پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب-صدای مردم جنوب ایران

پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب | Sedayejonoob.ir

منتشر شده در تاریخ: 06 اردیبهشت 1402 ساعت 10:02:: شناسه خبر: 134167

بهره برداری از جاده ملی پاتاوه به دهدشت

ساخت جاده ملی پاتاوه به دهدشت که در سفر رهبر معظم انقلاب به کهگیلویه و بویراحمد مصوب شد تا پایان خرداد امسال به بهره برداری می‌رسد.

به گزارش  صدای جنوب ، جاده در دست ساخت پاتاوه به دهدشت به طول ۱۳۶ کیلومتر، طرحی ملی که در ادامه جاده اصلی شهرضا – سمیرم – بهبهان است، کلنگ آن در سال ۷۴ به زمین‌زده شد تا شمال و جنوب ایران را به هم متصل کند.
۲۷ سال است که از آغاز عملیات اجرایی این جاده ملی می‌گذرد و حتی برای سهولت کار طرح به چهار قطعه تقسیم شد که طول قطعه‌های اول و سوم آن به ترتیب ۲۸ و ۲۶ کیلومتر و قطعه‌های دوم و چهارم آن نیز به ترتیب ۱۸ و ۶۳ کیلومتر است.
۱۳ تونل به طول هشت هزار و ۲۰۰ متر و ۱۸ دستگاه پل بزرگ بالای دهانه ۱۶ متری در این جاده طراحی شده است.
این جاده جزو مهمترین طرح‌های راهسازی کهگیلویه و بویراحمد است که با افتتاح آن علاوه بر کوتاه‌تر شدن مسیر اصفهان به بنادر جنوبی کشور بیش از ۴۰۰ روستای محروم در ۲ شهرستان بویراحمد و کهگیلویه با جمعیتی افزون بر ۱۰۰ هزار نفر از راه مناسب برخوردار می‌شود.
پیشرفت کاری جاده پاتاوه به دهدشت ۹۶ درصد است و به شرط تامین اعتبار طبق وعده مسئولان ۳۱ مرداد ۱۴۰۲ به بهره برداری کامل می‌رسد.
تاکنون برای اجرای این طرح هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان هزینه شده است.
در سفر هیات دولت به استان نیز برای بهره برداری کامل این طرح ملی ۵۰۰ میلیارد تومان تزریق شد.
به گفته استاندار کهگیلویه و بویراحمد اجرای این طرح و به بهره برداری رسیدن مسیر ارتباطی، علاوه بر کارکرد ملی آن، پنج بخش مهم و پرجمعیت استان کهگیلویه و بویراحمد شامل بخش کبگیان در شهرستان دنا، شهرستان مارگون، بخش‌های چاروسا و دیشموک در کهگیلویه و بخشی از شهرستان لنده را از بن بست جاده‌ای و محرومیت خارج می‌شود.
احمد زاده افزود: با بهره برداری از این جاده با  بیش از چهار ساعت کاهش زمانی در مسیر جدید پاتاوه – دهدشت به وجود می‌آید.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کهگیلویه و بویراحمد هم گفت: اعتبار طرح ملی ساخت جاده پاتاوه به دهدشت به صورت ملی تامین می‌شود و ۱۰۰ درصد اعتبارات آن از سازمان برنامه و بودجه کشور به وزارت راه ابلاغ و موافقت نامه میان آن‌ها مبادله می‌شود.
علی شهابی نسب افزود: جاده به صورت محلی (غیر رسمی) افتتاح شده و مردم بویراحمد و کهگیلویه از آن استفاده می‌کنند.
وی اضافه کرد: علت تاخیر این طرح هم تونل آخر است که امیدواریم تا پایان خرداد ماه ۱۴۰۲ پایان یابد چرا که تونل حفاری شده بود و کار آن تمام بود که به علت ریزش آن افتتاح رسمی آن به تعویق افتاد.

دیدگاه ها بسته شده اند.

نظرسنجی

    • آخرین اخبار
    • پربازدیدترین اخبار

    ویدیو ها

    آگهی مناقصه شرکت پشتیبانی امور دام کشور

    همراه اول

    بالای صفحه
    طراحی سایت