ابر پروژه جاده پاتاوه – دهدشت پس از سه دهه انتظار در سال گذشته افتتاح شد اما برخی مشکلات همچون نبود روشنایی کافی تونل ها زمینه ساز حوادث جاده ای بسیاری برای مردم شده است؛ این جاده ۱۷ تونل دارد که پروژه تکمیل روشنایی ۹ تونل آن به اتمام رسیده و هشت تونل دیگر آن معطل تامین اعتبار است.
احداث جاده ملی پاتاوه به دهدشت سال ۷۳ با سفر مقام معظم رهبری به استان مصوب شد که پس از ۲۷ سال، تیرماه سال جاری با حضور رئیس جمهور به بهره برداری رسید.
این جاده ملی بخش مهمی از کریدور شمال – جنوب کشور است که به کوتاهتر شدن مسیر اصفهان به بنادر جنوبی کشور کمک شایانی می کند. بهرهمندی ساکنان بیش از ۴۰۰ روستای محروم در ۲ شهرستان بویراحمد و کهگیلویه با جمعیتی افزون بر ۱۰۰ هزار نفر از نعمت راه مناسب از جمله مزیت های این جاده ملی بشمار می رود.
محور پاتاوه به دهدشت که اکنون یکی از پرترددترین مسیرارتباطی درون استانی کهگیلویه و بویراحمد و حتی برون استانی، نیازمند ایمن سازی است.
۱۷ تونل در این جاده ترانزیتی وجود دارد که طبق بازدیدهای میدانی ۹ فقره از آن ها مجهز به سیستم روشنایی و هشت فقره دیگر در تاریکی محض به سرمی برند.
معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد در این رابطه، اظهار کرد: یکی از پروژههای خوبی که تیرماه ۱۴۰۲ در دور دوم سفر هیئت دولت به کهگیلویه و بویراحمد به بهرهبرداری رسید جاده پاتاوه – دهدشت بود، یکی از نواقصات این جاده روشنایی تونلها بود که از اعتبارات سفر دوم، مبلغ ۲ هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال برای این پروژه قرار داده شد.
علی محمد روستا افزود: یک هزار و ۴۰۰ میلیارد ریال اعتبارات مصوب نفت برای تونل های محور پاتاوه به دهدشت است.
وی گفت: پروژه تکمیل روشنایی تونلهای پاتاوه – دهدشت علاوه بر یک هزار و ۴۰۰ میلیارد ریال نفت یک هزار و ۳۰۰ میلیارد ریال از سازمان برنامه و بودجه اعتبار دارد که شرکت زیرساخت نباید دست روی دست بگذارد و به دنبال جذب این پول برود.
روستا ابراز کرد: پروژه روشنایی جاده پاتاوه دهدشت پیشرفت ۴۶ درصدی دارد و منتظر تزریق اعتبار است.
وی عنوان کرد: ۱۷ تونل در مسیر پاتاوه دهدشت وجود دارد که روشنایی ۹ تونل تکمیل شده، بزرگترین تونل مسیر (پات) به طول ۲ هزار و ۵۰۰ متر است، سه تونل به هم چسپیده در این مسیر وجود دارد.
وی اضافه کرد: ۲۵۰ میلیارد ریال مصالح در کارگاه وجود دارد که از آنها بازدید صورت گرفت و اکنون یکی از بهترین پیمانکارها پای کار این پروژه است
معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد ادامه داد: با اتمام کار پروژه و تجهیز همه تونلها به روشنایی، میتوانیم مجوز تردد اتوبوس را اخذ کنیم که از حمل و نقل در کریدور شمال به جنوب نهایت استفاده برده شود.
روستا افزود: هم اینک پیمانکار بیش از ۳۰۰ میلیارد ریال طلبکار بوده و امید است بتوانیم با تزریق ۱۰۰ تا ۱۵۰ میلیارد ریال به پروژه، جان دوبارهای به پروژه تزریق کنیم و هر چه سریعتر تونلها از روشنایی برخوردار شوند.
مزیت های جاده ترانزیتی پاتاوه به دهدشت در یک نگاه
این جاده بخشی از جاده شهرضا به بهبهان است و اثر اقتصادی بالایی در سطح ملی خواهد داشت. این محور کوتاه ترین جاده برای صادرات و واردات کالا از سمت جنوب کشور به مناطق مرکزی است.
طول این مسیر نزدیک به ۲۰۰ کیلومتر کوتاه تر می شود و ۲ ساعت از زمان مسیر کم می شود که امتیاز بسیار بزرگی است. چشم اندازهای طبیعی بسیاری نیز در این جاده وجود دارد و بیش از ۱۰۰ کیلومتر جاده در کنار رودخانه مارون است.
مزیت مهم این جاده برای استان این است که شهرستان های جنوبی همچون لنده، بهمئی، کهگیلویه و چرام به راحتی به مرکز استان ارتباط می گیرند و به مرکز کشور هم مسیرشان کوتاه تر می شود.
حدود ۶۰۰ روستا و تعدادی شهر در کنار این جاده وجود دارد که دسترسی بهتری به مرکز استان پیدا می کنند و از بن بست خارج می شوند.