پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب-صدای مردم جنوب ایران

پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب | Sedayejonoob.ir

منتشر شده در تاریخ: 10 آذر 1401 ساعت 01:09:: شناسه خبر: 128382

عملکرد درخشان سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه وبویراحمد در سیل اخیر و بیمه محصولات کشاورزی

صبح امروز جلسه هم ‏اندیشی بیمه کشاورزی با حضور رئیس سازمان جهادکشاورزی، مدیریت بحران، صندوق بیمه کشاورزی،  مدیریت شیلات استان و بهره ‏برداران و کارشناسان بخش کشاورزی در محل استانداری کهگیلویه و بویراحمد برگزار گردید.

صدای جنوب:

صبح امروز جلسه هم ‏اندیشی بیمه کشاورزی با حضور رئیس سازمان جهادکشاورزی، مدیریت بحران، صندوق بیمه کشاورزی،  مدیریت شیلات استان و بهره ‏برداران و کارشناسان بخش کشاورزی در محل استانداری کهگیلویه و بویراحمد برگزار گردید.
مدیر کل مدیریت بحران استانداری استان اظهارداشت: در سیل اخیر علی رغم همه تمهیدات در بخش منابع طبیعی به خصوص آبزیان خسارت زیادی شد.
علی رضا نیکروز هدف از تشکیل این جلسه را آموزش و ارتقای سطح دانش و آگاهی بیمه ‏گذاران در حوزه‏های مختلف نسبت به امر بیمه و ضرورت آن بیان کرد.
رییس سازمان جهاد کشاورزی استان نیز گفت:در حوزه کشاورزی نگرش متفاوتی در امر بیمه وجود دارد.
سید علی معتمدی پور افزود:به دلیل تنوع محصولات کشاورزی و مخاطرات طبیعی تاثیرگذار در این بخش اهمیت بیمه دو چندان است.

وی اظهارکرد: ریسک بسیار بالایی در بحث کشاورزی وجود دارد و راه علاج این ریسک بیمه است.
معتمدی پور با بیان اینکه مزایای بیمه از نگرش‏های متفاوت بررسی می‏شود خاطر نشان کرد: بیمه می‏تواند تکمیل‏ کننده تأمین و تضمین برای بانک‏‏ها همچنین حمایت از سرمایه ‏گذاری در بخش کشاورزی و سرمایه‏ گذاری اقتصادی باشد.
وی ادامه داد: بیمه به عنوان اهرمی برای ارائه روش‏های فنی و نوین کشاورزی و در نهایت جبران خسارت‏های وارد شده به کشاورزان خواهد بود.
سیدعلی معتمدی پور بااشاره به تاریخچه‏ بیمه کشاورزی در دنیا و ایران عنوان کرد استان کهگیلویه و بویراحمد با ۲۰ سال سابقه بیمه محصولات کشاورزی، استان نوپایی در این امر است و با برنامه ریزی منسجم توانسته رتبه دوم را در بخش ابزیان کسب نماید.
معتمدی پور که سمت رئیس صندوق بیمه محصولات کشاورزی استان راداراست،تاکید کرد:ازهیچ تلاشی برای پیگیری مشکلات کشاورزان و بیمه‏ گذاران فروگذار نخواهد کرد.
مقام ارشد کشاورزی استان تصریح کرد: وقتی بتوانیم مدیریت بیمه، عوامل تولید یا تضمین تولید را داشته باشیم نشان از این دارد که بیمه قابل قبول و در بالاترین بازدهی خود بوده که ریسک‏پذیری بخش کشاورزی را به میزان زیادی در پی دارد.

وی تاکید کرد: نیاز است آگاهی رسانی ما بالاتر از یک بیمه پایه ‏ای خاص زیرساختی باشد و امیدواریم به جایی برسیم که بیمه تضمین تولید، مدیریت و درآمد داشته باشیم که روش‏های تعالی ما در بحث مدیریت این موضوع است.

سید علی معتمدی پور بابیان اینکه در بحث بیمه دو نگاه بیمه تولیدات و بیمه تولیدکننده وجود دارد خاطرنشان کرد: بااستفاده از تکنولوژی نگاه ما از یک نگاه سنتی فراتر رفته و در هر مزرعه‏ ای که بیمه انجام می‏دهیم به دلیل وارد کردن نقاط utmدار رصد آن از راه دور، به وسیله ماهواره‏ های GIS و RS امکان‏پذیر است و به حضور فیزیکی کارشناس در منطقه نیازی نخواهد بود.
وی در ادامه گزارشی از عملکرد سازمان جهاد کشاورزی از سیل ۱۴۰۱ ارائه کرد و گفت: کهگیلویه وبویراحمد یکی از شش استانی بود که بیشترین میزان خسارت راداشت ودراین حوزه عملکرد ما باتوجه به حجم خسارات به سه قسمت تقسیم می‏شود.
وی گفت: اقدامات قبل از سیل و اطلاع‏ رسانی به کشاورزان مهم‏ترین اقدام جهاد کشاورزی بود که ۱۶ مزرعه آبزی‏ پروری دارای بیمه وجود داشت و سه مزرعه هم به دلیل اطلاع‏ رسانی و پیش ‏آگاهی قبل از وقوع سیل بیمه شدند.

معتمدی پور باتاکید براینکه جلسات حضوری، بازدیدهای میدانی، اطلاع ‏رسانی و آگاهی به همه زیربخشها انجام گرفت، افزود: کارشناسان جهاد کشاورزی از مناطق سیل‏ زده بازدید و برآورد خسارت کردند.
وی به شناسایی مسیرها و جاده‏ های روستایی مسدود شده، بازدید از پمپاژهای عمومی و استخرها،کمک به بازشدن کانال‏های آبیاری و انتقال آب و سرآبها از جمله عملکرد سازمان جهادکشاورزی اشاره کرد و گفت: به دلیل آگاهی‏ های داده شده توسط کارشناسان،بسیاری از کشاورزان موفق به مدیریت سیل شده و مشمول خسارت نشدند.

رییس سازمان جهادکشاورزی استان افزود:پس از سیل هم جبران خسارتهایی که به فوریت امکان‏پذیر بود از جمله شالیکاری‏ها با حمایت مدیریت بحران استان انجام شد.

وی از اختصاص۸۰ کیلومتر لوله قابل استفاده کشاورزان از  مدیریت بحران استان به بخش‏ها و آبرسانی در مزارعی که آب قطع شده و امکان بازشدن سراب وجود نداشت خبرداد وگفت: در حالی که حتی بخشی از شالیکاران بیمه بودند سعی در کاهش میزان خسارت نمودیم.

معتمدی پور تحویل یکهزار کیسه سیمان جهت جبران شکستگی کانالها و پرداخت ۱۲ میلیارد تومان خسارت در ۱۵ طرح بخش شیلات راازدیگر اقدامات عنوان کرد.
وی تاکید کرد: برآورد خسارت سیل توسط تمام مسئولین بحران استان و رئیس سازمان جهاد کشاورزی امضا و به فوریت اعلام شد.
سیدعلی معتمدی پورافزود: طبق مصوبه‏ ای که وزیر محترم در مجلس داشتند استان ما در بحث شیلات بالاترین خسارت را در سطح کشور متحمل شد.
رییس سازمان جهادکشاورزی استان درادامه سخنان خود گفت: ۶۵ هزار فقره بیمه‏ نامه در سال زراعی ۱۴۰۰-۱۴۰۱ انجام گرفت و۹۷ درصد تعهدات بیمه در این سال انجام شد.

وی ادامه داد: از سال ۹۶ وبابیمه سه مورد آبزی‏ پروری به ۱۱۰ مورد در سال ۱۴۰۱ رسبدیم که رتیه دوم بیمه آبزیان را در کشور کسب نمودیم.
معتمدی پور تصریح کرد: اتفاق خوب این است که طی این سالها به دلیل بالا رفتن سطح بیمه و پرداخت غرامت بالاتر سهم دولت نسبت به سهم بخش خصوصی افزایش یافت.

دکتر رزازان مدیرکل دفتر بازسازی و بازتوانی سازمان مدیریت بحران کشور با بیان چالش‏هایی در امر بیمه محصولات کشاورزی از جمله عدم تخصیص کامل اعتبارات صندوق بیمه کشاورزی، از قرار گرفتن صندوق بیمه کشاورزی در لیست صندوق‏های شامل واگذاری سازمان خصوصی‏سازی گلایه نمود. وی افزود با توجه به این‏که بیمه کشاورزی زیرمجموعه بانک کشاورزی است و بانک کشاورزی در لیست بانک‏های شامل واگذاری قرار نگرفته،تاکیدکرد: این کار اشتباه بوده و پیگیر خارج نمودن این صندوق از لیست مذکور می‏باشند. وی در ادامه عدم تناسب غرامت و حق بیمه پرداختی به کشاورزان، طولانی بودن فرایند پرداخت غرامت را از دیگر مشکلات موجود دانست.
وی گفت: اصلاح اساسنامه صندوق بیمه کشاورزی و اجباری بودن بیمه محصولات کشاورزی را از دیگرموارد در حال پیگیری دانست.
وی اظهار کرد: طبق بخشنامه ستاد وزارت کشور به مدیران کل مدیریت بحران سراسر کشور ابلاغ شده که الزام به بیمه در بخش گلخانه‏ و آبزی‏پروری می باشد.
وی در نتیجه‏گیری عنوان کرد نباید فقط از صندوق بیمه کشاورزی انتظار پرداخت غرامت داشته باشیم بلکه باید راهکارهایی پیدا کنیم که بیمه‏های تجاری دست در دست صندوق بیمه کشاورزی ضریب نفوذ بیمه کشاورزی را در استان بالا ببرند و با توجه به این‏که ضرایب خطر در بخش کشاورزی بالاست بیمه‏های خصوصی حاضر به ورود به این بخش نیستند. بنابراین جهت تشویق آنها بسته‏های پیشنهادی در حال آماده‏سازی است که تمامی تسهیلات، اعتبارات و بازتوانی معیشتی که به صورت کمک بلاعوض و امهال تسهیلات انجام می‏شود در قالب صندوق بیمه کشاورزی به کشاورز ارائه شود.

این مسئول تاکیدکرد: باید ابزار در اختیار صندوق بیمه کشاورزی قرار گیرد و اعتبارات آن چندین برابر شود و به بحث پیش‏آگاهی، پیشگیری و آموزش همزمان با تأمین منابع مالی پرداخته گردد.
دکتر رحمانی نیز گفت: استخرهایی که بیمه‏نامه داشتند و پس از هشدار تمهیدات لازم را انجام داده و از وقوع خسارت جلوگیری شده یک سال تخفیف بیمه شامل حال آن‏ها می‏شود.
وی از ناکافی بودن آموزش بیمه گلایه کرد و گفت ما هنوز نتوانسته‏ ایم فرهنگ بیمه را نه تنها بین تولیدکنندگان بخش کشاورزی حتی در جوامع شهری جا بیاندازیم.
صحبت‏های دکتر رحمانی،واکنش رییس سازمان جهادکشاورزی را دربرداشت و این بار در حمایت از کشاورزان و از زبان کشاورزان بیان نمود که ما نباید اشکال را به گردن کشاورزان بیندازیم و وقتی پرداخت غرامت ماهی، نسبت به هزینه تولید پایین‏ تر است نباید کشاورز انگیزه بیمه کردن داشته باشد.
وی افزود به روز نبودن برآورد خسارت، تأخیر در پرداختی‏ها، جواب ندادن میزان پرداختی‏ها و درصد خسارت از مشکلات موجود است.
معتمدی پور گفت: درصد خشکسالی خسارت در باغ‏ها بعد از چند سال مشخص می‏شود ولی برآورد برای همان یکسال انجام می‏شود.

وی ادامه داد: تمام بیماری‏های دامی تحت پوشش نیستند و هزینه بیمه مکمل برای کشاورز بالاست از همین رو به عنوان مسئول استانی به شما به عنوان مسئول کشوری عرض می‏کنم که این مشکلات وجود دارد و باید ما آن‏ها را رفع کنیم نه کشاورز، و بعنوان خادم کشاورزان این مسائل را در سطح وزارتخانه مطرح کرده ‏ام و پرداخت بیمه منوط به مسائل هواشناسی است در حالی که ما امکانات هواشناسی در استان نداریم.
کیامرث حاجی‏ زاده معاون عمرانی استاندار نیز گفت: یکی از مهم‏ترین واحدها که در سیل اخیر متحمل خسارت سنگینی شد حوزه آبزی‏ پروری بود.
وی افزود: همه ما باید طبق فرمایشات مقام معظم رهبری در راستای اقتصاد مقاومتی و حمایت از تولید و سرمایه‏ گذاری کمک کنیم، قصورات را پذیرفته و اصلاح نماییم.

حاجی زاده افزود: اگر قرار است جهش تولید داشته باشیم باید از سرمایه‏ گذار مولد به خصوص در زمان خسران حمایت کنیم و در ادامه به بحث پرداخت به موقع خسارت بپردازیم.
. وی تاکید کرد در بخش صدور مجوزها توسط جهاد کشاورزی و شیلات و آب منطقه‏ ای باید تمام ضوابط اجرا شود که در این میان تنها راه موجود بیمه می‏باشد.
معاون عمرانی استاندار گفت: مکلف به اصلاح بیمه هستیم تا سرمایه‏ گذار تشویق شودو باید راهی برای همکاری بیمه ‏های استانی و محلی پیدا کنیم.
وی خاطر نشان کرد در سال جاری بارش بالاتر از سطح نرمال را خواهیم داشت. بنابراین با توجه به این‏که این استان در آبزی ‏پروری دارای رتبه دوم بوده و صنعت اول کشاورزی در استان است، به ایمن سازی مزارع پرورش ماهی کمک شود.

در ادامه جلسه تعدادی از آبزی‏ پروران به عنوان نماینده بیمه ‏شدگان و بیمه نشدگان به بیان مسائل و مشکلات خود پرداختند و پیشنهادهایی عنوان نمودند.

 

رئیس اداره کل آموزش و ترویج بیمه نیز  طی جمع‏بندی اعلام کردند که باید نواقص موجود بررسی و رفع شود.

رحمانی گفت: بنا به قانون بیمه کشاورزی و اساسنامه قانون صندوق بیمه، دولت مکلف است بیمه را جبران کند.

وی ادامه داد بیمه تابع قانون اعداد بزرگ است بنابراین هر چه تعداد بیمه‏ گذاران بالاتر رود میزان پرداختی‏ها هم بالاتر می‏رود.

وی گفت: بخش بیمه کشاورزی در مواجه با حوادث طبیعی، آسیب‏ پذیرترین بخش است که در قوی‏ترین اقتصادهای دنیا هم شرکت‏های بیمه جبران خسارت نمی‏کنند بلکه بیمه بخشی از خسارت را تأمین می‏کند. و بیمه خسارت را قابل تحمل می‏ نماید وبا مشارکت در بیمه می‏توان بیمه را قوی کرد.
مشرقی کارشناس مسؤول اداره کل پایش و ارزیابی خسارت نیز در این نشست گفت: خودتان را از مزایای بیمه محروم نکنید.

وی افزود: در این استان ۱۱۰ مورد بیمه مزرعه آبزی ‏پروری داشتیم که هشتصد میلیون تومان حق بیمه پرداخت شده که در حال حاضر هشت میلیارد غرامت در دست پرداخت است.

وی در پاسخ یکی از آبزی‏ پروران درباره مشکل تمدید پروانه بهره‏ برداری گفت پروانه بهره ‏برداری بعضی از پرورش ‏دهندگان محترم استان اعتبار ندارد و این افراد با یک نامه تاییده از شیلات منطقه که بگوید این پروانه در دست تمدید است و شرایط لازم برای پرورش را دارد قابل حل خواهد بود.

وی افزود: مابه دنبال تعدیل حق بیمه هستیم. ارزیابی خسارت در حال به روزرسانی و تسهیل است.

وی ادامه داد در پرداخت غرامت مشکلی وجود ندارد اما باید مستندات کامل باشد تا در حداقل زمان ممکن انجام گیرد.
در ادامه به پیشنهاد یکی از آبزی ‏پروران مصوب شد جلسه‏ ای با حضور تولیدکنندگان و کارگروه‏ هایی متشکل از نماینده صندوق بیمه، دامپزشکی و شیلات با هدف تسریع زمان پرداخت به دبیری مدیریت شیلات و همکاری بیمه تشکیل شود.
خانم دکتر حبیبی مدیریت هماهنگی ترویج کشاورزی سازمان نیزگفت: به دلیل حساسیت  دکتر معتمدی‏ پور رییس سازمان  بر کاهش و جلوگیری از خسارت سیل پیش‏ بینی شده اخیر، تمام مرخصی‏ها و ماموریت‏های همکاران لغو شد به علاوه همه همکاران مراکز جهاد کشاورزی دهستان‏ها موظف شدند به طرح‏های دارای احتمال خسارت سرکشی کرده و پیش ‏آگاهی لازم را در این زمینه انجام دهند.

وی ادامه داد: وجود تفاهم‏نامه بین معاونت ترویج وزرات جهاد کشاورزی و صندوق بیمه کشاورزی ما را ملزم کرده که هر سال ده‏ها نفر روز را در مورد بیمه محصولات مختلف کشاورزی آموزش دهیم و اگر استان رتبه ‏ای در بیمه محصولات کشاورزی در سطح کشور کسب کرده می‏تواند نتیجه این آموزش‏ها باشد.

حبیبی بر لزوم فرهنگ‏سازی بیمه در همه موارد زندگی به خصوص بیمه محصولات کشاورزی با توجه به وجود اقلیم‏های مختلف در سطح کشور و حمایت‏های مالی دولت تاکید کرد.

وی در پایان نیز تلویحاً از سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی گلایه کرد و پیشنهاد داد روند تمدید پروانه بهره‏ برداری تولیدکنندگان توسط این سازمان بررسی و تسهیل گردد.
دکتر معتمدی‏ پور دوباره در حمایت از تولیدکنندگان عنوان کرد: در بخش دامپروری‏ها میزان پرداختها و غرامت هماهنگی وجود ندارد و همین دلیل بی‏انگر بی انگیزگی  دامداران دراین امر است.

وی گفت: در بحث زراعت برآوردها به صورت کلی و یک دست برای همه به صورت یکسان انجام می‏شود که با عین واقعیت متفاوت است همچنین در باغبانی و سرمازدگی معمولا پرداختها بعد از برداشت است وتا زمانی که بعضی پرداخت انجام شود آن اثر واقعی و تأثیرگذاری را ندارد.
وی خواستار بررسی وبرگزاری جلسات و موارد مشابه برای سایر بخش‏ها مانند آبزی‏ پروری شدند.

دیدگاه ها بسته شده اند.

نظرسنجی

    • آخرین اخبار
    • پربازدیدترین اخبار

    ویدیو ها

    آگهی مناقصه شرکت پشتیبانی امور دام کشور

    همراه اول

    بالای صفحه
    طراحی سایت