پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب-صدای مردم جنوب ایران

پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب | Sedayejonoob.ir

منتشر شده در تاریخ: 12 شهریور 1395 ساعت 21:06:: شناسه خبر: 5915

باحضور گسترده مردم برگزار شد:

مراسم سوگواری شهادت حضرت امام جواد (ع) در جوار آستان مقدس امامزاده علی(ع)

وی ویژگی های اخلاقی، عمر کوتاه و خدماتِ بزرگ این مظهر جود و بخشندگی را برشمرد و گفت: تولد امام جواد (ع) یک کرامت الهی بود؛ آن چنانکه امام رضا(ع) بارها از حضرت جواد(ع) به عنوان مولودی پرخیر و برکت یاد می کرد.

پایگاه خبری صدای جنوب:

کانون  فرهنگی جواد الائمه با همکاری هیأت امناءآستان مقدس امامزاده علی (ع) به مناسبت سالروز شهادت نهمین اختر تابناک آسمان امامت و ولایت حضرت امام جواد (ع) در جوار آستان مقدس امامزاده علی(ع) مراسم سوگواری برگزارنمودند.

به گزارش صدای جنوب، اقامه عزا و سوگواری با سخنرانی حضرت حجه الاسلام مهدی مهدوی نژاد محقق و پژوهشگر از یزد و مداحی حاج محمود گرجی از مازندران و خیل عظیم مشتاقان و شیفتگان و نوادگان آن امام بزرگوار سادات معظم برگزارشد .photo_2016-09-03_00-22-12

در ابتدای برنامه مسئول کانون فرهنگی جواد الائمه ضمن تقدیر و سپاس از حضور پرشور مریدان و عاشقان ائمه اطهار بویژه سادات معظم در این اقامه سوگواری گفت : آستان نورانی امامزادگان جزئی از خانه‌ها، آستان‌ها و بیوتی است که طبق آیه شریفه «فی بیوت اذن الله ان ترفع و یذکر فیها اسمه یسبح له فیها بالغدو و الاصال» خداوند متعال ساحت مقدس این مواطن تعبد را واجب الاحترام دانسته. البته تعظیم بقاع متبرکه به این معنی است که از ظرفیت‌های فرهنگی و معنوی این مراکز استفاده شود.

سید فرزاد نجات نیا افزود: حضور مستمر مردم در این اماکن به تقویت ارتباط معنوی آنان، گرایش آنها به فرهنگ بیگانه کمتر خواهد شد، و می تواند عاملی برای دفع هجوم دشمنان به شمار رفته و این فرصت را به وجود می‌آورند تا به عنوان مراکز فعال برای مقابله با هجوم فرهنگی و جنگ نرم دشمنان تلقی شوند.

در ادامه حاج آقا مهدوی طی سخنانی سادات جلیل القدر را مایه افتخار و سرافرازی جامعه بشری دانست و گفت: سادات باید در همه مراحل ارزش و قدر خویش را بداند زیرا که آنها از نوادگان معصومین (س) می باشند که معنویت و نور الهی را بر روی گیتی پراکنده اند .

ایشان روستای سادت امامزاده علی (ع) را از برکات ائمه اطهار دانست و گفت : بسی مایه افتخار و سرافرازی است که مردم این روستا تمامی از نوادگان جواد الائمه (ع) می باشند و این قدر و مقامی است که باید منزلت آن دانسته شود.

وی  ویژگی های اخلاقی، عمر کوتاه و خدماتِ بزرگ این مظهر جود و بخشندگی را برشمرد و گفت: تولد امام جواد (ع) یک کرامت الهی بود؛ آن چنانکه امام رضا(ع) بارها از حضرت جواد(ع) به عنوان مولودی پرخیر و برکت یاد می کرد.  

photo_2016-09-03_00-27-00حجت السلام مهدوی داشتن علم فراوان و وسیع را از دیگر ویژه گیهای امام جواد (ع) دانست و گفت: امام جواد(ع) در دوره و زمان خاصی از تاریخ زندگی می کردند که با پیچیدگی ها و مسائلی روبه رو شد که این موارد در زندگانی سایر امامان شیعه(ع) کمتر وجود داشته است .

 وی گفت: اینکه امامت به قدرت الهی به یک نوجوان هشت ساله که هنوز به سن بلوغ نرسیده است منتقل شده است یک کرامت مهم الهی بوده است .

حاج آقا مهدوی در ادامه عنوان کرد: مأمون خلیفه عباسی که چون سایر خلفای بنی‌عباس از نفوذ باطنی امامان معصوم(ع) در بین مردم هراس داشت سعی کرد ابن الرضا(ع) را تحت مراقبت خاص خویش قرار دهد که یکی از حیله‌های وی برای اینکار ازدواج دخترش با امام بود. لذا دختر خویش «ام الفضل» را به ازدواج حضرت امام جواد(ع) درآورد تا مراقبی دائمی و از درون خانه، بر امام گمارده باشد.

ایشان گفت:  دلیل دیگری که مأمون دختر خود را به ازدواج امام در آورد کشاندن امام به سمت خود بود؛ چرا که تصور می کرد امام با این وصلت مجذوب مادیات و جاه و مقام شده، قداست وی خدشه دار و از راه اصلی منحرف، شیعیان متفرق شده و مأمون خود قوی می شود. مأمون همچنین می خواست با این وصلت علویان را از اعتراض و قیام بر ضد خود باز داشته، خود را دوستدار و علاقه مند به آنان نشان دهد.

ایشان گفت:  امام جواد(ع) نیر ـ که مانند بقیه امامان(ع) از آینده اطلاع داشت و هیچ کاری را بدون آگاهی انجام نمی داد ـ بخوبی از دسیسه های مأمون آگاه بود و با علم به وصلت با دختر وی رضایت دادکه یکی از دلایل پذیرش این وصلت از سوی امام، حفظ شیعیان از دسیسه های کینه توزانه مأمون بود.

وی درپایان سخنان خویش تعدادی از دلایل ازدواج این امام همام را برشمرد و گفت:  امام جواد (ع) اگرچه تن به این ازدواج داد، اما شواهد تاریخی گواه این حقیقت است که مأمون نتوانست به حیله‏ های از پیش تعیین شده خود دست یابد و امام جواد(ع) تا پایان خلافت مأمون در مدینه ساکن بود و پس از مرگ مأمون به دستور معتصم عباسی و در سال ۲۲۰ هجری قمری، به همراه همسرش(ام الفضل) به بغداد رفت ایشان در ماه ذی قعده همان سال مسموم و در آخر آن ماه به شهادت رسید.

در قسمت پایانی برنامه مداحان اهل بیت  عصمت و طهارت حاج محمود گرجی از مازندران و حاج فرزاد نجات نیا مسئول کانون فرهنگی جواد الائمه به مداحی و نوحه خوانی در غم از دست دادن نهمین اختر تابناک آسمان امامت و ولایت و دیگر ائمه اطهار پرداختند.

بلادشاپور

دیدگاه ها بسته شده اند.

نظرسنجی

    • آخرین اخبار
    • پربازدیدترین اخبار

    ویدیو ها

    آگهی مناقصه شرکت پشتیبانی امور دام کشور

    همراه اول

    بالای صفحه
    طراحی سایت