پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب-صدای مردم جنوب ایران

پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب | Sedayejonoob.ir

منتشر شده در تاریخ: 14 فروردین 1398 ساعت 10:01:: شناسه خبر: 53893

جمشید مشایخی؛پهلوانی که هرچه گذشت دلش بزرگتر شد

جمشید مشایخی در حدود ۱۰۰ فیلم سینمایی نقش آفرینی کرده است و با احتساب سریال‌های تلویزیونی و تله تئاترها به عدد بالای ۱۷۰ اثر هنری می‌رسد، او از تئاتر به سینما و تلویزیون آمد ولی دیگر هیچ‌گاه به تئاتر برنگشت.

پایگاه خبری صدای جنوب:

نهال موسوی – جمشید مشایخی در حدود ۱۰۰ فیلم سینمایی نقش آفرینی کرده است و با احتساب سریال‌های تلویزیونی و تله تئاترها به عدد بالای ۱۷۰ اثر هنری می‌رسد، او از تئاتر به سینما و تلویزیون آمد ولی دیگر هیچ‌گاه به تئاتر برنگشت.

در سال ۱۳۴۸ دو فیلم همزمان به چرخه سینمای ایران وارد شدند که می‌توان آغازگر موج نوی سینمای ایران را آن ۲ فیلم دانست، فیلم «گاو» داریوش مهرجویی و «قیصر» مسعود کیمیایی. در هر ۲ فیلم جمشید مشایخی حضور داشت و البته نقش «خان دایی» قیصر بیشتر در ذهن‌ها ماند تا «مش عباس» در فیلم گاو. (البته مشایخی در فیلم در سال ۱۳۴۳ در فیلم سینمایی «خشت و آینه» ساخته ابراهیم گلستان هم نقش کوتاهی را ایفا کرد و آن فیلم هم از جرقه‌های اولیه موج نو سینمای ایران می‌دانند)

مشایخی کار تئاتر حرفه‌ای را از سال ۱۳۳۶ با بازی در نمایش وظیفه پزشک آغاز کرد و بعد از آن در نمایش‌های بسیاری از جمله «آی بی کلاه، آی با کلاه» اثر غلامحسین ساعدی، «لونه شغال و افعی» اثر علی نصیریان و «مرده‌های بی کفن و دفن» اثر ژان پل سارتر به کارگردانی حمید سمندریان بازی کرد.

فیلم «گاو» ساخته داریوش مهرجویی
جمشید مشایخی؛ پهلوانی که هرچه گذشت دلش بزرگتر شد

او مدتی کارمند اداره هنرهای دارماتیک بود و زمانی که دانشکده هنرهای داراماتیک تأسیس شد، به تحصیل در این دانشکده پرداخت که در میانه آن را رها کرد.

اولین بار در سال ۱۳۴۲ با بازی در فیلم کوتاه “جلد مار” بازیگری در سینما را آغاز کرد. اما می‌توان نخستین اثر مهم او بازی در نقش «خان دایی» در فیلم قیصر ساخته مسعود کیمیایی دانست.

خان دایی که در جوانی پهلوان بوده، اکنون به دلیل پیری و چرخش زمانه نه از دست خودش برای گرفتن تقاص خون خواهرزاده‌هایش کاری ساخته است و نه دلش می‌خواهد که قیصر (تنها خواهر زاده باقیمانده‌اش) دست به چنین کاری بزند. تقابل مشایخی و بهروز وثوقی در این فیلم و توانایی بازیگری مشایخی باعث شد که او به عنوان شمایل مرد میانسال ایرانی (با چشمان درشت نافذ و سبیل پرپشت تاب داده) در سینمای ایران مورد استقبال قرار گیرد و اتفاقا با بسیاری از سینماگران سینمای ایران همکاری داشته باشد.

مشایخی قبل از انقلاب هم در فیلم سینماگران منسوب به جریان روشنفکری و سینمای هنری (مانند فریدون گله، ناصر تقوایی، بهمن فرمان آرا، علی حاتمی و … ) نقش آفرینی کرد و هم در فیلم‌های فیلمسازان فیلم‌فارسی (مانند ایرج قادری، صابر رهبر، محمد متوسلانی و …)

فیلم «قیصر» ساخته مسعود کیمیایی
جمشید مشایخی؛ پهلوانی که هرچه گذشت دلش بزرگتر شد

جمشید مشایخی حضور پر رنگی در سینمای پیش از انقلاب داشت. اما شهرتش هیچگاه به پای ستاره‌های آن زمان نرسید؛ کسانی چون بهروز وثوقی، محمد علی فردین و یا ناصر ملک مطیعی. شاید علت این بود که بازیگرانی چون او یا در فیلم‌هایی بازی می‌کردند که در مورد پسند عامه نبود و تماشگر خاص خود را داشت و یا با حضور در فیلم‌های تجاری در سایه بازیگران نقش اول فیلم قرار می‌گرفتند که ستاره‌های سینمای آن زمان بودند.

بعد از انقلاب هم مشایخی بسیار پرکار بود و چندین نقش ماندگار سینمای ایران در این دوره از او در ذهن مانده است. اگر قبل از انقلاب نقش‌هایی چون خان دایی «قیصر»، حبیب الله ظروفچی «سوته دلان» و شازده احتجاب بیشتر دیده شد و در اذهان ماند، در بعد از انقلاب در نقش‌هایی چون رضا خوشنویس/تفنگچی «هزار دستان»، کمال الملک و …

مشایخی ۳ سال از بهروز وثوقی بزرگتر بود و چهار سال از ناصر ملک مطیعی کوچکتر، اما از همان ابتدا نقش‌هایی را بازی کرد که مرد میانسال جا افتاده نشان داد، به همین دلیل لقب «پیر سینمای ایران» را هم به او داده‌اند، البته نه تنها به دلیل نقش آفرینی در سن و سال پیری، بلکه بیشتر به دلیل شیوه زندگی و سیر و سلوک او در حرفه بازیگری.

فیلم «کمال الملک» ساخته علی حاتمی
جمشید مشایخی؛ پهلوانی که هرچه گذشت دلش بزرگتر شد

همه افرادی که مشایخی را می‌شناختند یا با او همکار بود‌ه‌اند به این اذعان دارند که او بسیار متواضع و مبادی آداب بود و هیچگاه جانب احترام را ترک نکرد، حتی بعد از بازی ایران و آرژانتین در جام جهانی ۲۰۱۴ (که با گل لیونل مسی ایران شکست خورد) در پی حمله کاربران اینترنتی ایران به صفحه اینستاگرام لیونل مسی مشایخی روی خط برنامه نود آمد و ضمن عذرخواهی از مسی در مورد رفتار زشت برخی افراد که در فضای مجازی به این بازیکن بی‌احترامی کرده بودند، صحبت کرد.

یکی از سکانس حرفهای قیصر و خان دایی (پهلوان و کشتی‌گیر قدیمی) از تاثیرگذارترین بخش‌های فیلم «قیصر» است، قیصر داد می‌زند: «اه خان دایی تو آدم رو مایوس می‌کنی، اگر قرار روزگاره که هر کسی که پیر بشه دلش هم کوچیک بشه، خدایا هیچوقت پیرم نکن واسه اینکه اصلا حوصله‌شو ندارم» .

در وصف جمشید مشایخی می‌توان گفت: او پهلوانی بود که هرچه گذشت دلش بزرگتر شد، روحش شاد و یادش گرامی.

تقدیر از ژاله علو در جشنواره فجر
جمشید مشایخی؛ پهلوانی که هرچه گذشت دلش بزرگتر شد

جمشید مشایخی؛ پهلوانی که هرچه گذشت دلش بزرگتر شد
جمشید مشایخی – مسعود کیمیایی – بهروز وثوقی
جمشید مشایخی؛ پهلوانی که هرچه گذشت دلش بزرگتر شد
جمشید مشایخی – ناصر حجازی
جمشید مشایخی؛ پهلوانی که هرچه گذشت دلش بزرگتر شد
خسرو شکیبایی – جمشید مشایخی
جمشید مشایخی؛ پهلوانی که هرچه گذشت دلش بزرگتر شد
جمشید مشایخی؛ پهلوانی که هرچه گذشت دلش بزرگتر شد
جمشید مشایخی؛ پهلوانی که هرچه گذشت دلش بزرگتر شد

 عصرایران

دیدگاه ها بسته شده اند.

نظرسنجی

    • آخرین اخبار
    • پربازدیدترین اخبار

    ویدیو ها

    آگهی مناقصه شرکت پشتیبانی امور دام کشور

    همراه اول

    بالای صفحه
    طراحی سایت