پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب-صدای مردم جنوب ایران

پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب | Sedayejonoob.ir

منتشر شده در تاریخ: 16 اردیبهشت 1396 ساعت 15:02:: شناسه خبر: 17381

گزارشی از ششمین کاروان سلامت ؛

آجم،منطقه ای در انتهای محرومیت با مردمی در اوج صفا و صمیمیت/راز علاقمندی مردم محروم به جمعیت هلال احمر کهگیلویه

مهیا کردن سفرکاروان سلامت هلال احمر به دیار مردم محروم در جای جای شهرستان کهگیلویه نیازمند تمهیداتی است وباید دانست که این سفرها بابرنامه ریزی منسجم و تلاشی چندهفته ای ازسویی و با جدیت پرسنل هلال احمردر جمع اوری کمک های مختلف ازسوی دیگر شکل می گیرد.

پایگاه خبری صدای جنوب:

منطقه محروم و سخت گذر آجم در ۷۰ کیلومتری دیشموک و ۱۸۰ کیلومتری دهدشت مرکز شهرستان کهگیلویه قرار دارد.
این منطقه با توجه به ظرفیت‌های کشاورزی و دامداری و وجود رودخانه پرآب علی رغم اقدامات خوب صورت گرفته دردولت تدبیروامید همچنان در انتهای محرومیت قرار دارد.
منطقه محروم اجم برای باردوم مقصد یکی دیگر ازسفرهای جمعیت هلال احمر کهگیلویه بود.

۲۰۱۷۰۴۲۷_۱۲۴۳۲۲

مهیا کردن سفرکاروان سلامت هلال احمر به دیار مردم محروم در جای جای شهرستان کهگیلویه نیازمند تمهیداتی است وباید دانست که این سفرها بابرنامه ریزی منسجم و تلاشی چندهفته ای ازسویی و با جدیت پرسنل هلال احمردر جمع اوری کمک های مختلف ازسوی دیگر شکل می گیرد.

برای مردمی که از سفرهای کاروان هلال احمر کهگیلویه خاطرات خوشی دارند انتظار واژه ای غریب است از این رو همین مشوق ها کاررابرای مدیریت جوان هلال احمر کهگیلویه سخت اما اورا ترغیب نمود تا این بار و درسال جدید به اتفاق همکاران خود وباحمایت مدیرعامل هلال احمراستان و فرماندار کهگیلویه کاروان سلامت رادرچارچوب برنامه های دولت تدبیروامید به روستاهای محروم منطقه آجم دیشموک چون دره زری، پاتاوه و رودریش اعزام کند.
در چهره رییس جمعیت هلال احمر کهگیلویه آن نشاط کاروان های قبلی دیده نمی شود و علت را که سوال می کنم کمبود وسایل کمکی و ازدیاد جمعیت ان مناطق محروم که به این کاروان دل بسته اند به نوعی رهبریان جوان خود را دست خالی می داند اما همچنان ودرطول مسیر نیز دست ازتلاش برنمی دارد.

IMG-20170429-WA0024
شاید نماینده کهگیلویه بزرگ اخرین مسئولی است که سیدعادل رهبریان درتماس تلفنی خواهان کمک و تهیه مواد مورد نیاز مردم محروم منطقه آجم می شود و وقتی کاربرای رضای خدا و مردم محروم باشد هراتفاق خوشایندی دورازانتظارنیست.
نماینده کهگیلویه بزرگ ضمن کمک ۵۰میلیون ریالی برای خرید بسته های غذایی تنها یک درخواست دارد و آن هم اینست که سلام گرمش را به مردم خطه آجم برساند.

۲۰۱۷۰۴۲۸_۱۰۲۸۲۰
احساس رضایت در چهره پرسنل جمعیت هلال احمر موج می زند و با خرید بسته های غذایی وکمک های دارویی جمع اوری شده سفر خودرا به همراه یک پزشک و یک پرستار و خبرنگاران همیشه همراه در سرزمین انتهای محرومیت(آجم) شروع می کنند.
جاده پرپیچ وخم با چاله چوله های فراوان که بنابه گفته بخشدار دیشموک هنوز مسدوداست در زیرلاستیک خودروهای هلال احمر تسلیم می شود و سفری شش ساعته اغاز می شود.

IMG_20170430_195301

کاروان سلامت هلال احمر با وجود همه مشکلات بعد از طی مسافتی به سرزمین محروم و فراموش شده امابامردمی صمیمی آجم رسید.
مشکلات منطقه آجم با توجه به وجود بارش‌های سیل آسیا گویا بیشتر از گذشته خود را نشان می‌داد.
مسیری که به قول مردم منطقه بیش از ۶ ماه است که هیچ گونه بازگشایی و تسطیحی در آن صورت نگرفته بود.

پل نیمه کاره علی رغم وعده های قبلی هیچگونه پیشرفتی نداشته و همچنان رفت وامد را برای مردم سخت کرده است.

۲۰۱۷۰۴۲۸_۱۰۴۰۰۰
مردم روستا برای انتقال دام خود پل موقتی درست کرده اند که بااولین بارش باران تخریب شده است.
این را یکی ازاهالی منطقه می گوید. به پل که می رسیم حرفهای ان جوان درست از اب در می اید.
متاسفانه پلی که تنها مسیردسترسی به این منطقه بوده است همچنان بلاتکلیف مانده است وامیدواریم نماینده محترم مردم درمجلس شورای اسلامی چرایی تحقق نیافتن وعده این پل را برای مردم بازگو نماید.

در اولین روستا لبخندواحساس خوشحالی زنان وکودکانی که باتکان دادن دست ازما استقبال می کنند خستگی سفررا از تن خسته ما در می اورد.

مردم گلایه دارند از وضعیت نامناسب آب آشامیدنی، مسدود بودن راه ارتباطی و نبود پزشک در بهداری وازهمه مهمتر اینکه همچنان تب مالت مثل سفرقبلی سلامت انهاراتهدید می کند و کسی جوابگو نیست.

DSC03561-768x576

ابشار لیتون در مسیرمان است.
مکانی تفریحی وگردشگرپذیر که ظرفیت این رادارد که چهره منطقه رابه کلی تغییردهداما همه این ظرفیت هادرغبارفراموشی گم شده اند.

DSC03544-768x576
علت نامگذاری این ابشارراکه سوال میکنم می گویند درگذشته کودکان را که به لهجه لری محلی لیته گفته می شود توسط پدرانشان به آبگیر درون دهانه تنگه برده میشدند تا شنا یاد بگیرند از این رو نام تنگ لیتون گذاشته شده است.

DSC03501-768x576
وجود غارهای تاریخی تا آبشارهای مفرح جایی که لطافت مینیاتوری آسمان رشک چشم هر تازه واردی می شود، بر زیبایی واهمیت گردشگریی این منطقه افزوده است. آنچه سیاحتگاه لیتون را مهجور قرار داده راه خاکی و کوهستانی این تنگه زیباست که با شهر دیشموک ۷۰ کیلومتر فاصله دارد واین راه خاکی بازدید از این منطقه زیبا را برای گردشگران مشکل کرده است.

در روستاهای سراسیاب ،تنگ اسیاب،دره زری,پاتاوه و رودریش بالغ بر۲۰۰ نفر توسط تیم پزشکی کاروان معاینه می شوند و بسته های غذایی مثل برنج ،روغن،رب گوجه فرنگی ماکارونی توزیع می شود.

۲۰۱۷۰۴۲۸_۱۰۲۸۳۶۲۰۱۷۰۴۲۸_۰۹۵۶۳۰
مردم رهبریان جوان و همراهانش را دعا میکنند و باشور ونشاط از ما جدا می شوند.
ارام ارام خورشید نورش را پشت کوههای مشرف به آجم پنهان می کند وتیم کاروان سلامت خرسند از شادی مردم وانجام فعالیتی انسان دوستانه بارسفررابه سوی دهدشت می بندد.
مردم از مامیخواهند که فراموششان نکنیم و صدای انهارابه گوش مسیولان برسانیم و ما هم هرگز ادم های فراموش کاری نخواهیم بود….

۲۰۱۷۰۴۲۸_۱۱۱۱۲۵۲۰۱۷۰۴۲۸_۱۱۲۲۴۳IMG-20170430-WA0004IMG-20170430-WA0011۲۰۱۷۰۴۲۸_۱۱۲۵۲۶

دیدگاه ها بسته شده اند.

نظرسنجی

    • آخرین اخبار
    • پربازدیدترین اخبار

    ویدیو ها

    آگهی مناقصه شرکت پشتیبانی امور دام کشور

    همراه اول

    بالای صفحه
    طراحی سایت