پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب-صدای مردم جنوب ایران

پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب | Sedayejonoob.ir

منتشر شده در تاریخ: 12 مهر 1401 ساعت 09:07:: شناسه خبر: 126327

سفرهایی که بوی توسعه و امید می‌دهد

مسلم است که حضور بدون واسطه مسوولان عالی رتبه برای نظارت بر مصوبات پیش بینی شده هیات دولت در کنار تلاش شبانه روزی مسوولان محلی راهکاری اثربخش  در راستای گره گشایی از مشکلات و تقویت زیرساخت های زندگی مردم می باشد که البته طی یکسال گذشته تاکنون در بسیاری از موارد پیامدهای مثبت خود را […]

مسلم است که حضور بدون واسطه مسوولان عالی رتبه برای نظارت بر مصوبات پیش بینی شده هیات دولت در کنار تلاش شبانه روزی مسوولان محلی راهکاری اثربخش  در راستای گره گشایی از مشکلات و تقویت زیرساخت های زندگی مردم می باشد که البته طی یکسال گذشته تاکنون در بسیاری از موارد پیامدهای مثبت خود را در کهگیلویه و   بویراحمد نشان داده است.
شهروندان این خطه از ایران که در بازه زمانی یک سال پیش شاهد تصویب ۲۱۷ مصوبه در سفر مهرماه آیت الله رییسی به سرزمینشان بوده اند حالا با حضور میدانی معاون اجرایی رییس جمهور  و خبرهای خوب او به تحقق وعده های دولت امیدوارتر شده اند.

 تحقق ۹۰درصدی مصوبات سفر رییس جمهور

تحقق ۹۰ درصدی مصوبات سفر رییس جمهور به کهگیلویه و بویراحمد نخستین خبر امیدبخش این  مسوول ارشد به استان است که تاییدی بر تلاش مدیر ارشد ، کارآمدی تیم اقتصادی دولت و مجموعه مدیران جوان دولت سیزدهم در این دیار است .
نگاهی به مصوبات سفر پارسال آیت الله رییسی به کهگیلویه و بویراحمد که زیرساخت های مورد نیاز زندگی مردم در حوزه های مختلف راه ، آب ، کشاورزی ، بهداشت، طرح های اقتصادی و اشتغال درآن گنجانده شده چشم انداز روند توسعه در این استان را بطور روشن ترسیم کرده است.

سفرهایی که بوی توسعه و امید می‌دهد

 

 سید صولت مرتضوی معاون اجرایی رئیس جمهور گفت : بیش از ۹۰درصد مصوبات سفر مهرماه پارسال  رئیس جمهوربه کهگیلویه و بویراحمد اجرایی و به سرانجام رسیده است.

وی  به اقدامات جهادی و جهشی در خصوص تکمیل طرح های نیمه تمام در استان کهگیلویه و بویراحمد که سال ها راکد مانده بود اشاره کرد و اظهار داشت: عملکرد مسئولان در پیگیری اعتبارات سفر رئیس جمهور مطلوب بوده و کارهای خوبی در حوزه بهداشت و درمان، کشاورزی، صنعت و معدن و  بازگشت واحدهایی که سال‌ها تعطیل بودند به چرخه تولید انجام گرفته است.

مرتضوی اظهار داشت: برای تحقق برخی مصوبات که انگشت شمار هستند موانعی وجود دارد که هم در مرکز استان و هم در تهران پیگیری های لازم صورت می گیرد.

پیشرفت ۹۳درصدی پتروشیمی گچساران 

استاندار کهگیلویه و بویراحمد در جریان بازدید معاون اجرایی رئیس جمهور از پروژه در دست ساخت پتروشیمی گچسارن گفت: این مجتمع ۹۳ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و تلاش می شود تا پایان سال ۱۴۰۱ به بهره برداری برسد.

سفرهایی که بوی توسعه و امید می‌دهد

 سید علی احمد زاده  افزود: این طرح ملی سالانه یک میلیون و ۲۵۰ هزار تن خوراک اتان خود را از پالایشگاه بید بلند بهبهان با خط لوله ای بطول ۹۵ کیلومتر تامین می کند.

وی سرمایه گذاری این طرح صنعتی ۱۰۵ هزار میلیارد ریال و ۵۹۴ میلیون یورو اعلام کرد.

احمد زاده بیان کرد: تحقق به هنگام طراحی،احداث و نصب تجهیزات پتروشیمی گچساران مدیون توان متخصصان داخلی است که در این زمینه سنگ تمام گذاشتند.

وی اظهار داشت: محصول مجتمع پتروشیمی گچساران یک‌میلیون تن اتیلن و نیز ۸۴ هزار تن +C۳(برش پروپان و سنگین تر) در سال خواهد بود.

احمد زاده تصریح کرد: واحد الفین تصفیه پساب صنعتی  این طرح هم اکنون با ۷۱درصد پیشرفت فیزیکی، واحد تولید بخار با ۷۸ درصد، ساخت برج خنک کننده با ۹۵درصد پیشرفت در دست اجراست

وی گفت: همچنین واحد های هوا نیتروژن با ۸۳ درصد، واحد تصفیه آب نیز با ۹۳درصد پیشرفت، مخازن ۹۹ درصد پیشرفت  و واحد الفین با ۹۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

احمد زاده میزان پیشرفت فیزیکی خط تامین آب این طرح صنعتی را ۹۵ درصد اعلام کرد و گفت: هم اکنون خط تامین برق این طرح صنعتی ۹۵ و خط  گاز و سوخت ۹۸ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

احمد زاده  گفت: ساختمان و نصب این طرح اقتصادی بیش از ۹۰ درصد پیشرفت، خرید ۹۸ درصد و مهندسی ۹۸ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

وی اظهار داشت: پتروشیمی یکی از ارکان مهم صنعت نفت در زنجیره تولید و موتور محرک توسعه اقتصادی، سیاسی و اجتماعی کشور است و نقش مهمی در تولید ناخالص ملی دارد.

احمد زاده  با بیان اینکه پترو شیمی گچساران هم اکنون رشد چشمگیری دارد افزود: بیش از سه هزارو ۵۰۰ نفر هم اکنون در این طرح اقتصادی مشغول به کار هستند.

 بازگشت واحدهای تعطیل به چرخه تولید

یکی از راهبردهای دولت در سفرهای استانی توجه ویژه به استان‌های محروم کشوربه ویژه کهکیلویه و بویراحمد است که رئیس جمهور در سفر استانی خود اعتبارات و مصوبات خوبی در زمینه عمرانی و اقتصادی داشته است که در حوزه عمرانی ۳ هزار و ۶۰ میلیارد تومان اعتباری اختصاص داده که ۷۰۰ میلیارد تومان در سال ۱۴۰۰ تخصیص داده شد و به گفته مرتضوی این استان امسال در آستانه تخصیص اعتبار ۵۰۰ میلیاردتومانی دیگر است

به گفته کیامرث حاجی زاده معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد تمام ۲۱۷ طرح مصوب استان فعال هستند که یکی از اقدامات مهم دولت رفع اصلاح شبکه‌های توزیع آب شرب در یاسوج است که در ۵۰ سال گذشته با تنش آبی روبرو بود که با تخصیص اعتبار ۲۲۰ میلیارد تومانی طی سه سال حاصل شد و در متمم سفر رئیس جمهور هم برای اصلاح شبکه های آبی استان به غیر یاسوج ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای اصلاح توزیع شبکه‌های آبی استان در نظر گرفته شده است. این یکی از مهمترین اقدامات دولت فعلی برای استان بود

مرتضوی در خصوص ارزیابی عملکرد مسئولان استان در جهت پیگیری مصوبات سفر رئیس جمهور را مطلوب توصیف کرد و گفت که کارهای خوبی در حوزه بهداشت و درمان، کشاورزی، صنعت و معدن و بازگشت واحدهایی که سال‌ها تعطیل بودند و به چرخه تولیدبازگشتند، انجام و معدل خوبی از موفقیت ها حاصل شد.

بازگشت کارخانه قند یاسوج به چرخه تولید در مسیر تحقق
تلاش برای بازگرداندن کارخانه قند یاسوج به عنوان یکی از قدیمی ترین واحدهای تولیدی کهگیلویه و بویراحمد به چرخه تولید و از جمله مطالبات مردم این خطه بوده که تحقق آن افزون بر ایجاد اشتغال رونق تولید را به دنبال خواهد داشت .احیای این طرح معطل مانده و تعطیل که یکی از مصوبات سفر رییس جمهور به استان در پاییز پارسال بوده اکنون با تحقق آن فاصله چندانی نیست. 
این کارخانه ظرفیت مصرف روزانه یکهزارتن چغندر قند را دارد که در فاز دوم آن این میزان به بیش از۲هزار تن در روز خواهد رسید.
 مرتضوی در این ارتباط گفت : این کارخانه که به مدت هفت سال تعطیل شده بود هم اکنون به همت ستاد اجرایی فرمان امام این طرح در حال احیاست و  ۶۵درصد پیشرفت کاری داشته است. 
مدیرعامل کارخانه قند یاسوج با بیان اینکه بسیاری از تجهیزات این واحد تولیدی در گذشته به سرقت رفته بود اظهار داشت:به همت ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) این واحد تولیدی در حال بازسازی و نوسازی دوباره است.

پارک آبی یاسوج زیرساختی نوین در حوزه گردشگری پایتخت طبیعت ایران 
ایجاد زیرساخت های نوین گردشگری در کنارظرفیت های طبیعی از جمله نیازهای استان کهگیلویه و بویراحمد برای رونق گردشگری است به همین دلیل ساخت  موج های آبی چند سالی دریاسوج آغاز شده اما روند اجرایی این طرح طولانی شده  که دولت مصمم است تا با شتاب بخشی به روند اجرای این طرح گامی بلند به سوی بهره وری بهینه از ظرفیت های گردشگری به منظور بهبود معیشت شهروندان بردارد.
سرمایه گذاری ۱۲۰میلیارد تومان برای پروژه موج های آبی یاسوج خبر امید بخش دیگر دولت همزمان با سفر معاون اجرایی رییس جمهور به کهگیلویه و بویراحمد است که می تواند فعالان حوزه گردشگری استان را نسبت به بهبود درآمدشان خوشبین کند. 
به گفته خضوعی مدیر پروژه سرزمین موجهای آبی تاکنون ۱۲۰ میلیارد تومان برای این طرح هزینه شده است.
پارک آبی در شهر یاسوج مرکز کهگیلویه و بویراحمد در حال ساخت است و با بهره برداری از آن حدود ۱۰۰ نفر مشغول به کار خواهند شد.
استخر شنا، استخر بچه ها، استخر درمانی، وان نمک، سالن ماساژ، رودخانه آرام و انواع سرسره های آبی از جمله مواردی بوده که در پارک آبی پیش بینی شده است.
ساخت این طرح در سال ۱۳۹۸ شروع شده بود و بر اساس گفته مسوولان این پارک هم اینک بیش از ۹۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

تلاش برای توسعه راه های ارتباطی/ ابر پروژه پاتاوه به دهدشت 

سفرهایی که بوی توسعه و امید می‌دهد

شتاب بخشی به روند ساخت جاده پاتاوه به دهدشت به عنوان بزرگترین طرح عمرانی کهگیلویه و بویراحمد و ابر پروژه کشوری  که یکی از مصوبات سفر رییس جمهور به این استان است، افزون بر خروج بخش های قابل توجه استان از بن بست ارتباطی می تواند به رونق گردشگری و دیگر صنایع کمک کند.

این طرح علاوه بر خارج کردن شهرستان کهگیلویه به صورت کلی از بن بست ، ارتباط ۲ بخش دیشموک ، چاروسا و شهرستان لنده را به صورت مستقیم با یاسوج مرکز استان متصل می کند به گونه ای که فاصله کنونی ۳۰۰ کیلومتری بخش دیشموک و فاصله ۲۸۰ کیلومتری بخش چاروسا و فاصله ۲۴۰ کیلومتری شهرستان لنده با شهر یاسوج مرکز استان را به ترتیب به ۱۹۰ ، ۱۷۰ و ۱۴۰ کیلومتر کاهش می دهد..

جاده پاتاوه – دهدشت با عبور از چشم انداز های زیبای طبیعی در شهرستان های دنا و بویراحمد و سپس کهگیلویه به بهبهان در استان خوزستان وصل می شود که از مزیت های مهم آن در حمل و نقل کالا ، مسافر و گردشگری است. عبور این مسیر از مجاورت رودخانه مارون و سرچشمه های آن به طول ۷۵ کیلومتر یکی دیگر از چشم اندازهای زیبا و مهم این مسیر محسوب می شود که در آینده می تواند حرف های بیشتری در حوزه گردشگری داشته باشد. 

این جاده طوری طراحی شده است که در عبور از استان تعداد زیادی از روستاهای شهرستان های بویراحمد و کهگیلویه را پوشش می دهد و از محرومیت خارج می کند.
با تکمیل شدن جاده پاتاوه – دهدشت ،۴۰۰ روستا با ۱۰۰ هزار نفر جمعیت از جاده دسترسی مناسب برخوردار شده و خدمت رسانی دولت به ساکنان آنها  سهولت صورت می گیرد.

طرح بزرگ پاتاوه – دهدشت به طول ۱۳۶ کیلومتر در ادامه محور اصلی شهرضا – سمیرم – بهبهان  است که ارتباط استان‌های جنوب غرب کشور از جمله خوزستان به استان های مرکزی ایران برقرار می کند و نقطه ثقل و میانبر بین استانهای جنوبی و کریدور شمال به جنوب کشور به حساب می‌آید.

معاون اجرایی رئیس جمهور  از جاده ۱۳۶کیلومتری پاتاوه به دهدشت که تکمیل آن جزو مصوبات سفر مهرماه ۱۴۰۰رئیس جمهور به کهگیلویه و بویراحمد است ، بازدید و از روند اجرایی کار ابراز رضایت کرد.
مدیرکل راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد گفت: طول جاده پاتاوه به دهدشت ۱۳۶ کیلومتر در قالب سه قطعه است که قطعه یک و ۲ تکمیل شده اند و قطعه سوم به طول ۶۳ و نیم کیلومتر بیش از ۹۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
محمد راستا افزود:  از محل اعتبارات سفر رییس جمهور ۵۰۰ میلیارد تومان به این جاده اختصاص یافت که هم اینک کاراحداث آن در حال انجام است.

وی تصریح کرد: براساس برنامه ریزی قرار است این محور تا پایان ۱۴۰۱ به طور رسمی تکمیل و افتتاح شود اما با توجه ریزش تونلشاید کمی دیرتر از موعد تعیین شده، افتتاح شود.
پروژه ملی جاده پاتاوه – دهدشت به عنوان یکی از ۹ پروژه راهسازی کشور بوده که نقش راهبردی در توسعه استان دارد. و به عنوان یک پروژه طلایی  روند اجرایی آن طی یکسال اخیر شتاب ویژه ای گرفت.
۱۳ تونل به طول هشت هزار و ۲۰۰ متر و تعداد ۱۸ دستگاه پل بزرگ بالای دهانه ۱۶ متری در این جاده طراحی شده است.
تلاش برای ساخت سد کوهبرد
ایجاد سد برای انتقال آب به زمین های کشاورزی یکی از برنامه های دولت در کهگیلویه و بویراحمد است به طوری که با اختصاص اعتبار سرعت ساخت این سد افزایش یافته است.
این طرح پس از چند سال راکد بودن از سال ۱۳۹۶ توسط شرکت زهکش بنای دهدشت در فاز اول آغاز به احداث کرد و باوجودکمبود تخصیص اعتبارات با سرمایه پیمانکار فاز اول(با ارتفاع۲۶متر و حجم ۲/۵میلیون متر مکعب) تکمیل شد.

سد کوهبرد اقدامی امید بخش برای کشاورزان کهگیلویه 
در جریان بازدید معاون اجرایی رئیس‌جمهور از سد کوهبرد مدیرکل جهادکشاورزی کهگیلویه وبویراحمد گفت: در سفر مهرماه پارسال هیات دولت به استان ۴۷۰ میلیارد ریال برای تکمیل سد کوهبرد شهرستان کهگیلویه اختصاص یافت.
سید علی معتمدی افزود: تاکنون ۱۰میلیارد تومان از این اعتبار اختصاص و جذب شده پیشرفت فیزیکی طرح سد کوهبرد از ۴۰ به ۶۵درصد رسیده است. 
وی بیان کرد:  تاکنون ۴۰میلیارد تومان اعتبار برای اجرای ان هزینه شده است. 
او با اشاره به اینکه  ۵۰۰ میلیارد ریال برای تکمیل سد کوهبرد مورد نیاز است  اظهار داشت : با بهره برداری از این سد، ۳۵۰ هکتار از اراضی کشاورزی پایین دست آبیاری خواهد شد.

پایداری آب آشامیدنی شهر یاسوج در مسیر تحقق
قدمت بیش از ۴۰ ساله شبکه توزیع آب و میزان هدر روی بالای آن در شبکه توزیع  سبب بروز اخلال در روند آبرسانی به مناطق مختلف شهر یاسوج شده است به طوری که شهروندان این شهربه ویژه در فصل تابستان از قطعی آب خانه های خود در مدت زمان یک هفته خبر می دهند که این معضل مسوولان را بر آن داشت تا شبکه فرسوده آب شهر یاسوج را اصلاح کنند و این مهم در سفر رییس جمهور به استان به تصویب رسید.

معاون اجرایی رئیس جمهور برای بررسی آخرین وضعیت طرح اصلاح شبکه آب شهر یاسوج از این پروژه بازدید کرد و در جریان آخرین فعالیت های انجام شده قرار گرفت. مرتضوی در این خصوص گفت: اقدامات خوبی برای اصلاح شبکه آب شهر یاسوج صورت و فعالیت های انجام شده رضایت بخش است.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری کهگیلویه و بویراحمد نیز در جریان این بازدید گفت: ۱۵طرح اصلاح شبکه آب در مرکز استان در دست اجراست و با اتمام آن بخش عمده ای از مشکل تنش آبی در شهر یاسوج رفع خواهد شد.
 اسفندیار برخه ابراز داشت: بخشی از شبکه توزیع آب این شهر که معاون اجرایی رئیس جمهور از آن بازدید کرد برای پنج هزار نفر جمعیت لوله گذاری شده بود اما اکنون جمعیت حدود ۴۰هزار نفر را با همان لوله سه اینچ خدمات رسانی می کند.
برخه تصریح کرد: در سفر رییس جمهور پروژه ای برای اصلاح شبکه آب پیش بینی شد که با اتمام آن آب آشامیدنی حدود ۴۰ هزار نفر تامین می شود.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کهگیلویه و بویراحمد گفت:  ۲۲۰ میلیارد تومان از محل سفر مهرماه ۱۴۰۰رئیس جمهور اعتبار پیش بینی شده بود و از این میزان تاکنون ۴۰ میلیارد تومان آن تخصیص یافته است.
وی تصریح کرد: با جذب ۴۰ میلیارد تومان اعتبار تخصیص یافته ۲۸ کیلومتر شبکه گذاری اجرا و ۲ هزار انشعاب هم وصل شده است

افتتاح ۲پروژه راهسازی 

معاون اجرایی رئیس جمهور  در جریان سفر یکروزه خود ضمن پیگیری و نظارت میدانی بر پروژه های در حال اجرا اقدام به افتتاح دو طرح راهسازی یکی در حوزه کمربندی یاسوج و دیگری در محور یاسوج به سی سخت کرد .

سفرهایی که بوی توسعه و امید می‌دهد

مرتضوی از پروژه ساخت و تکمیل کمربندی شهر یاسوج بازدید و پنج کیلومتر این پروژه را افتتاح کرد.

این پروژه به طول ۱۵ کیلومتر یکی از حادثه خیزترین نقاط استان کهگیلویه و بویراحمد به شمار می رود که سالانه تلفات زیادی در این جاده وجود داشت.

 معاون اجرایی رئیس جمهور در ادامه سفر یکروزه خود به استان کهگیلویه و بویراحمد همچنین فاز دوم جاده گردشگری و کوهستانی یاسوج به سی سخت را بطول هشت کیلومتر افتتاح و بر تکمیل این طرح زیربنایی تاکید کرد.

 مدیرکل راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد در این مراسم گفت: برای تکمیل این پروژه  ۳۰ کیلومتری که در منطقه کوهستانی در دست اجراست ۴۰۰میلیارد تومان طی طی سه سال در نظر گرفته شده است.

محمد راستا افزود: ۷۹میلیاردتومان این اعتبار تخصیص و جذب شده است و مابقی طی ۲سال آینده اختصاص و جذب خواهد شد.

به گفته راستا از مجموع پروژه  ۳۰کیلومتری یاسوج به سی سخت  که ۲تونل با هزار و ۵۰۰متر در آن جانمایی شده  ۱۴کیلومتر در سال های قبل افتتاح شده و هشت کیلومتر آن نیز امروز به بهره برداری رسید و مابقی نیز هم در دست اجراست.

رئیس جمهور نهم مهرماه ۱۴۰۰ در پنجمین سفر به استان کهگیلویه و بویراحمد سفر کرد .معاون اجرایی رئیس جمهور نیز در یکسالگی این سفر بمنظور نطارت و پیگیری مصوبات در استان کهگیلویه و بویراحمد حاضر شد و  با نظارت میدانی از نزدیک وضعیت اقدامات انجام شده را مشاهده و  از انجام بیش از ۹۰درصد مصوبات خبر داد.

 

 

دیدگاه ها بسته شده اند.

نظرسنجی

    • آخرین اخبار
    • پربازدیدترین اخبار

    ویدیو ها

    آگهی مناقصه شرکت پشتیبانی امور دام کشور

    همراه اول

    بالای صفحه
    طراحی سایت