پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب-صدای مردم جنوب ایران

پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب | Sedayejonoob.ir

منتشر شده در تاریخ: 22 آذر 1400 ساعت 15:09:: شناسه خبر: 111120

با حضور نویسندگان و مسئولان صورت گرفت:

رونمایی از کتاب فاخر(فرهنگ نامه لری چویل)در لنده/مظلومیت فرهنگ در بین مسئولان لنده ای

با حضور نویسندگان و مسئولان آئین رونمایی از کتاب(فرهنگ نامه لری چویل)در شهرستان لنده رونمایی شده است.

صدای جنوب 

به گزارش خبرنگار صدای جنوب شهرستان لنده، مراسم رونمایی از کتاب فرهنگ نامه لری چویل به نویسندگی سید باقرخرمی از فرهنگیان شهرستان لنده امروز و با حضور سرپرست نهاد آبادانی و پیشرفت بنیاد علوی شهرستان لنده، رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی، اعضای شورای شهر لنده، رئیس انجمن اهل قلم شهرستان و رئیس اداره کتابخانه های عمومی شهرستان لنده و جمعی از نویسندگان شهرستان در سالن جلسات شهرداری لنده برگزارشد.

در ابتدای این مراسم اسماعیل زارعی رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان لنده گفت:تلاش های خوبی در حوزه نشر و کتاب در حال اجرا است که گام های خوبی در حوزه نویسندگی نیز در حال اجرا است.

وی افزود: به همت بنیاد علوی دوره نویسندگی هفتگی در سطح شهرستان لنده در حال اجرا است که نوید بخش آینده خوش برای نویسندگان است.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان لنده گفت: از تلاش های خوب بنیاد علوی در جهت ارتقای فعالیت فگهاب فرهنگی و هنری باید قدردانی کنیم.

در ادامه علی نیکبخت سرپرست نهاد آبادانی وپیشرفت شهرستان لنده گفت: در آیات و روایات تاکیدات زیادی در حوزه کتاب و مطالعه شده است که میراثی ماندگار برای نسل های آینده است.

وی افزود:بنیادعلوی در راستای حمایت های مادی و معنوی از فرهنگ کتاب و مطالعه کارهای خوبی را اجرایی کرده است که امیدواریم توجه به فرهنگ بومی منطقه و لرتباران کار ارزشمندی است که امروز در قالب فرهنگ نامه لری در کتاب سید باقرخرمی به منصه ظهور رسیده است.

سرپرست نهاد آبادانی و پیشرفت شهرستان لنده گفت: تا امروز در راستای حمایت از فعالیت های فرهنگی بنیاد علوی کوتاهی نداشته است که امیدواریم در این حوزه یعنی حوزه فرهنگ که زیرساخت جامعه است بتوانیم شاهد همدلی و همکاری بیشتر همه نهادهای فرهنگی باشیم.

در ادامه ایمان محتشم مسول فرهنگی نهاد آبادانی و پیشرفت شهرستان لنده گفت:امروز شاهد تحولات اساسی در حوزه فرهنگ هستیم که امیدواریم که توجه به ریشه ارزشی داشته هایمان در حوزه فرهنگ بومی اجرایی شود.

وی افزود:تلاش برای معرفی فرهنگ بومی و زیست بوم لرتباران اقدامی ارزشمندی است که در جهت تعالی بخشیدن به به فرهنگ بومی در حال اجرایی است.

محتشم گفت:تلاش برای تربیت ویژه نویسندگان در حوزه های مختلف از جمله برنامه های مهمی است که در دستور کار بنیاد علوی است.

در ادامه نیز کورش محمدی رئیس انجمن اهل قلم شهرستان لنده گفت: هرکجا قلم و کتاب است مظلوم است ولی این مهم به احترام هنرمندان و اهالی اهل قلم برگزارشده است.

وی افزود:آنچه مورد اننظار است توجه ویژه به فعالیت های فرهنگی و اهل قلم است که این مهم باید از سوی همه نهادها اجرایی شود.

محمدی افزود:توجه به بوم منطفه وتعالی بخشیدن گویش محلی یک اقدام بزرگ در جهت نشر و تعالی اندیشه های فاخر انسانی برای آیندگان است.

رئیس انجمن اهل قلم شهرستان لنده گفت: یکی از اقدامات مهم بی سیم چی ها در دوران دفاع مقدس استفاده از گویش های محلی در عملیات ها بوده است که نقش مهمی در افشای اطلاعات داشته است.

وی افزود:نباید گویش و زبان محلی ما در کشاکش روزگار به فراموشی سپرده شود فلذا باید این مهم در حوزه های مختلف باید اجرایی شود.

در ادامه نیز سید باقر خرمی نویسنده کتاب لغت نامه فرهنگ ایل گفت: توجه به بوم و لغت های عامیانه و سرمایه های نیاکان ما یکی از ارزش های است که باید به آن توجه کرد.

وی گفت: توجه به واژه های فاخر و ارزشمند لری در حوزه های مختلف باید اجرایی شود که باید این فرهنگ فاخر جهت جلوگیری از فراموش شدن این لغات ارزشمند باید حفظ و حراست شود.

نویسنده کتاب فرهنگ نامه لغت لری گفت: تفکیک واژه ها و عمق نگرشی به مطالب و گویش محلی مهمترین اقدامی است که یکی از اهداف عالی حقیر توجه به معانی و مفاهیم این لغت است که گسترش آن می تواند در سطح ملی به خصوص در حوزه زاگرس اجرایی شود.

وی گفت: توجه به معانی و لغات ارزشمند لری یک مسیر ارزشمندی است که می تواند نقش مهمی در متعالی کردن حوزه فرهنگ می تواند نقش مهمی در تعالی بخشیدن به جایگاه لرتباران را حفظ کند.

در ادامه نیز بهداد خرمی فرزند نویسنده کتاب نیز قطعه شعری لری را قرائت کرد که مورد تحسین حاضرین قرارگرفت و پایان بخش مراسم نیز رونمایی از کتاب با حضور مسولان حاضر در جلسه بوده است.

خبرنگار : Mohammad Riahy

دیدگاه ها بسته شده اند.

نظرسنجی

    • آخرین اخبار
    • پربازدیدترین اخبار

    ویدیو ها

    آگهی مناقصه شرکت پشتیبانی امور دام کشور

    همراه اول

    بالای صفحه
    طراحی سایت