پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب-صدای مردم جنوب ایران

پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب | Sedayejonoob.ir

منتشر شده در تاریخ: 07 فروردین 1403 ساعت 10:01:: شناسه خبر: 144612

سیل، سه هزار میلیارد ریال به مزارع پرورش ماهی کهگیلویه و بویراحمد خسارت زد

مدیر شیلات سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد گفت: بارش های سیل آسا و سامانه بارشی ۲ روز گذشته بر اساس ارزیابی های اولیه سه هزار میلیارد ریال به مزارع پرورش ماهی در این استان خسارت وارد کرد.

اسحاق رستمی روز سه شنبه در گفت وگوی  با خبرنگاراناظهار کرد: این میزان خسارت به تاسیسات زیربنایی مزارع پرورش ماهی، پمپ ها و وسایل مکانیزه، کانال های آبرسانی وارد شده است.

وی افزود: تلفات هزار تن ماهی در مزارع کهگیلویه و بویراحمد تنها برآورد اولیه است که احتمال می رود حجم خسارات بالاتر رود.

مدیر شیلات سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: بیشترین آسیب های سیلاب اخیر به حوزه شیلات استان وارد شده است و پیش بینی این است که حدود ۷۵ مزرعه پرورش ماهی در استان آسیب جدی دیده اند.

رستمی تاکید کرد: هنوز به دلیل نبود جاده دسترسی و اینترنت و تلفن همراه در مزارع پرورش ماهی اطلاعات به صورت کامل گردآوری نشده است.

مدیر شیلات سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: در مناطق کتا و میمند هفت مزرعه زیر آب رفتند حتی ۲ طرح پرورش ماهی در استان کامل دچار آب گرفتگی شد و با قایق به چهار نفر در این مزرعه پرورش ماهی امداد رسانی شد.

وی ابراز کرد: خسارت های سیلاب سامانه بارشی اخیر، نسبت به سیل مانسون سال گذشته در خصوص تلفات ماهی ها کمتر بوده زیرا در این فصل بخش زیادی از ماهی ها به فروش رسیده بود اما برعکس به دلیل شدت بارش ها به تاسیسات و پمپ ها و وسایل مکانیزه آسیب جدی وارد شده است.

ظرفیت سالانه استان تولید۲۰ هزار تن ماهی است که از این میزان سالی ۵۰ میلیون قطعه رهاسازی بچه ماهی در مزارع صورت می گیرد که ۲۰ میلیون قطعه آن در داخل استان و مابقی در خارج از استان تهیه می شود

 

از مجموع ۲۰ هزار تن ماهی تولید شده در استان پنج هزار تن در استان مصرف و ۱۵ هزار تن دیگر به استان های دیگر و کشور روسیه و کشورهای حوزه خلیج فارس ارسال می شود.

این استان با تولید حدود ۲۰ هزار تن تولید آبزیان رتبه سوم کشور در تولید آبزیان سردآبی را داراست و عمده مزرعه های پرورش ماهی استان زیرشاخه کارون است و در محدوده مارون و زهره برای توسعه مزارع پرورش ماهی هنوز جای کار بسیاری وجود دارد.

پتانسیل بخش شیلات استان میان تمام تولیدات حوزه کشاورزی از جمله تولیدات مزارع، باغات، گلخانه ها و صنعت دام و طیور استان بسیار چشمگیر است.

در مطالعات جدید و حتی ادامه مطالعات گذشته ایجاد شهرک های آبزی پروری در استان در نظر گرفته شده است و حداقل ۱۲ شهرک آبزی پروری با مکان مشخص در استان شناسایی شده است.

این سرزمین با در اختیار داشتن ۱۰ درصد منابع آبی و ۱۱ و نیم میلیارد مترمکعب روان آب زمینه را برای توسعه بخش شیلات به خوبی فراهم کرده است اما تولید سالیانه حدود ۲۰ هزار تن ماهی قزل آلا با این قابلیت های استان همخوانی ندارد.

این استان، استانی بلاخیز است که سیل، زلزله و خشکسالی منابع آبی را تحت تاثیر قرار داده و برای شیلات هم در این میان مشکل ایجاد شده است.

رئیس مرکز پیش‌بینی اداره کل هواشناسی کهگیلویه و بویراحمد گفت: منطقه امیرآباد بابکان از توابع شهرستان بویراحمد با ۱۷۴میلی‌متر شاهد بیشترین بارندگی سامانه اخیر تا ساعت ۱۸.۳۰دقیقه شب گذشته بوده است.

ولی بهره مند افزود: این سامانه در دشتروم ۱۷۳.۵، علی کرمی دمچنار ۱۶۵ ،ستنگان ۱۶۳ ،تنگ سرخ ۱۵۷ ،وزگ ۱۵۰، دلی خمسیر ۱۵۰ ،گنجگان ۱۴۸ ،منصورخانی کاکان ۱۳۷ ،یاسوج فرودگاه ۱۳۰.۲ ،آبده گاه ۱۳۰، کالوس ۱۳۰، جاورده ۱۲۴ ،گنجه ای ۱۱۵، آبموردلوداب ۱۱۵، قلعه دختر ۱۱۳ ،قلعه رئیسی ۱۱۱.۵ ،برم سبز ۱۱۱ و چیتاب ۱۱۰.۵ میلی‌متر بارندگی داشته است

 

رییس مرکز پیش بینی اداره کل هواشناسی کهگیلویه و بویراحمد تاکید کرد: میزان بارندگی این سامانه در تل گاه ۱۱۰ ،درغک ۱۰۹ ،سوق ۱۰۵ ،امامزاده علی ۱۰۵ ،دیشموک ۱۰۳، لنده ۱۰۲ ،دشت بز ۱۰۰ ،باشت ۹۶، مارگون ۹۵، سی سخت ۹۳.۲،سرفاریاب ۹۳ ،کریک ۹۱، ده برآفتاب ۹۰.۵ ،دهدشت ۹۰.۲ ،سرآسیاب یوسفی ۹۰ ،دشت بز ۹۰، چرام ۸۷، تنگ پیرزال ۸۱، فیلگاه ۷۷ ،بوستان ۷۰.۵ ،سرآب ننیز ۷۰ ،دوگنبدان ۶۵.۲، پاتاوه ۶۵، تنگ رواق ۶۱.۵، ماهور باشت ۶۱ و لیکک ۳۱.۳میلی‌متر ثبت شده است.

وی ابراز کرد: از ابتدای پاییز سال ۱۴۰۲ تا روز بیست و هفتم اسفندماه پارسال ۳۷۲ میلی متر باران در کهگیلویه و بویراحمد گزارش شده که اگرچه ۲۵۰ میلی متر کمتر از مدت مشابه پارسال است.

وی تاکید کرد:با توجه به اینکه میانگین بلندمدت سالیانه باران در استان ۵۸۳ میلی متر است این آمار یعنی ۶۵ درصد از بارندگی های سالیانه تا مدت زمان یاد شده محقق شده است.

کهگیلویه و بویراحمد با بیش از ۱۶ هزار کیلومتر مربع مساحت در جنوب غربی ایران قرار دارد و ۳۰ درصد کل گونه‌های گیاهی کشور را در خود جای داده است.

این استان با حدود ۷۲۶ هزار نفر جمعیت دارای یک درصد مساحت و یک درصد جمعیت کشور است.

دیدگاه ها بسته شده اند.

نظرسنجی

    • آخرین اخبار
    • پربازدیدترین اخبار

    ویدیو ها

    آگهی مناقصه شرکت پشتیبانی امور دام کشور

    همراه اول

    بالای صفحه
    طراحی سایت