پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب-صدای مردم جنوب ایران

پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب | Sedayejonoob.ir

منتشر شده در تاریخ: 10 مهر 1403 ساعت 17:07:: شناسه خبر: 150503

پرونده آسیب های اجتماعی در کهگیلویه وبویراحمد بایگانی نشود/ خطر جدی است

بسیاری از کارشناسان جامعه شناسی در کهگیلویه وبویراحمد معتقدند که ابر چالش امروز کهگیلویه و بویراحمد آسیب های اجتماعی است و ممکن است استان با تداوم این روند نامطلوب و ناخوشایند در سال های آینده دچار برخی مشکلات و بحران ها شود که باید از هم اینک چاره اندیشی کرد.

کهگیلویه و بویراحمد استان کوچکی است اما در زمینه آسیب های اجتماعی رتبه بالاتری نسبت به از استان های توسعه یافته اطراف دارد که جای نگرانی است.

بسیاری از کارشناسان جامعه شناسی در استان معتقدند که ابر چالش امروز کهگیلویه و بویراحمد آسیب های اجتماعی است و ممکن است استان با تداوم این روند نامطلوب و ناخوشایند در سال های آینده دچار برخی مشکلات و بحران ها شود که باید از هم اینک چاره اندیشی کرد.

آنچه در حال حاضر در مواجهه با آسیب های اجتماعی انجام می شود برنامه نیست و موازی کارهای بی نتیجه دستگاه های فرهنگی است که در بیشتر مواقع تنها هدر دادن وقت است، باید در نظر داشت که با جلسه برگزار کردن و پشت میز نشستن موضوع حل نمی‌شود و استان نیاز به کار میدانی و اجرایی دارد.

یکی از کارشناسان فرهنگی کهگیلویه و بویراحمد معتقد است در این استان، روستایی می اندیشیم، شهری زندگی می کنیم و انتظارات جهانی داریم. یک مدیرو یک دوره را نمی توان مسئول تمام آسیب های اجتماعی دانست ضمن آنکه مشکلات به یک دوره خاص برنمی گردد اگر آسیب اجتماعی حالا زیاد است نتیجه عملکرد ما در گذشته است.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کهگیلویه و بویراحمد گفت: بحث محتوای فرهنگی و زیرساخت فرهنگی حلقه های مفقوده‌ای در استان هستند که به‌اندازه کافی در استان وجود ندارند و محتوای فرهنگی متناسب با نیاز کودک و نوجوان هم تولید نشده است.

سلیمان شهبازی افزود: هیچ سینمای کودک و نوجوانی، فرهنگسرایی، پارک اختصاصی، هیچ بستر ورزشی، هیچ کتابخانه‌ای مختص کودک و نوجوان در شهرهای کهگیلویه و بویراحمد وجود ندارد و طبیعی است که نوجوان به سمت کافه‌ها برود.

وی تاکید کرد: کافه ها به عنوان نمادی از سبک زندگی مدرن، در سطح شهرها قارچ گونه رشد کرده اند. اگر روزگاری تنها شاهد یک کافی شاپ در یک محله بودیم امروز شاهد چهار الی پنج کافه در یک خیابان هستیم.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کهگیلویه و بویراحمد اضافه کرد: در وهله نخست باید بستر مناسب فراهم شود و بعد کودک و نوجوان را از کاری منع کنیم برای نمونه زیرساخت هایی همچون کتابخانه کودک و نوجوان، سینمای کودک و نوجوان و موارد مشابه ساخته شود و در نهایت نوجوان را از رفتن به کافه‌ها بازداریم.

شهبازی عنوان کرد: برای نخستین بار طرح کام (کانون، اولیا و مدرسه) با عنوان طرح پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی در استان و کشور مورد استقبال قرار گرفت و قرار است در این طرح هم‌افزایی بین خانواده، مدرسه و کانون اتفاق بیفتد.

وی افزود: در راستای طرح «کام»، استانداری مناطق آسیب‌پذیر را تعیین کرده است و ۲۰ برنامه با تریلی سیار در این مناطق برگزار کردیم.

شهبازی با اشاره به وجود شکاف بین‌نسلی، تاکید کرد: مادر و پدر انتظار دارند که کودک همچنان در اتاق بنشیند و درس بخواند درحالی‌که در دنیای مدرن و پسامدرن قرار داریم و همه چیز با گذشته فرق کرده است.

وی عنوان کرد: زیرساخت‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کهگیلویه و بویراحمد چندان قوی نیست و حدود یک دهه در کما به سر می برده است و مامن پروژه های ناتمام شده بود.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کهگیلویه و بویراحمد ادامه داد: مدیران حوزه فرهنگ باید دغدغه فرهنگ را داشته باشند، این استان نیازمند مدیر دغدغه‌مند است تا در حوزه تولید محتوا ورود کنند و این ضعف چندین ساله تا حدی جبران شود.

شهبازی بیان کرد: یکی دیگر از مشکلات موجود نبود هم‌افزایی میان دستگاه‌های فرهنگی است که موازی کاری وجود دارد و برنامه و سند منسجمی در این رابطه وجود ندارد.

وی افزود: از هر چند خیابانی که عبور می‌کنید بوی مرگ کودک و نوجوان می‌دهد، تنش ها در خانواده ها گسترش یافته و آن ها نگران هستند از اینکه نمی‌توانند کوچک‌ترین موضوعی را با فرزند خود در میان بگذارند.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: ابر مسئله استان کهگیلویه و بویراحمد مسئله آسیب اجتماعی است و لازمه نیاز امروز استان تهیه و تنظیم یک سند راهبردی است تا در قالب آن تقسیم کار اتفاق بیفتد و چشم‌اندازی ترسیم شود و چشم انداز آینده استان ترسیم شود.

شهبازی ابراز کرد: بدون تردید در جامعه، از نقش خانواده ها غفلت شده است اگر قرار است معضل آسیب اجتماعیرفع شود باید به خانواده برگردیم، اگر خانواده گفت‌وگومحور باشد و بتواند فضای گفت‌وگو را ایجاد کند خیلی از رنج‌های کودک و نوجوان در درون خانواده حل می‌شود.

وی گفت: این روزها فرزندان به فضای مجازی پناه برده‌اند، اگر خانواده‌ای امن باشد و پدر و مادر بدون قضاوت و تهدید و مقایسه، سرزنش در کنار فرزندان بنشینند، خیلی راحت می‌توانند مسائل را با هم در میان بگذارند، یکی از مهم‌ترین دلایل پناه‌بردن کودکان و نوجوانان به فضای مجازی اضطراب بالای آن‌ها است.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کهگیلویه و بویراحمد تاکید کرد: فضای مجازی شمشیر دو لبه است، هم می‌تواند برنده باشد و هم می‌تواند درمان‌کننده باشد، برای فضای مجازی هم تولید محتوای خوبی وجود نداشته است.

شهبازی تصریح کرد: سواد زندگی خانواده‌ها باید بالا برده شود، یکی از مهم‌ترین فاکتورهای سواد زندگی مدیریت هیجان است.

وی ابراز کرد: راه‌اندازی سالن سینمای کودک و نوجوان در چهار شهر گچساران، یاسوج، لنده، سی سخت را در دستور کار قرار دارد که بخشی از زیرساخت‌ها محیا است، و پیش‌بینی ما این هست که استقبال خوبی می‌شود. برای دهدشت و باشت کانون زبان را پیش‌بینی کرده‌ایم.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کهگیلویه و بویراحمد گفت: یکی از نیازهای اساسی کانون پرورش فکری ایجاد زیرساخت‌های فرهنگی است، ایجاد زیرساخت نیاز به منابع دارد، خیرین می‌توانند کمک زیادی به ایجاد این زیرساخت‌ها کنند، ما نیاز داریم که خیرین تحت عنوان خیرین کانون ساز کمک کنند تا بتوانیم زیرساخت‌هایی را ایجاد کنیم که کودکان و نوجوانان بتوانند در مناطق کم‌برخوردارتر از خدمات فرهنگی استفاده کنند.

وی ادامه داد: دومین نیاز اساسی، هم‌افزایی سایر دستگاه‌ها با کانون به‌عنوان متولی حوزه کودک و نوجوان است، همچنین پیوست‌های رسانه‌ای کمک‌کننده است تا ظرفیت‌های کانون را به جامعه، مدیران و جامعه معرفی کنیم و بتوانیم خدمتگزاران خوبی برای مردم باشیم.

کارهای پژوهشی و تحقیقاتی در زمینه آسیب های اجتماعی که با زحمت و هزینه زیادی تهیه شدند نباید با تغییر دولت ها از بین بروند که کار از اول شروع شود.

در پاره ای مواقع مشکل آسیب های اجتماعی پول نیست بلکه همت و پشتکار است. کار میدانی در حوزه آسیب های اجتماعی نباید رها شود.

۲۱ مرکز در استان کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد، و در مجموع کانون و کانون زبان حدود ۱۰۰ نفر مربی دارد.

 

ارسال نظر جدید

*

نظرسنجی

    • آخرین اخبار
    • پربازدیدترین اخبار

    ویدیو ها

    آگهی مناقصه شرکت پشتیبانی امور دام کشور

    همراه اول

    بالای صفحه
    طراحی سایت