پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب-صدای مردم جنوب ایران

پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب | Sedayejonoob.ir

منتشر شده در تاریخ: 11 اسفند 1396 ساعت 10:12:: شناسه خبر: 32725

برای حضور در جشنواره منطقه ای فیلم کوتاه کهگیلویه؛

بزرگان سینمای ایران به دهدشت می آیند

سید ایرج کاظمی‌جو اظهارداشت:با هدف آموزش زندگی سالم، ایجاد دغدغه و حساسیت در جامعه، تشویق فیلم‌سازان برای تولید آثار بصری در زمینه مبارزه با آسیب‌های اجتماعی و آگاهی‌سازی و حساسیت آفرینی نسبت به آسیب‌های اجتماعی به ویژه اعتیاد جشنواره منطقه ای فیلم کوتاه کهگیلویه دردهدشت برگزار می شود.

پایگاه خبری صدای جنوب:

رئیس اداره فرهنگ وارشاد اسلامی کهگیلویه گفت: جشنواره منطقه ای فیلم کوتاه کهگیلویه در روزهای ۱۹ تا ۲۱ اسفندماه دردهدشت برگزار می شود.

به گزارش صدای جنوب، سید ایرج کاظمی‌جو افزود:در این جشنواره فیلم هایی با موضوع آسیب‌های اجتماعی( اعتیاد، خشونت) و در قالب مستند- داستان با حضور استان‌های‌ اصفهان، خوزستان، چهارمحال‌ ‌وبختیاری، خوزستان، بوشهر، فارس و کهگلیویه وبویراحمد نمایش داده خواهد شد.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی کهگیلویه ادامه داد:آثاری چون مستند «چهتون» به کارگردانی حسن کریم‌نژاد، فیلم کوتاه داستانی «سایه‌ها» کارگردان عباس سام، مستند «دست‌های سرد» کارگردان محسن باقری، مستند «برزخ نیلوفری» کارگردان سید مسعود پرهیزگاری و مستند «بازدم» به کارگردانی سلیمان حسنی از جمله فیلم های جشنواره منطقه‌ای فیلم کوتاه کهگیلویه می باشند.

وی افزود:تاثیر گذاری زبان هنر در جامعه همراه با موفقیت است و به وضوح شاهد تاثیرگذاری زبان هنر در بخش های مختلف هستیم.

کاظمی‌جو هدف از برگزاری این جشنواره را آموزش زندگی سالم، ایجاد دغدغه و حساسیت در جامعه، تشویق فیلم‌سازان برای تولید آثار بصری در زمینه مبارزه با آسیب‌های اجتماعی و آگاهی‌سازی و حساسیت آفرینی نسبت به آسیب‌های اجتماعی به ویژه اعتیاد عنوان کرد.

وی گفت:مکان برگزاری جشنواره منطقه ای شعر کهگیلویه سالن شهید آوینی می باشد.

****

بزرگان سینمای ایران از جشنواره منطقه ای فیلم کوتاه دهدشت می گویندگویند:

بهزاد فراهانی (بازیگر سینما و تئاتر)

اتفاقی که باعث شود نسل جوان دست به تولید بزنند قابل تقدیر و لطف به جوانان هنرمند از سوی متولیان فرهنگی هم قابل ستایش است.
نمی توان به هنرمند دستور تولید داد هنر بخشنامه ای تاثیر ندارد وقتی هنر هنرمند در جریان نگاه دستور گیری قرار بگیرد دیگر هنرمند مولف متولد نخواهد شد. رسانه ها باید به مردم احترام بگذارند و حقایق زندگی را صادقانه پخش کنند جوانان ناظران اجتماعی هستند و دروغ با ذات آنها سازگار نیست. کار غیر واقعی دشمن هنر است جشنواره ای که معضلات و آسیب های اجتماعی را بدون سانسور نمایش می دهد کارش قابل ستایش است ما نباید در هنر مرزبندی کنیم اجازه بدهیم سبک های متفاوت بوجود بیاید ما همه نوع فیلم نیاز داریم و هر فیلمی مخاطبان خودش را دارد مرزبندی در هنر مصائبی ست که غربی ها به ما هدیه کردند و نباید تن به این مرزبندی ها داد برای همه عوامل و دست اندرکاران و فیلمسازان جشنواره فیلم کهگیلویه آرزوی موفقیت می کنم.

 

خسرو خسروشاهی (دوبلور و مدیر دوبلاژ سینما)


سینمای امروز سینمای گیشه است سینمایی که هر لحظه روی فروش آن تمرکز می شود در حالی که سینمای اصیل سینمای بازگو کننده زندگی ماست سینمای کوتاه و جشنواره های فیلم کوتاه ،مثل جشنواره اعتیاد و آسیب های اجتماعی کهگیلویه (دهدشت) باعث می شود که نگاه ها به جریان اجتماع واضح تر باشد و بازتاب دقیق تری از آن را ببینیم لزومی هم ندارد همه فیلم ها خوب باشند حتی فیلم های بد ارزش های خودش را دارد و نمی توان همه ارزش های آن را زیر سوال برد.
من همیشه موافق جشنواره هایی هستم که فیلمسازان را به هم نزدیک می کند و شرایط تبادل نظر را مهیا می کند باورپذیری در سینما بسیار مهم و با ارزش است که ما فیلمی را ببینیم و آن را درک کنیم قطعا ارزش های فیلم با باورپذیری آن بیشتر محترم شمرده می شود.
نسل جوان باید با انگیزه راه را ادامه دهد سختی هایی دارد ولی غیر ممکن نیست.

خسرو خسروشاهی

***

فیلم مستند اجتماعی ، گداگرافی نیست

جان گریرسون ، پدر سینمای مستند و مبدع مکتب مستند سازی بریتانیا در آکادمی علوم سینمایی فرانسه فیلم مستند را در چند کلمه به زیبایی تعریف کرده است . « فیلم مستند تفسیر خلاقانه ی واقعیت است» این تعریف که در سال ۱۹۴۷ و پس از جنگ جهانسوز دوم که بخش اعظم اروپا را به خاک سیاه نشانده بود بواسطه ی حضور نخبگان در مصدر امور که برای سامان دادن به اوضاع گرد هم آمده بودند به دنیا تقدیم شد و تا امروز بعنوان جامع ترین تعریف شناخته می شود . موج نو، در سینمای فرانسه شکل گرفته بود تا پایه های هنر جدید را محکم پایه ریزی نماید و این وادی را از حضور خیل بی هنرانی که در اوضاع نابسامان سالیان پیشترشان با ساختن فیلم های کم ارزش و پروپاگاندایی جولان میدادند و به تبع آن سطح فرهنگ عمومی جامعه به قهقرا میرفت و در نتیجه ی آن آسیب های بزرگی به تمدن و هستی جامعه وارد می آمد ، خالی نمایند . آن دوران شاید بیش از هر مقطع تاریخی ، قدرت سینمای مستند در دنیا بر همگان اثبات شده بود . تقریبا همه بر این موضوع واقف بودند که اگر فیلمسازی بنام خانم لنی ریفنشتال بعنوان نزدیکترین دوست در کنار پیشوا نبود هرگز هیتلر قدرت اتحاد و ایجاد غیرت ملی را بین آلمانی ها نمی یافت . همان اتحاد کم نظیر تاریخ که آن قدرت بلامنازع را به نازی ها در آلمان داد . فیلم «پیروزی اراده» و بیشمار فیلم های دیگر که توسط این فیلمساز ساخته و به کرات در آلمان به نمایش درمی آمد بعنوان یکی از شاخص ترین دوران اعتلای سینمای مستند آلمان و شاید هم جهان به شمار می آید .
البته بیش از دو دهه پیشتر نیز ، فیلم های «تعصب» و «تولد یک ملت»که در آمریکا ساخته شده بود باعث تغیان دو نژاد در آمریکا و حتی اروپا شده بود و عامل جنگ های داخلی آنگلوساکسون ها و بومیان گردیده بود . این موارد بعنوان نقاط شاخص تاریخ سینمای مستند در حالی اتفاق افتاد که بیشمار (فیلمپرکن) به عنوان فیلمساز با تقلید از این سینماگران و ساختن فیلم هایی که کپی های ضعیف و دست چندم از آن موضوعات بود از این موج استفاده نموده و محلی برای جولان خویش می یافتند .
حال به بهانه ی جشنواره منطقه ای فیلم کهگیلویه که شاهد آثار بسیار ارزشمند و قوی در گونه ی مستنداجتماعی در آن هستیم و جشنواره با حضور فیلمسازانی خلاق و مولف در شمار یکی از معتبرترین جشنواره های ملی میتواند قرارگیرد و البته در کنار ایشان بعضاً فیلم های کم ارزش ‌و به اصطلاح پروپاگاندایی ، دارای ضعف از حیث تکنیک بوده که جامانده و ماحصل دوران پیشتر از تاریخ دهه ی جاری ماست نیز دیده می شود. دورانی که همه خوب بخاطر خواهیم داشت ، دوران حکومت فرومایگان که عرصه از حضور نخبگان خالی بود و دکترین بسیاری به تعریف آمد و هر بی هنر تازه واردی بر کرسی ها نشانده شد تا جایگاه نخبگان جامعه به باد سخره گرفته شود و از طرفی بالاخره برای خالی نبودن عریضه، کسی هم معرفی شود به جامعه و …
شاخصه ی اعظم این دوران و فیلم های پر شده از بسیاری فیلمساز نماها پرداختن به موضوعات صدقه محور بدون کوچکترین خلاقیتی بود و با نمایش دادن صِرف زندگی محرومان جامعه و ذکر وقایع تلخ از مردم دورافتاده و یا بعضاً حاشیه نشین ، تصویری جذاب برای سرگرمی مخاطبان در جشنواره های خارجی و یا برای مشغول نمودن مردم سطوح متوسط و غالب جامعه در داخل ایجاد می‌کردند . سیستم حاکم نیز که حربه ی اصلی وجودش ،بهره برداری از تحریک احساسات سطحی عوام جامعه بود و با ترویج فرهنگ حمایتگری و صدقه ای ، نه تنها عزت نفس جامعه را هدف گرفته بود ، که محلی برای جولان موج سوارانی کرد که اوج هنرشان گداگرافی و گرفتن تصویر از فقر و محرومیت ها و فروختن شأن انسانی مردمی که از امکانات دور افتاده بودند شده بود . موج سوارانی که با چسباندن خود به بدنه ی سینما و یا سخیفتر از آن ،ایستادن کنار سینماگران و گرفتن عکس یادگاری ( بعضاً بخاطر انجام کارهای شخصی و امور فردی ایشان حتا!) اوج هنرشان را به تصویر کشیده و با انتشار این تصاویر در فضای مجازی خود را سینماگر معرفی و در پی آن طلبکار مجامع هنری می شوند.البته در آن ایام افول ، بدان سبب نان و نامی برای خود دست و پا کردند و اگر کمی بخردانه تر به موضوع بنگریم ، گدا گرافان خود گدای موقعیت و کسب نام بودند و در آن نابسامان اوضاع، با حراج شأن و کرامت انسانی مردم محروم منطقه ی خویش، تا حدودی هم به کام رسیدند . به یقین که حضور مجدد نخبگان ،عرصه را از جولان ایندست جماعت کم هنر ،خالی می نماید و بستری برای ارتقا و اعتلای هنر که به تبع آن اعتلای جامعه خواهد انجامید فراهم خواهد گردید. چو اینکه برخی از ایشان با پیش بینی اوضاع، جایی برای خویش ندیده و با توسل به شیوه های مرسوم خود، با ایجاد شلوغکاری های بی مایه ی خویش ، سعی در قراردادن نام خود در کنار نام دیگران که مقبولیتی دارند نموده و آخرین جولان های خویش را داده و به خود حذفی ها پناه میبرند . آنچه روشن است جزهنر که تاج سر آفرینش است دوران هیچ منزلتی ماندگار نخواهد بود.

فیلم مستند اجتماعی ، می تواند با بهره گیری از شیوه های متنوع روایت و برخورداری از زبان امروزی ، که زبانی بسیار پر ایجاز و در عین حال قوی و تاثیر گذار است و صد البته زیر سایه ی حاکمیت خلاقیت فردی هنرمندان پر شمار فیلمساز این دیار متمدن است ، زبان گویای مردم جامعه در بیان دردها به زبان عزتبخش هنر که حفظ کرامت انسانی را در رساترین حالت خود دارد باشد و از طرفی ، معلمی برای جامعه برای نشر فرهنگ بهتر زیستن و شکل دادن به جامعه ی آرمانی باشد .
به امید اعتلای جامعه ،منزلت هنر و هنرمندان ارزشمند ایران زمین

سید محمد مختاری
مدرس دانشگاه ، فیلمساز

دیدگاه ها بسته شده اند.

نظرسنجی

    • آخرین اخبار
    • پربازدیدترین اخبار

    ویدیو ها

    آگهی مناقصه شرکت پشتیبانی امور دام کشور

    همراه اول

    بالای صفحه
    طراحی سایت