پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب-صدای مردم جنوب ایران

پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب | Sedayejonoob.ir

منتشر شده در تاریخ: 16 خرداد 1395 ساعت 17:03:: شناسه خبر: 2784

گلیم خوش رنگ ونگار کهگیلویه وبویراحمد کالای قیمتی بازارهای خارجی

گلیم خوش رنگ و نگار کهگیلویه وبویراحمد با توجه به تنوع و کیفیت محصول به عنوان یک محصول مهم و سنتی استان به کشورهای خارجی صادر می شود.

پایگاه خبری صدای جنوب:

صنایع دستی کهگیلویه و بویراحمد ابزاری مهم و موثر برای معرفی هر چه بیشتر و مطلوبتر استان به مردم دیگر نقاط کشور و امروزه کشورهای خارجی نیز تبدیل شده است.
به گزارش صدای جنوب،کهگیلویه و بویراحمد یکی از قطب های تولید گلیم در کشور است و هم اکنون پنج هزار بافنده در این استان به بافت گلیم مشغول هستند.
گلیم یکی از دست بافته های مهم و اصلی مردم در کهگیلویه و بویراحمد است که بسیاری از خانواده ها به ویژه در مناطق روستایی و عشایری این استان از طریق آن امرار معاش می کنند
استفاده از نقوش طبیعی در بافت گلیم، استان را به یکی از قطب های تولید صنایع دستی در کشور تبدیل کرده است.
ارتقا رتبه کهگیلویه وبویراحمد از ۲۸ کشوری به رتبه هفت کشوری در زمینه صنایع دستی و گلیم بافی در سالهای اخیر نشان از پیشرفت روبه رشد این صنعت مهم در استان دارد.
گلیم های استان در سه طرح پشمی، کاموایی و مرینوس با قیمت های خوب بافته و به کشورهای اروپایی و حوزه خلیج فارس صادر می شود.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه بافت گلیم در استان دارای قدمت دیرینه است گفت: با برنامه ریزی های انجام شده ۱۰ درصد گلیم تولید استان به کشورهای خارجی صادر خواهد شد.
محمود باقری با بیان اینکه بافت گلیم بازده اقتصادی و اشتغالزایی خوبی برای بافندگان ایجاد کرده است افزود: زنان هنرمند استان می توانند در صورت فعالیت جدی در این زمینه ماهانه ۱۵ میلیون ریال درآمد کسب کنند.
وی اظهارکرد: برای حمایت بیشتر از بافندگان و حذف دلالان از بازار، ایجاد بازارچه های صنایع دستی در اولویت میراث فرهنگی است.
باقری عنوان کرد: بافندگان در این بازاچه ها می توانند بخش از تولیدات خود را در یک فضای ثابت و دائمی به فروش برسانند.
این مسئول بیان کرد: سالانه ۲۱۸ هزار متر مربع گلیم بدست بافندگان این استان بافته می شود که پیش بینی می شود تا پایان سال ۹۵ ، رقم بافت گلیم در استان به ۲۳۰ هزار متر مربع افزایش یابد.
باقری ایجاد شهرک های صنایع دستی، خوشه های صنایع دست باف، آموزش هنرمندان و دادن تسهیلات را از دیگر راهبردها برای افزایش صادرات گلیم در استان اعلام کرد.
کهگیلویه و بویراحمد دارای حدود دو هزار و ۶۰۰ اثر تاریخی است که از این تعداد بیش از ۷۰۰ مورد در فهرست آثار ملی ثبت شده اند./ایرنا

دیدگاه ها بسته شده اند.

نظرسنجی

    • آخرین اخبار
    • پربازدیدترین اخبار

    ویدیو ها

    آگهی مناقصه شرکت پشتیبانی امور دام کشور

    همراه اول

    بالای صفحه
    طراحی سایت