پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب-صدای مردم جنوب ایران

پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب | Sedayejonoob.ir

منتشر شده در تاریخ: 06 دی 1398 ساعت 11:10:: شناسه خبر: 64683

رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد:

۷۰درصد مرکبات استان به بیماری شانکر مبتلا هستند

رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد گفت: در حال حاضر یکی از مهمترین بیماری و آفات در مرکبات استان بیماری شانکر است که قریب بر ۷۰درصد مرکبات استان را آلوده کرده است.

صدای جنوب:

معاون سازمان انرژی اتمی و معاون شرکت کاربرد پرتوها گفت: پرتودهی هسته ای به کمک افزایش درآمد کشاورزان شهرستان گچساران در جنوب کهگیلویه و بویراحمد می‌آید.

دکتر صولت ثنا روز پنجشنبه در نشست بررسی چگونگی راه اندازی طرح ایجاد مرکز پرتودهی الکترون و گاما در گچساران اظهار داشت: مرکز پرتودهی هسته ای گچساران برای تحقق این امر ایجاد می‌شود.

وی بیان کرد: بهرهوری بهتر از طریق پرتودهی هسته ای می تواند به افزایش درآمد کشاورزان کمک کند.

معاون سازمان انرژی اتمی و معاون شرکت کاربرد پرتوها با اشاره به اینکه آفت های کشاورزی و پایین بودن دوره نگهداری یکی از مهمترین دلایل کم بودن درآمد کشاورزان است اظهار داشت: استفاده ازفناوری پرتو دهی هسته ای می تواند مدت زمان ماندگاری یک محصول به ویژه میوه را چند برابر افزایش دهد ضمن اینکه خطری برای سلامتی مصرف کننده ندارد.

وی با یادآوری این نکته که مگس مدیترانه ای از سال ۱۳۵۴ تاکنون وارد کشور شده و هر ساله باعث خسارت زیادی به کشاورزان می شود افزود: پرتودهی هسته ای راهکاری مناسب برای مبارزه با آفت مگس مدیترانه ای است.

معاون سازمان انرژی اتمی و معاون شرکت کاربرد پرتوها تصریح کرد: از بین بردن میکروب برخی محصولات مانند ادویه جات از دیگر کارکردهای پرتو دهی هسته ای است که به سلامت مصرف کنندگان کمک می کند.

صولت ثنا میکروب‌زدایی فاضلاب ها و زباله های عفونی بیمارستان ها را از دیگر کارکردهای پرتودهی هسته ای برشمرد و با اشاره به اینکه دفن زباله های عفونی تهدید کننده آب سفره های زیرزمینی است، گفت: استفاده از این روش راهکاری خوب برای سلامت محیط زیست است.

همچنین نماینده مردم شهرستان های گچساران و باشت در مجلس شورای اسلامی در این نشست با بیان اینکه پنج هزار هکتار باغ لیموترش در جنوب کهگیلویه و بویراحمد عمدتا در گچساران و باشت وجود دارد که هرساله بخشی از محصولات به دلیل آفت های مختلف از بین می رود و باعث کاهش درآمد کشاورزان می شود گفت: راه اندازی مرکز پرتودهی هسته ای باعث افزایش چندین میلیارد تومانی بهره برداران لیمو می شود.

غلامرضا تاجگردون افزود: این در حالی است که راه اندازی این مرکز به افزایش درآمد سایر بهره برداران به ویژه انواع میوه نیز کمک می کند.

وی بیان کرد: زمین مورد نیاز مرکز پرتودهی گچساران تامین شده و این طرح با ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار اجرا خواهد شد.

فرماندار گچساران هم گفت: این شهرستان۳۱ هزار هکتار زمین کشاورزی در بخش های زراعت و باغی دارد  که تبدیل زمین های دیم به آبی از دستاوردهای دولت تدبیر و امید برای افزایش ثروت آفرینی در روستاها بوده است .

علی خوان‌پایه ابراز کرد: ۲ هزار هکتار باغ در گچساران وجود دارد که از این میزان ۳۰۰ هکتار در سال گذشته در منطقه دیل و آرو احداث شد.

کاووس کشاورز نیز  اظهار کرد: سالانه ۳۵درصد از محصولات کشاورزی به دلیل آفات و بیماریهای از بین می روند.

وی افزود:  اگر بتوان این میزان را کاهش داد، می‌توان به خودکفایی در بخش کشاورزی رسید اما به دلیل مشکلات تاکنون این امر محقق نشده است.

 کشاورز با بیان اینکه یکی از مشکلات اساسی در بخش کشاورزی  استفاده بی‌رویه از سموم شیمیایی بر علیه بیماری‌ها است، گفت: در حال حاضر کارهایی صورت گرفته که استفاده از سموم کاهش یافته است.

رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد گفت:  هم‌اکنون یکی از معضلات اساسی موضوع  سموم باقی مانده در مواد غذایی است که خسارت جبران ناپذیری وارد کرده است.

 کشاورز ادامه داد:  یکی از موضوعات مهم در بخش کشاورزی وجود آفات کرم گلوگاه انار است که تا کنون این تحقیقات منجر به کاهش این آفات نشده است.

این مسوول ابراز کرد: براساس تحقیقات و آمار استفاده از  مرکز تحقیقات هسته‌ای  و پرتو دهی توانسته این آفات را کاهش دهد.

رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد گفت: با این روند می توان این حشرات را عقیم کردو تولید مثل نداشته باشد.

 کشاورز عنوان کرد: در حال حاضر یکی از مهمترین بیماری  و آفات در مرکبات استان بیماری شانکر است  که قریب بر ۷۰درصد مرکبات استان را آلوده کرده است.

 این مسوول با بیان اینکه این آلودگی از استان‌های همجوار وارد استان ما شده است، گفت:  موضوع دیگر وجودحشره‌ای به نام  مگس مدیترانه و آفات دیگر که به درختان  و باغات این استان آسیب وارد می‌کند.

 کشاورز  با اشاره به اینکه سالانه ۷۰درصد محصول باغات سیب و گردو به دلیل وجود آفات و بیماری  خراب می‌شوند، گفت: استان کهگیلویه و بویراحمد دارای ۳۸هزار هکتار باغات  است که  از این میزان ۱۴ هزار هکتار سیب و۲۰هزار هکتار باغات مرکبات است.

 وی خاطر نشان کرد: استان کهگیلویه و بویراحمد دارای ۲۷۲هزار هکتار سطح زیر کشت و سالانه ۹۰۰هزار تن محصول تولید می شود.

کشاورز با بیان اینکه برای اولین بار در سطح استان   ۸هزار هکتار ذرت هیبرید در مزارع این استان کاشت شد،خاطرنشان کرد  برای توسعه کشت ذرت از نظر پر کردن دانه توانستیم  به نتیجه خوبی دست پیدا کنیم و این عمل علاوه بر خودکفایی در تولید ذرت موجب اشتغالزایی  می‌شود.

رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه بخشی از بذر ذرت  برای کاشت در مزارع کشور از خارج وارد می شود، افزود: امسال برای نخستین بار به صورت آزمایشی هشت هکتار مزرعه در پردیس تحقیقاتی امامزاده جعفر زیر کشت ذرت هیبرید رفته است.

سید عبدالمحمد محمدی  نیز اظهار کرد: وسعت مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی پردیس گچساران  و منابع طبیغی قریب بر ۱۴۰هکتار است.

رئیس پردیس تحقیقات و آموزش کشاورزی گچساران با بیان اینکه سطح اداری آن ۱۰هکتار که از این میزان ۵هکتار آن ساختمان و سالن‌های تحقیقات است، گفت: این مرکز در سال۱۳۵۰ تاسیس و فعالیت آن به صورت هنرستان کشاورزی در ۲بخش آموزش و تحقیقات کار خود را آغاز کرده است.

وی گفت:  این مرکز به‌عنوان یکی از مراکز مهم کشور و سایت ملی دیم مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری تاکنون  توانسته ۳۷رقم دانه های روغنی، جو، کلزا و گندم به کشاورزان  استان  و  استان‌های با اقلیم آب و هوایی مشابه معرفی کند.

محمدی بیان کرد: بذر یک میلیون هکتار از زمین های کشاورزی دیم کشور از سوی این مرکز تولید می شود.

این مسوول تصریح کرد:  از سال گذشته تاکنون ۳۰۰ تن بذر اصلاح شده گندم و جو در این مرکز تولید و به ۱۶ استان کشور با اقلیم مشابه فرستاده شد.

 وی  با بیان اینکه  ۲۰کارشناس، ۶ پژوهشگر عضو هیات علمی و سه محقق غیر عضو هیات علمی در پردیس تحقیقات کشاورزی امامزاده جعفر فعالیت می کنند، عنوان کرد: تعداد مقالات علمی و پژوهشی در مجلات علمی معتبر چاپ شده ۱۳۲فقره  است که از این تعداد ۵۲ مقاله  علمی و پژوهشی بوده است.

 محمدی با اشاره به اینکه محقق برتر کشوری  در سالهای ۸۲، ۹۲ و ۹۷ از مرکز تحقیقات کشاورزی  پردیس گچساران بوده است، گفت: اعضای هیات علمی ۲۰ نفرکه از این تعداد ۱۵ نفر دارای مدرک دکترا هستند.

رئیس پردیس تحقیقات و آموزش کشاورزی گچساران گفت: سالانه چیزی حدود ۳۵درصد محصولات کشاورزی به دلیل وجود انواع  آفات و بیماری از بین می‌روند.

محمدی ابراز کرد: روش های متفاوتی برای مدیریت آفات ها و بیماری وجود دارد که ما هم اکنون از روش‌های سم‌زدایی استفاده می‌کنیم.

 این مسوول خاطرنشان کرد: یکی از روش های مهم بیولوژی استفاده از پرتو دهی و نرعقیمی است که
این مرکز آمادگی آن را دارد که بتواند  یک مرکز تحقیقات هسته ای در مرکز تحقیقات کشاورزی  این شهرستان ایجاد کند.

دیدگاه ها بسته شده اند.

نظرسنجی

    • آخرین اخبار
    • پربازدیدترین اخبار

    ویدیو ها

    آگهی مناقصه شرکت پشتیبانی امور دام کشور

    همراه اول

    بالای صفحه
    طراحی سایت