پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب-صدای مردم جنوب ایران

پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب | Sedayejonoob.ir

منتشر شده در تاریخ: 07 آذر 1401 ساعت 10:09:: شناسه خبر: 128246

تسهیلات اشتغالزایی برای عشایر کهگیلویه و بویراحمد اختصاص یافت

مدیرکل امور عشایر کهگیلویه و بویراحمد گفت: برای نخستین بار تسهیلات اشتغالزایی به عشایر استان به مبلغ ۲۰۰ میلیارد تومان اختصاص یافت.

فضل الله آذرفر روز دوشنبه در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ان اظهار داشت: عشایر استان می توانند تسهیلات اشتغال زایی از ۱۰۰ میلیون تا سقف ۲۰۰ میلیون تومان دریافت کنند.

وی افزود: تاکنون ۲ هزار نفر واجد شرایط برای این تسهیلات در مناطق مختلف عشایری استان شناسایی شده اند.

مدیرکل امور عشایر کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: سال های گذشته هیچ اعتباری مختص عشایر در این رابطه اختصاص داده نشده بود.

آذرفر تاکید کرد: همچنین امسال مبلغ هفت میلیارد تومان تسهیلات از محل بند ب ماده ۵۲ برای خرید نهاده های دامی برای عشایر استان در نظر گرفته شده است.

وی ادامه داد: عشایر برای دریافت این تسهیلات با نرخ ۱۰ درصد و بازپرداخت یک ساله می توانند مراجعه کنند و از تسهیلات برخوردار شوند.

مدیرکل امور عشایر کهگیلویه و بویراحمد ابراز داشت: هم اینک برای تامین نهاده های دامی امور عشایر هیچ گونه مشکلی ندارد و ارز ترجیحی برداشته شده و با نرخ آزاد به عشایر ارائه می شود.

آذرفر بیان کرد: هم اینک خرید پرواری دام عشایر استان توسط شرکت پشتیبانی امور دام در حال انجام است.

وی بیان کرد: هنوز برای خرید تضمینی دام مازاد عشایر به استان دستورالعملی ابلاغ نشده که این مهم برای حمایت از عشایر در دست پیگیری است.

مدیرکل امور عشایر کهگیلویه و بویراحمد گفت: دو مشکل اساسی عشایر استان در رابطه با دام ها یکی قیمت پایین گوشت و دیگری هزینه بالای نهاده های دامی است

براساس آخرین آمار ، در چند سال گذشته یک هزار و ۲۰۰ خانوار به جمعیت عشایری استان کهگیلویه و بویراحمد افزوده شده است.

جمعیت عشایری این استان از ۱۱ هزار و ۲۰۰ خانوار به ۱۲ هزارو ۴۰۰ خانوار رسیده است. پرداخت تسهیلات خرید دام، بالا رفتن سطح در آمد عشایری، اجرای طرح زنجیره ای تولید گوشت و ایجاد زیر ساخت های رفاهی از مهمترین دلایل افزایش جمعیت عشایر استان کهگیلویه و بویراحمد بوده است.

از سویی توسعه فرهنگ استفاده از سوخت های فسیلی در مناطق عشایری در چند سال اخیر موجب کاهش قابل توجه مهاجرت عشایر به مناطق روستایی و شهری استان شده است.

سالانه ۱۰ هزار متر مربع انواع گبه، جاجیم، قالی، ۴۰۰ تن پشم، ۲۶ هزار تن شیر، ۱۸۰ تن انواع روغن های دامی و ۷۲۰ تن گوشت قرمز توسط عشایر این استان تولید می شود.

هم اکنون تعداد دام های در اختیار عشایر این استان افزون بر یک میلیون راس است.

۷۰ هزار نفر در قالب بیش از ۱۲ هزار خانوار از جمعیت ۷۲۶ هزار نفری کهگیلویه و بویراحمد عشایر هستند که این میزان جمعیت از ۶ ایل بومی، ۲ طایفه قشقایی، ۱۶ تیره، ۱۸۱ طایفه و بیش از یک هزار و ۱۱۰ تش (اولاد) تشکیل شده است.

 

دیدگاه ها بسته شده اند.

نظرسنجی

    • آخرین اخبار
    • پربازدیدترین اخبار

    ویدیو ها

    آگهی مناقصه شرکت پشتیبانی امور دام کشور

    همراه اول

    بالای صفحه
    طراحی سایت