پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب-صدای مردم جنوب ایران

پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب | Sedayejonoob.ir

منتشر شده در تاریخ: 14 اسفند 1398 ساعت 01:12:: شناسه خبر: 70334

معلمان سردرگم میان قانون مدیریت خدمات کشوری و  آیین‌نامه رتبه‌بندی!

اعمال امتیازات قانون مدیریت خدمات کشوری و وضعیت رتبه‌بندی، ابهامی است که از سوی معلمان مطرح می‌شود اینکه با اعمال این امتیازات، رتبه‌بندی متوقف شده است؟

صدای جنوب:

 آیین‌نامه رتبه‌بندی معلمان پس از سال‌ها انتظار سرانجام آذر امسال در هیئت دولت مصوب شد اما کار در مرحله اجرا با اشکالاتی همراه شد و انتقاداتی را رقم زد.

انتقادات نیز از جهات مختلف بود، برخی می‌گفتند سال‌ها منتظر اجرای رتبه‌‌‌بندی بودند اما آنچه از دولت بیرون آمد، “ترمیم حقوق” است تا رتبه‌بندی!

معلمان در اعتراضات خود چند محور را مطرح می‌کردند که مهمترین آن حذف ضریب تعجیل در مناطق محروم بود، موارد دیگر هم شامل حذف رتبه‌های افرادی بود که از ۲ مهر ۹۸ به بعد رتبه خود را دریافت کردند، مشمول نشدن رتبه‌بندی برای خدمتگزاران، معلمان بازنشسته قبل از مهر ۹۸ و گذاشتن کارکنان اداری در دو راهی بازگشت به مدرسه یا ماندن در ادارات بود.

این مشکلات، پای وزیر آموزش وپرورش را به جلسات کمیسیون‌های تخصصی مجلس از جمله کمسیون آموزش و فراکسیون فرهنگیان باز کرد تا توضیحاتی را درباره مشکلاتی که رتبه‌بندی رقم زد، ارائه دهد و البته او قول حل مشکلات را هم داد.

اینبار مشکلات حاصل از افزایش ۵۰ درصدی قانون مدیریت

مشکلات رتبه‌بندی کم‌کم در حال حل شدن بود مثلا ضریب تعجیل به احکام فرهنگیان بازگشت و سایر مسائل هم در حال بررسی و حل بود که اینبار بخشنامه افزایش ۵۰ درصدی امتیازات قانون مدیریت خدمات کشوری و صدور احکام جدید فرهنگیان براساس آن، دردسرهای جدیدی را رقم زد!

و حالا یکی از اصلی‌ترین پرسش‌ها این است که با اعمال امتیازات فصل دهم قانون مدیریت خدمات کشوری، رتبه‌بندی معلمان که پس از سال‌ها اجرایی شد عملا حذف شده است! و این همه تلاش برای تطبیق فرهنگیان با رتبه‌های جدید، مسائل و مشکلات آزمون رتبه‌بندی و کش‌وقوس تدوین آیین‌نامه آن مصداق ” آب در هاون کوبیدن” بود؟!

رتبه‌بندی را حذف کردند؟!

در اینباره حمایت میرزاده؛ سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس می‌گوید که افزایش ۵۰ درصد قانون مدیریت خدمات کشوری شامل حال تمام کارمندان دولت شده است اما معلمان در این میان متضرر شده‌اند؛ این افزایش در درجه نخست باید‌ برای آموزش وپرورش باشد اما این کار نشده است و کاری انجام داده‌اند که در شأن دولت نیست؛ در برنامه ششم توسعه قانون وضع کردیم تا رتبه بندی اجرا شود و بارها اطلاع‌رسانی کردند که رتبه‌بندی را اینگونه اجرا می‌‌کنند اما  با بخشنامه افزایش ۵۰ درصدی قانون مدیریت، می‌گویند رتبه‌بندی را لحاظ نکنیم این روند باید سریع اصلاح شود و برای تمام کارمندان آموزش وپرورش افزایش ۵۰ درصد قانون مدیریت اعمال شود و بحث رتبه‌بندی هم جداست.

اما آنگونه که برخی معلمان می‌گویند، با صدور احکام جدید آنها مشخص شد که رتبه‌بندی و افزایش ۵۰ درصدی امتیازات قانون مدیریت خدمات کشوری با یکدیگر ادغام شده است.

چرا رتبه‌بندی و افزایش ۵۰ درصدی قانون مدیریت را یکی کردند؟!

به گفته‌های یکی از معلمان در اینباره دقت کنید:  با اعمال  رتبه‌بندی جدید قرار شد، رتبه‌های قبلی افراد با رتبه‌های جدید تطبیق یابد یعنی به جای مثلا ارشد و خبره رتبه‌های عددی ۱ تا ۵ را دریافت کنند، حال بماند که این تغییر رتبه‌ها هم با مشکلاتی همراه بود به ویژه برای افرادی که از اول مهر به بعد ارتقای رتبه داشتند. رتبه بندی درحال اجرا بود که دولت اعلام کرد تمام سازمان‌های دولتی باید امتیازات فصل دهم قانون مدیریت خدمات کشوری را اجرا کنند در این شرایط آموزش و پرورش یک بار به  نام رتبه بندی مبلغی را به حقوق فرهنگیان اضافه کرده بود بنابراین تصمیم گرفتند افزایش مربوط به قانون مدیریت خدمات کشوری را با رتبه‌بندی ترکیب کنند و به ما گفتند اگر به عنوان مثال در رتبه‌بندی ۲۰ درصد امتیازات را کسب کرده بودید هم اکنون نیز ۳۰ درصد را دریافت می‌کنید و براین اساس ۵۰ درصد امتیازات قانون مدیریت را دریافت کرده‌اید.

این معلم این پرسش را مطرح می‌کند که ۵۰ درصد امتیازات فصل دهم قانون مدیریت خدمات کشوری چه ارتباطی به رتبه بندی دارد که هم اکنون احکام جدید فرهنگیان را با ادغام این دو صادر کرده‌اند؛ حکمم را دریافت و مشاهده کردم با اعمال امتیازات قانون مدیریت خدمات ۲۰۰ هزار تومان هم کاهش حقوق داشتم یعنی حقوقم از ۵ میلیون و ۴۰۰ هزار به ۵ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان رسیده است.

همچنین جمعی از معلمان نیز نامه‌ای را خطاب به وزارت آموزش وپرورش نوشته و گفته‌اند: در حالیکه همه سازمان‌های دولتی، بخشنامه افزایش ۵۰ درصدی امتیازات قانون مدیریت خدمات کشوری را به طور کامل اجرا کرده‌اند، متأسفانه آموزش وپرورش در اعمال این حق با بی‌عدالتی رفتار کرده است و افزایش امتیازات قانون مدیریت خدمات کشوری را به رتبه‌بندی وابسته کرده و اعمال تغییرات جدید موجب قطع حق شغل حرفه‌ای شده است.

معلمان افزایش ۵۰ درصدی قانون مدیریت را کامل دریافت نکردند

حسین ثقفی منتخب استانی فرهنگیان خراسان رضوی در شورای عالی آموزش وپرورش و از امضاکنندگان این نامه به تسنیم عنوان کرد: فصل دهم قانون مدیریت خدمات کشوری تأکید دارد افزایش امتیازات در حقوق کارمندان برای تمام بخش‌های دولتی از جمله آموزش و پرورش اعمال شود اما وزارت آموزش و پرورش با توجه به کمبود اعتباری که با آن مواجه است، ۵۰ درصد امتیازات قانون مدیریت را به رتبه‌بندی ارتباط داده است یعنی می‌گویند قبلا بخشی از حقوق کارمندان را با رتبه‌بندی اضافه کردیم که بخشی از این ۵۰ درصد می‌شود و هم اکنون مابقی آن را اعمال می‌کنیم.

وی افزود: فوق‌العاده شغل حرفه‌ای را از حقوق معلمان حذف کرده‌اند و حذف این رقم در فیش حقوقی برخی افراد مبلغ قابل توجهی می‌شود؛ هم اکنون افزایش حقوق‌ها براساس ۵۰ درصد قانون مدیریت نیست چرا که اگر آنگونه بود باید حدود یک میلیون ۲۰۰ تا یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به حقوق معلمان اضافه می‌شد این درحالی است که مبلغ اضافه شده به حقوق برخی ۲۵تا۴۰ هزار تومان است.

وی ادامه داد: بااعمال افزایش ۵۰ درصد، معلمان ضرر کرده‌اند از سوی دیگر حقوق کارکنان اداری آموزش وپرورش به طور قابل توجهی افزایش یافته است، روند احکام باید به گونه‌ای باشد که دو موضوع رتبه‌بندی و امتیازات قانون مدیریت خدمات کشوری را از یکدیگر مجزا تعریف کند.

الهیار: با یک کار جسورانه امتیازات قانون مدیریت را برای فرهنگیان اعمال کردیم

با وجود تمام انتقادات و‌پرسش‌های معلمان و نمایندگان عضو کمیسیون آموزش مجلس، علی الهیار ترکمن معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش معتقد است که آنها در این بازه زمانی کار جسورانه‌ای را انجام داده‌اند و امتیازات فصل دهم قانون مدیریت خدمات کشوری را یکبار برای همیشه وارد فیش حقوقی فرهنگیان کردند و این کار برای ضریب افزایش سال ۹۹ پایه خوبی را فراهم می‌کند.

البته او سرانجام ترجیح داد در یک پیام ضبط شده تلگرامی درباره برخی مشکلات توضیح دهد!

معلمان به امور اداری مناطق خود مراجعه کنند

الهیار در اینباره گفت: برای اینکه تبعیض بین فرهنگیان و سایر کارکنان دولت که از امتیازات فصل دهم قانون مدیریت خدمات کشوری استفاده می‌کردند حل شود و این موضوع برای فرهنگیان هم اعمال شود، اصلاح احکام انجام شد و تمام ایتم‌هایی که در فصل ۱۰ قانون مدیریت خدمات کشوری است برای آنها اصلاح شده است و اگر احساس می‌کنند در احکام آنها مشکلی وجود دارد به امور اداری شهرستان و مناطق خود مراجعه کنند و از محاسبه این افزایش با خبر شوند.

نگران نباشید که چرا رتبه‌بندی حذف شده است!

او درباره حذف حق شغل حرفه‌ای هم گفت: حق شغل حرفه‌ای ظاهرا حذف شده است و امتیاز و مبلغ آن در احکام وجود دارد، در رتبه‌بندی حق شغل، حق شاغل و فوق العاده شغل ۲۵ تا ۵۰ درصد افزایش یافت هم‌اکنون رتبه‌های ۴ تا ۵ افزایش کمتری می‌‌گیرند چون قبلا ۵۰ درصد سه آیتم را دریافت کرده و هم اکنون سایر آیتم‌ها اضافه شده است و این به معنای ظلم و اجحاف نیست؛ ما یک بار برای همیشه باید امتیازات فصل دهم قانون مدیریت خدمات کشوری را وارد پایه حقوقی فرهنگیان می‌کردیم و کار جسورانه‌ای کرده و با وجود تمام محدودیت‌های مالی امتیازات را وارد پایه حقوق فرهنگیان کردیم این کار برای ضریب افزایش سال ۹۹ پایه خوبی را فراهم می‌کند نگران نباشید که چرا رتبه‌بندی حذف شده است و امتیازات فصل دهم قانون مدیریت اضافه شده است راه رتبه‌بندی با توجه به ماهیت برنامه ششم توسعه باز است و از مجاری قانونی پیگیری می کنیم.

الهیار همچنین متذکر شد: با توجه به ماهیت قانون مدیریت خدمات کشوری نمی‌توانیم هم رتبه بندی و هم افزایش امتیازات فصل دهم قانون مدیریت خدمات کشوری را اعمال کنیم و اجرای همزمان این دو مورد امکان‌پذیر نیست و قانون اختیار را به ما نمی‌دهد، پایه رتبه بندی بود که بر اساس این امتیازات مابه‌التفاوت‌ها اضافه شد و فصل دهم را شکل داد.

تسنیم

دیدگاه ها بسته شده اند.

نظرسنجی

    • آخرین اخبار
    • پربازدیدترین اخبار

    ویدیو ها

    همراه اول

    بالای صفحه
    طراحی سایت