«آنجلینا» اثری سرگرمکننده، جذاب و در عین حال حرفهای است که با تسلط فیلمساز بر مدیوم سینما و سوژهای بکر و جذاب، به یکی از آثار بیادعا اما عمیق و منحصر به فرد شانزدهمین جشنواره «سینماحقیقت» تبدیل شده است.
«آنجلینا» اثری سرگرمکننده، جذاب و در عین حال حرفهای است که با تسلط فیلمساز بر مدیوم سینما و سوژهای بکر و جذاب، به یکی از آثار بیادعا اما عمیق و منحصر به فرد شانزدهمین جشنواره «سینماحقیقت» تبدیل شده است. به گزارش صدای جنوب به نقل ازستاد خبری شانزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»، محمد تقیزاده: رضا دانشپژده در […]
«آنجلینا» اثری سرگرمکننده، جذاب و در عین حال حرفهای است که با تسلط فیلمساز بر مدیوم سینما و سوژهای بکر و جذاب، به یکی از آثار بیادعا اما عمیق و منحصر به فرد شانزدهمین جشنواره «سینماحقیقت» تبدیل شده است.
به گزارش صدای جنوب به نقل ازستاد خبری شانزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»، محمد تقیزاده: رضا دانشپژده در مستند داستانی کوتاه خود به سراغ الگویی کلاسیک در سینمای ایران یعنی شوخی با سادگی و بیآلایشی مردم روستایی رفته و در این میان داستانی جذاب و پرتعلیق و با مزه را برای مخاطب خود به تصویر کشیده است.
آنجلینا (به تهیه کنندگی محمدجواد سعیدی) داستان یک خطی عاشقانه یک دختر و پنج پسر است که ماجراهای عجیب و واقعی این افراد و همچنین واکنش مردم روستا به محلی برای قصهپردازی و شخصیتسازی دانشپژوه تبدیل شده و این مستندساز باهوش با دستمایه قراردادن الگوی به تصویرکشیدن سادهدلی روستاییان، توانسته لحظاتی جذاب و سرگرمکننده را برای تماشاگر فراهم آورد. مهمترین نمونه استفاده از این الگو در مجموعه آثار صمد به کارگردانی پرویز صیاد دیده میشود که در آنجا نیز الگوی تقابل روستا و شهر و سبک متفاوت زندگی افراد این دو منطقه به محلی برای طنز و مطایبه تماشاگران تبدیل شده بود.
یکی دیگر از امتیازات فیلم کوتاه ۳۷ دقیقهای آنجلینا-، تعلیقی است که فیلمساز با تسلط بر قصهپردازی به بهترین شکل اجرا کرده است. تعلیقی که علاوه بر داستان در اجرا نیز به صورت حرفهای به عمل آمده به نحوی که در طول نمایش فیلم و باوجود زیرنویس بودن دیالوگها، نتوان لحظهای از تماشای فیلم سر برگرداند.
فینال فیلم تا اندازه زیادی نامفهوم و مبهم از آب درآمده و تماشاگران حاضر در سالن نیز در پایان نمایش مستند و در واکنش به این پایانبندی ابراز تعجب و بعضا ناراحتی کردند، این در حالیست که گویی فضاسازی و روایت این ملودرام عجیب و پرکشش آنقدر مساله مهم و استراتژیکی برای دانشپژوه بوده که میتوان پیامهای مختلفی برای آن متصور شد و این پیامهای متفاوت هیچ خللی به قصه جذاب آنجلینا وارد نمیکند.
در مجموع باید آنجلینا را اثر سرگرمکننده، جذاب و در عین حال حرفهای خواند که با تسلط فیلمساز بر مدیوم سینما و همچنین سوژهای بکر و جذاب، به یکی از آثار بیادعا اما عمیق و منحصر به فرد شانزدهمین جشنواره سینما حقیقت بدل شود.
شانزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت» با دبیری محمد حمیدی مقدم از ۲۰ تا ۲۵ آذرماه در حال برگزاری است.