پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب-صدای مردم جنوب ایران

پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب | Sedayejonoob.ir

منتشر شده در تاریخ: 30 دی 1396 ساعت 02:10:: شناسه خبر: 30259

سید رضا صالحی امیری/

وفاق ملی زیر چتر گفتمان اعتدال

در اندیشه دینی و تفکرات حضرت امام (ره)، مقام معظم رهبری و سایر متفکران انقلاب اسلامی، رویکرد و نگاه افراطی وجود نداشته و ندارد، بلکه همواره رویکرد اعتدالی در اندیشه، گفتار و رفتار آنان مشاهده می‌شود.

پایگاه خبری صدای جنوب:

سید رضا صالحی امیری/وفاق ملی زیر چتر گفتمان اعتدال

جامعه ایران طی چند دهه گذشته بیش از هر چیز از رفتارها، رویکردها و اندیشه‌های رادیکالی و افراطی آسیب دیده است. این در حالی است که هیچ گاه
در اندیشه دینی و تفکرات حضرت امام (ره)، مقام معظم رهبری و سایر متفکران انقلاب اسلامی، رویکرد و نگاه افراطی وجود نداشته و ندارد، بلکه همواره رویکرد اعتدالی در اندیشه، گفتار و رفتار آنان مشاهده می‌شود.
واقعیت آن است که تشتت، تفرقه و پراکندگی نیروها و اختلافات فکری و سیاسی سال‌های اخیر خسارات سنگینی به انقلاب و نظام وارد کرده است و از این منظر، رویکرد اعتدالی می‌تواند موجب کاهش شکاف‌ها، اختلاف‌ها و افزایش میزان همبستگی و همگرایی ملی شود. گفتمان اعتدال در شرایط کنونی به‌مثابه یک چتر بزرگ، امکان تجمیع تمام تفکرات و نگرش‌های کادرهای دلسوز و وفادار به آرمان‌های انقلاب و نظام را فراهم می‌سازد. علاوه بر این، باید در نظر داشت که اعتدال یک نیاز اخلاقی است و اعتدال‌گرایی به ‌منزله یک عمل اخلاقی، تحلیل و تفسیر می‌شود. در عین حال، اعتدال یک نیاز اجتماعی است و اعتدال‌گرایی باعث افزایش همدلی، همنوایی، همگرایی و سازگاری می‌شود. از سوی دیگر، اعتدال یک ضرورت فرهنگی است چراکه اعتدال‌گرایی در عرصه فرهنگی باعث رشد و تعالی ارزش‌ها، هنجارها، شخصیت و هویت انسان‌ها خواهد شد.

بنیان‌های گفتمان اعتدال عبارتند از: «انسجام‌بخشی و اجماع‌گرایی، عقلانیت ، عدالت، تدبیر و مصلحت، واقع‌گرایی، همه‌جانبه‌نگری و کارآمدی» . شاخص‌های اساسی این گفتمان نیز از منظرهای مختلف عبارتند از:

«الف) شاخص‌های سیاسی: وفاق ملی، تحزب‌گرایی، امنیت‌محوری، تقدم اخلاق بر سیاست، تنش‌زدایی و تنش‌گریزی، تأکید بر خواست و اراده عمومی، شایسته‌سالاری و مردم‌سالاری».
ب) شاخص‌های اجتماعی: «رعایت حقوق و حرمت شهروندی، نفی مداخله در حریم خصوصی، افزایش سرمایه، اعتماد، رضایت و اخلاق اجتماعی، ارتقای سطح امید و نشاط ملی، توجه به منزلت و حقوق اقوام و اقلیت‌ها، همدلی، همنوایی و همگرایی ملی و همبستگی و پیوستگی اجتماعی».

ج) شاخص‌های فرهنگی: « توجه به ارزش‌های دینی و قدسی، تعمیق باورهای دینی جامعه، پرهیز از قشری‌نگری و تحجرگرایی، توجه به هویت ملی و دینی، تسهیل مداخله مردم در حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی».
د) شاخص‌های اخلاقی: « کرامت و منزلت انسانی، صداقت‌ورزی، اخلاق‌گرایی، انصاف، امانتداری و وفای به عهد، پرهیز از پیشداوری و شتابزدگی در قضاوت و پرهیز از بداخلاقی، اتهام‌افکنی و انگ‌زنی».

ﻫ) شاخص‌های سیاست خارجی:«تحقق استراتژی عزت، حکمت و مصلحت، توجه به دیپلماسی به‌عنوان قدرت نرم در عرصه جهانی و ارائه تصویری جدید از ایران در افکار عمومی جهانیان (نفی ایران‌هراسی)».

و) شاخص‌های اقتصادی:« عدالت اقتصادی، مبارزه با فقر و فساد و تبعیض، توجه به رفاه، معیشت و امنیت زیستی و کاهش شکاف طبقاتی».
امروزه بیش از هر مسأله دیگری، گفتمان اعتدال باید مورد توجه نیروهای انقلاب قرار گیرد؛ گفتمانی که حضرت امام خمینی (ره)، استاد شهید مطهری، شهید مظلوم بهشتی، مقام معظم رهبری، آیت‌الله هاشمی رفسنجانی و جناب آقای دکتر روحانی پرچمداران آن در نظام سیاسی ما محسوب می‌شوند.
در همین راستا، نخبگان و اصحاب رسانه خصوصاً نظام‌های آموزشی جهت اشاعه و گسترش اندیشه و گفتمان اعتدالی و زمینه‌سازی برای تحقق جامعه اعتدالی،از طریق آموزش و ارتقای سطح دانش و آگاهی جامعه (بویژه در میان فرزندانمان در مدرسه و دانشگاه) مسئولیت سنگینی برعهده دارند.

دیدگاه ها بسته شده اند.

نظرسنجی

    • آخرین اخبار
    • پربازدیدترین اخبار

    ویدیو ها

    آگهی مناقصه شرکت پشتیبانی امور دام کشور

    همراه اول

    بالای صفحه
    طراحی سایت