پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب-صدای مردم جنوب ایران

پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب | Sedayejonoob.ir

منتشر شده در تاریخ: 07 مهر 1397 ساعت 00:07:: شناسه خبر: 41648

روزگارِ بیهودگی/

نگاهی به پدیده روزمرگی در بین کارمندان

نیروهای کارمند در کل کشور به عنوان انسان هایی تلاشگر بشمار می‌روند که به ازای زمان مشخص و کار اداری و یا فکری حقوق و دستمزد دریافت می‌کنند و به طور معمول در دراز مدت در یک محیط کاری خصوصی یا دولتی مشغول به کار هستند.

پایگاه خبری صدای جنوب:

محسن ربیعی مدیرروابط عمومی اداره کل امور اقتصادی و دارایی استان مرکزی در یادداشتی نوشت:

در جامعه کنونی داشتن انگیزه، روحیه نشاط، انرژی و تعهد نسبت به خود، زندگی، کار و جامعه، لازمه یک زندگی سلامت همراه با احساس خوب است. تلاش برای رسیدن به هدف و همکاری و کمک به دیگران نیز از مشخصات یک شخصیت مطلوب است.

نیروهای کارمند در کل کشور به عنوان انسان هایی تلاشگر بشمار می‌روند که به ازای زمان مشخص و کار اداری و یا فکری حقوق و دستمزد دریافت می‌کنند و به طور معمول در دراز مدت در یک محیط کاری خصوصی یا دولتی مشغول به کار هستند.

بسیاری از مدیران موفق بر سر این موضوع اتحاد نظر دارند که موتور محرکه سازمانها و ادارات، نیروی انسانی و پرسنل شاغل در آن سازمان هستند و بدون وجود نیروی انسانی با نشاط، پرانرژی و با انگیزه، نمی‌توان از منابع و سرمایه‌های مادی سازمان به خوبی بهره‌برداری کرد.

درواقع انجام «کار» و در عین حال «شادابی» در کنار یکدیگر یکی از توانایی های یک مدیریت موفق می باشد.

از سویی دیگر زمانی کارمند در یک اداره یا سازمان می تواند احساس رضایت و امنیت شغلی داشته باشد که کلیه آیتم های یک کارمند موفق را در خود پرورش داده و به آنها عمل کند. یکی از موارد بسیار مهم کــه از ویژگی های یک کارمند موفق می باشد اهمیت دادن به موضوع آموزش و وظیفه اصلی خود می باشد به نحوی که باید تلاش کند تا تمامی آموزش های لازم را کسب کرده و از آنها در کارهای خود نهایت استفاده را انجام دهد.

گاهی اوقات مشکلاتی نظیر کمبود منابع مالی، ورشکستگی، تولید کم و مواردی اینچنین در یک محیط کار و یک اداره یا سازمان پیش می آید که منجر به از دست دادن شغل می شود، ولی این اتفاق برای کارمندان موفق، زبده و کارآمد تهدیدی محسوب نشده و باعث می شود جایگاه شغلی آنان حفظ و همچنان به کار خود ادامه دهند.

این در حالی است که سازمان در برابر کارمندان دارای عملکرد ضعیف و ناکارآمد چاره ای جز تعدیل نیرو و در نهایت انفصال از خدمت ندارد.پدیده ای به نام روزمرگی که از آن می توان به عنوان ویروسی خطرناک یاد کرد امروزه در بسیاری از جوامع دیده می شود که دلایل مختلفی باعث بوجود آمدن این موضوع شده است.
نارضایتی شغلی به دلیل پایین بودن سطح درآمد و دستمزد پایین، اختلاف در دریافت وجوهات ماهانه و سالیانه در بین کارمندان، بی انگیزگی، خستگی های طولانی مدت، تکراری بودن وظایف روزانه، محدود بودن در محیط کار، استرس و اضطراب، مشکلات خانوادگی، اختلافات اداری، کمبود فضای اداری، عدم انجام ورزش، مسئولیت سنگین و… همه عواملی هستند که در ایجاد روزمرگی نقش بسزایی دارند.

همه این عوامل باعث بوجود آمدن احساسات منفی مثل احساس رخوت و کسالت و نوعی تنبلی در بین کارمندان می شود که اعتماد به نفس را کاهش داده و باعث سرکوبی خلاقیت و نوآوری در آنها می گردد. در حالی که کارمندان موفق با اعتماد به نفس و انرژی فوق العاده تنها برای پیشرفت در شغل و کار خود و بالابردن سطح اطلاعات و دانش خود دائما تلاش می‌کنند.
این نوع کارمندان که دچار روزمرگی و کسالت شده اند بدون شک تأثیری بسیار بد بر دیگر کارمندان گذاشته و باعث انتقال انرژی منفی و خستگی به بقیه همکاران خود می شوند و با بی حوصلگی خود نه تنها به کارهای روزانه خود بهایی نمی دهند بلکه باعث عقب افتادن کارمندان دیگر از کــارها و فعالیت های خود می شوند و همینطور بـا بی میلی پاسخگوی ارباب رجوع هستند از این‌رو در شغل خود دچار درگیری فکری و یا حتی درگیری لفظی با ارباب رجوع و بقیه همکاران خود می‌شوند.
برای پیشرفت در شغل نیاز به خلاقیت، کار مضاعف و تلاش در راه رسیدن به اهداف مشترک یک سازمان می باشد که این موضوع در کارمندان ناکارآمد صدق نمی کند و باعث می شود آنها در جایگاه شغلی خود برای همیشه باقی مانده و کارمند جزء محسوب شوند و به همین علت همیشه احساس شکست کرده و خود را در سیستم بازنده می بینند.

یکی دیگر از ویژگی های یک کارمند موفق اخلاق‌مداری آنها است. این کارمندان در برخورد با دیگران اخلاق و کرامت انسانی را رعایت کرده و حتی این ویژگی را به دیگر کـــارمندان آمــوزش می دهند، از این‌رو حتی اگر در شغل خود گاهی دچار خطا و یا اشتباه هم باشند زودتر از سایرین مورد بخشش از سوی ارباب رجوع و مدیر قرار می‌گیرند بر همین اساس احساس رضایت‌مندی شغلی خوبی دارند. کارمندان فعال و نمونه، افرادی شاداب و با نشاط و پر انرژی هستند که با موفقیت گام بر می‌دارند و این احساس شادابی را به دیگران نیز منتقل می‌کنند. کارمندان موفق از هیچ تلاشی برای رسیرن به کار با کیفیت و مطلوب دریغ نکرده و حتی در برخی موارد بیشتر از حد معمول برای یک موضع زمان اختصاص می دهند تا به نتیجه دلخواه سازمانی برسند.

این افراد هم به خود و هم به جایگاه شغلی خود احترام گذاشته و باعث بوجود آمدن اعتماد بیشتر از سوی مدیر آن مجموعه نسبت به خود می شوند. همچنین سازمان نسبت به آنها احساس امنیت و آرامش می کند و این آرامش در محیط کار نیز پخش می شود.
ایجاد روحیه شاداب و پرانرژی در محیط کار با برنامه ریزی توسط مدیر و مشاوران خود در سازمان راه های مختلفی دارد که در زیر به چند نمونه از اقدامات لازم در این خصوص اشاره می نماییم:
– طراحی‌ زیبا و رنگ‌های شاد محیط کار
– از بین بردن یکنواختی و کسالت با تشویق و ایجاد روحیه بین کارمندان در فواصل مختلف با مدلها و روشهای جدید
– بوجود آوردن حس شوخ طبعی در بین کارکنان بر اساس موازین اخلاقی و در حد عرف برای ایجاد لبخند و آرامش خاطر
– تشکیل جلسات صمیمانه بین کارمندان و مدیران
– پیاده رویهای صبحگاهی و ورزشی
– ورزش همگانی و دسته جمعی
– اردوهای زیارتی و سیاحتی و مسابقات ورزشی
– اختصاص دادن یک اتاق برای استراحت
– استفاده از تواناییهای غیر از تخصص کاری کارمندان
– آموزش خانواده های کارمندان در رابطه با اهمیت شغل آنها
– تشویق فرزندان نمونه کارمندان
– استفاده از یک روانشناس در فواصل مختلف سال برای مشاوره و آموزش بین کارمندان
– برپایی نمایشگاه با محوریت آثار کارمندان
– برگزاری مسابقات ایده های برتر در مباحث تخصصی سازمانی
– شرکت در برنامه های عام المنفعه
– بازطراحی محیط کار
– استفاده از ابزار و سایل استاندارد در محیط کار

 

دیدگاه ها بسته شده اند.

نظرسنجی

    • آخرین اخبار
    • پربازدیدترین اخبار

    ویدیو ها

    آگهی مناقصه شرکت پشتیبانی امور دام کشور

    همراه اول

    بالای صفحه
    طراحی سایت