پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب-صدای مردم جنوب ایران

پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب | Sedayejonoob.ir

منتشر شده در تاریخ: 01 تیر 1401 ساعت 11:04:: شناسه خبر: 122232

در دیدار با پیر غلامان تعزیه مطرح شد:

برگزاری سوگواره تعزیه و تجلیل پیرغلامان تعزیه شهرستان لنده/ریشه دار بودن هنر تعزیه و انتقال آن به نسل جوان/ رجز خوانی پیشکسوت تعزیه +تصاویر و فیلم

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان از برگزاری سوگواره تعزیه و تجلیل از پیرغلامان تعزیه در شهرستان لنده خبرداد.

صدای جنوب 

به گزارش خبرنگار صدای جنوب شهرستان لنده، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان به همراه فرماندار و فرمانده سپاه ناحیه لنده ، رئیس ارشاد اسلامی شهرستان لنده و جمعی از کارکنان اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان با حضور در منزل روحانی شهید سید رمضان سیروس و پیرغلامان و پیشکسوتان تعزیه لنده با آنان دیدار و گفت وگو کرد.

امین درخشان با حضور در منزل روحانی شهید سید رمضان سیروس ضمن گرامیداشت یاد و خاطره این روحانی شهید گفت: روحانیون همواره قبل و بعد از انقلاب نقش مهی در تعمیق و ترویج و توسعه و فرهنگ علوم دینی و تقویت باورها و بنیه های اعتقادی مردم داشته و دارند.

وی گفت: نقش بارز روحانیون در پیروی انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی(ره) و در ادامه ان مقام معظم رهبری در به ثمر نشستن انقلاب اسلامی و پیشبرد اهداف عالیه آن همواره برای همه مردم روشن است.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خاطر نشان کرد:قشر روحانیون در دفاع مقدس و تقدیم بیش از ۴هزار شهید گواه روشنی از آگاهی بخشی رزمندگان و حضور موثر رزمندگان در دفاع مقدس است.

فرماندار شهرستان لنده در این دیدار گفت: حقیقتا پدران و مادران شهدا جلوه های از روشنی و صبرو استقامت در جامعه هستند که سرمایه معنوی برای جامعه هستند.

وی ابراز داشت: وقتی انسان با برخی از مادران و پدران شهدا دیدار می کند و شاهد برخی گفتمان های بسیار فهیم و دلنشینی است که انسان را به آینده امیدوار تر می کنند.

فرمانده سپاه ناحیه لنده همچنین گفت: آنچه امروز مهمترین و بهترین میراث شهدا برای ما است اطاعات از ولی فقیه است که در تمامی وصیت نامه شهدا به روشنی آمده است.

سرهنگ پاسدار روح الله ویسی گفت: عزت و افتخاری که امروز ایران اسلامی در جهان دارد به برکت نفس قدسی شهیدان و امامین انقلاب است.

در این دیدار مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گفت:شهرستان لنده از جمله شهرستان های ریشه دار و تاریخی با قدمت ۱۲۵ساله در هنر تعزیه است.

امین درخشان گفت:پیرغلامان امام حسین(ع)و پیشکسوتان تعزیه انسان های شایسته ای هستند که در حقیقت نظر کرده ائمه اطهار(ع)هستند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان از برگزاری سوگواره تعزیه و تجلیل از پیرغلامان تعزیه در شهرستان لنده با حضور مسولان استانی و شهرستانی و اجرای زنده تعزیه توسط پیشکسوتان خبرداد.

در ادامه فرماندار شهرستان لنده گفت: مهمترین سرمایه معنوی این شهرستان هنر معنوی و زیبای تعزیه خوانی است که قدمتی ۱۲۵ساله دارد و این جای افتخار است.

جلال دانش تاکیدکرد: ساخت اولین حسینیه و تعزیه ای با این قدمت گواه روشنی بر مذهبی بودن و ریشه دار بودن فرهنگ و مذهب در این شهرستان است.

 

وی گفت: یکی از نکات جالب در تعزیه شهرستان لنده بحث انتقال این فرهنگ و هنر زیبای معنوی از پدر به پسر است که سه یا چهار نسل این هنر زیبا را به نسل جوان منتقل کردند.

فرماندار شهرستان لنده گفت: حفظ ابیات و مفاهیم دقیق حماسی و سراسر نغز و پرمفهوم نسخه های تعزیه در این شهرستان می تواند فرصت خوبی برای معرفی این هنر توسط صداوسیما باشد که حتما این مهم در تماس تلفنی با مدیرکل صداوسیمای استان مورد پیگیری قرار خواهد گرفت.

گفتنی است از خانواده شهید سیروس و پیرغلامان امام حسین(ع) سید ناصر قدسی و گشتاسب تقی زاده تجلیل شد.

خبرنگار : محمدریاحی

تصاویر تکمیلی

فیلم رجز خوانی پیشکسوت تعزیه شهرستان لنده 

دیدگاه ها بسته شده اند.

نظرسنجی

    • آخرین اخبار
    • پربازدیدترین اخبار

    ویدیو ها

    آگهی مناقصه شرکت پشتیبانی امور دام کشور

    همراه اول

    بالای صفحه
    طراحی سایت