پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب-صدای مردم جنوب ایران

پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب | Sedayejonoob.ir

منتشر شده در تاریخ: 27 اردیبهشت 1400 ساعت 11:02:: شناسه خبر: 98330

پیشرفت مطلوب پروژه سد تنگ سرخ در زمان مدیریت کلانتری،

معاون عمرانی استاندار از پیشرفت مطلوب پروژه سد تنگ سرخ در دوسال مدیریت دکترکلانتری خبر داد

به گزارش صدای جنوب بعد از ظهر روز (یکشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۰) آیین انحراف آب سد مخزنی تنگ سرخ در محل این سد با حضور نماینده ولی فقیه در استان کهگیلویه و بویراحمد، معاون عمرانی استانداری و چند تن دیگر از مسئولین استانی در محل این سد برگزار شد

کیامرث حاجی زاده معاون عمرانی استانداری کهگیلویه و بویراحمد در خصوص سد تنگ سرخ اظهار داشت ، : با پیگیریهای  استاندار اکثر پروژه‌هایی که در گذشته شروع شده بودند، در این دو سالی که آقای کلانتری آمدند با  پیگیری مجدانه ایشان و همراهی، همدلی و وحدتی که ایشان در استان بوجود آوردند اکثر پروژه‌ها فعال شدند. پروژه سد تنگ سرخ در سال ۹۰ کلید خورد اما بخش عمده کار در دو سال اخیر انجام شده است.
معاون عمرانی استاندار در خصوص ماده ۵۶ گفت: این پروژه اولین پروژه‌ای بود که ما در  توانستیم مجوز ماده ۵۶ را اخذ کنیم. در این ۴ ـ ۵ سال اخیر  کشور درگیر مشکلات و معضلات بسیاری مانند: محدودیت اعبتارات، وضع تحریم‌های ظالمانه علیه ایران، کرونا و هزاران بحران دیگر باعث شده است که دولت یک جاهایی نتواند اعتبارات پروژه‌های سنگین را تأمین کند. یک روشی به نام روش سرمایگه گذاری بانک‌ها در ماده ۵۶ آمده است. مجوز ماده ۵۶ اخذ شده است و از نظر تأمین اعتبار دیگر مشکلی نیست و بانک عامل هم مشخص شده است و قرارداد بسته می‌شود  و باقی اعتبار پروژه از  محل ماده ۵۶ تأمین می‌شود.
وی در ادامه پیرامون نقش قرارگاه خاتم در این پروژه اشاره کرد و گفت: امور آب منطقه‌ای و قرارگاه خاتم پای کار آمدند. قرارگاه خاتم ذیل نهاد مقدس سپاه است و سپاه حافظ و حامی نظام جمهوری اسلامی است. اگر یک روز رزمندگان سبز پوش در دفاع مقدس می‌جنگیدند امروز در جنگ اقتصادی تمام عیاری علیه کشور راه افتاده است، قرارگاه خاتم نقش همان سربازان سبز پوش را دارد.
حاجی زاده در خصوص دو سد سقاوه و آبریز عنوان کرد: هفته‌ی گذشته جلسه‌ای در خصوص سد آبریز در تهران برگزار شده است و قرار است مجوز محیط زیست و ماده ۲۳ را اخذ کنیم و برای سد سقاوه هم دو هفنه پیش مجوز ماده ۲۳ را گرفتیم و این به معنای تأمین و پایداری آب شرب در استان است.
یکی از معضلات ما در کشور این است، کسانی که تخصص ندارند، اظهار نظر می‌کنند و خیلی‌ها در کشور سد سازی را زیر سؤال بردند. من قبول دارم وقتی پروژه‌ای اجرا می‌شود باید پیوست‌های زیست محیطی‌اش اجرا شوند و پروژه‌ای که پیوست زیست محیطی‌اش اجرا نشود، ابتر است و ممکن است به محیط زیست لطمه وارد کند. اما پروژه‌ای که مطالعات زیست محیطی و پیوست زیست محیطی‌اش اجرا شود، این پروژه عام المنفعه است. سدهای ما در سیل‌های بهمن ۹۷ و  فروردین ۹۸ نشان دادند که این سدها در بحث کنترل سیلاب بیشترین نقش را دارند. در بحث خشکسالی ۹۷ که در ۱۰۰ سال اخیر بی سابقه بوده است این سدها توانستند توزیع خوب آب را داشته باشند و مردم، کشاورزی و صنعت را نجات دهند.
وی در ادامه اضافه کرد: سد سقاوه، تنگ سرخ، آبریز و کوثر یک مرکز مطمئن برای عبور استان‌های استان کهگیلویه و بویراحمد و  استان‌های هم جوار، همانند: استان خوزستان به خصوص بخش زهره و هندیجات از خشکسالی است. اگر سد کوثر نباشد، برخی از شهرها برای تأمین آب شرب مشکل پیدا می‌کنند. سد تنگ سرخ هم آب شرب بخشی از استان فارس و هم آب شرب، آب کشاورزی و صنعتی شهر یاسوج و روستاهای اطراف آن را تأمین خواهد کرد.
حاجی زاده معاون عمرانی استانداری کهگیلویه و بویراحمد در آخر گفت: در بحث ساماندهی رودخانه بشار در شهر یاسوج و شهر و روستاهای دیگر چقد باید از بیت المال هزینه شود؟ وقتی سد تنگ سرخ زده شود این بحث کنترل می‌شود. در خوزستان اگر سد کرخه را نداشتیم، کلی تلفات انسانی داشتیم و شهرها زیر آب می‌رفتند، پس همه‌ی کسانی که در عرصه محیط زیست، منابع طبیعی و در عرصه قلم، قدم بر می‌دارند در فضای رسانه‌ای این را متوجه باشند که برای پروژه‌های ملی و عام المنفعه باید یک خط قرمزهایی رعایت شوند و نباید با زدن حرف‌های غیر کارشناسی، باعث تشویش اذهان عمومی شوند و خدمات نظام مقدس جمهوری اسلامی به ویژه در این استان که هرچه دارد در چهل ساله انقلاب است زیر سؤال برد. سوالی اگر دارید بپرسید و اگر اقناع نشدید بعد قلم بزنید. بگذارید استان کهگیلویه و بویراحمد توسعه پیدا کند و همدلی بین مسئولین باشد.

دیدگاه ها بسته شده اند.

نظرسنجی

    • آخرین اخبار
    • پربازدیدترین اخبار

    ویدیو ها

    آگهی مناقصه شرکت پشتیبانی امور دام کشور

    همراه اول

    بالای صفحه
    طراحی سایت