پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب-صدای مردم جنوب ایران

پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب | Sedayejonoob.ir

منتشر شده در تاریخ: 21 مرداد 1395 ساعت 12:05:: شناسه خبر: 5207

کاهش معضل بیکاری خواسته اصلی مردم کهگیلویه و بویراحمد از رئیس جمهوری

تنها راه ایجاد فرصت های شغلی جدید در کهگیلویه و بویراحمد توسعه سرمایه گذاری است وبهره گیری از توان بخش خصوصی نیز در این زمینه کارگشا خواهد بود.

پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب:

کاهش معضل بیکاری خواسته اصلی مردم کهگیلویه و بویراحمد از رئیس جمهوری در سفرآتی هیات دولت به این استان است. 

به گزارش صدای جنوب، اینک مردم این استان که دارای یکی از بالاترین میزان مشارکت های سیاسی و در عین حال بیشترین شاخص بیکاری در کشور هستند به گام های دولتمردان در سفر هیات دولت امید بسته اند.
کهگیلویه و بویراحمد که به رغم ظرفیت های فراوان طبیعی براساس آمارها در سال ۹۴ با نرخ ۱۷ و هفت دهم درصد بیکاری مواجه بود نیازمند توجه مسئولان برای رونق اقتصادی است.
براساس گزارش مرکز آمار ایران، کمترین نرخ بیکاری را در سال گذشته استان آذربایجان شرقی با ۷٫۳ درصد و بیشترین نرخ بیکاری را استان کهگیلویه و بویراحمد با ۱۷٫۷ درصد داشته است.
در این گزارش، میانیگن نرخ بیکاری کشور ۱۱ درصد است که به این ترتیب، استان کهگیلویه و بویراحمد بیش از شش درصد از میانگین کشور بیکارتر است.
یک کارآفرین گچسارانی گفت: فراهم کردن زمینه صادرات محصولات تولیدی به ویژه در بخش کشاورزی و محصولات باغی راهکار اصلی ایجاد فرصت های شغلی در کهگیلویه و بویراحمد است.
پرویز امینی با اشاره به کمبود صنایع تبدیلی و فراوری افزود: زیرساخت های صدور محصولات تولیدی در این استان نیازمند توجه ویژه است.
یک هنرمند صنایع دستی گفت: ایجاد بازارچه های فروش صنایع دستی و زمینه صادرات محصولات صنایع دستی به خارج از کشور ضرورتی برای ایجاد فرصت های شغلی در این بخش است.
رویا کشاورز با اشاره به اقدام خوب دولت در پرداخت تسهیلات ارزان قیمت بانکی و آموزش های تخصصی در سه سال گذشته تاکنون افزود: رونق صنایع دستی با وجود تلاش دولت یازدهم هنوز هم موانع دارد که با همت دولتمردان قابل رفع شدن است.
نماینده مردم شهرستان های گچساران و باشت در مجلس شورای گفت: ایجاد صنایع فراوری، محصولات بخش نفت و راه اندازی منطقه ویژه اقتصادی با توجه به قابلیت های این خطه گرهگشای کاهش نرخ بیکاری است.
غلامرضا تاجگردون به وجود ۱۲ هزار هکتار زمین کشاورزی دیم در شهرستان گچساران که دارای تخصیص آب و طرح مصوب هستند اشاره کرد و افزود: آبی کردن این زمین ها افزایش درآمد کشاورزان و ایجاد شش هزار فرصت شغلی را به دنبال دارد.
وی گفت: زمین های کشاورزی امامزاده جعفر، خان احمد، پشت کوه و دژسلیمان از جمله این اراضی کشاورزی مستعد است.
تاجگردون با اشاره به آمار ۵۰ تا ۶۰ درصدی مشاغل خدماتی در کشور، بیان کرد: ایجاد فرصت های شغلی با سرمایه گذاری بخش خصوصی در مناطق محروم راهکاری دیگری برای ایجاد شغل است.
وی بیان کرد: اجرای زیرساخت های جاده ای به ویژه چهارخطه بابامیدان، گچساران بهبهان و خروج بارگاه حضورت بی بی حکیمه (س) خواهر امام رضا (ع) برای بهره وری از صنعت گردشگری لازمه رفع چالش بیکاری در گچساران است.
تاجگردون با اشاره به اخذ مجوز برای سه واحد تولیدی محصولات پتروشیمی و ۵۰ واحد تولید شتر مرغ در این استان تصریح کرد: اجرای این طرح ها ضرورتی برای کاهش نرخ بیکاری است.
نماینده مردم شهرستان های کهگیلویه، چرام، بهمئی و لنده در مجلس شورای اسلامی با اشاره به ارسال ۴۴ هزار نامه از سوی جوانان این چهار شهرستان برای اشتغال گفت: با سفر هیات دولت فرصتی برای کاهش این معضل ایجاد می شود.
عدل هاشمی افزود: با تصویب چند مصوبه برای توسعه استان می توان مردم را به آینده دلگرم کرد.
وی اظهار کرد:معادن فسفات و بوکسیت در شهرستان کهگیلویه برای اشتغال و کارآفرینی مناسب است اما بدون حمایت دولت نمی توان از آنها بهره برداری کرد.
هاشمی پور تبدیل زمین های دیم به آبی و اجرای طرح پتروشیمی می تواند تعداد زیادی فرصت شغلی در این خطه ایجاد کند.
نماینده مردم شهرستان های بویراحمد و دنا در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: دولت همواره برنامه هایی برای توسعه استان های محروم دارد.
غلام محمد زارعی افزود: توسعه استان بدون رونق صنعت و گسترش تجارت خارجی امکان پذیر نیست و مردم از دولت در این زمینه انتظار کمک دارند.
دادستان عمومی و انقلاب یاسوج مرکز کهگیلویه وبویراحمد گفت: با بررسی ها و پژوهش های انجام شده عامل بیش از ۷۰ درصد نزاع های فردی و دسته جمعی و کلاهبرداری ها در سطح این استان ناشی از بیکاری، نبود اشتغال و نابرابری های اقتصادی است.
مهرداد کرمی افزود: بر اساس این بررسی ها وقوع بیش از ۶۰درصد سرقت ها و ۵۰درصد زندانیان مواد مخدر نیز ناشی از بیکاری و نبود اشتغال پایدار است.
وی افزود: رشد اشتغال و سرمایه گذاری و رونق اقتصادی مهمترین دلیل کاهش میزان کاهش جرائم در این نوع استان ها و سایر مناطق توسعه یافته است.
رئیس جهاد کشاورزی کهگیلویه وبویراحمد گفت: آبیاری ۱۵۰هزار هکتار از زمین های زراعی این استان برای ایجاد ۱۰۰هزار فرصت شغلی به تخصیص ۱٫۵میلیارد متر مکعب آب به بخش کشاورزی نیاز دارد.
جعفر گوهرگانی افزود: کمبود آب کشاورزی دراین استان در حالی است که سالانه حدود ۱۱میلیاردمترمکعب روان آب دارد.
وی به وجود رودخانه های پرآب در حاشیه دشت های حاصلخیز این استان اشاره کرد و گفت: شهرهای جنوب استان از جمله دوگنبدان، دهدشت و بهمئی از آب سد کوثر بهره مند نشده اند و آب دشت ها به جای کشاورزی برای آشامیدنی مصرف می شود.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه این استان یک درصد مساحت و یک درصد جمعیت کشور را دارد،گفت: با وجود داشتن منابع طبیعی خدادادی شامل ۱۰ درصد منابع آب کشور و ۲۲ درصد منابع نفت و گاز ، ظرفیت های گردشگری و منابع طبیعی تاکنون به جایگاه واقعی خود دست نیافته و همچنان در برخی بخش ها با محرومیت مواجه است.
سید موسی خادمی بیکاری در کهگیلویه و بویراحمد را از مشکلات جدی بسیاری از خانواده ها دانست و افزود: در تعداد زیادی از روستاها و شهرهای این استان جوانان تحصیل کرده دانشگاهی آماده ورود و جذب بازار کار هستند که شرایط برای بکارگیری آنان براساس تخصصشان نیز وجود ندارد.
وی بیان کرد:هرچند ظرفیت های متعددی برای ایجاد اشتغال در این استان وجود دارد ولی به دلیل فراهم نبودن زیرساخت ها، ضعف فرهنگ کار و تلاش و بنیه مالی ضعیف مردم توفیق زیادی در این زمینه حاصل نشده است.
خادمی وابستگی مردم کهگیلویه و بویراحمد به دستگاه های اجرایی برای جذب و استخدام را از علل اصلی بیکاری در این استان اعلام کرد و گفت: این درحالی است که ظرفیت مراکز دولتی برای بکارگیری نیروهای جدید محدود بوده و عده ای همچنان تنها راه حل رفع بیکاری خود را استخدام در این نهادها می دانند.
وی تنها راه ایجاد فرصت های شغلی جدید در کهگیلویه و بویراحمد را توسعه سرمایه گذاری دانست و خاطر نشان کرد: بهره گیری از توان بخش خصوصی نیز در این زمینه کارگشا خواهد بود.
خادمی تصریح کرد: استانداری کهگیلویه و بویراحمد با استفاده از تمام ظرفیت ها و جذب سرمایه گذاری های جدید تلاش دارد طرح های صنعتی، تولیدی و خدماتی را در این استان راه اندازی و تاحدودی معضل بیکاری را ساماندهی کند.
وی مهاجرت روستاییان کهگیلویه و بویراحمد به شهرهای استان برای جست و جوی شغل مناسب را از نتایج منفی بیکاری دانست که موجب گسترش حاشیه نشینی در شهرها و بروز مشکلات متعدد شده است.
استان ۷۰۰ هزار نفری کهگیلویه و بویراحمد در جنوب غربی ایران قرار دارد.
فرزانه شریفی

دیدگاه ها بسته شده اند.

نظرسنجی

    • آخرین اخبار
    • پربازدیدترین اخبار

    ویدیو ها

    آگهی مناقصه شرکت پشتیبانی امور دام کشور

    همراه اول

    بالای صفحه
    طراحی سایت