پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب-صدای مردم جنوب ایران

پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب | Sedayejonoob.ir

منتشر شده در تاریخ: 22 شهریور 1395 ساعت 04:06:: شناسه خبر: 6110

واکنش کارشناسان منابع طبیعی و آبخیزداری استان به گزارش تاجگردون/منابع طبیعی گوشت نذری نیست

آقای دکتر تاجگردون شما فردی فرهیخته، علمی، اقتصاددان، برنامه ریز و قانونگذار و قانون دان می باشید که بهتر از هر کسی زبان علمی و قانونی را متوجه می شوید، به همین جهت سعی خواهیم کرد که از همین دریچه وارد بحث شویم.

پایگاه خبری صدای جنوب:

 پس از انتشار گزارش هفتگی غلامرضا تاج گردون نماینده مردم شریف گچساران و باشت که در عدم همکاری مدیران منابع طبیعی و محیط زیست را ناشی از حسادت عنوان کرده بود، نامه ای از طرف « کارشناسان منابع طبیعی و آبخیزداری استان» منتشر شده است و ضمن پاسخ مفصل به موضوعات مطرح شده از سوی تاج گردون، مطالبی پر از کنایه را نیز آورده اند.

متن این نامه که در اختیار صدای جنوب قرار گرفته است؛ بدین شرح است:

به نام خدا

جناب آقای دکتر تاجگردون نماینده محترم مردم شریف شهرستان های گچساران و باشت در مجلس شورای اسلامی  ضمن ارائه گزارش عملکرد هفتگی خود در شهریور ماه ۹۵ به مردم حوزه انتخابیه اش، در سایت بویر نیوز نگرانی خود را از عدم موافقت اداره منابع طبیعی با احداث جاده مورتی گوهرگان به سمت طوف گوهرگان دررسانه های مجازی اعلام نمود و ظاهراً خیلی دلخور از این موضوع می باشد. علیهذا مطالبی را در این­خصوص بعنوان کارشناسان حوزه منابع طبیعی و محیط زیست جهت تنویر افکار عمومی به اطلاع مردم شریف استان خواهیم رساند:

آقای دکتر تاجگردون شما فردی فرهیخته، علمی، اقتصاددان، برنامه ریز و قانونگذار و قانون دان می باشید که بهتر از هر کسی زبان علمی و قانونی را متوجه می شوید، به همین جهت سعی خواهیم کرد که از همین دریچه وارد بحث شویم.

جناب آقای دکتر تاجگردون شما بهتر از هر کسی متوجه هستید که امور هر جامعه ای براساس قوانین و مقررات که توسط قانوگذاران آن وضع می شود می­چرخد و هر جایی از قانون عدول شود تخلف محسوب شده و پیگرد قانونی دارد، در غیر اینصورت سنگ روی سنگ بند نخواهد آمد و به همین دلیل از تریبون مجلس در تاریخ ۱۹ آذر ۹۱ متعرض به عدم رعایت قانون توسط دولت احمدی نژاد گردیده و اشار نمودید « این مجلس، مجلس قاجار است و این دولت، دولت رضاخان قلدر است، دعوای آنها ره به جایی نمی برد و نانی برای ملت نمی شود».

منابع طبیعی و محیط زیست کشور نیز به منظور حفاظت و توسعه آن بر اساس قوانین و مقررات و الزامات قانونی مدیریت می شود تا مبادا خدای ناکرده منجر به تخریب روز افزون آن گردد تا امانتی را که متعلق به خدا و رسول و امامان و جزو انفال بوده و بدست سربازان عرصه حفاظت از منابع طبیعی گذاشته شده سالم تحویل نسلهای آینده دهند و در این رهگذر چنانچه به منظور توسعه اقتصادی و اجتماعی نیاز به اجرای پروژه های عمرانی باشد در چهارچوب قوانین و مقررات نهایت همکاری با دستگاههای اجرایی و دولت صورت می گیرد، به طوریکه حداقل خسارت به عرصه های منابع طبیعی و محیط زیست وارد آید و براین باور و اعتقاد هستیم که هر جایی از مملکت و استانمان آباد شود متعلق به همه شهروندان خواهد بود و منافع آن بدون محدودیت به همه آحاد جامعه می رسد و بر آن می بالیم و هیچ مخالفتی باتوسعه متوازن و پایدار نداریم بلکه آن را حمایت نیز خواهیم کرد.

جناب آقای دکتر تاجگردون بهتر از هر کسی می دانید که هر پروژه ای که اجرا می گردد بایستی دارای توجیه فنی، اقتصادی و اجتماعی باشد و ارزیابی منفعت به هزینه صورت گیرد، چنانجه نسبت منفعت به هزینه آن بزرگتر از یک باشد اجرای طرح توصیه می گردد، در غیر اینصورت چنانچه اصرار بر اجرای پروژه داشته باشیم ضمن به هدر دادن منابع کمیاب مملکت، خیانت به جامعه و اقتصاد جامعه نموده ایم که این موضوع از جنابعالی بعید است.

جاده مورتی گوهرگان یکی از پروژه های موردتأکید و نظر جنابعالی بوده که بنظر شما این جاده چه توجیهی دارد؟ این جاده بطول ۲ کیلومتر درمحدوده استان و حدود ۴ کیلومتر در محدوده استان فارس(جمعاً حدود ۶ کیلومتر) در منطقه ای صخره ای با شیب بالای صد درصد و با پوشش انبوه جنگلی با تنوع بسیار بالای گونه ای نظیر بلوط، بادام، کیکم، بنه، گون، زبان گنجشک و … عبور می نماید تا برسد به نقطه ای که اولاٌ متعلق به استان فارس است و در این مسیر بالای ۷۰۰ اصله درختان گوناگون جنگلی در محدوده استان کهگیلویه وبویراحمد و چندین برابر آن در استان فارس قطع خواهند شد، چه یغما و تاراجی بالاتر از این که این همه درخت قطع می شود اگر شما نگران به یغما رفتن جنگل استان هستید چرا در طول ۶ سال نمایندگی جنابعالی هیچ جلسه ای با مجموعه منابع طبیعی در جهت حل مشکلات آنان نگرفته اید و اگر احتمالاً یک بار سر زدید به منظور جابجایی نیروهای مورد نظرتان تشریف آوردید.

شما مسافرت های خارجی زیاد رفته اید، کجای دنیا در پروژه های جاده سازی اینطور با جنگلهای خود عمل و رفتار می کنند؟ ثانیاً تنها حدود ۱۰ هکتار باغ مو دیم در آنجا بیشتر نمی باشد و منطقه فاقد هر گونه سکنه ای اعم از روستایی یا عشایری است، ثالثاٌ راه دسترسی آن از طریق استان فارس منطقه چهارطاق و نوگک دارای جاده آسفالته تا پای طوف می باشد، بررسی ها نشان می دهد که این پروژه فاقد هرگونه توجیه فنی، زیست محیطی، اقتصادی و اجتماعی است، با این فرض که با احداث جاده مذکور موافقت شود تازه این بخشی از جاده بوده و بخش دیگر آن در استان فارس است که مجوز آن نیز بایستی اخذ شود و این منطقه نیز پوشیده از جنگلهای انبوه بلوط می باشد که با در نظر گرفتن کل پروژه، هزینه اجرای آن اعم از بودجه عمرانی، خسارات بند ب ماده ۱۲ قانون افزایش بهره وری بخش کشاورزی و منابع طبیعی و خسارات زیست محیطی هزینه ای هنگفت خواهد بود.(حدود ۱۲میلیارد تومان) و باعث خواهد شد که یکی از مناطق بکر استان دستخوش تخریب و نابودی شود، از طرفی این اعتبارفرصتی برای جامعه است که می توان آن را در پروژه های مهم تری مصرف کرد، در جامعه ای که به قول جنابعالی فقیر و محروم هستند آیا بهتر نیست این همه اعتبار در جای مهم تری هزینه گردد؟ یا صرف اشتغال جوانان بیکار آن خطه و سرزمین گردد؟ در حالی که خیلی از پروژه های عمرانی نیازمند و محتاج چند میلیون تومان اعتبار است تا به اتمام برسد که تأمین نمی شود، مزید استحضار کل اعتبارات اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اعم از ملی، استانی و درآمدهای عمومی، نفت و گاز و سایر منابع به ۷میلیارد تومان نمی رسد، به طوریکه سرانه اعتباری هر هکتار منابع طبیعی به اندازه قیمت یک ساندویج نمی باشد و این در اداره منابع طبیعی تبدیل به یک ضرب المثل شده است. به بیش از ۹۰ درصد استان ۰٫۸ درصد از اعتبارات را داده اند، تا جایی که ما اطلاع داریم درزمان تصدی جنابعالی بر مسند سازمان مدیریت و برنامه ریزی چه در سطح ملی و چه در سطح منطقه ای حاضر به پذیرش پروژه هایی که فاقد توجیه فنی، اقتصادی و اجتماعی است نبودید و هیچگونه دلسوزی و دغدغه ای نسبت به منابع طبیعی نیز متأسفانه به هر دلیلی نداشته اید، شاید به زعم خودتان پروژه های منابع طبیعی فاقد توجیه بوده است و اعتبارات تخصیصی دوران شما به منابع طبیعی مدعای این واقعیت است. عرصه های منابع طبیعی گوشت نذری نیست که هر کسی به فراخور توانش از آن بهره ببرد، متعلق به همه احاد ملت است و همه بایستی در مقابل صیانت از آن احساس مسئولیت کنیم و برای نسل های آینده آن را حفاظت نماییم.

مطلب دیگری که قابل ذکر است اگر جاده مورد درخواست جاده عشایری است چگونه اداره راه و شهرسازی متولی آن است و نه امور عشایر؟
جناب آقای دکتر تاجگردون انتظارات و توقع از جنابعالی در خصوص حمایت از منابع طبیعی و محیط زیست بیشتر از این بود، نباید منافع شخصی عده ای خاص (که اتفاقاً از وابستگان و فامیل های شما می باشند) را بر منافع عموم جامعه و محیط زیست ترجیح دهید. شما در کجای سیستم مدیریتی و برنامه ریزی خود منابع طبیعی را حمایت کرده اید؟ عدم حمایت قانونی و اعتباری جنابعالی از منابع طبیعی از یک طرف و اصرار بر اجرای پروژه های خسارت زا و ویرانگر محیط زیست و منابع طبیعی از طرف دیگر منجر به ناپایداری در عرصه محیط زیست و منابع طبیعی و نهایتاٌ منجر به توسعه ناپایدار در کل جامعه و استان خواهد شد و شاهد رشد نامتوازن در بخش های مختلف اقتصادی خواهیم بود. جناب آقای تاجگردون امروزه چالش اصلی دنیا بویژه کشور ایران علی الخصوص استانکهگیلویه و بویراحمد تخریب منابع طبیعی و محیط زیست می باشد به طوریکه تاثیر آن بر بی آبی در کشور کاملاٌ مشهود بوده و نهایت آن از بین رفتن تمدن ایرانی برای همیشه خواهد شد، به خاطر همین موضوع رهبرمعظم انقلاب در دیدار با مسئولین محیط زیست و منابع طبیعی در اسنفد ماه  ۹۳اعلام فرمودند که هر گونه پروژه ای بایستی حتماً دارای پیوست زیست محیطی باشد، خداوکیلی کدامیک از پروژه های اجرایی در استان و در حوزه انتخابیه جنابعالی دارای پیوست زیست محیطی است؟

از طرفی اعتبارات نفت و گاز مگر بخاطر جبران هزینه های تخریب محیط زیست و منابع طبیعی ناشی از بهره برداری نفت و گاز نمی باشد چطور همانطور که تلاش کردید که این اعتبار فقط به شهرستان های نفت خیزاختصاص یابد، حمایت نکردید که این اعتبار در بخش منابع طبیعی و محیط زیست اختصاص و مصرف شود تا شاهد گرمای وحشتناک، فرسایش خاک، بی آبی و بروز امراض ریوی و تنفسی در شهرستان گچساران نباشیم، تخریب منابع طبیعی و محیط زیست مساوی با تخریب جاده ها، پلها، آبخوان ها، گسترش بیماری های واگیردار، بی آبی، نابودی کشاورزی و باغات و در نتیجه مهاجرت و تخریب تمدن تاریخی است، آیا این موضوع برای جنابعالی و مردم مهم نیست؟ چه چیزی مهم تر از این موضوع؟ مگر این جنگلها مال خارجی هاست یا مال خودمان که خداوند به ما ارزانی داشته و بایستی سطح وسیعی از این منابع خدادادی و تجدیدشونده را تخریب کنیم تا به حدود ۱۰ هکتار باغ دیم مو برسیم؟ مگر حضرت امام خمینی (ره) بنیانگذار جمهوری اسلامی نفرمودند این جنگلها مال ملت است نباید آنرا تخریب کرد؟ هزینه های این اقدامات نا پخته و نسنجیده راچه کسانی پرداخت می کنند؟ آیا بهتر نیست باغ های قدیمی و مستهلک شده ادعایی را با قیمت کمتراز ۲۰۰۰ میلیون ریال خریداری نمود و طبیعت را به حال خود رها کرد و مابقی پول را خرج مسائل مهم تری نمود؟ آیا به نظر شما قوانین و مقررات که توسط خود شما ها مصوب می گردد نبایستی رعایت شود؟ بنابراین از جنابعالی به عنوان یک چهره به ظاهر ملی و منطقه ای انتظار می رود بجای دامن زدن به مسائل قومی و قبیله ای و جغرافیایی نگری، خود را کوچک نکرده و با پشتوانه علمی و اقتصادی به مسائل کلان استان  و حوزه انتخابیه خود نگاه کرده و اگر جایی منجر به تخریب محیط زیست و منابع طبیعی گردید از جایگاه نظارتی نمایندگی مجلس برخورد قانونی نمایید و با فرافکنی فرار رو به جلو و دیگران را متهم به عدم همکاری ننمایید، جائیکه شما ادعا دارید اداره منابع طبیعی برای قبرستان واگذار کرده هیچگونه واگذاری از سوی اداره منابع طبیعی صورت نگرفته است و واقعیت ندارد و مسئولین منابع طبیعی با توجه به وظایف حاکمیتی خود تلاش می نمایند که در راستای حفاظت، احیاء و بهره برداری صحیح و اصولی از منابع طبیعی تجدیدشونده دقیقاً بر مبنای قانون و مقررات مربوطه عمل می نمایند، مضافاً در مورد رودخانه ها تولیت و مدیریت آن به عهده سازمان آب منطقه ای است.

رئیس محترم کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، آیا باید مدیرانی که بر خلاف قوانین و مقررات کمر همت به نابودی منایع طبیعی و محیط زیست بسته اند توسط شما مورد تشویق ولی مدیرانی که درحوزه مدیریت خود قوانین و مقررات را رعایت می کنند و از انفال حراست می نمایند مورد سرزنش و شماتت قرار گیرند؟ ما از جناب آقای مهندس بهشتی فرد مدیر کل محترم منابع طبیعی و آبخیزداری استان و مجموعه همکارانش که با تصمیم گیری عقلایی، علمی،  قانونی، مقتدرانه،  شجاعانه و با استفاده از اتقان فنی و خرد جمعی جلوی یک حرکت غیر قانونی را سد کردند و به خواسته های غیر قانونی برخی مسئولین تن ندادند و به وظیفه حاکمیتی خود عمل نمودند تقدیر و تشکر می کنیم و قاطعانه وی را حمایت خواهیم کرد و از کسانی که تلاش در جهت تخریب محیط زیست و منابع طبیعی می نمایند بشدت در رسانه های مجازی برخورد و افکار عمومی را بیدار خواهیم کرد. این را خوب بدانید که رفتار شما زیر ذره بین مردم بوده و درمورد شما قضاوت خواهند کرد.

در پایان از جنابعالی تقاضا داریم برای خود مشاورینی امین، علمی، مطلع و صاحب نظر انتخاب فرمایید تا منجر به ارائه اطلاعات غیر واقعی و تحمیل برخی پروژه ها به شما و در نتیجه قضاوت عجولانه شما نگردد، زیرا تاریخ در آینده اقدامات شما را قضاوت و ارزیابی خواهد کرد.

باتقدیم احترام

کارشناسان منابع طبیعی و آبخیزداری استان

دیدگاه ها بسته شده اند.

نظرسنجی

    • آخرین اخبار
    • پربازدیدترین اخبار

    ویدیو ها

    آگهی مناقصه شرکت پشتیبانی امور دام کشور

    همراه اول

    بالای صفحه
    طراحی سایت