پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب-صدای مردم جنوب ایران

پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب | Sedayejonoob.ir

منتشر شده در تاریخ: 23 آبان 1402 ساعت 22:08:: شناسه خبر: 140505

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد:

احداث باغ در اراضی شیبدار فرصتی برای افزایش تولید، فراهم شدن زمینه اشتغال و حفاظت از منابع طبیعی است

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد احداث باغ در اراضی شیبدار را یکی از الویتهای اصلی این سازمان و فرصتی برای افزایش تولید، فراهم شدن زمینه اشتغال و حفاظت از منابع طبیعی عنوان کرد.

صدای جنوب:

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد احداث باغ در اراضی شیبدار را یکی از الویتهای اصلی این سازمان و فرصتی برای افزایش تولید، فراهم شدن زمینه اشتغال و حفاظت از منابع طبیعی عنوان کرد.
به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد، سید علی معتمدی پور با بیان این موضوع که یکی از مهم ترین ظرفیتهای استان احداث باغ در اراضی شیبدار کم بازده و همچنین کشت گیاهان دارویی است گفت: اگر بخواهیم سه استان را در کشور نام ببریم که در این زمینه جای کار داشته باشند قطعا یکی از آنها کهگیلویه و بویراحمد است.
وی که در جلسه توسعه گیاهان دارویی و باغات دیم در اراضی شیبدار سخن میگفت افزود: شهرستانهای سه گانه اقلیم سردسیر در زمینه توسعه باغات و شهرستانهای گرمسیری در اراضی زراعی دیم بسیار مستعد بوده و استفاده از این فرصت موجب افزایش تولید، فراهم شدن زمینه اشتغال و حفاظت از منابع طبیعی خواهد شد.
معتمدی پور احداث باغ در اراضی شیب دار را یکی از سیاست های اصلی وزارت جهاد کشاورزی و به تبع آن استان برشمرد و گفت: ضروری است در انتخاب اراضی جهت احداث باغها بسیار دقت شود و اراضی مورد استفاده قرار گیرند که آماده واگذاری بوده و مراحل قانونی آن طی شود، در غیر این صورت اراضی درجه ۳ یا ۴ انتخاب شوند که فرایند واگذاری طولانی نداشته باشند.
رئیس ستاد توسعه گیاهان دارویی و اراضی شیب دار دیم استان ضمن اشاره به طرحهای آبیاری مهمی همچون دشت بن شهرستان لنده و تاکید بر تامین آب پایدار برای باغات گفت: لازم است بخشی از اراضی تحت پوشش این طرح برای احداث باغ در نظر گرفته شود چرا که میزان آب مصرفی در باغها کمتر از زراعت بوده و از طرفی اگر سطح بیشتری به باغ تخصیص داده شود، توسعه سطح زیرکشت در آینده نیز راحت خواهد بود.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان همچنین بر پیگیری ویژه کشت دانه های روغنی تاکید نمود و اظهار داشت: تغییر در رویه عادی کشاورزان و انجام کارهای ترویجی و اجرایی به عنوان الگو و پیشران به حساب خواهد آمد و کارشناسان باید با اصول پذیرش ترویجی، کشاورزان را به صورت منطقی قانع کنند تا آنها متوجه منافع حمایتی و اقتصادی طرح ها و سیاست ها شده و برای انجام آنها پیش قدم شوند.
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی نیز در این جلسه، کسب رتبه ۶ کشوری در تولید محصول گردو در اقلیم سردسیر و رتبه ۳ کشوری تولید لیموترش در اقلیم گرمسیر را شاهد استعداد بالای این استان در زمینه محصولات باغی عنوان کرد و گفت: کهگیلویه و بویراحمد استانی است که ظرفیت بسیار بالایی در کشت باغ در اراضی شیب دار و رویکرد جدید توسعه استان با محوریت کشاورزی و به خصوص باغبانی داراست.
داریوش حصار با اشاره به عملکرد خوب گیاهان دارویی در نقاط مختلف استان، شهرستان لنده را به عنوان یک ظرفیت برای تبدیل شدن به قطب گیاهان دارویی برشمرد.
حصار همچنین ظرفیتهای شهرستان نوپای مارگون را در توسعه بخش کشاورزی بسیار با اهمیت دانست و گفت: این شهرستان با توجه به وضعیت اقلیمی و زمین شناسی یکی از با استعداد ترین مناطق استان به منظور توسعه گلخانه هاست و در این زمینه باید اهتمام ورزید و در زمینه صدور مجوز با متقاضیان و سرمایه گذاران همکاری خواهد شد.
در بخش دیگری از جلسه مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان نیز به بیان برخی از چالش های پیش روی این طرح پرداخت و گفت: در کهگیلویه و بویراحمد به دلیل محصور بودن در جنگل، نوع پوشش گیاهی و میانگین بالای بارندگی محدودیتهایی وجود دارد که موجب شده روند توسعه نسبت به آنچه انتظار داشتیم به کندی پیش رود.
اکبر محمدی افزود: از طرفی بیش از ۹۰ درصد اراضی شیب دار تحت اختیار اراضی ملی بوده و انتظار می رود اداره منابع طبیعی از این اراضی حمایت کند تا با خیال راحت تری این طرح اجرا شود.
در این جلسه تعاملی مدیریتهای شهرستانهای نه گانه استان گزارشی از عملکرد خود و همچنین چالشهای پیش رو ارائه داده و پیشنهادات خود را مطرح کردند.

برچسب ها:

نظرات

  1. ARPAD گفت:

    خیلیم خوب
    اما اگر آن باغبان بخت برگشته از شیب سقوط کرد و به ته دره افتاد
    بیمه یا شما قبول خسارت و پرداخت دیه داری؟!۷

نظرسنجی

    • آخرین اخبار
    • پربازدیدترین اخبار

    ویدیو ها

    آگهی مناقصه شرکت پشتیبانی امور دام کشور

    همراه اول

    بالای صفحه
    طراحی سایت