پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب-صدای مردم جنوب ایران

پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب | Sedayejonoob.ir

منتشر شده در تاریخ: 11 آبان 1399 ساعت 14:08:: شناسه خبر: 87476

افزایش بی سابقه اقدامات حوزه غذا و داروی استان در ۴ سال گذشته/نقش مهم معاونت غذا و دارو در کنترل و پیشگیری از کووید۱۹

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی یاسوج همچنین از موفقیت ۱۰۰ درصدی آزمایشات انجام شده در طرح PMS در سه سال گذشته خبر داد.

به گزارش خبرنگار  صدای جنوب  به نقل از روابط عمومی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج؛ دکتر امام بخش قائدی در رابطه با عملکرد این معاونت افزود: معاونت غذا و دارو از سه مدیریت و دو گروه تشکیل شده است.  مدیریت های: ۱- نظارت بر مواد غذایی ، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی  ۲- نظارت بر دارو و مواد تحت کنترل ۳- آزمایشگاه کنترل غذا و دارو  و دو گروه: ۱- نظارت بر فرآورده های طبیعی و سنتی و مکمل  ۲- نظارت بر ملزومات پزشکی نظارت بر مواد غذایی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی

دکتر قائدی در زمینه عملکرد این معاونت در مدیریت نظارت بر مواد غذایی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی بیان داشت :  صدور، تمدید و اصلاح بیش از ۸۰۰ پروانه بهداشتی – صدور مجوز ۲۶ فقره صادرات – بیش از ۳۹۰ بازدید از واحدهای تحت پوشش – بررسی شرایط بهداشتی بیش از ۵۰۰ واحد تولیدی و برخورد با ۴۸ متخلف و ارجاع به مراجع قضایی از مهمترین اقدامات معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی یاسوج در سه سال گذشته است.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی یاسوج همچنین از موفقیت ۱۰۰ درصدی آزمایشات انجام شده در طرح PMS در سه سال گذشته خبر داد.

وی گفت: به طور میانگین ۹/۳ بار در سال از واحدهای تحت پوشش بازدید به عمل آمده است

دکتر قائدی تعداد نمونه های اخذ شده در طرح PMS  را ۱۰۷۵ نمونه عنوان کرد و گفت: میانگین انجام نمونه های اخذ شده در طرح PMS  در سطح استان به ۹۹ درصد رسیده است که نسبت به میانگین کشوری ارتقاء داشته است. معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی یاسوج تعداد پروانه های بهداشتی صادر شده در ۴ سال گذشته را ۷۸۲ مورد عنوان کرد و گفت: میزان میانگین زمان پاسخ به استعلام های بهداشتی ۷۲ ساعت بوده است.

وی، اظهار داشت: در حوزه غذا، میزان فعالیت ها در بازرسی و نظارت بر کارخانجات مواد غذایی به صورت چشمگیر افزایش یافته است که این امر می تواند تضمین کننده سلامت محصولات غذایی باشد به طوری که کلیه محصولات غذایی کارخانجات باید دارای پروانه ساخت وزارت بهداشت بوده و تحت نظارت های بهداشتی تولید شوند.  وی در این رابطه ادامه داد: با توجه به وجود کارگاه های مختلف غذایی در استان، این حوزه با اعطاء شناسه نظارت بهداشتی تولیدات این کارگاه ها را تحت کنترل و نظارت دارد.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی یاسوج، گفت: در چند سال اخیر از سوی سازمان غذا و داروی کشور، تفویض اختیار صدور پروانه بهره برداری، تفویض اختیار پروانه ساخت و تفویض اختیار گواهی ترخیص جهت واردات مواد اولیه به معاونت دارو و غذا استان اعطا شده و این امر نقش بسیار مهمی در تسهیل امر تولیدات غذائی استان داشته است.

دکتر قائدی، در مورد فعالیت حوزه آزمایشگاه کنترل این معاونت گفت: تمامی آزمایش های کنترلی بر روی محصولات غذایی در آزمایشگاه قابل انجام است.

فعالیت های حوزه طب سنتی
معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی یاسوج در زمینه عملکرد حوزه طب سنتی بیان داشت: نظارت، بازرسی و پایش کلیه عطاری ها در سطح استان به عهده حوزه طب سنتی این معاونت است که در طی بازرسی مقادیر زیادی داروهای دست ساز و داروهای بدون برچسپ اصالت کشف و ضبط  و منهدم شده است.
دکتر قائدی افزود: در بازرسی های مشترک با ماموران صنعت و معدن و تعزیرات حکومتی استان تذکرات لازم جهت عدم فروش داروهای غیرمجاز به عطاری ها اعلام گردید و درصورت مشاهده تخلف از سوی عطاری ها با آنها برخورد لازم قضایی به عمل آمده است.

مواد آرایشی و بهداشتی
معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی یاسوج همچنین گفت: در بازرسی های مشترک با ماموران صنعت و معدن و تعزیرات حکومتی استان مقادیر زیادی از کرم ، پودر و وسایل آرایشی و بهداشتی مانند ژل و لاک تاریخ مصرف گذشته و بدون برچسب اصالت از بازار استان کشف و جمع آوری گردید و با متخلفان برخورد قانون و قضایی صورت گرفت.

فعالیت های حوزه دارو
معاون غذا وداروی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج در مورد فعالیت های حوزه دارو چنین بیان کردند که نظارت و بازرسی گسترده ای بر فعالیت داروخانه ها و شرکت های پخش دارویی وجود دارد و سعی بر این است که سلامت فرآورده های دارویی تا زمان رسیدن به دست مصرف کننده تضمین شود که این امر درمورد داروهای بیولوژیک واکسن ها و داروهای یخچالی بیشتر حائز اهمیت است.

دکتر قائدی در زمینه نظارت بر دارو مواد تحت کنترل اظهار داشت در استان ما طبق ضوابط به ازاء هر ۷ هزار نفر جمعیت یک عدد داروخانه که در مجموع ۹۶ داروخانه خصوصی در سطح استان و پنج داروخانه بیمارستانی دولتی و هفت داروخانه غیر دولتی مثل شرکت نفت و تامین اجتماعی و ارتش و سپاه در سطح استان وجود دارد در طی چهار سال گذشته بخاطر عدم توازن داروخانه های شبانه روزی در سطح شهرهای بزرگ استان سعی به افزایش تعداد داروخانه های شبانه روزی کردیم که تاکنون ۸ داروخانه آن دایر شده و تعدادی هم در آینده به آنها اضافه خواهد شد. وی افزود بیش از ۹۳% بیماران خاص صعب العلاج که معادل بیش از ۱۳ هزار نفر در ۴ساله اخیرمی باشند از کمک های دارویی این معاونت برخوردار شدند.که در سال حدودا بین یک تا ۱/۲میلیارد تومان می باشد .ضمنابرای اولین در استان به شهرستانهای گچساران و دهدشت تفویض اختیار گردد که به بیماران تخفیف دارویی داده شوند.

دکتر قائدی از برگزاری ۱۸ جلسه قرارگاه جهادی مدیریت دارو و ملزومات پزشکی و ساماندهی و پیش بینی نیازهای دانشگاه در این قرارگاه خبر داد ولی به دلیل عدم نقدینگی خیلی از مصوبات آن اجرایی نگردید.

دکتر قائدی بیان داشتند بیش از دویست متر مربع به فضای تنها داروخانه دولتی استان و انبار دارویی افزوده شد که شامل اتاق مدیریت انبار ، دوربین های مداربسته – انبار داروخانه – خرید یخچالهای دو درب باتوجه به قدیمی بودن بعضی از یخچالها و یا کمبود فضا هم به داروخانه و هم برای انبار دارویی در طی چند سال اخیر با پیگیری های زیاد توانستیم یک دستگاه خودرو وانت مزدا از شرکت های دارویی به صورت رایگان دریافت کنیم این مورد می توانست خیلی از مشکلات و جابجایی های دارویی استان به انجام برساند.

مدیریت آزمایشگاه کنترل غذا و دارو
معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی یاسوج در زمینه مدیریت آزمایشگاه کنترل غذا و دارو گفت: از تعداد ۵۳۶۹ نمونه ارسالی به آزمایشگاه در سال ۹۷ و ۹۸ تعداد ۳۷۹۱۱ آزمون انجام شده و تعداد ۲۰۷۹ مورد نمونه نامنطیق بوده و تعداد ۱۸۳۷ آزمون برون سپاری شده است.

مهمترین اقدامات و عملکرد ویژه معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی یاسوج در زمینه مدیریت آزمایشگاه کنترل غذا و دارو
معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی یاسوج اظهار داشت: دریافت گواهینامه سیستم مدیریت کیفیت آزمایشگاه براساس استاندارد بین المللی ISO17025  از سازمان ملی تایید صلاحیت ایران (NACI  )  ، تعمیر و کالیبراسیون دستگاه های آزمایشگاه از جمله GC ، اتمیک ابزربشن، تهیه آون و انکوباتور پیشرفته و … ، اعتبار بخشی و تعیین میزان عدم قطعیت بیش از ۸۰ درصد روش های آزمون و راه اندازی دستگاه HPLC در بخش نگهدارنده مواد غذایی از مهمترین اقدامات و عملکرد ویژه معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی یاسوج در زمینه مدیریت آزمایشگاه کنترل غذا و دارو بوده است.

وی تصریح کرد: کمیته HSR معاونت که در آزمایشگاه مستقر است موفق به تدوین و چاپ کتاب «گیاه دارویی و حیرت انگیز خولان (سنجد تلخ)» شده است.
معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی یاسوج افزود:  آزمایشگاه معاونت با اعتباربخشی روش های آزمون در زمینه فلزات سنگین و نگهدارنده  ها در مواد غذایی موفق شده از خروج نمونه های مذکور از استان جلوگیری کرده و خود اقدام به انجام آزمون نماید.
دکتر قائدی که از یادگاران دفاع مقدس و جانباز شیمیایی هستند، خاطر نشان کرد: علاوه بر این با توجه به فعالیت های گسترده ای که انجام می شود سعی شده داروی مورد نیاز کلیه بیماران در استان تأمین شود.
وی ادامه داد: با افزایش تعداد دفعات بازرسی به میانگین حداقل ۴ بار در سال در داروخانه ها سعی شده که از عرضه داروهای غیر مجاز، داروهای خارج از فهرست و فراورده های آرایشی و بهداشتی غیر مجاز جلوگیری شود.
وی گفت: این معاونت با انجام بازرسی های مشترک با سایر ارگان های ذیربط توانسته است در کنترل بازار دارویی نقش موثری را ایفا کند.
معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی یاسوج اظهار داشت: در این راستا، از سوی اداره کل نیز تفویض اختیار کمیسیون ۲۰ دارویی، صدور پروانه های تأسیس داروخانه و شرکت های پخش دارو به حوزه معاونت دارو و غذا استان اعطا شده است.

وی گفت: این معاونت توانسته در طراحی و اجرایی کردن دو سامانه نرم افزاری، در جهت توزیع داروهای مخدر در مراکز درمان سوء مصرف و سامانه کشوری توزیع داروهای خاص با همکاری اداره کل نقش قابل توجهی را ایفا کند.

کنترل همه گیری کووید ۱۹
دکتر قائدی یکی از مدیران موفق استان، در زمینه کنترل همه گیری کووید۱۹ اظهار داشت: معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی یاسوج با صدور، تمدید و اصلاح پروانه های ژل بهداشتی، بازدیدهای متعدد از واحدهای تولیدی و مراکز عرضه ملزومات پزشکی جهت اجرای دستورالعمل های بهداشتی و تذکر های کتبی و معرفی به مراجع قضایی واحدهای متخلف نقش مهمی در کنترل و پیشگیری از بیماری کرونا داشته است.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی یاسوج افزود: تهیه ۴۷ هزار لیتر الکل از خارج استان ، ۴۴ هزار و ۲۶۰ لیتر الکل در استان، تولید بیش از ۸۳۲هزار لیتر ژل ضدعفونی در واخدهای تولیدی استان و توزیع بیش از ۱۷۸ هزار لیتر الکل در سطح استان از دیگر اقدامات این معاونت برای مقابله با ویروس کرونا بوده است.
وی افزود: در زمان بحران ویروس کرونا کلیه داروهای مورد نیاز این بیماران به صورت نقدی تهیه و در اختیار بیمارستان های استان قرار گرفته است.

عملکرد گروه تحقیق و توسعه
دکتر قائدی در زمینه عملکرد گروه تحقیق و توسعه در ۴ سال گذشته بیان داشت: تجزیه و تجلیل اطلاعات بیش از ۵/۶ میلیون نسخه ، ارسال بیش از ۲۳۰۰ پسخوراند به پزشک، آموزش عمومی و اطلاع رسانی بیش از ۱۲۰ هزار نفر ساعت و آموزش تخصصی بیش از ۱۸ هزار نفر ساعت از مهمترین اقدامات گروه تحقیق و توسعه بوده است. معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی یاسوج میانگین اقلام دارویی هر نسخه را ۶۳/۲ درصد ، نسخ حاوی آنتی بیوتیک ۰۱/۴۶ درصد، نسخ حاوی داروهای تزریقی ۲۰/۵۶ درصد و نسخ حاوی کورتن را ۶۳/۱۵ درصد عنوان کرد.

عملکرد واحد تجهیزات پزشکی
دکتر قائدی در زمینه اهم عملکرد واحد تجهیزات پزشکی معاونت غذا و دارو در یک سال اخیر اظهار داشت: راه اندازی ۲ کارخانه تولید ماسک در یاسوج و یک کارخانه در گچساران، راه اندازی واحد تولید و توزیع الکل در یاسوج، برگزاری کمیته قیمت گزاری، نظارت بر اجرا و ثبت ملزومات پزشکی مصرفی، گزارش ثبت مشکلات کیفی و حادثه ناگوار تجهیزات و ملزومات پزشکی، همگام بودن با سامانه IMED در تمامی بخش های تجهیزات پزشکی از مهمترین اقدامات واحد تجهیزات پزشکی معاونت غذا و دارو در یک سال اخیر بوده است.
معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی یاسوج افزود: تجهیزات پزشکی در تهیه و پیگیری لوازم حفاظت فردی از سازمان غذا و دارو و شرکت های تولید کننده که تمام آنها را در اختیار ستاد کرونای دانشگاه قرار می گرفت.

پروژه های عمرانی
معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی یاسوج در زمینه پروژه های عمرانی این معاونت بیان داشت: ساخت انبار دارویی دانشگاه، ساخت انبار داروخانه امام صادق یاسوج، تفکیک واحدهای مخدر، خدمات و …، ترمیم کف سرویس های بهداشتی آزمایشگاه، بازسازی فضای سبز و گل کاری و درخت کاری، ترمیم دیوارها و سقف آزمایشگاه،ایزوگام کاری سقف معاونت و رنگ آمیزی فضای داخلی و رفع معایب سیستم های برق ساختمان معاونت، بروزرسانی و رفع معایب سیستم فاضلاب ساختمان معاونت و انبار دارویی، پیگیری ساختمان آزمایشگاه در حیطه مدیریت برنامه ریزی و استانداری جهت تکمیل از مهمترین اقدامات و پروژه های عمرانی معاونت غذا و داروی استان بوده است.

 

دیدگاه ها بسته شده اند.

نظرسنجی

    • آخرین اخبار
    • پربازدیدترین اخبار

    ویدیو ها

    آگهی مناقصه شرکت پشتیبانی امور دام کشور

    همراه اول

    بالای صفحه
    طراحی سایت