پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب-صدای مردم جنوب ایران

پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب | Sedayejonoob.ir

منتشر شده در تاریخ: 27 اردیبهشت 1402 ساعت 21:02:: شناسه خبر: 135126

سفر وزیرمیراث فرهنگی به کهگیلویه وبویراحمد

سیدعزت‌الله ضرغامی وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ایران امروز برای سفری دوروزه وارد کهگیلویه وبویراحمد شد.

صدای جنوب:

سیدعزت‌الله ضرغامی وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ایران، ظهر امروز (چهارشنبه، ۲۷ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۲) در سفری دو روزه وارد استان کهگیلویه و بویراحمد و مورد استقبال مهدی روشنفکر نماینده مردم بویراحمد، دنا و مارگون در مجلس شورای اسلامی، سیدعلی احمدزاده استاندار کهگیلویه و بویراحمد، سعید طالبی‌پور مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان و دیگر مسئولان ارشد استانی قرار گرفت وسپس در گازار شهدا به مقام شامخ انها ادای احترام نمود.

 

برنامه ریزی اصولی وقابل قبول مسئولان در این سفر موجب شد که تمامی ظرفیت های گردشگری استان برای مقام ارشد فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ایران بازگو شود و در جهت شکوفایی این ظرفیت تصمیم های مناسبی اخذ شود.

///

سیدعزت الله ضرغامی در بازدید از آبشار «آبریز» منطقه دشمن‌زیاری شهرستان کهگیلویه اظهار کرد: ایجاد زیرساختهای لازم در راستای توسعه و جذب گردشگر در مناطق گردشگری کهگیلویه و بویراحمد لازم و ضروری است.

وی بیان کرد: جاذبه‌های طبیعی با توجه به نقش مهم گردشگری آنها نقش مهمی در توسعه و درآمد زایی دارند.


برپایه گزارش صدای جنوب، چشمه کورل که در روستای محروم آبریز زیرنا شهرستان کهگیلویه در مسیر جاده جدید پاتاوه – دهدشت قرار دارد در فصل بهار و بخصوص ایام نوروز میزبان گردشگران زیادی از استانهای همجوار است.

////
وزیر میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری که به دعوت حجت الاسلام موحد نماینده مردم شهرستان های کهگیلویه،بهمئی،چرام و لنده در مجلس شورای اسلامی به شهرستان کهگیلویه سفر کرده بود در ادامه از بافت تاریخی دهدشت بازدید کرد.

عزت الله ضرغامی با بیان اینکه این تیم به زودی به دهدشت سفر می کند افزود: هدف از سفر این تیم پژوهشی مشخص کردن محدوده دقیق بافت تاریخی بلاد شاپور است.


وی اضافه کرد: در این بازدید منازل و زمین های مسکونی که در محدوده بافت تاریخی هستند شناسایی شده و نتیجه این اقدامات در کارگروه پژوهشی وزارتخانه مورد تجزیه و تحلیل قرار می گیرند.
ضرغامی ادامه داد: در این کارگروه مشخص می شود که زمین های مردم در مجاورت بافت تاریخی دهدشت ، خریداری شود و یا در قالب اهداء زمین از منابع ملی به تملک میراث فرهنگی درآیند.
وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری یادآور شد: تحقیق این موضوع به همکاری بیش از پیش مردم با میراث فرهنگی نیاز دارد.
ضرغامی با اشاره به اینکه نمونه این بافت تاریخی در کشور زیاد است، گفت: چنین اقدامی در شهرهای ارومیه و تبریز انجام شده و نتیجه بخش بوده است و امیدواریم در رابطه با بافت تاریخی دهدشت این موضوع نیز محقق شود.
ضرغامی در ادامه به کاروان سرای بافت تاریخی دهدشت اشاره کرد و افزود: این کاروانسرا ظرفیت گمنامی است که بلا استفاده مانده است.
وی ادامه داد: این وزارتخانه آمده است تا تسهیلات ویژه ای را برای احیاء و سرمایه گذاری در اختیار سرمایه گذار قرار دهد.
سرمایه گذار این کاروانسرا نیز گفت: با اختصاص تسهیلات می توان زمینه اشتغال ۵۰ نفر را به صورت مستقیم در این کاروانسرا ایجاد کرد.

 

/////

فرماندار کهگیلویه هم گفت: بافت تاریخی دهدشت بیش از ۴۵ هکتار است است که فقط ۳۵ هکتار آن در حوزه میراث فرهنگی تملک شده است.


عبدالعزیز موسوی با بیان اینکه این موضوع موجب شده تا بخش عمده این بافت تخریب شود افزود: دولت باید اعتبار لازم را تامین کند تا آن بخش از بافت تاریخی دهدشت که در اختیار شهروندان دهدشتی است به تملک میراث فرهنگی درآید.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد هم گفت: بنای تاریخی بلادشاپور نیازمند طرح جامع است تا جلوی تصرفات و تعمیرات غیراصولی گرفته شود.
سید علی احمدزاده گفت: به دولت درخواست دادیم وزراء به استان سفر کنند تا بتوانیم از توانمندی‌های آنها برای توسعه استان استفاده کنیم.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به بازدید از باغ چشمه بلقیس چرام افزود: با توجه به ویژگی‌های این باغ، طرح جامع چشمه بلقیس با همکاری میراث فرهنگی تهیه می‌شود.
وی با بیان اینکه در بازدید از بناها و مناطق گردشکری استان، بلادشاپور نیز مورد بازدید قرار گرفت، گفت: بازسازی غیر اصولی خساراتی را به این بنای تاریخی دوران صفویه وارد کرده است.
دکتر احمدزاده بیان کرد: برخی مردم در درون این بافت قرار داشتند که در کمیسیون ماده ۵ مصوب کردیم راه و شهرسازی به ۱۴ نفر از آنها زمین رایگان بدهد تا زندگی آنها خارج از بافت سر و سامان بگیرد و بقیه کسانی هم که در بافت هستند باید جابه جا شوند.
وی عنوان کرد: نیازمند تهیه طرح جامع بلادشاپور هستیم و در صورتی که طرح جامع بلادشاپور تهیه شود جلوی هرگونه تصرفات و تعمیرات غیراصولی گرفته می‌شود و در راستای طرح تعمیرات انحام می‌شود.
دکتر احمدزاده بیان کرد: اعتبارات ملی و استانی برای تعمیرات بلادشاپور در نظر گرفته شده است و یک کار اصولی انجام می‌شود تا این بنا هم به عنوان یک اثر تاریخی ثبت ملی و جهانی شود و هم استان از آن بهره‌مند شود.
وی بیان کرد: قصد داریم از ظرفیت حضور وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری برای حضور سرمایه‌گذاران در استان بهره‌مند شویم.

////

درادامه وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری وهیات همراه ازچشمه بلقیس چرام بازدید کرد.

ضرغامی گفت: چشمه بلقیس کلکسیونی از گونه‌های گیاهی و دارای معماری ارزشمندی است که با مشارکت محیط زیست مکان زیباتری در اختیار مردم قرار خواهیم داد.
عزت اله ضرغامی در بازدید از باغ چشمه بلقیس چرام با بیان اینکه این مکان گردشگری طبیعی از جذابیت بسیار بالایی برخوردار است، گفت: صنعت توریسم در کهگیلویه وبویراحمد نیازمند سرمایه گذاری ویژه است.
نماینده مردم شهرستان‌های کهگیلویه، بهمئی، چرام و لنده در مجلس شورای اسلامی هم به نمایندگی از سایر مسئولان خطاب به وزیر گفت: با توجه به اینکه چشمه بلقیس یکی از مکان‌های تفریحی وگردشگری استان‌های جنوبی کشور است لازم است با تزریق اعتبار نسبت به رفع مشکلات این نقطه گردشگری کمک شود.
حجت الاسلام موحد با بیان اینکه این مکان گردشگری مشکلات و معارضات محلی بسیار زیادی دارد افزود: با رفع این مشکلات و حمایت از سرمایه گذاران ، نقش گردشگری در اقتصاد خانواده‌های این منطقه بیشتر نمایان می‌شود.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: طرح جامع گردشگری استان در جلسه‌ای با حضور وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشکری رونمایی می‌شود.
سید علی احمدزاده گفت: باغ چشمه بلقیس چرام یکی از فرصت‌های کم‌نظیر گردشگری استان است.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه این استان دارای توانمندی‌ها و استعدادهای کم نظیر بخش گردشگری است، افزود: به همراه مهندس ضرغامی از آبشار زیبای آبریز بازدید کردیم و قصد داریم سایر مناطق گردشگری استان مانند کریک، سی‌سخت، مناطق زیبای دامنه دنا و سایر امکانات گردشکری یاسوج را بازدید کنیم.
وی با اشاره به اینکه از اثر تاریخی بلادشاپور بازدید خواهیم کرد، گفت: استان در زمینه نفت و گاز در شهر گچساران دارای فرصت گردشکری است که برنامه‌ریزی می‌شود این مهم هم مورد توجه وزیر قرار گیرد.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: هدف از این بازدیدها، آشنایی وزراء دولت با ظرفیت‌ها و توانمندی‌های استان است تا از این طریق از وزارتخانه‌ها برای ایجاد زیرساخت‌ها اعتبار بگیریم و حمایت‌های دولت را به همراه داشته باشیم.
دکتر احمدزاده بیان کرد: وزیر امروز و فردا میهمان مردم استان است که تلاش می‌کنیم از حضور مهندس ضرغامی نهایت استفاده را برای معرفی استان به عنوان یکی از نقاط گردشگری کشور ببریم.
دکتر احمدزاده با بیان اینکه ظرفیت‌‌های گردشکری استان مورد توجه آقای ضرغامی قرار گرفت، عنوان کرد: وزیر گردشکری بیان کرد تلاش می‌کند نشستی با بوم‌گردان و سرمایه‌گذاران داشته باشد و در آن نشست کهگیلویه و بویراحمد را به عنوان یکی از فرصت‌های ‌ استثنایی سرمایه‌گذاری معرفی کند.
وی عنوان کرد: طرح جامع گردشکری کهگیلویه و بویراحمد توسط اداره‌کل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری استان تدوین و در نشستی که فردا با حضور وزیر برنامه‌ریزی شده ارائه می شود.
استاندار در پایان خاطرنشان کرد: استان حرف‌های زیادی برای گفتن در حوزه گردشگری دارد اما شناخته نشده است که امیدواریم سفر وزیر باعث رونق هر چه بیشتر این بخش شود.

 

////

ضرغامی  قرار است امشب در آیین افتتاحیه هفتمین «جشنواره ملی فرهنگ عشایر ایران زمین» در پارک ولایت یاسوج سخرنانی کند و فردا (پنجشنبه ) بازدید از «پارک آبی تل خسرو»،«جاده گردشگری کوه گل»(سی سخت) و «تله کابین یاسوج» را در برنامه های کاری دارد.

برچسب ها:

دیدگاه ها بسته شده اند.

نظرسنجی

    • آخرین اخبار
    • پربازدیدترین اخبار

    ویدیو ها

    آگهی مناقصه شرکت پشتیبانی امور دام کشور

    همراه اول

    بالای صفحه
    طراحی سایت