نیک اقبالی بیان کرد: برخی گروکشی ها و لج بازی ها برای ایجاد ممانعت و مشکل برای آغاز دوباره پروازهای فرودگاه یاسوج به هیچ وجه به صلاح نیست و بهتر است که مسئولان این شرکت آنگونه که تاکنون همکاری مطلوبی داشتند، هم اینک و در فضایی تعاملی همکاری و حسن نیت خود را نشان دهند.
پروازهای فرودگاه یاسوج از روز نخست آبان امسال به دلیل اجرای طرح توسعه باند پروازی به مدت ۲۵ روز لغو شده بود؛ اما اکنون با گذشت ۱۲ روز از موعد مقرر، با اینکه این طرح متوقف شده، فرودگاه همچنان تعطیل است.
گزارش صدای جنوب حاکی است که دلیل تعطیلی این روزهای فرودگاه یاسوج اجرای طرح عمرانی و توسعه باند پروازی نیست بلکه پای برخی مسایل و حساب های دیگری در میان است.
مدیر فرودگاه یاسوج روز یکشنبه در این زمینه به خبرنگار ایرنا گفت که طرح توسعه باند فرودگاه این شهر اکنون به دلیل برودت و شرایط نامساعد جوی تعطیل است.
علی محسنیان در عین حال یادآور شد که مشکلی از نظر مسئولان فرودگاه یاسوج برای از سر گیری دوباره پروازها حتی از همان روز ۲۵ آبان وجود نداشت اما به نظر می رسد مشکلات دیگری برای لغو پروازها وجود دارد که باید از جاهای دیگر پیگیری شود.
با توجه به اطلاعات و پیگیری هایی که در زمینه علت تعطیلی و ادامه لغو پروازها صورت گرفت، به نظر می رسد مشکل و دلیل اصلی تعطیلی این روزهای فرودگاه یاسوج موضوع مطالبات شرکت هواپیمایی آسمان از مجموعه استانداری کهگیلویه وبویراحمد است.
معاون عمرانی استاندار کهگیلویه وبویراحمد با تایید این مهم به خبرنگار ایرنا گفت: تعطیلی و لغو پروازهای این روزهای فرودگاه یاسوج به دلیل اجرای طرح عمرانی نیست.
پژمان نیک اقبالی علت تعطیلی و لغو پروازها و بلاتکلیفی مردم که گویا کمتر مورد اهتمام متولیان امر قرار گرفته را مربوط به مطالبات معوق شرکت هواپیمایی آسمان ذکر کرد.
وی با تشریح موضوع بدهی معوقات مجموعه استانداری کهگیلویه و بویراحمد به شرکت هواپیمایی آسمان، گفت: تعداد پروازهای این شرکت در فرودگاه یاسوج تا قبل از آغاز دولت تدبیر و امید یک تا ۲ پرواز در هفته بود و این امر نگرانی شهروندان را در پی داشت.
نیک اقبالی یادآور شد: سرانجام با رایزنی های مکرر و تلاش مسئولان اجرایی استان و همکاری شرکت فرودگاه های کشور شمار پروازهای رفت و برگشت از یک مورد به هفت پرواز در هفته افزایش یافت.
از نیمه دوم آبان سال ۹۳ و با پیگیری استاندارکهگیلویه و بویر احمد و متولیان امر شمار پروازهای فرودگاه یاسوج از ۲ به هفت روز در هفته افزایش یافت به طوری که هر روز یک پرواز تنها در مسیر تهران به یاسوج و بلعکس برقرار بود.
نیک اقبالی تصریح کرد: قراردادهایی که بین شرکت هواپیمایی آسمان، استانداری و شرکت فرودگاه یاسوج انجام شد بر اساس شرایط و امتیازهای متقابل بود.
معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: یکی از قراردادها این بود که به جای امتیاز افزایش پروازهای یاسوج توسط شرکت هواپیمایی آسمان، برخی پروازهای خارجی به آن داده شد و مبلغ بلیط اصفهان با هواپیمای «ای. تی. آر» نیز برای این شرکت افزایش پیدا کرد.
نیک اقبالی افزود: استانداری کهگیلویه وبویراحمد نیز متعهد شده بود که هزینه تعدادی از صندلی های خالی چنانچه توسط مسافران تکمیل نشود را تا رسیدن به وضعیت مناسب به شرکت آسمان پرداخت کند.
وی یادآور شد: این درحالی بود که وضعیت مسافران فرودگاه یاسوج گاه به گونه ای بود که در مقطعی استانداری به طور رسمی به شرکت هواپیمایی آسمان اعلام کرد با توجه به اینکه وضعیت پروازها تکمیل شده دیگر نیازی به حمایت استانداری نیست.
نیک اقبالی شرایط خاص اقتصادی و حاکم بر کشور را یادآورشد و گفت: میزان مطالبات اعلام شده از سوی شرکت هواپیمایی آسمان از مجموعه استانداری کهگیلویه وبویراحمد حدود ۱۰ میلیارد ریال برآورد شده است.
معاون عمرانی استاندار کهگیلویه وبویراحمد گفت: یکی از پیشنهادهای استان در سفر ۲۴ و ۲۵ مرداد سال جاری رئیس جمهوری و اعضای هیات دولت به استان نیز درخواست مبلغ بدهی استانداری به شرکت هواپیمایی آسمان بود که مورد توافق و تصویب قرار نگرفت.
وی افزود: با توجه به وضعیت و موقعیت حساس کنونی انتظار می رود که شرکت هواپیمایی آسمان با تعامل مثبت و همکاری لازم اقدام به از سرگیری دوباره پروازها در فرودگاه یاسوج کند.
نیک اقبالی بیان کرد: برخی گروکشی ها و لج بازی ها برای ایجاد ممانعت و مشکل برای آغاز دوباره پروازهای فرودگاه یاسوج به هیچ وجه به صلاح نیست و بهتر است که مسئولان این شرکت آنگونه که تاکنون همکاری مطلوبی داشتند، هم اینک و در فضایی تعاملی همکاری و حسن نیت خود را نشان دهند.
معاون استاندار کهگیلویه وبویراحمد افزود: استانداری خود را متعهد به پرداخت این میزان بدهی می داند و بدون شک با بهبود شرایط اقتصادی کشور و این استان در این راستا اقدام خواهد کرد.
وی گفت: این در حالی است که هم اینک امکان نشست و برخاست تنها چند هواپیمای کوچک از جمله (ATR-72) در این فرودگاه وجود دارد که به نظر می رسد، این نوع هواپیما نیز تنها در اختیار شرکت هواپیمایی آسمان است.
معاون استانداری کهگیلویه و بویراحمد گفت: خواسته مجموعه مدیریتی استان از جمله سید موسی خادمی استاندار این استان و فرودگاه یاسوج از شرکت هواپیمایی آسمان این است که در اسرع وقت اقدام به برقراری پروازها کند.
وی تصریح کرد: این کار در وهله نخست هم برای این شرکت مقرون به صرفه خواهد بود و هم استان را از این وضعیت نامطلوب و نبود شرایط پروازی و تعطیلی بیش از یک ماهه فرودگاه، نجات خواهد داد.
نیک اقبالی افزود: انتظار از شرکت هواپیمایی آسمان که بخش عمده ای از آن نیز متعلق به دولت است و یکی از اهداف مهم آن همواره خدمت رسانی به مناطق محروم بوده که باید وضعیت خاص کنونی را مدنظر قرار دهند و اقدام به برقراری دوباره پروازها در فرودگاه یاسوج کنند.
وی به برخی از قراردادها و بده و بستان های بین بخشی در مجموعه وزارتخانه ها اشاره کرد و گفت: هم اینک بین شرکت فرودگاه های کشور، وزارت نفت و ایرلاین های موجود در زمینه هوایی مطالبات زیادی وجود دارد.
نیک اقبالی افزود: براساس بررسی های انجام شده نیز مبلغی افزون بر سه میلیارد ریال فرودگاه یاسوج بابت ارایه برخی خدمات از شرکت هواپیمایی آسمان نیز طلب دارد.
وی گفت: حتی می توان در فضایی تعاملی و با همکاری و هماهنگی مجموعه استانداری، شرکت فرودگاه های کشور و شرکت هواپیمایی آسمان و از طریق پایاپای کردن برخی بدهی های بین بخشی این مشکل را نیز برطرف کرد.
معاون استاندار کهگیلویه وبویراحمد به برخی اقدام های ارزشمند و خدمات انجام شده در فرودگاه یاسوج ظرف سه سال گذشته اشاره کرد و افزود: زیباسازی محوطه و ترمینال فرودگاه یاسوج از مهمترین این برنامه ها و اقدام ها بوده است.
نیک اقبالی با اشاره به اجرای طرح تطویل باند فرودگاه یاسوج، ترمیم، اصلاح و زهکشی باند پروازی نیز گفت: پیمانکار این طرح ظرف یک سال گذشته به صورت ۲ شیفت مشغول انجام فعالیت های عمرانی و اجرایی این طرح است.
وی تصریح کرد: این طرح که اکنون بالای ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد ظرف روزهای گذشته به دلیل شرایط نامساعد جوی متوقف شده است.
وی با اشاره به موانع پروازی فرودگاه یاسوج نیز گفت: یکی از این موانع دکل های روشنایی ورزشگاه ۱۵ هزار نفری یاسوج بود که با اطلاع رسانی و شفاف سازی رسانه ها و همکاری مسئولان اجرایی استان مرتفع شد.
نیک اقبالی بیان کرد: ورزشگاه ۱۵ هزار نفری آزادی یاسوج در فاصله ۲ هزار و ۴۰۰ متری از آستانه باند ۱۳ فرودگاه این شهر قرار گرفته است.
وی اظهار داشت: دکل های روشنایی این ورزشگاه ۱۵ هزار نفری نیز حدود ۵۸ متر ارتفاع داشت که بیش از ۲۲ متر از این میزان ارتفاع غیر مجاز بوده و در حریم هوایی فرودگاه نفوذ کرده بود.
وی تصریح کرد: این نفوذ سبب شده بود تا بیش از یکهزار و ۱۰۰ متر از آستانه باند ۱۳فرودگاه یاسوج جا به جا و این باند برای نشست و برخاست هواپیماها بدون استفاده شود.
نیک اقبالی ابراز داشت: پس از پیگیری های مستمر و مکاتبه های مکرر، استفاده از ظرفیت های ممکن در ستاد شرکت فرودگاه های کشور و مسئولان اجرایی استان و بهره گیری از قابلیت های اطلاع رسانی رسانه های جمعی محلی و ملی سرانجام شرکت توسعه و نگهداری مکان های ورزشی کشور به عنوان کارفرمای طرح ساخت ورزشگاه ۱۵ هزار نفری آزادی یاسوج اقدام به کاهش ارتفاع دکل های روشنایی این ورزشگاه تا سقف استانداردهای بین المللی کرد.
وی افزود: یکی دیگر از موانع پروازی فرودگاه یاسوج نیز زندان مرکزی است که با پیگیری ها و قول مساعد مسئولان اجرایی در سطح ملی و استانی قرار شد این مانع نیز در آینده ای نزدیک مرتفع شود.
با وجود تماس های مکرر و پیگیری های لازم از سوی خبرنگار ایرنا با مسئولان شرکت هواپیمایی آسمان در مرکز و استان کهگیلویه و بویراحمد برای ارایه توضیحات لازم، اما پاسخی دریافت نشده است