پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب-صدای مردم جنوب ایران

پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب | Sedayejonoob.ir

منتشر شده در تاریخ: 01 خرداد 1402 ساعت 09:03:: شناسه خبر: 135299

هفتمین جشنواره “کوچ عشایر ایران” در یاسوج خاتمه یافت

مدیرکل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی کهگیلویه و بویراحمد گفت: هفتمین جشنواره “جشنواره‌ فرهنگ عشایر ایران زمین” با شرکت ۱۲ استان کشور در یاسوج بعد از پنج روز فعالیت به کار خود پایان داد.

سعیدطالب زاده” روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگاران اظهار کرد: در این جشنواره ۶۰ غرفه از توانمندیها و دستاوردهای عشایری استانهای کشور در معرض دید عموم قرار داشت.

طالب زاده یادآور شد: هفتمین جشنواره ملی فرهنگ عشایر ایران زمین (کوچ عشایر)با حضور وزیر سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، مسوولان استانی و عشایر استان هایی از جمله کهگیلویه و بویراحمد، فارس، کردستان، چهارمحال و بختیاری، اصفهان، خراسان رضوی، و دیگر استان ها در پارک ولایت یاسوج آغاز شد.

وی گفت : این جشنواره چهارشنبه شب آغاز به کار کرد و به مدت پنج روز از ۲۷ تا ۳۱ اردیبهشت در شهر یاسوج ادامه داشت و استان‌های شرکت کننده در این جشنواره آداب، رسوم، سنن، صنایع دستی، سوغات محلی و فرهنگ‌ها و آئین‌های خود به ویژه در زمینه کوچ را در معرض دید بازدیدکنندگان قرار می‌دهند.

مدیرکل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی کهگیلویه و بویراحمد افزود:احیای آداب و رسوم سنتی،ترویج مصرف صحیح و درآمدزایی از طریق غذاهای محلی، نشاط بخشی به جامعه شهری از دیگر مزایای برپایی این جشنواره است.

طالب زاده اضافه کرد: تجلیل از چهره های ماندگار عشایری، توسعه توریسم، آشنا کردن مردم با فرهنگ عشایری و ایجاد نمایشگاه هایی از توانمندی ها و دستاوردهای آنها را از دیگر اهداف این جشنواره برشمرد.

عشایر کهگیلویه و بویراحمد متشکل از ۱۱ هزار و ۲۰۰ خانوار با بیش از ۷۲ هزار نفر (حدود ۱۲ درصد جمعیت استان) در قالب ۶ ایل بومی،۲ طایفه قشقایی، ۱۶ تیره، ۱۸۱ طایفه و بیش از یک هزار و ۱۱۰ تش (اولاد) هستند.

درصد از محصولات تولیدی استان، ۳۰ درصد صنایع دستی، ۱۷ درصد باغ های استان و تولید ۶۰ درصد گوشت قرمز مورد نیاز استان معادل هشت هزار تن توسط عشایر به عشایرنشینان استان اختصاص دارد.

وجود ۱۰درصد آب کشور، ۴۵درصد جمعیت روستایی و عشایری و وجود جنگل‌ها و آبشارها همه نشان‌دار ظرفیت بالای کهگیلویه و بویراحمد در توسعه گردشگری عشایری و روستایی دارد.

کهگیلویه و بویراحمد با ۲۵۰ جاذبه طبیعی، اقلیم چهار فصل، مکان‌های تاریخی و ویژگی‌های مردم شناسی و آداب و رسوم و زندگی با صفای عشایری به عنوان یکی از مقاصد گردشگری کشور در طول ایام مختلف سال آماده پذیرایی از مهمانان و گردشگران از اقصی نقاط کشور است.

دیدگاه ها بسته شده اند.

نظرسنجی

    • آخرین اخبار
    • پربازدیدترین اخبار

    ویدیو ها

    آگهی مناقصه شرکت پشتیبانی امور دام کشور

    همراه اول

    بالای صفحه
    طراحی سایت