پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب-صدای مردم جنوب ایران

پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب | Sedayejonoob.ir

منتشر شده در تاریخ: 23 خرداد 1400 ساعت 22:03:: شناسه خبر: 100229

گزارش/

اعمال ممنوعیت کشت برنج و محدودیت کشت های پرمصرف کشاورزی تحت پوشش چاهها و مناطق بحرانی شهرستان های کهگیلویه. چرام و لنده

نشست مدیرجهاد کشاورزی کهگیلویه،رییس منابع آب کهگیلویه و رییس خانه ترویج بخش سوق با کشاورزان منطقه راک در زمینه ممنوعیت کشت برنج برگزار شد.

صدای جنوب:

مدیرجهادکشاورزی کهگیلویه با بیان اینکه کشت برنج به عنوان یک محصول آب‌بر در شهرستان ممنوع است، گفت: با توجه به بروز پدیده خشکسالی و تنش آبی کشت برنج به عنوان محصول کشاورزی دارای مصرف آب بالا در مناطق مختلف این شهرستان ممنوع است.

حکمت نریمانی در نشست با کشاورزان منطقه راک کهگیلویه افزود: کاهش شدید نزولات جوی و کم شدن دبی روان آب‌ها و پایین رفتن سطح ایستایی چاه‌ها منجر به تنش آبی شده به همین خاطر از کشت برنج و محصولات پر مصرف آب در این شهرستان جلوگیری می‌شود و ضروری است کشاورزان همکاری کنند.

نریمانی ادامه دامه داد:اگرچه حمایت از کشاورزان اولویت ماست اما ناگزیر به اجرای مصوبات شورای حفاظت از منابع آب هستیم .
مدیرجهاد کشاورزی کهگیلویه خاطرنشان کرد:باید تلاش شود با کشت جایگزین چون ماش و کنجد، مصرف بهینه آب را در اولویت‌ قرار دهیم زیرا درامد کشاورز از کشت این محصولات حتی از محصول برنج بیشتر خواهد بود.

وی با بیان اینکه کارشناسان پهنه جهاد کشاورزی موظف به آموزش‌ روش‌های صحیح کشت و برداشت وتنوع محصولات مقاوم در برابر کم آبی هستند تاکید کرد: دراین زمینه اماده همکاری با دهیاران و اعضای شورا در مناطق مختلف می باشیم.

اعمال ممنوعیت کشت برنج و محدودیت کشت های پرمصرف کشاورزی تحت پوشش چاهها و مناطق بحرانی شهرستان های کهگیلویه. چرام و لنده

در ادامه این نشست،رئیس اداره منابع آب شهرستان های کهگیلویه چرام ولنده گفت:به دلیل کاهش بارندگی در سال آبی ۱۳۹۹ – ۱۴۰۰ تمامی این ذخایر آبی تحت تاثیر تنش و افت مواجه گردیده است .

خاضعی  تصریح کرد: پراکندگی بارندگی نیز در این سال آبی نامناسب بوده به گونه ای که در ماههای اسفند و فروردین با کمترین میزان بارش مواجه بوده ایم و عملا کشت های دیم آسیب جدی دیده اند.

خاضعی افزود در همین راستا شورای حفاظت منابع آب شهرستان های کهگیلیویه. چرام و لنده با ریاست فرمانداران محترم این شهرستان ها و با حضور کلیه اعضا و دبیری اداره منابع آب از ابتدای سال جاری فعال و بمنظور گذر مطلوب از شرایط دشوار کم بارشی نسبت به ارائه و تصویب راهکارهایی اقدام نموده است .

وی ممنوعیت کشت برنج تحت پوشش تمام چاهها و منابع لب زیرزمینی و نیز منابع آب سطحی دارای تنش آبی. محدودیت کشت های پرمصرف در مناطق مختلف. بر خورد با تخلف های برداشت غیر مجاز اب از منابع ابی و حفر هر گونه چاه غیر مجاز . اب فروشی به اراضی مجاور . نصب کنتورهای هوشمند بر روی منابع برداشت اب . تاکید بر اولویت بندی اب شرب شهرها و روستاها و لزوم صرفه جویی بیشتر در فصل بهار و تابستان را از جمله مصوبات مهم شورای حفاظت منابع آب دانست .

خاضعی فعالیت بیشتر گروه های گشت و بازرسی بصورت شبانه روزی جهت برخورد با متخلفین را از جمله اقدامات اثرگذار دانستند و از همکاری دستگاه قضایی و نیروی انتظامی در راستای این مهم قدردانی نمودند.

خاضعی همچنین اقدامات مهم نظام مقدس جمهوری اسلامی در شهرستان های کهگیلیویه. چرام و لنده را در زمینه طرحهای ملی اب برشمردند و اشاره نمودند هم‌اکنون طرحهای مهم تامین اب کشاورزی ۵۵۵۵ هکتاری دهدشت غربی. سد ابریز. سد سرپری. اب رسانی از سد کوثر به چهار شهر دهدشت. سوق .‌چرام .‌لنده و ۳۰۰ روستای مسیر . تامین اب شرب .‌صنعت و کشاورزی لنده از منابع آب موگرمون و دهها طرح اثرگذار دیگر در این مناطق در حال اجرا و یا مطالعه بوده که با اجرای آنها نگرانی وضعیت آب این مناطق در آینده نزدیک کاهش خواهد یافت و زمینه تولید .‌اشتغال و رفاه مردم ولایت مدار منطقه فراهم خواهد شد .

رییس منابع اب کهگیلویه تاکیدکرد ارتباطات نسبی و سببی در تصمیم ما جایی ندارد و بارعایت کامل قانون ازطریق دستگاه های متولی بامتخلفان برخورد قاطع مینماییم.

وی در پایان از تعامل و نقش رسانه ها در اطلاع رسانی و فرهنگ سازی مصرف بهینه اب قدردانی نمودند .

برچسب ها:

دیدگاه ها بسته شده اند.

نظرسنجی

    • آخرین اخبار
    • پربازدیدترین اخبار

    ویدیو ها

    آگهی مناقصه شرکت پشتیبانی امور دام کشور

    همراه اول

    بالای صفحه
    طراحی سایت