پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب-صدای مردم جنوب ایران

پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب | Sedayejonoob.ir

منتشر شده در تاریخ: 11 اسفند 1401 ساعت 09:12:: شناسه خبر: 132512

طراوات بهاری و شوق زندگی در مناطق عشایری شرق گچساران

همراهی هوای مطبوع و دلپذیر در کنار بهار زود هنگام طبیعت،بارندگی های مطلوب امسال و بهره مندی از امکانات لازم زندگی شرایط خوبی را برای عشایرنشینان منطقه شرق شهرستان گچساران در جنوب کهگیلویه و بویراحمد رقم زده است .

این روزها بهار زودرس، طبیعت یک دست سرسبز،گل های رنگارنگ وحشی که در دشت و تپه ماهورها روییده شرایط خوبی را برای چرای دام های مناطق عشایری این خطه از کشورمان پدید آورده است.

چشمه ساران مناطق عشایرنشین با بارندگی های مطلوب پاییز و زمستان امسال پرآب است و وجود لوله کشی آب آشامیدنی در نزدیکی سیاه چادرهای عشایرنشینان و پنل های خورشیدی که روشنایی بخش زندگی برخی از خانوارهای ساکن در شرق گچساران شده روزگار خوبی برای آنان رقم زده است.

اینجا در مناطق عشایرنشینان مناطقی چون کلک بزرگ، کوچک، تنگ سخت، گچ ترابعلی گچ سید الله داد، ماهور باشت و سیچانلو در شرق گچساران اهالی شوق زیادی برای تولید و زندگی دارند.

در این سرزمین حرکت زنان و مردان سوار بر چهارپایان، مردان که اغلب سوارکاران و تیراندازان ماهری هستند، صدای دلنشین نی چوپان،زندگی ساده اما سرشار از صفا و صمیمیت مردمان حکایت از شرایط نسبتا خوبی دارد.

 

صدای زنگوله های بر گردن گوسفند و بزغاله ها که سکوت دشت ها و کوهساران را با حرکت دستجمعی گله ها می شکند، تکاپوی زنان،مردان، بچه ها و زندگی عجین با برنو و بلوط به راستی که حس یک زندگی همراه با آرامش دست کم برای رهگذران را تداعی می کند.

 

امکانات تکمیل کننده بارندگی های امسال

رییس اداره عمران و امور زیربنایی اداره کل امور عشایر استان کهگیلویه و بویراحمد می گوید که رویش مراتع براثر بارندگی های مطلوب امسال، در دسترس بودن آب آشامیدنی سالم وضعیت خوبی برای سکونت عشایر در شرق گچساران ایجاد کرده است.

سید مهدی عباسیان افزود: بارندگی های سال آبی امسال سبب شده تا دبی چشمه ساران مناطق عشایری استان ۲۰درصد افزایش یابد

وی تاکید کرد: وجود مراتع خوب سبب شده که نیاز به خرید علوفه دستی که منجر به کاهش درآمد عشایر در ماه های اخیر شده بود تا حدودی مرتفع شود.

عباسیان تصریح کرد: پروژه تامین آب آشامیدنی پایدار به عشایر منطقه شرق گچساران که اواخر سال گذشته بهره برداری شد خود گامی اثربخش برای رفاه عشایر این منطقه گرمسیری است

 

شد.

وی افزود: بیش از ۱۰۰ پنل خورشیدی در مناطق مختلف عشایری این شهرستان یک سال گذشته با اعتبار ۱۰ میلیارد ریال توزیع شد.

سعادت سهم عشایر در پرداخت قیمت پنل های خورشیدی را ۱۰ درصد اعلام کرد و گفت: هر پنل خورشیدی توان تولید ۱۰۰ وات برق و تا پنج شعله قابلیت روشنایی و شارژ گوشی همراه و چراغ قوه را دارد.

رئیس اداره امور عشایر گچساران گفت: دولت سیزدهم تمام تلاش خود را برای رفع مشکلات منطقه عشایری این شهرستان انجام داده طوری که بیش از ۳۳ میلیارد ریال امسال برای بازگشایی راههای عشایری در نظر گرفته شد

سعادت تصریح کرد: همچنین از محل عوارض آلایندگی نفت بیش از ۱۸ میلیارد ریال برای ساخت ۲۲ منبع ذخیره آب در مناطق عشایری گچساران اختصاص یافته است.

وی افزود: ۲ هزار خانوار عشایری با جمعیتی بیش از ۱۲ هزار نفر در مناطق عشایری این شهرستان از جمله دریلا، باباکلان، هلیگان کمر زرد، تنگ دالین، گچ عوض، گچ ترابعلی و سدخاکی سکونت دارند.

مناطق قشلاقی شهرستان گچساران سالانه محل استقرار و سکونت حدود ۲ هزار خانوار عشایر کوچرو از مناطق سردسیری استان‌های فارس، کهگیلویه و بویراحمد و اصفهان است

 

دیدگاه ها بسته شده اند.

نظرسنجی

    • آخرین اخبار
    • پربازدیدترین اخبار

    ویدیو ها

    آگهی مناقصه شرکت پشتیبانی امور دام کشور

    همراه اول

    بالای صفحه
    طراحی سایت