پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب-صدای مردم جنوب ایران

پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب | Sedayejonoob.ir

منتشر شده در تاریخ: 14 مهر 1403 ساعت 11:07:: شناسه خبر: 150599

طعم شیرین خدمت به سالمندان با نگاه ویژه بهزیستی کهگیلویه

سالمندان قشر مظلوم و آسیب‌پذیری از جامعه هستند که همچون دوران کودکی که مادر به فرزند توجه دارد نیازمند توجه و مراقبت‌اند.به این فکر کنیم که روزی همه ما دوران سالمندی را طی خواهیم کرد، روزی که انتظار داریم فرزندانمان توجهشان را از ما دریغ نکنند. در این میان برخی از افراد که پا به این دوران می‌گذارند خوشحال و برخی ناراحت از بی‌توجهی‌ها، کسانی که روزی تنها وقت خود را صرف بزرگ کردن فرزندانشان کرده و امروز از بی‌مهری جگر گوشه‌هایشان ناراحت هستند.روزی در تقویم به نام روز جهانی سالمند نام‌گذاری شده است و چنین روزی بهانه‌ای است تا به عمق نگاه‌های پر از حکایت سالمندانمان بیندیشیم، فرصتی برای شنیدن قصه‌ها و درک عمق تنهایی‌شان.امروز به همراه امام‌جمعه و رئیس بهزیستی کهگیلویه به آسایشگاه بانوان سالخورده دهدشت رفتیم، مکانی که مادربزرگ‌هایمان با موهای سپید و چروک‌های عمیق بر چهره، روزگار را می‌گذرانند.

صدای جنوب:

فارس-مریم افشون_ سالمندان قشر مظلوم و آسیب‌پذیری از جامعه هستند که همچون دوران کودکی که مادر به فرزند توجه دارد نیازمند توجه و مراقبت‌اند.به این فکر کنیم که روزی همه ما دوران سالمندی را طی خواهیم کرد، روزی که انتظار داریم فرزندانمان توجهشان را از ما دریغ نکنند. در این میان برخی از افراد که پا به این دوران می‌گذارند خوشحال و برخی ناراحت از بی‌توجهی‌ها، کسانی که روزی تنها وقت خود را صرف بزرگ کردن فرزندانشان کرده و امروز از بی‌مهری جگر گوشه‌هایشان ناراحت هستند.روزی در تقویم به نام روز جهانی سالمند نام‌گذاری شده است و چنین روزی بهانه‌ای است تا به عمق نگاه‌های پر از حکایت سالمندانمان بیندیشیم، فرصتی برای شنیدن قصه‌ها و درک عمق تنهایی‌شان.امروز به همراه امام‌جمعه و رئیس بهزیستی کهگیلویه به آسایشگاه بانوان سالخورده دهدشت رفتیم، مکانی که مادربزرگ‌هایمان با موهای سپید و چروک‌های عمیق بر چهره، روزگار را می‌گذرانند.

اتاق هایی مملو از دلتنگی

در اتاق‌های ساده که مملو از بوی گذشته و دلتنگی بود، هر کدام دنیایی از خاطرات را در خود جای‌داده بودند، به چهره‌ها که خوب دقت می‌کردی غباری از زمستان بر آن نقش بسته بود و هر کدام از چین‌وچروک های پیشانی و گودی زیر چشم‌هایش سال‌ها حرف برای گفتن داشت.روزهایی که مانند برگ‌های پاییز یکی‌یکی می‌ریزند و آن‌ها مانده‌اند و انبوهی از خاطرات تلخ‌وشیرین، به گمانم در خانه سالمندان هر یک روز برایشان یک سال می‌گذرد. تنهایی سنگین‌ترین باری است که بر دوش مادربزرگ هایمان در این خانه سالمندان سنگینی می‌کند و بزرگ‌ترین دردی است که سالمندان با آن دست‌وپنجه نرم می‌کنند، سال‌ها تلاش کرده‌اند خانواده‌ای تشکیل دهند و فرزند بزرگ کردند اما حالا که پیر شده‌اند احساس می‌کنند بار اضافی هستند. در این خانه سالمندان هر کدام از سالخوردگان قصه‌ای برای گفتن داشتند، قصه‌هایی از عشق از امید از شکست و از پیری قصه‌هایی که شنیدنشان دل هر انسانی را به درد می‌آورد.

نگاه ویژه بهزیستی کهگیلویه سالمندان

سید علی‌اصغر شکرایی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در کهگیلویه، گفت: در این شهرستان یک مرکز توان‌بخشی جامع مراقبتی بانوان وجود دارد.وی با بیان اینکه در این مرکز ۱۴ سالمند نگهداری می‌شود، افزود: در سطح شهرستان یک مرکز ویزیت در خانه ویژه سالمندان با ظرفیت ۶۰ نفر دایر است. شکرایی به اجرای اقدامات ویژه سالمندان در کهگیلویه پرداخت و گفت: کلاس های آموزشی ویژه توانمندسازی معلولان و پیشگیری از معلولیت‌های ویژه سالمندی به‌صورت ویژه برگزار می‌شود. رئیس بهزیستی کهگیلویه شاداب‌سازی در دوره‌های آموزشی را به‌عنوان یکی از سرفصل‌های مهم این اقدامات نامید. وی با بیان اینکه سن سالمندی خود یک سری محدودیت‌هایی ایجاد می‌کند، افزود: هر چقد سن سالمند بالاتر برود، محدودیت‌های او بیشتر می‌شود و سازمان بهزیستی نگاه ویژه‌ای به توانمندسازی و پیشگیری از محدودیت‌های سالمندان دارد.

طعم شیرین خدمت به سالمندان

فاطمه رخشا در گفت‌وگو با خبرنگار فارس گفت: مرکز توان‌بخشی جامع مراقبتی بانوان در کهگیلویه سه سال است که شروع به فعالیت کرده است. وی با بیان اینکه در اینجا مادرانی وجود دارد که فرزندانشان دیربه‌دیر به سراغشان می‌آیند، افزود: مادرانی که با زحمت‌های فراوان فرزندان خود را بزرگ کردند و حال به سراغ آن‌ها هم نمی‌آیند.مسئول خانه سالمندان دهدشت با بیان اینکه در پی بی‌مهری فرزندهایشان بی‌قراری می‌کنند، افزود: متأسفانه خانواده‌ها سهل‌انگاری می‌کنند و مدام می‌گویند که حق ما این نیست که فرزندانمان به دیدن ما نیایند. رخشا خدمت به سالمندان را شیرین عنوان کرد و گفت: علاقه‌مند کارم هستم و بیشتر به جنبه‌ معنوی کار برای من مهم است، ما اکنون مانند یک خانواده در کنار هم زندگی می‌کنیم.در پس دیواره‌های این خانه قلب‌هایی می‌تپد که سال‌ها برای ما تپیده است، قلب‌هایی که حالا در تنهایی می‌تپد و منتظر یک نگاه مهربان، یک کلمه دلگرمی و کمی توجه است. ما به‌عنوان فرزندان، نوه‌ها و جامعه باید قدردان زحمات سالمندانمان باشیم باید بیشتر به آنها سر بزنیم به آنها صحبت کنیم و به حرف‌هایشان گوش دهیم باید به آنها یادآوری کنیم که هنوز هم برای ما عزیز هستند.

ارسال نظر جدید

*

نظرسنجی

    • آخرین اخبار
    • پربازدیدترین اخبار

    ویدیو ها

    آگهی مناقصه شرکت پشتیبانی امور دام کشور

    همراه اول

    بالای صفحه
    طراحی سایت