پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب-صدای مردم جنوب ایران

پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب | Sedayejonoob.ir

منتشر شده در تاریخ: 06 خرداد 1397 ساعت 11:03:: شناسه خبر: 36245

بیش از یک هزار و ۲۰۰ هکتارجنگل در کهگیلویه و بویراحمد ایجاد شد

سرپرست اداره جنگلداری و جنگل کاری منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد اظهار کرد:توسعه و احیای منابع طبیعی، جلوگیری از فرسایش خاک، تقویت پوشش گیاهی، مشارکت دادن مردم در مدیریت منابع طبیعی تجدید شونده، تقویت سفره‌های زیرزمینی آب، تعدیل و تلطیف آب‌ و هوا و ایجاد فضای سبز و تفرجگاه از اهداف طرح‌های توسعه درختکاری است.

پایگاه خبری صدای جنوب:

سرپرست اداره جنگلداری و جنگل کاری منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد گفت:یکهزار و ۲۱۰ هکتار جنگل از سال ۱۳۹۵ تاکنون در این استان ایجاد شده است.

مصطفی خلفی تصریح کرد: از این میزان ۷۱۰ هکتار در سال ۱۳۹۵ و ۵۰۰ هکتار نیز در سال ۱۳۹۶ ایجاد شده است.
وی بیان کرد: این جنگل ها از گونه های کنار، کهور، اکالیپتوس، بادام، بلوط، پسته کوهی و زالزالک در ۲ حوزه دولتی و مشارکتی انجام شده است.
خلفی تصریح کرد: توسعه و احیای منابع طبیعی، جلوگیری از فرسایش خاک، تقویت پوشش گیاهی، مشارکت دادن مردم در مدیریت منابع طبیعی تجدید شونده، تقویت سفره‌های زیرزمینی آب، تعدیل و تلطیف آب‌ و هوا و ایجاد فضای سبز و تفرجگاه از اهداف طرح‌های توسعه درختکاری است.
سرپرست اداره جنگلداری و جنگل کاری منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: اجرای سه هزار و ۵۳۵ هکتار جنگل دست کاشت، تولید ۲۳۵ هزار اصله نهال، حفاظت از پنج هزار و ۶۴ هکتار جنگل دست کاشت ایجاد شده، تلاش برای احیای ۱۵ هزار جنگل بلوط که بر اثر خشکیدگی در معرض خطر نابودی است و اجرای ۱۰ هزار هکتار سامانه های آبگیر از برنامه های احیای و نگهداری از جنگل های این استان در سال جاری براساس برنامه چشم انداز برنامه ششم توسعه است.
وی گفت: در صورت تامین اعتبار های استانی نیز ۶۴۰ هکتار جنگل کاری و توسعه جنگل، نگهداری و مراقبت ۲ هزار هکتار جنگل دست کاشت و ۲۶۶ هزار اصله درخت نیز برای احیای جنگل ها تولید خواهد شد.
خلفی بدون اشاره به میزان اعتبار بیان کرد: میزان اعتبار اختصاص یافته برای توسعه و حفظ جنگل ها در این استان بسیار اندک است.
وی اظهار داشت: تغییر اقلیم، خشکسالی‌های پی‌درپی و بروز بیماری‌ها و حمله آفات ازجمله خشکیدگی بلوط و شیوع آفت برگ خوار بلوط سبب کاهش و تنک شدن بخشی از جنگل‌های بلوط این استان شده است.
خلفی عوامل تهدیدکننده منابع طبیعی را استفاده از درختان به عنوان سوخت، پراکنش روستاها در قلب مناطق جنگلی، عدم اجازه زاد آوری جنگل به علت بالا بودن آمار دام، توسعه شهرها و شهرک‌ها، طرح عمرانی، بوته کنی گیاهان خوراکی، آتش سوزی، خشکسالی، دام مازاد و تخریب جنگل و مرتع و تبدیل به اراضی کشاورزی ذکر کرد.
بیش از یک میلیون و ۳۰۰ هزار هکتار از وسعت کهگیلویه و بویراحمد را جنگل و مرتع تشکیل داده است.

کهگیلویه و بویراحمد دارای ۷۸۰ هزار هکتار جنگل است که بلوط گونه غالب این جنگل‌ها محسوب می‌شود.
وقوع حوادث آتش سوزی، شیوع آفات، برداشت بی رویه چوب برای سوخت و مصرف زغال تهدیدهای جدی برای حفظ جنگل‌های استان به گونه‌ای که تراکم جنگل‌ها در چهار دهه گذشته در برخی مناطق کاهش چشمگیری یافته است.

دیدگاه ها بسته شده اند.

نظرسنجی

    • آخرین اخبار
    • پربازدیدترین اخبار

    ویدیو ها

    آگهی مناقصه شرکت پشتیبانی امور دام کشور

    همراه اول

    بالای صفحه
    طراحی سایت