پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب-صدای مردم جنوب ایران

پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب | Sedayejonoob.ir

منتشر شده در تاریخ: 28 تیر 1400 ساعت 12:04:: شناسه خبر: 102699

زاینده رود متولد شد/ روز‌های متفاوت اصفهانی‌ها به برکت حضور زنده رود+ گزارش تصویری

با زنده شدن زاینده‌رود پس از ۱۳ ماه انتظار،شهروندان اصفهانی این فرصت کوتاه همنشینی را غنیمت شمرده اند.

به گزارش خبرنگار صدای جنوب  ، زاینده رود برای مردم اصفهان تنها یک رودخانه نیست، رودی است که از قلب شهر و مردم اصفهان عبور می‌کند، اگر با اصفهانی‌ها صحبت کنید متوجه می‌شوید که عشق به زاینده رود در وجود آنان ریشه دار است.

درهمین چند روز که زاینده رود در اصفهان جاری شده شهر جان دوباره‌ای گرفته، چون زنده رود همانگونه که از نامش پیداست رودی زندگی بخش است.

حالا پس از سیزده ماه چشم انتظاری مردم و درخواست‌های مکرر کشاورزان زاینده رود دوباره جاری شده تا شهروندان به لطافت جریان این رود دلخوش شوند و باغ‌های غرب و مزارع شرق اصفهان قدری از عطش خود بکاهند.

نوید دوباره زندگی با جاری شدن زاینده‌رود

محمود چیتیان سرپرست معاونت حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای اصفهان گفت: در نخستین ساعت بامداد بیستم تیر ۱۴۰۰ خروجی دریچه‌های سد نکوآباد مبارکه برای تحویل حقابه کشاورزان شرق اصفهان افزایش یافت.

او ادامه داد: جریان زاینده رود از زمان بازگشایی سد نکوآباد به مدت ۱۰ برای کشاورزان شرق است و احتمال دارد حدود هشت روز آب در اصفهان جاری باشد.

سرپرست معاونت حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای اصفهان یادآور شد: مطابق اسناد موجود با توجه به اینکه حقابه کشاورزان شرق بیش از غرب اصفهان است، میزان آب رهاشده بیشتر بوده است.

چیتیان یادآور شد: خروجی آب سد زاینده رود از عصر نهم تیر براساس مصوبه کارگروه سازگاری با کم آبی به میزان محدودی صرفا برای جلوگیری از خشک شدن درختان باغ‌های غرب اصفهان افزایش یافته بود.

همه جا حرف از زاینده رود است

یکی از شهروندان اصفهانی که در حال قدم زدن کنار زاینده رود بود در گفتگو با خبرنگار ما گفت: با جاری شدن زاینده رود حال و هوای شهر اصفهان تغییر کرده است، بازهم مردم خوشحال هستند و با نشاط و آرامش کنار رودخانه قدم می‌زنند.

او ادامه داد: اصفهان با زاینده رود جان دوباره گرفته، اصفهانی‌ها به این رودخانه علاقه غیرقابل وصفی دارند، از چند روز گذشته که خبر بازگشایی زاینده رود پخش شد همه جا صحبت از زنده رود است و مردم بسیاری از مشکلات را فراموش کرده اند.

این شهروند اصفهانی بیان کرد: فقط آرزو می‌کنیم این جریان هر چند اندک دائمی باشد، چون زندگی کشاورزان اصفهان به این رودخانه گره خورده است، علاوه بر این کارشناسان معتقدند پدیده فرونشست و گرمای بی سابقه اصفهان به فصلی شدن جریان زاینده رود مربوط است.

خاطرات ناب اصفهانی‌ها در جوار زنده رود

یکی از سالمندان اصفهانی، در گفتگو با خبرنگار ما گفت: بهترین خاطرات کودکی تا جوانی ما کنار این رودخانه گذشته است، قدم زدن کنار بستر خشک زاینده رود از بدترین صحنه‌هایی است که در این چند دهه زندگی دیده ام.

او ادامه داد: زاینده رود به زندگی مردم این شهر گره خورده و نمی‌توان آن را جدا کرد، از وقتی زنده رود زنده شده، شادی و امید هم به اصفهان بازگشته، این روز‌ها شهروندان زیادی نشستن و قدم زدن کنار زاینده رود را به هر کار دیگری ترجیح می‌دهند.

این شهروند اصفهانی بیان کرد: بعضی از مردم می گویند چرا در شرایطی که فقط ۱۰ روز زاینده رود جریان دارد باید خوشحال باشیم، اما در پاسخ به آن‌ها می‌گویم باید همین چند روز را غنیمت شمرد و کنار بستر رودخانه آمد و فقط دعا کرد تا خشکسالی از بین برود و بازهم زنده رود را پر تپش ببینیم.

رودخانه‌ای که با طراوت و زندگی را با خود به همراه آورده

یکی دیگر از شهروندان که صبح زود به کنار بستر رودخانه برای ورزش کردن آمده، در گفتگو با خبرنگار ما گفت: ورزش در کنار زاینده‌رود حس و حال دیگری دارد، من هر روز برای ورزش و پیاده روی به بوستان‌های حاشیه زاینده رود می‌آیم، اما حالا که زاینده رود جریان پیدا کرده ورزش هم حال بهتری به انسان می‌دهد.

او افزود: مردم شهر اصفهان زاینده رود را فقط یک رودخانه نمی‌دانند و به آن احساس ویژه‌ای دارند، زاینده رود برای ما معنای زندگی می‌دهد، اما در بقیه استان‌ها که رودخانه دارند این حس میان مردم و رودخانه به این شدت دیده نمی‌شود.

دائمی بودن زاینده رود خواسته مشترک اصفهانی‌ها

این شهروند عنوان کرد: بعضی از پل‌های شهر اصفهان ترک خورده و دچار فرونشست شده اند، این‌ها غم‌های بزرگی است، کشاورزان ضرر و زیان‌های فراوانی کرده اند و هیچ یک از مسئولان پاسخگوی آن‌ها نیستند این موارد گوشه‌ای از ضرر‌های فصلی شدن جریان زاینده رود است که مردم اصفهان با آن‌ها دست به گریبان شده اند.

او خاطر نشان کرد: قول و وعده‌های مسئولان برای جریان دائمی زاینده رود تاکنون عملی نشده، اما امروز این خواسته همه مردم است که بار دیگر زنده رود را در اصفهان، جاری ببینند.

بدون شک درخواست کشاورزان و مردم اصفهان جاری بودن همیشگی زاینده رود است امری که پس از قول‌های فراوان هنوز عملی نشده است، حال باید دید مسئولان برای گذر از این مشکل چه راهکار‌هایی را در پیش می‌گیرند.

منبع باشگاه خبرنگاران  جوان

دیدگاه ها بسته شده اند.

نظرسنجی

    • آخرین اخبار
    • پربازدیدترین اخبار

    ویدیو ها

    آگهی مناقصه شرکت پشتیبانی امور دام کشور

    همراه اول

    بالای صفحه
    طراحی سایت