پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب-صدای مردم جنوب ایران

پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب | Sedayejonoob.ir

منتشر شده در تاریخ: 04 فروردین 1401 ساعت 20:01:: شناسه خبر: 116907

در خاک وطن و این همه مظلومیت!

روایتی عجیب از خانه ای که فرزندش را نمیشناسد و گویا نمی خواهد!!

یکی از چهره های ملی شهرستان لنده که سبک زندگی وی می تواند مُعرف هویت رفتاری و اندیشه ای ایل طیبی و بخصوص شهر لنده باشد، سردار شهید هدایت اله طیب، دانشجوی دانشگاه سن پترزبورگ آمریکاست که همچنان در سرزمین خود ناشناخته است.

صدای جنوب 

به گزارش خبرنگار صدای جنوب شهرستان لنده، شخصیت و هویت اجتماعی مردم هر منطقه و سرزمین بسته به نوع خانواده، محیط و آموزش ها شکل می گیرد؛ به گونه ای که الگوهای شکل گرفته در اندیشه او در عمیق ترین لایه های ضمیر ناخودآگاه و آگاهی او تشکیل می گردد و شکل‌دهنده و هدایت‌کننده بسیاری از ارزش‌ها، رفتارها، انتظارات و ترجیحات قومی و فرهنگی اوست. مدل‌ها و الگوهای هویت افزای هر منطقه اگر به درستی معرفی و آموزش گردند در رشد و تعالی افراد آن سرزمین تأثیر غیرقابل انکاری دارد.

در این مسیر، معرفی نخبگان و چهره های شاخص هر سرزمین نقش بسزایی در تقویت هویتی مردم آن محدوده، افزایش اعتماد به نفس آن ها، روشن نمودن مسیر مطلوب و آرمانی مردم آنجا دارد و متولیان این امر می توانند به صورت یک طرح کلی و جامع نقشه هویت افزایی منطقه خود را بشناسند و اجرا نمایند.
یکی از چهره های ملی شهرستان لنده که سبک زندگی وی می تواند مُعرف هویت رفتاری و اندیشه ای ایل طیبی و بخصوص شهر لنده باشد، سردار شهید هدایت اله طیب، دانشجوی دانشگاه سن پترزبورگ آمریکاست که همچنان در سرزمین خود ناشناخته است.
شهید هدایت اله طیب به همراه خانواده اجدادی خود متولد و بزرگ شده روستای موگِر لنده و ایل طیبی هستند. در این روستا به دنیا آمد و در همان جا نیز تشییع شد. روستای موگِر طبق تقسیمات کشوری جزو خاک شهرستان لنده است و هیچگاه از خاک مادری ایل طیبی جدا نبوده است. امروزه با گذشت ۳۹ سال از شهادت این شهید شاخص شهرستان لنده و استان کهگیلویه وبویراحمد، همچنان در سطح شهرستان لنده ناشناخته مانده و حتی بسیاری از ادارات و نهادهای متولی نیز با هرگونه تولید محتوا، تبلیغ و یا فعالیت رسانه ای و فرهنگی برای این شهید، بیگانه اند و گاهاً در برابر این موضوع که شهید طیب فرزند این خاک و این سرزمین است مخالفت می کنند و یا نسبت به آن احساس تکلیفی ندارند. اما در سوی دیگر شهرهایی مانند سوق و دهدشت به جد پیگیر مصادره کردن نام این چهره ملی برای خود هستند و بر آن اصرار زیادی دارند. ۳۹ سال سکوت رسانه¬ای، تبلیغی و فرهنگی در شهرستان لنده برای این شهید، مُنتج به این شده که عده ای آن را برای سایر شهرها می دانند و عملاً خود نیز پذیرفته اند که چون دیگر شهرها او را فرزند خود می دانند پس مال آن هاست و دیگر دیر شده و ما نیز باید سکوت کنیم.
خلاصه اینکه فرزندت در میان خانه آرمیده است و او را با بی مِهری تمام، نمی شناسی و نمی خواهی!! حال آنکه دیگران از بیرون به دنبال اویند و او را فرزند خود می خوانند!!

دانشجوی شهید هدایت اله طیب، متولد سال ۱۳۳۳ در روستای موگِر از توابع شهرستان لنده است. وی دیپلم خود را در شهر بهبهان اخذ نمود و در همین دوران به دلیل فعالیت های انقلابی¬اش توسط ساواک دستگیر شد. سال ۱۳۵۶ پس از دیپلم برای ادامه تحصیل به آمریکا رفت و پس از چندماه آموزش و یادگیری زبان انگلیسی، وارد دانشکده کشاورزی سن پترزبورگ فلوریدا شد و در رشته مهندسی کشاورزی مشغول به تحصیل شد. شهید طیب در آمریکا نیز به فعالیت‌ علیه رژیم پهلوی پرداخت و با برپایی جلسات سخنرانی، به هدایت جوانان مسلمان ساکن آمریکا اقدام کرد و با همکاری تعدادی از دانشجویان مسلمان به تأسیس انجمن اسلامی دانشجویان اروپا و آمریکا در ایالت فلوریدا اقدام کرد و به عنوان نماینده دانشجویان سن پترزبورگ فلوریدا نیز انتخاب شد.
فعالیت های تبلیغی و روشنگری اسلامی اش را ادامه می دهد و در مناظرات دانشجویی پس از تسخیر لانه جاسوسی آمریکا، به عنوان یکی از ۴ نماینده دانشجویان ایرانی شرکت کرد.
با آغاز جنگ تحمیلی به ایران بازگشت و از سنگر علم و دانش راهی سنگرهای مبارزه شد. شهید طیب که به «چمران جنوب» معروف است، آبان ماه سال ۱۳۶۰ برای بار دوم راهی جبهه شد و به عنوان معاون گروهان رزمی حضرت مهدی (عج)، در عملیات فتح المبین، فرماندهی تانک‌های چیفتن را بر عهده داشت و در تاریخ ۵ فروردین ۱۳۶۱ به شهادت رسید و در روستای زادگاهش، موگر تشییع شد و انجمن اسلامی دانشجویان آمریکا و کانادا برای شهادت او در دانشگاه مراسم گرفتند و برای خانوده ایشان پیام تسلیت ارسال نمودند.
شهید طیب که یک چهره ملی است و سبک زندگی او می تواند الگوی مناسبی برای جوانان و تحصیل کرده¬های این روزگار باشد، در کتاب¬هایی از جمله «از فلوریدا تا فتح¬المبین» نوشته سید علی موسوی¬نژاد سوق، کتاب «از چشم¬ها» نوشته سارا صفالو و کتاب «بازگشت از فلوریدا» نوشته محمود جوانبخت معرفی شده است ولی متأسفانه حتی این کتاب ها نیز در میان مردم شهرستان لنده غریب و مظلوم مانده اند.

خبرنگار : Mohammad Riahy

دیدگاه ها بسته شده اند.

نظرسنجی

    • آخرین اخبار
    • پربازدیدترین اخبار

    ویدیو ها

    آگهی مناقصه شرکت پشتیبانی امور دام کشور

    همراه اول

    بالای صفحه
    طراحی سایت