سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد به گزارش «ضعف مدیریتی و آمارسازی دلیل عقب گرد جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد» پاسخ داد.
صدای جنوب:
مدیرمسئول محترم کبنا نیوز، احتراماً در پی درج گزارشی کاملاً بیاسااس پیرامون تولیدات استان و زیر سؤال بردن آمار دولت، مطالبی روشنگرانه و مستند ارسال میشود، انتظار میرود مطابق نص صریح قانون مطبوعات، در صفحه اول سایت و بدون تغییر، عیناً منتشر شود.
در ابتدای گزارش خود تولیدات ماهی استان را زیر سؤال بردید و با فرضیههای کاملاً غیرعلمی و غیرحرفهای با رویکردی کاملاً تخریبی، آن را آمارسازی خواندید؛ متأسفانه یکی از آفتهای رسالت خطیر شما این است که خبرنگار تخصصی ندارید و اینچنین ناشیانه و بدون سواد تخصصی با زحمات دو ساله یک سازمان بازی میکنید و حتی به خودتان زحمت نمیدهید از یک متخصص کشاورزی بپرسید برای تولید هر کیلوگرم گوشت ماهی چقدر خوراک ماهی (غذا) نیاز است؟
شما در گزارشتان نوشتید که از شهرکرد سه هزار تن خوراک ماهی وارد استان میشود و این مقدار برای تولید ۸ هزار تن ماهی است و بر این فرض غلط نتیجه گرفتید که تولید ماهی استان، ۸ هزار تن است!!
صرفاً از باب اصلاح و پیشگیری از درج مطالب مشابه غیرعلمی و بیاساس احتمالی، حتی اگر ادعای غلط شما مبنی بر ورود فقط سه هزار تن خوراک ماهی به استان را بپذیریم، بدانید که در بهترین حالت و با ضریب ۱. ۳ از سه هزار تن خوراک ماهی، دو هزار و ۳۰۰ تن ماهی میشود تولید کرد و اینکه بر چه اساسی به این راحتی مطلب بدون مستند میزنید، جای تعجب دارد.
این در حالی است که خوراک ماهی استان از چندین شهر و استان و توسط چندین کارخانه و دهها نمایندگی تأمین میشود و در بدترین شرایط بیش از ۳۲ هزار تن خوراک ماهی وارد استان میشود و آمار تولیدات ۲۲ هزار تنی ماهیان سردآبی در سامانه سراسری پایش کاملاً مستند و دقیق است.
در ادعای بیاساس و غیرکارشناسانه دیگری مطرح کردید که عمده طرحهای ماهی استان تعطیل هستند درحالی که کمترین طرحهای تعطیل در بخش کشاورزی مربوط به بخش شیلات است و فعالیت طرحهای ماهی و تولیدات این حوزه چیزی نیست که راستیآزمایی آن دشوار باشد.
رویکرد شما آنقدر تخریبی است که حتی اگر این ادعای غیرعلمی شما را هم بپذیریم که تولید ماهی استان ۸ هزار تن است، مگر این آمار مربوط به دولت جدید است؟ چه ارتباطی با معتمدی دارد؟ استان کهگیلویه و بویراحمد از سه دهه پیش تا الان جز سه تولیدکننده اول کشور در ماهیان سردآبی است، و چیز جدیدی نیست؛ سال گذشته رتبه نخست کشور در زمینه بهرهوری تولید و کسب عنوان افتخارآمیز نمونه ملی شیلات از استان کهگیلویه و بویراحمد بوده است که در یک رقابت فراگیر کشوری به دست آمد و در سامانههای رسمی کشور ثبت هستند، مگر میشود اینها را دستکاری کرد؟
شما چگونه با وجودی که اذعان میکنید خوراک ماهی استان از بیرون از استان وارد میشود اما نمیگویید این دولت برای اولین بار احداث کارخانه جان تولید خوراک ماهی را شروع کرد و آن را در همین دو سال به نتیجه رساند؟
چرا از زنجیره ارزش تولید شیلات و آبزیان که یک زنجیره منتخب کشوری است حرف نزدید؟
بنابراین تأکید میکنیم که توفیقات سازمان جهاد کشاورزی در زمینه شیلات و امور آبزیان در دولت سیزدهم بسیار آبرومندانه و افتخارآمیز بوده است.
در بند بعدی گزارشتان از افتتاح دوباره سد کوهبرد گفتید که لازم است توضیح دهیم که به هیچ عنوان منکر زحمات مدیران قبلی و دولتهای قبلی نیستیم چرا که همه این خدمات خدمات نظام اسلامی است اما باید بدانید که یک سد چندین فاز از بدنه آن، آبگیری مخزن، شبکههای آبیاری اراضی زیردست و…. دارد و در دولت سیزدهم، اعتبارات این سد و پیشرفت فیزیکی آن سرعت گرفت و فاز نخست آن شامل بدنه سد تکمیل و آبگیری شد و با حضور وزیر جهاد کشاورزی رسما افتتاح شد؛ ضمنا فازهای بعدی آن یعنیایستگاه پمپاژ و اجرای سیستمهای آبیاری تحت فشار اراضی تحت پوشش این سد نیز به زودی آغاز خواهد شد و با تکمیل آن، بدون شک افتتاح خواهد شد و افتتاح هر فاز به منزله افتتاح دوباره سد نیست.
در اینکه مدیران قبلی نیز زحمت کشیدند شکی نیست اما بیانصافی است اگر نگویید که ۶۰ درصد اعتبارات مورد نیاز برای تکمیل بدنه سد کوهبرد در دولت سیزدهم بوده است؛ اگر بگویید پروژهای که ۶۰ درصد اعتباراتش در این دولت تأمین شد، در دولت قبل افتتاح شده بود، اجحاف در حق همان دولت قبل است؛ احتمالاً شما بازدید از این سد را با افتتاح آن اشتباه گرفتید.
اگر نام سد کوهبرد برای مردم و رسانهها آشناست دلیل آن افتتاح دوباره آن نیست بلکه این است که سالهای سال بر زمین مانده و یا تعطیل شد یا لاک پشتی پیشرفت داشت و برای همین نام آن برای خیلیها تکراری است بنابراین یکی از افتخارات این دولت تسریع در تکمیل طرحهای نیمهتمام بر زمین مانده بود.
در فراز دیگری از گزارشتان به کاهش توزیع مرغ منجمد در مقایسه با سالهای قبل اشاره کردید که از قضا این تنها ادعای درست شما در این گزارش است هرچند که برداشتتان از آن کاملاً برعکس بود چرا که کاهش توزیع مرغ منجمد که یک اقدام کمکی در شرایط بحرانی است یکی از افتخارات سازمان جهاد است و دلیل آن این است که به ویژه در یکسال اخیر، بازار مرغ به لحاظ وفور کالا به ثبات رسید و وقتی کمبود مرغ در بازار نیست دلیلی برای توزیع مرغ بیشتر در بازار نیست.
همچنین در بحث کاهش میزان توزیع میوه شب عید نیز باید گفت که سال گذشته برای اولین بار دولت تصمیم گرفته که این کار را به بخش خصوصی واگذار کند و زیان ناشی از این توزیع را پرداخت نکند بنابراین منطقی است که بخش خصوصی به اندازه کشش بازار و ضمانت برگشت سرمایه و سود، میوه شب عید وارد بازار کند اما جالب است بدانید که امسال حتی همین مقدار میوه شب عید، هم به طور کامل فروش نرفت و بازار کشش آن را نداشت؛ همچنین اگر نویسنده محترم زحمت تحقیقی کوچک را به خود میداد، متوجه میشد که بعد از این تصمیم دولت، همه استانها امسال میوه کمتری را در طرح میوه شب عید توزیع کردند و ارتباطی با ضعف یا قوت مدیریت استان ندارد.
این در حالی است که شما این عملکرد مثبت را با یک رویکرد تخریبی به عنوان ضعف مدیریتی تعبیر کردید.
در بخشی دیگر، ادعای بیاساس دیگری مطرح کردید و گفتید که رفاهیأت در جهاد کشاورزی حذف شده و فقط یکمیلیون به کارمندان پرداخت شده که اولاً اعلام عدد یکمیلیون تومان بههیچوجه درست نیست و نشان از بیاطلاعی و اعتماد شما به گزارشات مغرضانه و بیاساس دارد؛ ضمن اذعان به مظلومیت کارمندان جهاد و پایین بودن حقوق و مزایا در این سازمان و عدم تناسب آن با حجم بالای کار و مأموریت جهاد کشاورزی و همچنین پیگیریها و تلاشها برای افزایش مزایا و رفاهیأت کارمندان شریف بخش کشاورزی تأکید میشود که مبالغ مربوط به حقوق کارکنان دولت و مزایایی همچون عیدی آنها خارج از اختیارات دستگاههای اجرایی و توسط قوانین و سازوکارهای بالادستی تعیین و ابلاغ میگردد و سازمانهای استانی ازجمله جهاد کشاورزی نقشی در تعیین آن ندارند. در مورد پرداختیهای غیرمستمر ازجمله اضافهکار و مأموریت و خدمات رفاهی، بر اساس مستندات دقیق مالی در سالهای ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ مجموع مبلغ پرداختی سرانه رفاهیأت این سازمان از همه سالهای قبل از آن بیشتر بوده است و دلیل این شائبه این بوده که مبلغ رفاهیأت در طول سال بهتدریج و در طی ماههای مختلف و به مناسبتهای مختلف پرداخت شده است اما برخی استانها همین مبلغ را یکجا در پایان سال پرداخت کردهاند و باعث این مقایسه اشتباه شده است.
علاوه بر این، در دو سال اخیر اقدامات خوبی در زمینه سایر خدمات رفاهی کارکنان انجام شده است که برخی از آنها برای اولین بار در سازمان جهاد کشاورزی استان اتفاق افتاده است. تأمین زمین ساخت مسکن برای تعداد قابل توجهی از کارکنان و بازنشستگان استانی و شهرستانی با استفاده از ظرفیت اراضی مازاد جهاد کشاورزی، ورزش کارکنان، تقبل و پرداخت بخش عمدهای از هزینههای تهیه کارت بهرهمندی از استخر، کارتهای اعتباری خرید از فروشگاههای زنجیرهای، تقبل و تأمین بخشی از هزینههای بیمه تکمیلی کارکنان، تأمین و پرداخت کمکتحصیلی به فرزندان دارای نمرات برتر در مقاطع تحصیلی مختلف، افزایش بسیار قابلتوجه در تأمین و پرداخت تسهیلات قرضالحسنه و مرابحه به کارکنان، اعزام همکاران به اردوهای سیاحتی و زیارتی، تجلیل از بازنشستگان، تجلیل از فرزندان شاهد و ایثارگر، ایجاد زیرساخت راهاندازی بوفه در ساختمان ستاد سازمان (در حال تکمیل) و… انجامشده که البته ما هم معتقدیم به نسبت حجم کار در این سازمان، این رفاهیأت بههیچعنوان کافی نیست اما اینکه دولت را متهم به بیتوجهی کنیم نیز قابلپذیرش نیست.
در موضوع صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی نیز با وجود آنکه از سال ۸۸ تا ۱۴۰۰ هیچ اعتباری جهت افزایش سرمایه این صندوق لحاظ نشد اما در این یک و نیم سال اقداماتی در دست اجراست که سرمایه این صندوق را به شکل بیسابقهای(۲۵۰ درصد) افزایش میدهد.
نویسنده این گزارش باید بداند که برخی مقایسهها از اساس زیر سؤال هستند، به عنوان مثال بسیاری از محصولات بر اساس سیاستهای کلان وزارت، الگوی کشت و تعهدی که برای استان مشخص میشود، کشت میشوند و گاهی کاهش کشت یک محصول در برنامه جهاد است، بنابراین اینکه بگوییم امسال کمتر از سال قبل کشت شد، منطقی نیست.
در مورد محصولات استراتژیکی چون گندم و کلزا باید یادآوری کرد که سال قبل رکورد تولید و خرید تضمینی گندم شکسته شد و ۱۳۵ درصد بیشتر از سالهای قبل خرید شد؛
در محصول کلزا نیز تعهد استان در کشت، ۹۵ درصد با ۸۹۵ هکتار محقق شد که هم سطح زیر کشت بیشتر شده هم با اقدامات بهزراعی انجام شده پیشبینی میکنیم میزان عملکرد محصول کلزا نسبت به سال قبل حدود ۳۰ درصد رشد داشته باشد.
نکته مهمتر اینکه امسال در یک اقدام هوشمندانه، اراضی مستعد آبی را به کشت کلزا اختصاص ندادیم و با این وجود، کیفیت و عیار کلزای دیم ما در دهدشت از کلزای آبی بقیه کشور، بسیار بیشتر بوده است.
جای تعجب است که نویسنده این گزارش با کدام استدلال گفته است که ۱۰۰ هکتار کلزار در استان کشت نشده است؟!
همچنین نویسنده ادعا کرده است که کارخانه روغنکشی مجبور شده است کلزای مورد نیاز خود را از استانهای دیگر تأمین کند، تأکید میکنیم که چنانچه کارخانهجات با کلزاکاران قرارداد ببندند و به تعهدات خود عمل کنند، هیچ محدودیتی در سطح زیر کشت کلزا و استقبال کشاورزان وجود ندارد؛ و این را هم بدانید که در هیچ سالی، همه نیاز کارخانه اکسیر فرایند گچساران از درون استان تأمین نشده که امسال آن را به ضعف مدیریتی تعبیر کردید.
سامانههای آماری، ثبت مستندات، پایش و… عمدتاً ملی و وزارتی هستند و امکان دستکاری یا ثبت یک اقدام بدون مستندات وجود ندارد.
نکته دیگری که نشانهای از رویکرد تخریبی در این گزارش است این است که عدم انتخاب کشاورز نمونه ملی در حوزه باغات را یک ضعف مدیریتی قلمداد میکنید اما از انتخاب نمونه ملی در بخش شیلات یا دیگر بخشها برای اولینبار، به راحتی میگذرید! ضمن اینکه انتخاب نمونههای کشاورزی در یک رقابت تنگاتنگ انتخاب میشود و ارتباط مستقیم آن به ضعف مدیریتی، کاری غیرحرفهای است.
در بحث مبارزه بیولوژیک با آفات نیز تا قبل از سال ۱۴۰۰ بیشترین سطح ۱۴۵۰ هکتار بوده اما فقط در سال ۱۴۰۲ به تنهایی این طرح با موفقیت در ۲۲۵۰ هکتار اجرایی شد و اینکه یارانهای برگشت خورده کاملاً کذب و ناشی از اطلاعات اشتباه و غیرعلمی است.
در بحث اراضی شیبدار نیز سطح توسعهای باغات در اراضی شیبدار بدون هیچگونه ابهامی در ۴۲۰ هکتار اجرایی شد و بعد از رصد این عملکرد از سوی وزارت جهاد، اعتبارات این ردیف برای استان ما دو برابر شده است و علاوه بر آن امسال نیز افزایش سطح قابل ملاحظهای در باغات اراضی شیبدار خواهیم داشت؛ جای تعجب است که به راحتی آن هم در رسانه عمومی گفته شود کاری نشده است!
همه این موفقیتها را اگر با وجود مشکلات ساختاری اقتصاد کشور، تحریمها، قانون انتزاع و واگذاری مسئولیت بازار کالاهای اساسی به جهاد کشاورزی، تصمیم بر حذف ارز ترجیحی و مشکلات متعاقب آن لحاظ کنید و منصفانه تحولات زیربنایی بخش کشاورزی در حوزه سردخانهها، کارخانه جات خوراکماهی، شهرکهای گلخانهای، زنجیرههای ارزش تولید، احیای دهها واحد تولیدی راکد، تکمیل طرحهای نیمهتمام و… را ببینید قطعاً اذعان خواهید داشت که جهاد کشاورزی نه تنها عقبگردی نداشت بلکه سوار بر ریل توسعه شده و اکنون بخش کشاورزی یک بخش پویاتر و مؤثرتر در اقتصاد، اشتغال و تولید در استان کهگیلویه و بویراحمد است.
بدون شک افرادی هستند که از موفقیت این دولت و بخش کشاورزی خوشحال نیستند و تلاش دارند تا به کمک رسانهها، رویکرد تخریبی را تقویت کنند اما دیدگاه ما همواره این است که هر مدیری در هر دولتی خدمتی کرده است برای مردم و برای آبروی نظام بوده است اما این را هم با قاطعیت میگوییم که از مقایسه عملکرد این دولت با دولتها قبل در بخش کشاورزی، در یک راستیآزمایی منصفانه و دقیق، قطعاً سربلند هستیم.
در پایان با اذعان به برخی ایرادات و کاستیها در مجموعه جهاد کشاورزی، و به پاس گرامیداشت نقد و انتقاد، با وجود نشر آشکار اکاذیب، به ارسال جوابیه بسنده میشود و انتظار میرود چنانچه رسانه مذکور در این زمینه حسن نیت دارد، جهاد کشاورزی آماده راستیآزمایی از عملکرد درخشان و موفق دو ساله دولت در بخش کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد است.