پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب-صدای مردم جنوب ایران

پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب | Sedayejonoob.ir

منتشر شده در تاریخ: 13 شهریور 1399 ساعت 18:06:: شناسه خبر: 83833

گزارش سفر وزیر راه و شهرسازی به کهگیلویه و بویراحمد

محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی با همراهی حسین کلانتری استاندار کهگیلویه و بویراحمد، حجت الاسلام سید محمد موحد نماینده مردم شهرستان‌های کهگیلویه، بهمئی، چرام و لنده، فرماندار کهگیلویه و جمعی از مسئولان استانی و شهرستانی از پروژه محور پاتاوه – دهدشت بازدید کرد.
 

صدای جنوب :

صبح امروز وهمزمان باسفروزیرراه به استان، وباافتتاح تطویل باند و سالن ترانزیت فرودگاه یاسوج، پروژه تقاطع غیر همسطح یاسوج – سه راهی مهریان ( جاده اصلی سورمق، اقلید – یاسوج ) نیز با حضور حجت الاسلام و المسلمین سید نصیر حسینی نماینده ولی فقیه در استان کهگیلویه و بویراحمد، ، حسین کلانتری استاندار کهگیلویه و بویراحمد، معاون عمرانی استاندار، نیک اقبالی مدیرکل راه و شهرسازی، مهدی روشنفکر نماینده مردم شهرستان‌های بویراحمد، دنا و مارگون و جمعی از مسئولان استانی و شهرستانی کلنگ‌زنی شد.

پژمان نیک اقبالی مدیرکل راه و شهرسازی استان کهگیلویه و بویراحمد که در آئین افتتاح این پروژه سخنرانی کرد، قرار داد اولیه پروژه تقاطع غیر همسطح سه راهی مهریان یاسوج  بالغ بر ۷۲ میلیارد تومان می‌باشد که در ۲۴ ماه قرار است این پروژه به اتمام برسد.

وی افزود: حجم خاک برداری این پروژه ۴۵۰ هزار متر مکعب و حجم خاکریزی ۴۰۰ هزار مترمکعب است.

وزیر راه و شهرسازی در این آیین گفت: چرخ حرکت پیشرفت کشور به صورت کاملا روان و با سرعت خوبی در حرکت است.

وی بیان کرد: دیروز رئیس جمهور در جلسه دولت، آدرس هایی را از شاخص هایی در اقتصاد کشور دادند که به رغم تحریم و کرونا رخ داده که جهت حرکت درستی را، مقاوم سازی اقتصادی و تقویت زیرساخت های توسعه کشور، نشان می دهد.

اسلامی افزود: در هفته گذشته ۷ میلیون تن بار با بارنامه در کشور جابجا شده است، ۱/۳ میلیون تن کالای اساسی جابجا شده است، ۱۰۰ کیلومتر راه روستایی تحویل شده است، ۵۰۰ کیلومتر روکش راه صورت گرفته است. این نشانه ها بر اساس شاخص های اندازه گیری

در سال گذشته همکاران ما ۲۴۵۰ کیلومر راه روستایی تکمیل کردند و ۳۵۰۰ کیلومتر هم تا پایان دولت تحویل خواهیم داد.

اسلامی گفت: میانگین راه های روستایی در کشور ۵۱ درصد است، و در حال افزایش این میانگین هستیم و استان های کمتر توسعه یافته در اولویت ما هستند. مثلا در کهگیلویه و بویراحمد برای جمعیت های بالای ۵۰ خانواره در نوبت اول و برای خانواده های بالای ۲۰ خانوار در نوبت دوم  در اولویت هستند.

اسلامی اظهار کرد: در پروژه های سال جهش تولید، پروژه پاتاوه به دهدشت یک پروژه راهبردی است، و مسئولان مربوطه متعهد هستند که این جاده را تا پایان سال به بهره برداری برسانند تا تحولی ایجاد کند و در اقتصاد منطقه تاثیرگذار باشد.

وزیر راه بیان کرد: اتصال آزادراه اصفهان به شیراز و یاسوج در محاسبات عددی و سرمایه گذاری توجیه اقتصادی نداشت، از طرفی نمی پسندم که بزرگراه را تبدیل به آزادراه کنیم، چون الان مردم دارند استفاده می کنند و توسعه بزرگراه را داریم ولی تبدیل شدن به آزادراه باید توجیه اقتصادی داشته باشد.

اسلامی در خصوص کند پیش رفتن برخی پروژه ها اظهار کرد: تمام سعی مان این است که اصلاح ساختار پروژه ای انجام دهیم، برخی پروژه ها مکملاتی به آنها اضافه شده و منابع کفاف انجام آن را نمی دهد.

وی بیان کرد: این پروژه ها در برنامه بودجه ۱۴۰۰ اصلاح خواهد شد، در سال گذشته هم سعی کردیم که تعریف خوبی صورت بگیرد تا پروژه ها بطور مشخص منابع داشته باشند. یکی از این پروژه ها همین پروژه سه راهی مهریان هست، که با ۷۲ میلیارد تومان قراردادش آغاز می شود.

وزیر راه و شهرسازی افزود: در خصوص فرودگاه، طرح تحول پروازی آن هنوز نیاز به کار دارد، ۳ پرواز را در این فرودگاه داریم، ولی باید پروازهای دیگری هم باشد تا شرکت های هواپیمایی بتوانند بصورت فنی و عملیاتی به تنظیم دقیقی برسند تا پروازهای دائمی و امنی بتوانیم داشته باشیم.

وی گفت: فرودگاه یاسوج به دلیل اینکه در دو طرف ارتفاعات دارد و آب و هوای خاصی دارد، یکی از سخت ترین فرودگاه های کشور است.

اسلامی گفت: آقای کلانتری پیوسته پیگیر مسائل استان هستند، از زحمات ایشان و مدیران دیگر هم قدردانی می کنم.

وی گفت: پروژه فرودگاه پروژه مهمی است که در زمان سفر مقام معظم رهبری مصوب شد و نیاز مبرم این استان است. حتما جلسه ای برگزار و برنامه ریزی ها در خصوص فرودگاه را تکمیل کنیم.

در ادامه  این آئین مهدی روشنفکر نماینده مردم شهرستان‌های بویراحمد، دنا و مارگون در  سخنانی گفت: از استاندار کهگیلویه و بویراحمد تشکر ویژه‌ای دارم، که حضور وزیر در این محل نتیجه تلاش‌های استاندار بوده است که از وی تشکر می‌کنم.
روشنفکر افزود: برای مردم این دیار مایه خرسندی و خوشحالی است که امروز با افتتاح افزایش باند از ۱۶۰۰ متر به ۳۶۰۰ متر افزایش پیدا کرد.
روشنفکر با بیان اینکه روزانه بیش از ۲۰۰ نفر مسیر یاسوج به شیراز را برای عزیمت به تهران طی می‌کنند، اظهار کرد: ولی شرایط به گونه‌ای فراهم شده که روزانه می‌توانیم دو پرواز از یاسوج به تهران و بالعکس داشته باشیم. حتی این ظرفیت مسافرین برای مشهد مقدس حداقل یک روز هفته داریم.
وی افزود: اگر مردم به پروازها اعتماد داشته باشند، روزانه شاهد افزایش مسافر در فرودگاه یاسوج خواهیم بود. تکلیف فرودگاه یاسوج و این مطالبه مردم را مشخص کنید، اگر قرار باشد فرودگاه به تعطیلی کشیده شود، فرودگاه سودی برای مردم نخواهد داشت.
وی گفت: بیش از ۳۰۱ هکتار از زمین‌های آبی کشاورزی در اختیار فرودگاه قرار گرفت، میلیاردها تومان هزینه این فروگاه شده است، اگر شرایط مثل گذشته شود، نمی‌تواند در توسعه استان بصورت عملی سودمند شود.
روشنفکر بیان کرد: اگر این میزان از هکتار در اختیار کشاورزی قرار می‌گرفت، بیش از ۱۰ میلیارد تومان سود برای مردم داشت، انتظار داریم حمایت شود و تجهیزاتی که نیاز است برای روزهای برفی و بارانی مهیا شود.

وی گفت: یکی از شاخص‌های توسعه در دنیا و در ایران جاده‌های مواصلاتی است، تقاضا می‌کنم در این استانی که در بن بست قرار گرفته توجه ویژه داشته باشبد، کل جاده‌های استان ما قریب ۶ هزار و ۵۰۰ کیلومتر است که ۴ هزار و ۴۰۰ کیلومتر آن جاده‌های روستایی است، که نیمی از این جاده‌های روستایی آسفالت شده است. میانگین شاخص آسفالت در ایران ۸۰ درصد است، که نسبت به نرم کشوری بسیار پایین هستیم.
روشنفکر بیان کرد: دیگر استان‌ها دنبال توسعه آزادراه‌ها هستند، در حالی که بسیاری از جاده‌های روستایی ما خاکی است. کلیه رفت و امدها در این روستا زمینی است.
روشنفکر گفت: مدیرکل راه و شهرسازی عنوان کردند اگر اعتبارات کافی برای آزادراه یاسوج شیراز اختصاص یافته شود، می‌توانیم از این شرایط و وضعیت بن بست بیرون بیاییم.

وی بیان کرد: اتصال بخش کبکیان و جاده پاتاوه به دهدشت اعتبارات اندکی نیازمند است، امیدوارم دستور ویژه‌ای در این خصوص بفرمایید.
نماینده مردم بویراحمد و دنا اظهار کرد: اگر بر مبنای اعتباراتی که در سالهای گذشته برای اتصال یاسوج به راه آهن اقلید لحاظ کرده‌اند دنبال کنیم، ۵۰ سال طول می‌کشد که به راه آهن اقلید متصل شویم. اگر یاسوج را به اقلید وصل کنیم، هم در حوزه‌های اشتغال و اقتصاد جنوب کشور تحول خوبی ایجاد خواهد شد.

////

همچنین در ادامه سفر وزیر راه و شهرسازی به استان کهگیلویه و بویراحمد، آیین افتتاح عملیات تکمیلی بزرگراه گچساران خیرآباد با حضور وزیر راه و شهرسازی، مسئولان استانی و شهرستانی برگزار شد.به گفته حسین کلانتری استاندار کهگیلویه و بویراحمد این پروژه با اعتباری بالغ بر ۲۰۰۰ میلیارد ریال و به طول ۴۰ کیلومتر افتتاح شد.کلانتری اظهار کرد: این بزرگراه بخشی از بزرگراه بابامیدان-گچساران-بهبهان است که بخشی از آن در سال های ۱۳۹۶ و ۱۳۹۷ بهره برداری شد.وی افزود: این جاده مهم بخشی از کریدور ارتباطی خوزستان به فارس است ، جنوب غرب را به شرق کشور متصل می کند و یکی از مسیرهای پرترافیک جنوب ایران محسوب می شود

حجت الاسلام سید محمد موحد نماینده مردم شهرستان‌های کهگیلویه، بهمئی، چرام و لنده در حاشیه این آئین با اشاره به اینکه خدمات و برکات نظام اسلامی همواره به سمت مناطق محروم گسیل داده شده است، اظهار داشت: برقراری عدالت در تمام ابعاد آن همواره مدنظر نظام جمهوری اسلامی ایران است. در زمانی که کمترین آسفالت در مناطق محروم مشاهده می‌شد، اما الان به برکت این نظام، خدمات زیادی در توسعه راه‌ها و ایجاد زیرساخت‌ها دیده می‌شود.
وی با بیان اینکه مردم فهیم گچساران شایسته بهترین خدمات هستند، افزود: من از خدمات آقای تاجگردون نماینده مردم شهرستان‌های گچساران و باشت تشکر می‌کنم. او منشأ خدمات زیادی بوده. و در حوزه پروژه‌های عمرانی، اقتصادی و آبادانی منطقه تاثیرگذار بود. او از نیروهای توانمند و خوب استان به شمار می‌رود.

غ

///

درادامه اسلامی وزیر راه و شهرسازی با همراهی حسین کلانتری استاندار کهگیلویه و بویراحمد، حجت الاسلام سید محمد موحد نماینده مردم شهرستان‌های کهگیلویه، بهمئی، چرام و لنده، فرماندار کهگیلویه و جمعی از مسئولان استانی و شهرستانی از پروژه محور پاتاوه – دهدشت بازدید کرد.

وی در جریان این بازدید گفت: پروژه راه اصلی پاتاوه به دهدشت، یکی از پروژه های محوری در احداث راه های اصلی کشور است که موجب خروج این منطقه از استان کهکیلویه و بویراحمد از بن‌بست شده و شرایط را برای شکوفایی اقتصادی فراهم می‌کند.

 

وی با اشاره به اینکه طول این پروژه ۱۳۶ کیلومتر و  هزینه احداث آن ۳۰۰۰ میلیارد تومان برآورد شده است، افزود: با تحرکی در در دو سال گذشته به این پروژه داده شده، امیدواریم این پروژه قبل از پایان سال آماده افتتاح باشد.

 

اسلامی با اشاره به اهمیت احداث این مسیر گفت: بخشی از کریدور شمال-جنوب که از مسیر استان اصفهان و چهارمحال و بختیاری به خلیج فارس منتهی می‌شود. این مسیر یک مسیر کمکی است که می‌تواند حجم قابل ملاحظه ای از بارهای ترانزیتی را جابجا کند.

 

وی ادامه داد: نکته مهم این است که در ناحیه غربی استان دسترسی‌ها آنتنی و جاده فرعی بوده‌اند. این مسیر هم هنگام طراحی یک مسیر فرعی در نظر گرفته شده  بود. اما مطالعات کریدوری که در وزارت راه صورت گرفت، این مسیر را به یک راه اصلی با ظرفیت متفاوت تبدیل کرد. این جاده تمام راگرس را قطع می کند و با باندهای سبقت یک جاده امن برای دسترسی محلی و کریدور عبوری به سمت گناوه بوشهر و بهبهان خوزستان فراهم می‌کند.

 

وزیر راه و شهرسازی از پروژه احداث جاده پاتاوه-دهدشت به عنوان یکی از پروژه‌های سال جهش تولید یاد کرد و گفت: این پروژه اکنون با یک راندمان خوب کار می کند. استان هم به صورت ویژه پیگیر است، چراکه احداث این مسیر به یک مطالبه مردمی تبدیل شده است.این مسیر در واقع هدیه مقام معظم رهبری به مردم استان است، چراکه احداث آن از جمله مصوبات سفر ایشان بود.

 

وی افزود: قول و فعل ما به لطف حق تعالی یکی است و در کل مسیر هیچ جبهه تعطیلی نیست. زمان افتتاح پروژه بر اساس محاسبات مهندسی بر مبنای ریاضی اعلام می شود. مهم‌ترین مساله ای که معمولا پروژه ها را متوقف می‌کند پول نیست، بلکه مشکل این است که مسیر با معارضان مواجه می‌شود. البته مبلغ قابل ملاحظه ای نیز باید به این پروژه تزریق شود.

حجت الاسلام موحد نیزدراین دیدار باقدردانی ازتوجه خاص وزیر راه وشهرسازی گفت:با بهره برداری از پروژه کهگیلویه وبویراحمد ازبن بست خارج می‌شود و ما نیز در دسته استان هایی قرارمی گیریم که دارای صاحب هستند و از نعمت راه ارتباطی و امکانات مناسب برخوردارند .

وی این پروژه را یادگار سفر پرخیروبرکت مقام معظم رهبری به استان خواند وگفت:برای قرار گرفتن این محور در مصوبات آن سفر زحمات زیادی انجام شد درغیراینصورت هنوزاستان درهاله ای ازابهام قرارداشت.

موحد افزود:امیدواریم تحرکی که امروز در این محور شاهد بودیم فقط درروز دیدار وزیر نباشد و با دوشیفت وسه شیفت کاری طبق قولی که به مردم داده ایم درموعد مقرر(سال۹۹ )به بهره برداری برسد.

وی با اشاره به سخنان وزیر مبنی بر فعالیت چشمگیر پروژه در دو سه ماه اخیر تاکید کرد:بعنوان خادم مردم در مجلس شورای اسلامی همواره پیگیر مشکلات این محور هستم و امیدوارم جناب آقای اسلامی در بحث تزریق نقدینگی که از عوامل به درازا کشیدن روند عملیات آن است اقدام نماید.

 

دیدگاه ها بسته شده اند.

نظرسنجی

    • آخرین اخبار
    • پربازدیدترین اخبار

    ویدیو ها

    آگهی مناقصه شرکت پشتیبانی امور دام کشور

    همراه اول

    بالای صفحه
    طراحی سایت