پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب-صدای مردم جنوب ایران

پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب | Sedayejonoob.ir

منتشر شده در تاریخ: 08 آذر 1402 ساعت 22:09:: شناسه خبر: 141032

رضایتمندی رئیس سازمان برنامه وبودجه استان از پیشرفت چشمگیر پروژه های کهگیلویه

رییس سازمان برنامه وبودجه استان کهگیلویه وبویراحمد ازطرح های مختلف کهگیلویه بازدید نمود و ازروند روبه رشد عملیات بهره برداری ازاین طرح ها ابراز رضایت کرد.

صدای جنوب:

جهانگیر شاهینی روز چهارشنبه در این بازدیدها  اظهار کرد: این میزان اعتبار از محل استانی، ملی و دور اول و دوم سفر رییس جمهور برای تسریع در روند اجرایی طرح‌های آبرسانی به چهار شهر کهگیلویه، لنده، سوق و چرام، طرح آبرسانی به دهدش غربی، سد سرپری و تکمیل شبکه انتقال آب اراضی پایین دست سد کوهبرد تخصیص می‌یابد.

وی با بیان اینکه پروژه ها فعال هستند، بیان کرد: از این میزان پنج هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال به طرح آبرسانی حومه غربی دهدشت، پنج هزار و ۱۰۰ میلیارد ریال به آبرسانی به چهار شهر، ۷۵۰ میلیارد ریال به سد کوهبری و مابقی به سد سرپری طی بازه زمانی سه تا پنج ساله تخصیص داده خواهد شد.

شاهینی با اشاره به توجه ویژه دولت سیزدهم شتاب بخشی به طرح‌های نیمه تمام افزود: با توجه به تامین اعتبار نیاز است نهادهای متولی با زمان بندی مناسب روند اجرایی طرح های آبی را تسریع کنند.

 

وی اضافه کرد: تامین و تخصیص اعتبارات طرح های عمرانی در دولت سیزدهم افزایش چندین برابری داشته و با بهره برداری از طرح های آبی شاهد کاهش تنش ابی در این شهرستان خواهیم بود.

طرح آب‌رسانی به شهرهای چرام، دهدشت، سوق، لنده و روستاهای این مسیر در استان کهگیلویه و بویراحمد از سد کوثر گچساران، اردیبهشت ۹۶ با حضور وزیر نیرو، استاندار و جمعی از مسئولان استانی و شهرستانی کلنگ زنی شد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای کهگیلویه و بویراحمد نیز در این مراسم گفت: با اجرای طرح آبرسانی به شهرهای دهدشت، چرام، سوق و لنده که اکنون ۳۱ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، آب موردنیاز حدود ۲۴۰ هزار نفر تامین می‌شود.

 

آرش مصلح عملیات انجام شده در این طرح را شامل لوله‌گذاری به طول ۹هزار و ٨٢٠ متر، خاکبرداری و بازگشایی مسیر جاده سرویس به طول ٢٣ کیلومتر، احداث مخزن ۵٠٠٠ متر مکعبی (مخزن شماره ۴) و تکمیل عملیات مخزن ۲۰ هزار متر مکعبی شهر دهدشت عنوان کرد.

وی با اشاره به اینکه تاکنون حدود ۷۵۰ میلیارد ریال اعتبار برای اجرای این طرح زیربنایی هزینه شده، اظهار داشت: ۲۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای تکمیل این پروژه نیاز است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای کهگیلویه و بویر احمد اضافه کرد: پروژه دارای پنج مخزن با ظرفیت ۴١ هزار و ۵٠٠ مترمکعب و شامل سه ایستگاه پمپاژ بوده که یکی از مخازن احداث و ۲ مخزن نیز در مرحله احداث است.

مصلح یادآورشد: پروژه آبرسانی از سد کوثر به چهار شهر دهدشت، سوق، چرام و لنده و روستاهای اطراف با جمعیت ٢۴٠ هزار نفر شامل ١۵٣ هزار نفر شهری و ٨٧ هزار نفر روستایی با هدف تامین ١۶ میلیون و ٩۴٠ هزار مترمکعب آب کلنگ‌زنی شده است.

در این طرح در مجموع ١٧ میلیون مترمکعب در سال آب شرب با دبی لحظه‌ای ٨۶٠ لیتر در ثانیه انتقال داده می‌شود و به نحوی طراحی شده که قابلیت افزایش ظرفیت تا سقف یک هزار و ٣۴۵ لیتر در ثانیه به منظور انتقال آب مورد نیاز صنعت را نیز تامین خواهد کرد.

سد سرپری با هدف آبیاری ۴۵۰ هکتار از زمین های کشاورزی و رونق گردشگری در منطقه کهگیلویه محسوب می‌شود که پس از ۲۵ ماه تعطیلی و رکود،طی یک سال گذشته با همت دولت سیزدهم روند اجرایی آن شتاب گرفته است.

پیشرفت ۴۵ درصدی سد سرپری

عملیات اجرایی سد سرپری در شهرستان کهگیلویه از سال ۱۳۹۰ و بیش از ۱۳ سال پیش آغاز شده و میزان پیشرفت فیزیکی آن تا آغاز دولت سیزدهم هم کمتر از ۲۵ درصد بوده که ظرف یک سال گذشته به بالای ۴۵ درصد پیشرفت رسیده است.

بر اساس اعلام متولیان امر سد سرپری شهرستان کهگیلویه واقع در منطقه دهدشت غربی ظرف یک سال آینده به مرحله آبگیری می‌رسد.

یک دهم از ۷۰ هزار هکتار زمین زراعی شهرستان کهگیلویه آبی است و در سایر اراضی کشت دیم همراه با هزینه های گزاف و درآمد حداقلی انجام می‌شود.

شهرستان کهگیلویه جزو شهرستان‌های گرمسیری استان کهگیلویه و بویراحمد هست که از پیامدهای توسعه نیافتگی و محرومیت رنج می‌برد. با احداث این سد در دولت سیزدهم روند توسعه آن همگام با برنامه های محرومیت‌زدایی دولت شتاب بیشتری خواهد گرفت.

ظرفیت سد سرپری سه میلیون متر مکعب با ارتفاع ۲۷ متر و طول تاج ۲۰۳ متر است و تامین آب ۴۵۰ هکتار زمین کشاورزی از مهمترین برکات بهره برداری از این طرح است.

طرح آبرسانی به پنج هزار هکتار اراضی حومه غربی دهدشت

برای تسریع در روند اجرایی یکهزار میلیارد ریال از محل سفر دوم ریاست جمهور و ۴۰۰ میلیارد ریال از محل منابع ملی در سال جاری به طرح آبرسانی به اراضی کشاورزی حومه غربی دهدشت- سوق اختصاص یافت.

فاز اولیه این طرح شامل ایستگاه پمپاژ ثانویه، مخزن پنج هزار متر مکعبی، محوطه سازی و قسمتی از خط انتقال می شود که در حال حاضر حدود ۶۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

عملیات فاز دوم این پروژه شامل سد انحرافی، آبگیر و اصلاح پمپاژ اولیه است که روند اجرایی خوبی نیز دارد.

بیش از یک دهه از عمر پروژه آبرسانی حومه غربی شهرستان کهگیلویه می گذرد و این طرح بزرگ و تاثیرگذار با تزریق قطره چکانی اعتبارات تا قبل از دولت سیزدهم تنها ۲۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشت.

سد کوهبرد

عملیات اجرایی سد کوهبرد از سال ۱۳۹۰ با هدف کنترل سیلاب، توسعه گردشگری و آبیاری اراضی کشاورزی دیم حومه غربی دهدشت در شهرستان کهگیلویه آغاز و با تخصیص اعتبارات لازم در سفر رئیس جمهور در سال گذشته و تکمیل آن، در اولین بارندگی پاییز آبگیری شد.

سد مخزنی کوهبرد به عنوان تنها سد خاکی شهرستان کهگیلویه و از پروژه‌های مهم حوزه آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی است که به منظور توسعه بخش کشاورزی، گردشگری و اشتغالزایی در محدوده دشت‌های اطراف روستاهای کوهبرد تا برج بهمنی بعد از ابگیری با تخصیص ۶۷ میلیارد تومان از سوی برنامه و بودجه شیکه خطوط انتقال اب کشاورزی اجرایی خواهد شد.

شهرستان کهگیلویه با ۱۲۳هزار نفر جمعیت بیش از ۵۰ هزار هکتار زمین کشاورزی دارد که درصد کمی از این اراضی آبی است.

 

تشکیل شورای اداری کهگیلویه، باحضور مسئولان استانی و شهرستانی پایان بخش برنامه امروز بود.

 

دیدگاه ها بسته شده اند.

نظرسنجی

    • آخرین اخبار
    • پربازدیدترین اخبار

    ویدیو ها

    آگهی مناقصه شرکت پشتیبانی امور دام کشور

    همراه اول

    بالای صفحه
    طراحی سایت