پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب-صدای مردم جنوب ایران

پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب | Sedayejonoob.ir

منتشر شده در تاریخ: 09 اسفند 1401 ساعت 20:12:: شناسه خبر: 132425

صدای جنوب از اولین کنگره ملی مراکز جهاد کشاورزی گزارش می دهد:

از آمار اشتباه کشاورزی و گرانی گوشت تا کاهش قیمت پیاز در هفته آینده

امروز سه شنبه نهم اسفند اولین کنگره ملی مراکز جهاد کشاورزی در محل سالن سران اجلاس برگزار شد. سیدجواد ساداتی نژاد، وزیر جهاد کشاورزی در این کنگره ملی گفت: در آغاز دولت سیزدهم وزارت جهاد کشاورزی ۵ کار را در اولویت قرار داد؛ نخستین آن در تأمین غذای مردم است که از سوی کشاورز تأمین می‌شود. کشاورز برای موفقیت و بهره وری باید معیشت خوبی داشته باشد.وی افزود: با توجه به خرده کشاورزی در کشور چاره‌ای جز کشت قراردادی نداریم که درآمد کشاورز افزایش پیدا کند.

صدای جنوب:

امروز سه شنبه نهم اسفند اولین کنگره ملی مراکز جهاد کشاورزی در محل سالن سران اجلاس برگزار شد. سیدجواد ساداتی نژاد، وزیر جهاد کشاورزی در این کنگره ملی گفت: در آغاز دولت سیزدهم وزارت جهاد کشاورزی ۵ کار را در اولویت قرار داد؛ نخستین آن در تأمین غذای مردم است که از سوی کشاورز تأمین می‌شود. کشاورز برای موفقیت و بهره وری باید معیشت خوبی داشته باشد.
وی افزود: با توجه به خرده کشاورزی در کشور چاره‌ای جز کشت قراردادی نداریم که درآمد کشاورز افزایش پیدا کند.
ساداتی نژاد ادامه داد: مراکز جهاد کشاورزی در استان‌ها باید شرکت‌های پشتیبان پیدا کنند که با کشاورز قرارداد ببندند. بانک مرکزی قبول کرده این قرارداد به هر بانکی برده شود به عنوان سند و وثیقه پذیرفته شده و به کشاورز تسهیلات پرداخت شود.
وی اضافه کرد: پارامتر دوم در تأمین امنیت غذا الگوی کشت است. الگوی کشت ابلاغ شده و تا اجرا باید موانع رفع شود. تلاش داریم در تأمین منابع مالی کمک شود و به این ترتیب در بودجه ۱۴۰۲ ردیفی برای الگوی کشت تعریف شده است.

وزیر جهاد کشاورزی در ادامه اولویت‌های این وزارتخانه به اطلاعات و داده‌ها اشاره کرد و گفت: ایجاد رصدخانه و تأمین داده‌های درست از فعالیت‌های کشاورزی است. در حال حاضر وزارت جهاد کشاورزی نابیناست چون آمار دقیقی از تولید محصولات و سایر فعالیت‌های کشاورزی ندارد. با نبود اطلاعات درست چگونه می‌توان برنامه ریزی مناسب و درست داشت.

ساداتی نژاد با بیان اینکه امروز دچار مشکلات آماری هستیم تصریح کرد: این امر منجر به کمبود و پیشبرد تولید در کشور شده است. داده‌ها و اطلاعات تخمینی و برآوردی است. به عنوان مثال اطلاعات به وزارت جهاد کشاورزی می‌رسد که در کشور دو میلیون رأس دام اضافه وجود دارد. دستور صادرات داده می‌شود اما دو ماه بعد با کمبود گوشت در بازار مواجه می‌شویم. در طیور و محصولات کشاورزی هم همین گونه است. عنوان می‌شود فلان هکتار زیر کشت گوجه فرنگی است که در آمار تولیدی وزارت جهاد کشاورزی نیامده است. اعلام می‌شود ۸ هکتار زمین زیر کشت پیاز است و با مازاد تولید رو به رو هستیم. مجوز صادرات داده می‌شود اما در ادامه با کمبود در داخل مواجه می‌شویم.

وی تاکید کرد: مراکز جهاد کشاورزی نباید به دلیل نمره منفی آمار زیرکشت را با عدد بالا اعلام کنند زیرا این امر امنیت غذایی را زیرسوال می‌برد.

او گفت: در حال حاضر آمار تولید محصولات کشاورزی از ۹۰ تا ۱۳۵ میلیون تن ذکر می‌شود که مشخص نیست آمار درست کدام عدد است. بنابراین از ۵ محور اولویت دار وزارت جهاد کشاورزی رصدخانه و جمع آوری داده‌های دقیق مهم‌ترین محور به شمار می‌رود.

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به سومین محور عنوان کرد: سنددار کردن اراضی کشاورزی از دیگر اولویت‌های این وزارتخانه بوده که قرار است تا پایان دولت سیزدهم سند زمین‌های کشاورزی در دست کشاورزان باشد.

ساداتی نژاد صادرات و سرمایه گذاری را محور چهارم و پنجم عنوان کرد و گفت: در نهایت کاشت یک میلیارد اصله نهال از دیگر اقدامات وزارتخانه بوده که در این راستا امسال ۴۰ میلیون نهال و از سال آینده هر سال ۲۵۰ میلیون اصله نهال کاشته می‌شود تا این هدف گذاری به سرانجام برسد.

***

رییس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی گفت: از ۲ هزار میلیارد تومان تسهیلات خط اعتباری مکانیزاسیون کشاورزی ۱۵۴۰ میلیارد تومان توسط استان‌ها جذب شده است.

کریم ذوالفقاری رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی امروز در اولین کنگره ملی مراکز جهاد کشاورزی که در محل اجلاس سران برگزار شد، اظهار کرد: طبق آمارها از ۵۸۰ هزار دستگاه تراکتور پلاک شده، ۳۲۰ هزار دستگاه عمر بالای ۱۳ سال دارند.

وی با بیان این که در گذشته مفهوم مکانیزاسیون تنها استفاده از تراکتور بود، افزود: در حقیقت مکانیزاسیون به معنای ورود ادوات، فناوری‌ها و ماشین‌آلات کشاورزی به مزارع است، در واقع تراکتور شرط لازم است اما کافی نیست و فقط در حوزه زراعی، باغی و مزارع دام و طیور استفاده می‌شود.

رییس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی با بیان این که عمر مفید برای تراکتور و کمباین ۱۳ سال است، تصریح کرد: یکی از سیاست‌های این مرکز افزایش اسب بخار ناوگان ماشینی و نوسازی این تجهیزات است به طوری که از سال‌های ۴۰ تعدادی تراکتورهای رومانی وارد کشور شد که هنوز از عرصه‌ها خارج نشده و نیاز است برای این تجهیزات تدابیری اتخاذ شود.

وی با بیان این که تراکتورهای فرسوده هر ساعت ۳ لیتر سوخت بیشتر مصرف می کنند، گفت: سالانه ۶۰۰ میلیون لیتر گازوئیل مصرف می شود که ۹ هزار میلیارد تومان هزینه در بردارد.

رییس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی افزود: در استفاده از کمباین ۴٫۷ ریزش غلات داریم و این نشان دهنده این است که وضعیت خوبی در این بخش نداریم.

به گفته وی، از ۱۰ روز دیگر بحث برداشت گندم ابتدا از سیستان و بلوچستان آغاز می‌شود و سپس به خوزستان و سایر استان‌های دیگر تعمیم داده می‌شود.

وی تصریح کرد: از ۲۰ هزار کمباینی که در کشور داریم ۸ هزارو ۷۰۰ دستگاه زیر ۱۳ سال و بیش از ۵۵ درصد بالای ۱۳ سال عمر دارند.

وی عنوان کرد: در دو ماه اخیر ۵۱۰ دستگاه کمباین در استان‌ ها جذب شده اند.

ذوالفقاری گفت: اکنون بالاترین ریزش غلات مربوط به استان‌های بوشهر، سیستان و بلوچستان، کردستان، آذربایجان شرقی، گیلان و کمترین نیز متعلق به البرز، فارس، قم و اردبیل است.

وی اضافه کرد: طی ۲ سال اخیر خط مکانیزاسیون اعتباری نداشت، به طوری که از اواسط آذر ماه دو هزار میلیارد تومان اعتبار تخصیص داده شد که در سایر استان‌ها ابلاغ شده و طی دو ماه اخیر، ۱۵۴۰ میلیارد تومان در استان‌ها جذب شده است.

ذوالفقاری گفت: بحث اصلی ما در مرکز مکانیزاسیون ورود ماشین‌آلات به مزارع، افزایش بهره‌وری در ابتدای تولید، استفاده از پسماندها، ضایعات، بقایای بخش کشاورزی در انتهای حلقه تولیدات است.

وی با تاکید به لزوم نوسازی ماشین‌آلات این بخش افزود: اگر در فصل برداشت گندم، تنها ۵ درصد ریزش از کمباین ها داشته باشیم، یعنی یک میلیون تن گندم هدر می‌رود که رقم قابل توجهی است.

 

***

معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: بانک مرکزی متولی تخصیص ارز به نهاده‌های دامی است و وزارت جهاد کشاورزی نیز پیگیر تخصیص این ارز به واردکنندگان است.

شاهپور علایی‌مقدم در حاشیه اولین کنگره ملی مراکز جهاد کشاورزی درباره این که چرا به واردکنندگان نهاده‌های دامی ارزی برای واردات تخصیص داده نشده؟ گفت: وزارت جهاد کشاورزی با درخواست هر واردکننده که بخواهد نهاده دامی وارد کند موافقت می‌کند، اما ارز مورد نیاز را بانک مرکزی باید اختصاص دهد و از آنجا باید پیگیری شود.

 

وزارت جهاد کشاورزی پیگیر تخصیص ارز برای نهاده‌های دامیوی افزود: سیاست‌گذاری برای اختصاص ارز را بانک مرکزی تعیین می‌کند، البته وزارت جهاد کشاورزی برای تخصیص ارز مطالبه گری کرده و پیگیر است.

 

علایی مقدم درباره هزینه تولید هم گفت: هزینه‌های تولید را در صنعت، پتروشیمی و خودرو حساب می‌کنیم، اما تا به بخش کشاورزی می‌رسیم کسی دو دوتا چهارتا نمی‌کند در حالی که کشاورزی با متغیر‌های متفاوتی مواجه است.

 

چرایی افزایش قیمت گوشت

معاون وزیر جهاد کشاورزی درباره علل افزایش قیمت گوشت، افزود: در ۶ ماهه دوم سال مراتع کشور برای چرای دام آماده نیستند، دامداران باید جیره دستی به دام بدهند که یعنی باید سالانه ۱۶ میلیون تن نهاده‌های دامی شامل جو، ذرت، کنجاله سویا و کنجاله کلزا در اختیار تولیدکنندگان دام و طیور قرار دهیم.

 

علایی مقدم تصریح کرد: وقتی نرخ ارز افزایش می‌یابد این نوسانات در بخش تولید عمدتا در گوشت، مرغ و تخم مرغ هم تاثیرگذار است .

 

وی در ادامه گفت: بانک مرکزی، سازمان برنامه و بودجه، گمرک و وزارت خارجه نیز در بخش تامین امنیت غذایی دخیل هستند و باید الزامات تولید تامین شود.

 

علایی مقدم با اشاره به اینکه جهاد کشاورزی برای تنظیم بازار شب عید و ماه مبارک رمضان برنامه‌ریزی کرده، تصریح کرد: برای محصولاتی مانند میوه، تخم مرغ، گوشت قرمز، مرغ و روغن و برنج برنامه‌ریزی شده و تولید آن‌ها مناسب و بیشتر از نیاز کشور است و ذخایر مناسبی هم داریم تنها در بخش گوشت قرمز باید کمی دقت بیشتری انجام شود.

 

وی افزود: حدود ۱۵ هزار تن سیب و پرتقال برای تنظیم بازار شب عید خریداری و ذخیره شده است .

 

علایی مقدم گفت: ۵۵۰ هزار تن ذخیره استراتژیک برنج کشور است همچنین وضعیت مناسبی در بخش تولید داریم؛ بنابراین مشکلی برای تامین این محصول در ایام پایانی سال نداریم.

*****

 

 

معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: با برداشت جدید و ورود پیاز به بازار، محدودیت صادرات و افزایش واردات این محصول، قیمت پیاز هفته آینده کاهش می‌یابد.

علیرضا مهاجر معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی در حاشیه اولین کنگره ملی مراکز جهاد کشاورزی اعلام کرد: یکی از دلایلی که منجر به افزایش قیمت پیاز شد ارزان بودن قیمت این محصول در سال گذشته بود که باعث شد کشاورزان کمتر پیاز بکارند، موضوع دیگر نیز این که صادرات اقلام سبزی و صیفی به‌موقع محدود نشد و با توجه به اختلاف قیمت ارز، قسمت زیادی از پیاز تولیدی صادر شد.

 

وی افزود: در زمان حاضر، صادرات این اقلام محدود شده و امیدواریم در هفته آینده قیمت‌ها کاهش یابد؛ البته واردات هم انجام می‌شود.

 

مهاجر اضافه کرد: اعتقاد ما بر این است که هم قیمت ارز کاهش می‌یابد و هم قیمت اقلام اساسی که مهم‌ترین نیاز روزانه مردم است کاهش پیدا خواهد کرد و هیچ کمبودی در گوجه‌فرنگی، پیاز، سیب‌زمینی و برنج نداریم.

 

وی تصریح کرد:: استان‌های شمالی و شمال غرب کشور مانند اردبیل، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، زنجان، کرمانشاه، قزوین با خشکسالی بیشتری نسبت به سال‌های گذشته مواجه بودند، مابقی استان‌ها نیز نسبت به سال گذشته میزان بارش مشابه یا حتی بیشتری داشتند.

 

معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: درباره محصولاتی، چون چغندرقند، پنبه و بسیاری از دانه‌های روغنی نیز امیدواریم بتوانیم سطح زیرکشت مناسبی داشته باشیم، در مجموع به‌رغم تحریم‌های ظالمانه‌ای که با آن مواجه بودیم تدارک کود به‌اندازه کافی انجام شده است و کشاورزان از آن استفاده کرده‌اند.

***

عباسعلی نوبخت، رئیس سازمان منابع طبیعی و معاون وزیر جهاد کشاورزی ایران اظهار داشت: این وزارتخانه متولی ۱۳۵ تا ۱۷۷ میلیون هکتار از مجموع حدود ۱۶۵ میلیون هکتار خاک کشور است.

نوبخت امروز در اولین کنگره ملی مراکز جهاد کشاورزی ایران همچنین گفت: ۱۲۵ میلیون هکتار از اراضی کشورمان در معرض فرسایش خاکی است.

نوبخت در ادامه همچنین تصریح کرد: ایران سالانه یک میلیون هکتار پدیده بیابان‌زایی دارد و تا سال ۲۰۴۰ جزو ۱۹ کشور خشک دنیا خواهد شد. بنابراین برای ۳ میلیون هکتار بیابان برنامه داریم.

وی در پایان اظهار داشت: اگر مثل گذشته در اجرای عملیات آبخیزداری و آبخوانداری کار کنیم، با توجه به اینکه ۱۲۵ میلیون هکتار اراضی ما در معرض فرسایش خاکی است، (احیای آنها) حداقل ۹۰ سال طول می‌کشد.

****

ایوب فلسفی مهر رئیس مرکز جهاد کشاورزی پاتاوه کهگیلویه و بویراحمد، موفق به دریافت لوح تقدیر از وزیر جهاد کشاورزی به عنوان رئیس مرکز نمونه استان کهگیلویه و بویراحمد در اولین کنگره ملی مراکز جهاد کشاورزی (تهران_۹ اسفند ماه ۱۴۰۱) شد.

***

بیانیه پایانی اولین کنگره ملی مراکز جهاد کشاورزی به سرح ذیل است:

اولین کنگره ملی مراکز جهاد کشاورزی با حضور وزیر جهاد کشاورزی، نماینده ولی فقیه در وزارت جهاد کشاورزی، معاونین وزیر، روسای سازمان‌‌های مستقل، روسای سازمان‌های جهاد کشاورزی استان‌‌ها، مسوولین دفاتر حوزه‌های نمایندگی ولی فقیه، روسای بسیج، مدیران هماهنگی ترویج کشاورزی، روسای مراکز جهاد کشاورزی دهستان و جمعی از صاحب‌نظران و کارشناسان بخش کشاورزی در تاریخ نهم اسفندماه سال ۱۴۰۱ در مرکز همایش‌‌های بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران برگزار گردید.

     ضمن اعلام آمادگی کامل مدیران صف و ستاد وزارت جهاد کشاورزی برای تحقق منویات مقام معظم رهبری در سال مزین به نام تولید، دانش بنیان، اشتغال‌آفرین و اجرای برنامه‌های وزارت جهاد کشاورزی دولت مردمی، با تصریح ضرورت برگزاری سالانه کنگره ملی مراکز جهاد کشاورزی با هدف انسجام برنامه‌ای و اهتمام ویژه برای پیشبرد سیاست‌ها و برنامه‌های وزارت جهاد کشاورزی در راستای خدمت‌رسانی هرچه بهتر به جوامع کشاورزی، روستایی و عشایری، با هدف بهبود خوداتکایی در تولید محصولات کشاورزی و تامین امنیت و اقتدار غذایی کشور، موارد ذیل در چهارچوب بیانیه پایانی اولین کنگره ملی مراکز جهاد کشاورزی، مورد تایید و تاکید قرار گرفت:

۱ـ تمرکز بر ماموریت‌های راهبردی، کلان و اولویت‌دار وزارت جهاد کشاورزی، شامل: اجرای الگوی کشت محصولات کشاورزی، توسعه دیپلماسی غذایی، افزایش سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی، سنددار شدن اراضی کشاورزی، توسعه کشاورزی قراردادی، حفظ و احیای محیط‌زیست و منابع طبیعی، مشارکت موثر برای اجرای طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت؛

۲- توجه ویژه به نقش، جایگاه و مسئولیت اساسی مراکز جهاد کشاورزی در پیشبرد اهداف و اجرای برنامه‌های وزارت جهاد کشاورزی؛

۳ـ اهتمام شایسته و برنامه‌ریزی لازم به منظور بهبود ساختار سازمانی و ایجاد ردیف اعتباری ویژه مراکز جهاد کشاورزی دهستان؛

۴ـ اولویت‌بخشی به نقش حاکمیتی مراکز جهاد کشاورزی مشتمل بر وظایف هدایتی، آموزشی ـ ترویجی، اجرایی و عملیاتی نمودن برنامه واگذاری وظایف تصدی‌گری تدارکاتی و پشتیبانی به بخش غیردولتی؛

۵ـ اقدام اساسی برای تأمین منابع کافی از محل اعتبارات ملی و استانی برای نوسازی، تجهیز و تکمیل زیرساخت‌ها و به طور خاص تامین و تجهیز ناوگان خودرویی مراکز جهاد کشاورزی؛

۶ـ توجه به منزلت و اقدام اساسی برای ارتقای انگیزه و مزایای مادی و معنوی کارکنان شاغل در مراکز جهاد کشاورزی؛

۷ـ سیاست‌گذاری موثر برای توسعه تحقیقات کاربردی و تقاضامحور در راستای پیشبرد سیاست‌ها و برنامه‌های اولویت‌دار وزارت جهاد کشاورزی منطبق بر نیازهای واقعی عرصه‌های کشاورزی و منابع طبیعی؛

۸ـ تحول بنیادین آموزش و ترویج کشاورزی برای نیل به نظامی برخوردار از مدیریت یکپارچه و ­انسجام سازمانی، با رویکرد تسهیل‌گری، مخاطب‌مداری و توجه به تمامی ظرفیت‌های جوامع محلی به منظور توسعه سرمایه‌های انسانی و اجتماعی بخش کشاورزی و منابع طبیعی؛

۹ـ توجه ویژه به نقش و جایگاه زنان و جوانان به عنوان عناصر تاثیرگذار خانواده‌های کشاورزی، روستایی و عشایری در برنامه‌های توسعه بخش کشاورزی و منابع طبیعی.

امید است این مجال و فرصت پیش‌آمده، موقعیتی فراهم آورد تا مراکز جهاد کشاورزی به عنوان کانون هدایت میدانی تولید کشاورزی و اصلی ترین عنصر ساختاری شبکه ترویج کشاورزیُ نقش بی‌بدیل خود را در دستیابی به امنیت غذایی و توسعه بخش کشاورزی به خوبی ایفا نمایند.

برچسب ها:

دیدگاه ها بسته شده اند.

نظرسنجی

    • آخرین اخبار
    • پربازدیدترین اخبار

    ویدیو ها

    آگهی مناقصه شرکت پشتیبانی امور دام کشور

    همراه اول

    بالای صفحه
    طراحی سایت