پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب-صدای مردم جنوب ایران

پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب | Sedayejonoob.ir

منتشر شده در تاریخ: 17 خرداد 1403 ساعت 13:03:: شناسه خبر: 146793

خواهان تامین و تقویت منابع بانکی استان هستیم

استاندار کهگیلویه وبویراحمد از وزیر اقتصاد و دارایی خواهان تامین و تقویت منابع سیستم بانکی در این استان شد.

به گزارش  صدای جنوب  و به نقل از  روابط عمومی استانداری کهگیلویه وبویراحمد، سیدعلی احمدزاده روز پنجشنبه در دیدار سیداحسان خاندوزی وزیر اقتصاد با آیت اله حسینی نماینده ولی فقیه با بیان اینکه طرح های اقتصادی، تولیدی و اشتغال زایی کلان و زیادی در این استان داریم که به شدت نیازمند منابع بانکی هستند، تاکید کرد: خواهان افزایش ارتباط بانک های عامل استان با مرکز کشور هستیم.
در این نشست که محمد بهرامی نماینده مردم شهرستان های بویراحمد، دنا و مارگون و سیداحسان عسکری معاون اقتصادی استانداری حضور داشتند، استاندار با تسلیت حادثه جایگذار شهادت رئیس جمهور و همراهان به معرفی استان پرداخت و گفت این استان با ۷۴۰ هزار نفر جمعیت از استان های کوهستانی بوده که به دلیل میزان بارش بالا به لحاظ سر سبزی و زیبایی از استان های مطرح کشور است.
وی اظهار داشت علاوه بر این از استان های نفت خیز کشور هستیم و در گچساران و بهمئی نفت تولید می شود در بویراحمد هم جاه نفت پلمب شده و هم منطقه گازی مختار در سفر رئیس جمهور کلنگ زنی شده و قرار است این میدان کشور را در شرایط کمبود ترازی گاز شرایط را متعادل سازد.
احمدزاده با بیان اینکه این استان برخوردار از دو سرمایه عظیم ملی یکی نقت و گاز و دیگری آب بوده اما کم برخوردار و محروم مانده، چون ما از امکانات و این سرمایه ها بهره‌مند نیستیم افزود: پیشنهاد دادیم آب در بورس عرضه شود تا بخشی از سرمایه به استان ما برگردد و در حوزه نفت هم به صورت ویژه برای این استان نفت خیز سهمی در نظر گرفته شود.
استاندار تصریح کرد چنانچه برآورد و محاسبه کنید به این مهم می رسید که ما از استان های سرمایه دار کشور هستیم بطوریکه یک سوم نفت کشور از استان ما تولید و صادر می شود اما از این منابع چندان بهره‌مند نیستیم که بخواهیم مشکلاتمان را برطرف کرده و یا تحول ایجاد کنیم.
استاندار عنوان کرد: در اکثر انتخابات ما استان اول کشور در مشارکت ها هستیم در انتخابات مجلس شورای اسلامی مشارکت ما ۶۰ درصد بود که نشان دهنده پایبندی مردم به انقلاب است.
وی ابراز داشت: تامین منابع مالی پروژه های اقتصادی سفر دور دوم که نزدیک به ۱۰ هزار میلیارد تومان برای ما در نظر گرفته که بانک ها باید از محل منابع بدهند از جمله مشکلی است که منابع بانکی استان ما محدود و ضعیف است.
احمدزاده با بیان اینکه تعهدات تبصره ماده ۱۸ به دلیل ناترازی بین منابع و مصارف محقق نمی شود گفت بنا است که در دو حداکثر سه سال این تسهیلات به دست سرمایه گذار برسد به امیدی که در این استان تحول ایجاد کنیم اما تاکنون هیچ گونه پرداخت تسهیلات سفر دوم انحام نشده که دلیل آن هم نبود منایع بانکی است.
وی با بیان اینکه تاکید داریم بانک ها در فعالیت های اقتصادی مشارکت بالایی داشته باشند عنوان کرد: یکی دیگر از مشکلات تامین منابع و کمبود منابع مالی پروژه راه آهن اقلید است با وجود اینکه ۲۶ درصد کار انجام شده اما رها شده است.
استاندار افزود با اینکه شرکت چینی آماده سرمایه گذاری در این پروژه است انتظار داریم از محل تهاتر نفت مبلغی اختصاص یابد تا این پروژه عملیاتی شود و اگر تکمیل شود این استان به بوشهر و شرق خوزستان و به مشهد متصل خواهد شد.
به گفته استاندار طبق برآوردها این پروژه ۱۵ هزار میلیارد تومان پول نیاز دارد.
استاندار تصریح کرد: فروشگاه های زنجیره ای در استان ما زیاد بوده و یکی از ناترازی منابع و مصارف به دلیل این فروشگاه ها است که منابع حاصل از آنها از استان ما خارح می شود و درخواست داریم منابع مالی این فروشگاه ها و همینطور پتروشیمی ‌های استان جز منابع بانک های استان به حساب بیایند.
وی یادآور شد که عدم منابع بانکی مفید عاملی برای پرداخت اعتبارات تبصره ۱۸ است و مشکل دیگر اینکه نمی توانیم به نانوایی ها و پمپ بنزین ها تسهیلات پرداخت کنیم و ما در این زمینه به شدت مشکل داریم.
احمدزاده با اشاره به احیا واحدهای راکد گفت: وقتی این واحدها با مشقت فراوان احیا می شوند برای رفع مشکلات مالی نیازمند منابع تسهیلاتی هستند که یکی از آنها کارخانه قند است.
استاندار به تسهیلات فررندآوری، ودیعه مسکن و ازدواج اشاره کرد و افزود: در این خصوص استان نیازمند تامین منابع بانکی است.
وی خاطرنشان کرد: عدم سرمایه گذاری هلدینگ ها در استان مشکل دیگری استان است که ضرورت دارد به آن توجه شود.
احمدزاده با اشاره به اینکه با منابع تسهیلاتی می توانیم تولید و اشتغال استان را رونق بخشیم یادآور شد: نرخ بیکاری این استان قبل از دولت سیزدهم ۱۱.۲ بود اکنون ۷.۱ است و چهار درصد پایین آمد اما ظرفیت هایی در استان است که اگر فعال شوند نرخ بیکاری را به زیر پنج درصد می آوریم.

استاندار تاکید کرد: یکی از خواسته استان ما تخفیف ویژه سود بازرگانی، عوارض بندری و گمرکی در استان بوده جون مانند استان های جنوبی قدرت صادرات نداریم و نیازمند حمایت هستیم.

دیدگاه ها بسته شده اند.

نظرسنجی

    • آخرین اخبار
    • پربازدیدترین اخبار

    ویدیو ها

    آگهی مناقصه شرکت پشتیبانی امور دام کشور

    همراه اول

    بالای صفحه
    طراحی سایت