پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب-صدای مردم جنوب ایران

پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب | Sedayejonoob.ir

منتشر شده در تاریخ: 06 فروردین 1403 ساعت 19:01:: شناسه خبر: 144584

عقبگرد فرهنگی در کهگیلویه /

هر ۷۲ ساعت یکی از پرسنل بیمارستان امام خمینی دهدشت مورد ضرب وشتم قرار می گیرد

رئیس شبکه بهداشت و درمان کهگیلویه از برخوردهای نامناسب برخی مراجعین با کادر درمان گلایه کرده و گفت: علی‌رغم اینکه اکثریت مردم فرهنگ صحیح برخورد و گفتگو با کادر درمان را می‌دانند، اما متأسفانه رفتارهای نامتعارف و نادرست برخی از همراهان بیماران، آرامش و انرژی و خدمت‌رسانی کادر درمان را مختل می‌کند.

صدای جنوب:

رئیس شبکه بهداشت و درمان کهگیلویه از برخوردهای نامناسب برخی مراجعین با کادر درمان گلایه کرده و گفت: علی‌رغم اینکه اکثریت مردم فرهنگ صحیح برخورد و گفتگو با کادر درمان را می‌دانند، اما متأسفانه رفتارهای نامتعارف و نادرست برخی از همراهان بیماران، آرامش و انرژی و خدمت‌رسانی کادر درمان را مختل می‌کند.

منصور تقوی ، اظهار کرد: اگر بگویم هر هفتاد و دو ساعت حداقل یکبار همکارانم مورد ضرب و شتم قرار می‌گیرند گزافه نگفتم. مثلاً همین ۴۸ ساعت گذشته، سه مورد از این برخوردها صورت گرفته. دو پزشک متخصص و پنج پرستار مورد ضرب و شتم شدید قرار گرفتند و تعدادی از رایانه‌ها و مانیتورهای بیمارستان شکسته و از رده خارج شدند.

وی افزود: برخی گمان می‌کنند با هیاهو و دعوا راه‌انداختن و زدن پزشک و پرستار، روشنفکری خود را نشان می‌دهند. این عقب‌گرد فرهنگی است.

مدیر ارشد بهداشت و درمان کهگیلویه در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر اینکه، ممکن است اهمال از سمت کادر و پرسنل بیمارستان بوده باشد، ضمن حمایت کامل از پرسنل خود در چارچوب‌های قانونی، از برخورد بی‌ملاحظه با خطاهای احتمالی کادر درمان گفت و تصریح کرد:

باتوجه‌به اینکه پرسنل بیمارستان، خصوصاً بخش اورژانس، آموزش‌های لازم روان‌شناسی و مدیریت کاری و تکنیک‌های اخلاق حرفه‌ای را دررابطه‌با طریقه برخورد با مراجعین – بیمار، همراه بیمار – گذرانیده‌اند، بااین‌حال، اگر برای ما محرز شود کسی از پرسنل مقصر است، قطعاً با او برخورد خواهد شد، کمااینکه برخوردهم کردیم.

تقوی ادامه داد:شما ببینید هر هفتاد و دو ساعت یک درگیری در بیمارستان امام خمینی (ره) اتفاق می‌افتد؛ مراجعه‌کننده بدون درنظرگرفتن ساعت ملاقات با نگهبان درگیر می‌شود و قلدرمآبانه می‌خواهد تمام نظامات و ساختار بیمارستان به‌خاطر ایشان نادیده گرفته شود.

اصلاً فکر نمی‌کنند که بیماران بیش از دیگران نیازمند آرامش‌اند. درحالی‌که این بیماران از عزیزان خودشان هستند. این فرهنگ‌سازی کی باید شکل بگیرد؟

رئیس شبکه بهداشت در پاسخ سؤال دیگری که آیا این درگیری‌ها منحصر به همین مورد است؟ گفت: نه اصلاً. متأسفانه برخی از مراجع کنندگان بدون آگاهی از سازوکار دستگاه‌های پزشکی فکر می‌کنند؛ مثلاً جواب آزمایش آنها باید دودقیقه‌ای آماده شود، یا تصور می‌کنند برای هر موردی که خودشان تشخیص دادند باید بیمارستان و کادر درمان بگویند چشم. یا حتی انتظار دارند، بدون توجه به اینکه ده نفر پشت در اتاق پزشک منتظرند تا نوبتشان بشود، قبل از همه وارد اتاق پزشک بشوند.

جای تعجب است، حتی برای پزشک متخصص تعیین تکلیف می‌کنند که دکتر فلان چیز رو انجام دهید! فلان دارو را بنویسید و ازاین‌دست موارد. پزشک می‌گوید این چیزها اشتباه است، یقه پزشک را می‌گیرند. پرستار را با بدترین حرف‌ها آزرده می‌کنند.

تقوی با تأکید بر خدمت‌رسانی صادقانه پرسنل و کادر تحت مدیریتشان در سطح شهر و خصوصاً بیمارستان، بیان کرد:

این پرستارها و پزشک‌ها، همان‌ها هستند که در دوران کرونا، وقتی که همه درب‌خانه‌هایشان را به روی‌هم می‌بستند، آغوششان برای بیماران باز بود و جانشان را برای درمان این مردم عزیز روی دست گرفته بودند.

پرستار و پزشک هم از درد کشیدن بیمار درد می‌کشد؛ چرا برخی به‌غلط تصور می‌کنند پرستار و پزشک بی‌تفاوت به درد بیمارند؟! چرا برخی فکر می‌کنند فقط خودشان دلسوز بیمارشان هستند؟!

ما انتظار داریم همراه بیمار شرایط را به نحوی مدیریت کند که پرسنل و کادر درمان باانرژی و انگیزه دوچندان خدمت‌رسانی کند، نه اینکه حرف‌هایی زده شود، حرکاتی شکل بگیرد که پزشک و پرستار بی‌انگیزه شوند و تصور کنند خدماتشان نادیده گرفته می‌شود.

تقوی با تشکر از نیروهای انتظامی و دستگاه قضایی که با متخلفان برخورد قانونی دارند، از لزوم فرهنگ‌سازی گفت: از نیروهای انتظامی و دستگاه قضایی شهرستان نهایت تشکر را دارم که موجبات برقراری نظم را فراهم می‌کنند؛ بااین‌حال از بزرگان و قاطبه مردم، روشنفکران، ریش‌سفیدان، فرهنگیان، اهالی قلم، رسانه‌ها و هرکسی که می‌تواند نقشی در فرهنگ و فرهنگ‌سازی داشته باشد تقاضا و خواهش می‌کنم، فرهنگ‌سازی صحیح در خصوص حوزه و حیطه درمان را به آن عده‌ی انگشت‌شمار منتقل و گوشزد نمایند.

برچسب ها:

دیدگاه ها بسته شده اند.

نظرسنجی

    • آخرین اخبار
    • پربازدیدترین اخبار

    ویدیو ها

    آگهی مناقصه شرکت پشتیبانی امور دام کشور

    همراه اول

    بالای صفحه
    طراحی سایت