پروژه پل چهارم بشار در سال ۹۴ به منظور خارج کردن یاسوج از تنگنای ترافیک کلنگزنی شد، در این سال ها چندین بار وعده تکمیل و افتتاح آن در رسانه ها درج شد اما هنوز افتتاح نشده است و مردم چشم انتظار بهره برداری از این پل هستند
به گزارش صدای جنوب ، عملیات اجرایی این طرح برای کاهش بار ترافیکی و بهبود وضعیت جاده دسترسی بیمارستان امام سجاد (ع) با حضور محمدباقر نوبخت معاون رئیسجمهور وقت و رئیس سازمان برنامهوبودجه کشور اردیبهشت ۹۴ آغاز شد.
ترافیک به معضلی اساسی برای مردم شهر یاسوج به ویژه در اغلب اوقات شبانه روز مبدل شده است و به علت کمبود زیر ساخت ها شهر یاسوج با راهبندان دسته و پنجه نرم می کند و در بیشتر مواقع این شهر را به بن بست می کشاند.
این روزها هم به دلیل تردد دانش آموزان و خانواده های آنان و نبود ناوگان حمل و نقل عمومی خیابان ها و معابر اصلی و فرعی شهر شلوغ و پر ازدحام است و شهر در صبح ، ظهر و عصرها هنگام تعطیلی مدارس به طور کلی قفل می شود.
افزایش ورود گردشگران به شهر یاسوج در بهار و تابستان و حتی در برخی روزهای تعطیل پایان هفته ترافیکی تا بیش از ۲ کیلومتر در ورودی و خروجی شهر یاسوج ایجاد میکند که بسیار مشکلزاست.
برای ورود و خروج از شهر یاسوج مرکز استان کهگیلویه وبویراحمد گریزی جز عبور از رودخانه بشار و گذر از پل های ساخته شده برروی آن نیست.
رودخانه بشار، شهر یاسوج را به ۲بخش تقسیم کرده و ۲ پل برای وصل کردن این بخش ها در دهه های گذشته ساخته شده بود و دوره مقاومت پل های اول و دوم بشار سال ۹۵ به اتمام رسیده است و پل های سوم و چهارم می تواند بخشی از مشکلات ترافیکی شهر گردشگری یاسوج را برطرف کند.
پل چهارم بشار یک پروژه مهم برای کاهش ترافیک شهر یاسوج است و از ویژگی های مهم پل چهارم بشار دسترسی آسان به بیمارستان امام سجاد، جنوب شهر یاسوج و روان سازی ترافیک خواهد بود.
پل دارای چهار دهانه است و در سه دهانه ۳۰، ۳۷ و ۳۳ متری به طول ۱۵۰ متر چهارمین پلی است که بر روی رودخانه بشار یاسوج احداث در حال احداث است که سازه ای اثر بخش برای اتصال چند مسیر شهر یاسوج محسوب می شود.
کندی پیشرفت فیزیکی پل چهارم بشار بر اثر مشکل مالی شهرداری
شهردار یاسوج با اشاره به بحث پدافند غیرعامل می گوید: در مواقع اضطراری و قفل شدن شهر با افتتاح پل سوم و در آینده نزدیک پل چهارم یاسوج از تنگنا خارج خواهد شد.
نستهن مقدم افزود: طرح پل چهارم بشار از سال ۹۴ کلنگ زنی شد اما به دلیل مشکلات مالی و سیستم های اجرایی پیشرفت قابل ملاحظه ای نداشت.
مقدم بیان کرد: طرح پل چهارم اکنون با تلاش شهرداری و حمایت های سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان و پشتکار پیمانکار توانسته به پیشرفت فیزیکی بالای ۹۰ درصد برسد.
طبق وعده های شهردار، قرار بود مرداد ماه سال گذشته این پل به طور رسمی افتتاح بشود اما پس از گذشت چندین ماه هنوز خبری از افتتاح آن نیست و مردم همچنان چشم انتظارند.
تاکید معاون عمرانی استاندار بر تعیین تکلیف پل چهارم بشار
معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد در هفته گذشته ، با اشاره به روند طولانی شدن بهره برداری از پروژه پل چهارم بشار بر تعیین تکلیف این پروژه تاکید کرد.
کیامرث حاجی زاده افزود: چندین بار در محل پل چهارم یاسوج حضور یافتیم و وعده افتتاح پل توسط شهرداری داده شد و خبرنگاران هم انعکاس دادند اما افتتاح نشده است.
وی ابراز داشت: پیمانکار پل چهارم بیشترین پول را دریافت کرده و این در حالیست که نبود پول بهانه طولانی شدن بهره برداری از این پل مطرح شده است.
حاجیزاده عنوان کرد: سال گذشته ۱۷ میلیارد تومان به پروژه پل چهارم بشار اختصاص یافت، امسال هم علیرغم اینکه یاسوج شهر نفتی نیست از محل اعتبارات نفت ۱۰ میلیارد تومان برای پروژه در نظر گرفته شد.
معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: هنوز ادامه مسیر پل به سمت سروک هنوز انجام نشده و شهرداری وعده ۲ ماه دیگر را میدهد که از وعده و وعیدها برای افتتاح پل چهارم بشار به ستوه آمده ایم.
وی تاکید کرد: این پل در کاهش ترافیکی شهر یاسوج بسیار موثر است و ضرورت دارد هر چه زودتر تعیین تکلیف شود و به سامان برسد.
رودخانه بشار شاهرگ حیاتی است که یاسوج و صدها روستا و آبادی بزرگ و کوچک در کنار آن شکل گرفته است.این رودخانه از تنگ سرخ و تنگ تیزاب در مرز استان فارس شروع شده و پس از گذر از یاسوج و دروهان با پیوستن به رود خرسان به کارون می ریزد. هسته اصلی و شاکله شهر یاسوج در دو سوی این رودخانه ایجاد شده است.