پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب-صدای مردم جنوب ایران

پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب | Sedayejonoob.ir

منتشر شده در تاریخ: 05 اردیبهشت 1403 ساعت 15:02:: شناسه خبر: 145311

انتقاد شدید فرماندار بویراحمد از بانک ها؛جوانان قید ازدواج را زده اند

فرماندار بویراحمد با انتقاد از عملکرد برخی از بانک در موضوع وام ازدواج، گفت: جوانان در استان کهگیلویه و بویراحمد به ویژه شهرستان بویراحمد به‌خاطر سخت‌گیری بانک‌ها قید وام ازدواج را زده‌اند.

شهرام مهدوی مطلق روز چهارشنبه در نشست ستاد ساماندهی امور جوانان با موضوع ازدواج و تحکیم خانواده در یاسوج، اظهار کرد: مخرج مشترک نظام مسائل جوانان ازدواج است و هر چه در بحث ازدواج در مسئله جوانان خوب کار شود ضمن آنکه به راهبرد کلان کشور در بحث جوانی جمعیت و جمعیت سازی کمک می‌کند درعین‌حال نسبت به خود مسئله جوانان کمک بیشتری می‌کند.

وی افزود: همکاری برخی از بانک‌ها در پرداخت تسهیلات ازدواج بسیار کم است و تعدادی هم که می‌خواهند پرداخت کنند، نیز سخت‌گیری‌هایی دارند و بنده چندین نفر را می‌شناسم که به‌خاطر سخت‌گیری بانک قید وام ازدواج را زده و همین مسئله می‌تواند در ازدواجش تأثیر منفی داشته باشد که البته می‌توان با تمهیدات دیگری موانع را از سر راه جوانان برداشت.

فرماندار بویراحمد تصریح کرد: دستگاه‌های دولتی ظرفیت خود را در اختیار ازدواج جوانان قرار دهند و تمامی دستگاه‌های دولتی، نهادهای عمومی و دستگاهی اجرایی که دارای امکانات رفاهی، فرهنگسرا و تالار، باشگاه و اردوگاه‌ها و هسته‌های مشاوره هستند، موظف‌اند با هماهنگی کمیته ساماندهی ازدواج، فضاهای مذکور را برای برگزاری جشن و مراسم ازدواج در اختیار زوج‌های واجدالشرایط قرار دهند.

مهدوی مطلق تاکید کرد: مسئله جوانان یک مسئله پایه‌ای و ساختاری است؛ لذا نگاه به این شاخص می‌تواند ارتقادهنده سایر شاخص‌ها در ابعاد مختلف باشد

وی ادامه داد: در شهرستان بویراحمد به دلیل مرکزیت آن، بخش قابل‌توجهی از جمعیت، جوان استان و موضوعات مبتلا به جوانان در این شهرستان است اما در تقسیم و تخصیص بودجه و اعتبارات بدون توجه به آمار واقعی صرفاً در حد یک شهرستان در مقایسه با سایر شهرستان‌ها نگاه می‌شود و یکی از دلایلی که حجم آسیب‌های اجتماعی در این شهرستان چشمگیر هست ناشی از این نوع نگاه در تصمیم‌گیرهای استانی است.

فرماندار بویراحمد اضافه کرد: آمار مهم‌ترین شاخص توسعه هر کشور هست و عمدتاً همه مدل‌های توسعه بر اساس آمار جمعیتی است و ما خواهش داریم در بحث تعداد آمار جوانان شهرستان بویراحمد تمرکز شود و خدماتی که ارائه می‌شود براین‌اساس باشد.

نرخ ازدواج در استان کهگیلویه و بویراحمد در سال‌های اخیر روند کاهشی داشته است. طبق آمارهای رسمی، این نرخ در سال ۱۴۰۰ به ۷.۴ مورد در هر هزار نفر رسیده است که نسبت به سال ۱۳۹۹، ۱.۵ درصد کاهش داشته است.

طبق آمارهای رسمی، میانگین سن ازدواج مردان در استان کهگیلویه و بویراحمد در سال ۱۳۹۲، ۲۷ سال و میانگین سن ازدواج زنان در این استان، ۲۳ سال بود. این آمار در سال ۱۳۹۹، به ترتیب به ۳۱ سال و ۲۵.۵ سال افزایش یافت.

از سوی دیگر کاهش جمعیت آینده کشور را تهدید می‌کند و در یک دهه گذشته نرخ رشد جمعیت در استان نزولی بوده است و جمعیت فعلی استان حدود ۷۶۹ هزار نفر است.

 

ارسال نظر جدید

*

نظرسنجی

    • آخرین اخبار
    • پربازدیدترین اخبار

    ویدیو ها

    آگهی مناقصه شرکت پشتیبانی امور دام کشور

    همراه اول

    بالای صفحه
    طراحی سایت