلم وشرعی مردم کهگیلویه ی بزرگ است ))
امیرالمومنین (ع) در نهج البلاغه حقوق متقابلی رابرای حاکم اسلامی و مردم برشمردند که مختصربه فرازهایی از آن که به موضوع مورد نظرم ارتباط مستقیم دارد اشاره میکنم حقوق حاکم اسلامی که باید توسط مردم ادا شود عبارتند از :۱-وفاداری به پیمانی که با رهبر خود بستند۲-خیرخواهی برای حاکم اسلامی چه درحضور وچه درغیاب ۳- بسیج عمومی درهنگام فراخوانده شدن ۴-اطاعت وفرمانبرداری از قوانین دولت اسلامیدراینجا همگان را به شهادت میگیرم که ما مردم کهگیلویه برپیمانی که با رهبرفرزانه خود بسته ایم استواریم واین را به کرّات ثابت کرده ایم همیشه خیرخواه نظام بوده وهیچگاه تحت تاثیر بمب باران رسانه ای دنیای استکبارواستعمار برعلیه نظام اسلامی تبلیغ ویا تجمع نکرده وهمواره خیرخواه نظام ورهبری بوده وهستیم کی وکجا نظام اسلامی فراخواند وما اجابت نکرده ایم ؟ آیا همیشه صف اول جبهه های جنگ نبوده ایم ؟آیا عزیزترین ورعناترین جوانانمان را روانه جبهه های جنگ نکردیم تا نهال انقلاب از خون شهدا سیراب شده و به درخت تنومند امروز بدل شود که حتی دشمنان از نگاه کردن به این سرو تناوروآزادومستقل وحشت دارند ؟چه مواردی از تمرد مردم کهگیلویه از قوانین دولت وجود دارد؟من به عینه دیده ام در شهرهایی از ایران مردم آشکاراقبوض آب وبرق را پرداخت نمیکنند وبرخلاف قانون چندیدن وچندبرابر سرانه مصرف میکنند آشکارا سوخت وسایر اقلام را قاچاق میکنند مردم کهگیلویه به کدام قانون مدنی دولت گردن ننهاده وکجا تمرد کرده اند ؟کی فراخوانده شده واجابت نکرده اند؟درچه مواردی توطئه کرده وخیرخواه نظام نبوده اند ؟کجا پیمان شکسته اند؟ماهمیشه وفادار ،فداکار،خیرخواه ومطیع بوده وهستیم اما درعوض همیشه کمترین مواهب را از طرف نظام دریافت کرده ایم !! چرا؟امیرالمومنین درهمین خطبه حقوقی هم برای مردم تعریف کرده اند که تنها به یکی دو مورد که به بحث ما اشاره مستقیم دارد اشاره میکنم؛حقوق مردم بر حکومتامیر مؤمنان(ع) حقوق ملت را بر دولت برشمرد زیرا در نظام حکومت اسلامی، مردم بر دولت حاکم، حقوقی دارند که دولتمردان متعهدند از عهده آن برآیند.امیر مؤمنان(ع) چهار حق اساسی را بیان میدارد: ۱٫ النصحیه لکم (هدایتگرایی):رهنمودهای خالصانه، پدرانه و حکیمانه، بدون جهتگیری، که در آنها همه اقشار و آحاد ملت یکسان مد نظر باشند. این بدین معنا است که دولت اسلامی، در سیاستگذاریهای خود، باید تنها مصالح امت را بهطور همگانی و بدون تبعیض درنظر بگیرد. گروهها و جناحها و احزاب سیاسی که از تودههای ملت و از متن جامعه برخاستهاند، و همگی در راستای اِعلای کلمه اِسلام و تثبیت اَرکان نظام و در سوی تأمین مصالح ملی میکوشند – البته با شیوهها و روشهای گوناگون، ولی غیر متضاد – همگی در سیاستگذاریهای دولت یکسان مد نظر قرار گیرند، هرچند ممکن است اکثریت دولت را اعضای یک جناح یا یک حزب تشکیل دهند، یا متمایل به آن باشند، ولی مقتضای حکمت سلیم و عدل مستقیم آن است که در سیاستگذاریها فراجناحی عمل کنند، تا همسویی و همگونی همگان در پیشرفت اَهداف سیاسی حکومت اسلامی به بهترین شکل و با تأیید و پشتوانه مردمی فراهم گردد، و از هرگونه کارشکنی مصون بماند. ۲٫ و توفیر فیئکم (فقرزدایی):حضرت، دومین وظیفه و تعهد دولت در برابر ملت را، تأمین رفاه در زندگی همه مردم میشمارد که با ایجاد اشتغال و رونق دادن به کشت و کار و صنعت و تجارت و بالا بردن سطح درآمدها و ریشهکن ساختن بیکاری، میسر است. دولت عادله، علاوهبر کوشش در تأمین بودجه لازم برای اِداره کشور در ابعاد مختلف سیاسی، نظامی، فرهنگی و غیره، باید در فراهم ساختن امکانات مورد نیاز برای رشد اقتصادی کشور، با تمام توان بکوشد.امکاناتی را که در گسترش و بهبود کشاورزی مؤثر است، بهطور گسترده در اختیار کشاورزان قرار دهد، و شرایط لازم برای بهبود بخشیدن به وضع کشاورزی فراهم سازد، و کاستیها را برطرف کند. نه آنکه آنان را – که بیشتر ناآگاه یا مستضعفند – به خودشان واگذار نماید. بلکه باید همواره و بطور مستمر، دولت نظارت کارشناسانه بر پیشرفت کشاورزی داشته باشد.همچنین در بُعد صنعت برای تأسیس کارخانههای صنعتی خرد و کلان تا سرحد بینیازی از وارد کردن فرآوردههای صنعتی مورد نیاز عموم بکوشد. و در بُعد تجارت داخلی و خارجی و جذب سرمایهها و به کار انداختن آنها، و ایجاد توازن بین درآمد عمومی و مصرف، و توزیع عادلانه ثروت و بالا بردن سطح درآمد سرانه آحاد ملت، زیر نظر کارشناسان خبره و دلسوز اقدام نماید.استفاده حکیمانه از ثروتهای ملی و طبیعی و اندوختههای خدادادی، و دادن مجال به مردم در بهرهبرداری از آنها در چارچوب مقررات و زیر نظر مستقیم دولت، از دیگر اقدامات ضروری دولت اسلامی است.من به نمایندگی از مردم کهگیلویه سوالی دارم ،آیا درمقابل وظایفی که با نثار جان وتحمل مصائب جانکاه به انجام رسانده ایم آنگونه که مولا علی فرموده اند از مزایای حکومت بهرمند شده ایم؟کدام مجتمع صنعتی در شهرستانهای کهگیلویه احداث شده است ؟چه امکان اشتغالی برای جوانان امروز که فرزندان رزمندگان جان برکف دیروزند ایجاد شده است؟آیا حق مردم استان کهگیلویه وبویراحمد از نفت صادراتی به عدالت پرداخت شده است؟آیا دراستخدامی های بنگاههای صنعتی که درشهرستانهای مجاور که روزگاری نه چندان دور جان برسر حفظشان گذاشتیم ،احداث شده اند مظلوم واقع نشده ایم ؟گذشته از همه ی این موارد آیا محروم شدن از امکانی که خداوند فراهم فرموده است ظلم مسلم نیست آیا این عدالت است که حق آبه شرعی وقانونی ما از رودمارون فدای زیاده خواهی های دیگران شود؟ما هیچگاه خواهان این نیستیم که آب شرب وحتی کشاورزی متناسب وعادلانه را از هموطنانمان دریغ کنیم اما آیا این انصاف است که بیابانهای اطراف بهبهان ،رامهرمز،وشادگان باتیغ بلدوزرها تسطیح شده وبه زمینهای کشاورزی آبی تبدیل شوند ودرمقابل کشتزارهای چندهزارساله مردم مظلوم کهگیلویه یابه زیر دریاچه سدرفته ومدفون شوندویابرلب آب جاری حق کشت نداشته باشند؟◦ حق آبه به چندصورت تعلق میگیرد؛ ۱_ تخصیص آب براساس مالکیت زمین حق آبه براساس مالکیت زمینی که آب درآن ویا مجاورت آن جریان دارد به جوامع تعلق میگیرد که براین اساس مردم کهگیلویه ی بزرگ دارای اولویت طبیعی وقانونی وشرعی هستند◦ ۲_ تخصیص جامعه محور دراین روش جوامعی که در سرچشمه آب و جایی که سرشاخه های رودخانه آغاز میشوند نسبت به سایرین تقدم دارند که طبق این روش هم مردم کهگیلویه ی بزرگ صاحب حق تقدم هستند◦ ۳_ حق آبه براساس برداشت قبلی دراین روش تقسیم هرکس زودتر از آب یک رودخانه ،جویبار،دریاچه ،چاه ویاهر منبع مولد دیگری استفاده مفید و مداوم داشت حق تقدم بر دیگران داردچطورمیشود از تپه ماهورهای اطراف بهبهان تا بیابانهای رامشیروجراحیورامهرمزوشادگان همه وهمه سرسبزاز کشت هندوانه وخربزه وبرنج باشند اما تشنگی وآفتابسوختگی گاومیش های تالاب شادگان شمشیری تیزشوند وگلوی سدآبریز وحق آبه ی مردم کهگیلویه را نشانه بروند؟این زمینهای بایر که به لطف امکانات صنعتی به مزرعه تبدیل شده اند باکدام حجت شرعی صاحب حق آبه شده اند؟عاقلانه تر نیست اگرصدهانهرغیرقانونی منشعب از رودجراحی وکشت های غیرمجاز محصولات نامتناسب باطبیعت بیابانی خوزستان را باعث خشکی تالاب شادگان بدانیم تا اینکه اجازه دهیم به دروغ گناه این فاجعه به گردن سدی که هنوز ساخته نشده است انداخته شود؟تپه ماهورهای تطراف بهبهان براساس کدام قانون وحجت شرعی تسطیح وصاحب حق آبه از رود مارون شده اند؟اینکه یک عده با پافشاری بر زیاده خواهی و اعمال غیرقانونی وبلاتوجیه آشکارا حاکمیت رابه ناامنی ،شورش ومشکلات امنیتی تهدیدمیکنند نشانه ی چیست؟آیا این مهم جز به پشتگرمی دست بالا در مناصب حکومتی وتعداد زیاد نمایندگان خوزستان درمجلس شورای اسلامی امکان پذیر است ؟هیچ هیاهو وتهدید وترعیبی نمیتواند مردم کهگیلویه را از حق مسلم خود که همانا حق آبه شرعی از رود مارون واحداث سدآبریز که وسیله تحقق این مهم است منصرف کند ما شیعه امیرالمومنین (ع)هستیم وطبق فرمایشات مولای متقیان وظایف خود رادرقبال حکومت اسلامی به کمال ودربسیاری موارد ایثارگرانه فراتر از حد معین انجام داده واز حکومت اسلامی انتظاری جزعدالت ورعایت متقابل حقوق حقه ی خویش نداریم خداوند همه ی مارا هدایت کند که قلم وقدم را جز برای رضای خدا برنداریم و منت نهاده و سایه پرنعمت رهیری عزیز ونظام مقدس جمهوری اسلامی را برمرز وبوم ایران بزرگ مستدام دارد.
ان شاالله
میرآرش تقوی