پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب-صدای مردم جنوب ایران

پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب | Sedayejonoob.ir

منتشر شده در تاریخ: 02 خرداد 1399 ساعت 23:03:: شناسه خبر: 76738

نحوه ثبت نام فروش فوق العاده خودرو در تعطیلات عید فطر مشخص شد

نحوه ثبت نام فروش فوق العاده شرکت های خودروسازی سایپا و ایران خودرو مشخص شد.

صدای جنوب:

سرپرست وزارت صمت درباره شرایط جدید پیش‌فروش خودرو گفت: شرایط خاصی در فروش ۲۵ هزار دستگاه خودرو در عید فطر در نظر گرفته شده تا خودرو به مصرف کننده واقعی برسد.

به گزارش صدای جنوب، حسین مدرس خیابانی در جلسه کمیته خودرو که به منظور بررسی نحوه فروش خودرو در ایام عید سعید فطر برگزار شد، با اشاره به سیاست‌های ابلاغی ریاست محترم جمهوری به وزارت صنعت، معدن و تجارت مبنی بر ساماندهی بازار خودرو گفت: وزارت صنعت، معدن و تجارت در راستای اجرای سیاست‌های دولت، برنامه‌ریزی‌های منسجمی را برای ساماندهی بازار خودرو طراحی کرده که محور اصلی آن افزایش تولید به منظور پاسخگویی بهینه به تقاضای موجود در بازار است، اما در کنار آن، با مجموعه سیاست‌های تعریف شده، نظارت کافی صورت خواهد گرفت تا علاوه بر ساماندهی موضوع ثبت‌نام فروش و تحویل، زمینه برای عرضه مستقیم محصولات به مصرف‌کنندگان واقعی و حذف تقاضای کاذب از بازار خودرو نیز فراهم شود.
وی افزود: بر اساس سیاستگذاری‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت و هماهنگی‌های به عمل آمده با خودروسازان، فروش ویژه ۲۵ هزار دستگاه خودرو شامل ۱۵ هزار دستگاه خودرو‌های گروه صنعتی ایران خودرو و ۱۰ هزار دستگاه خودرو‌های تولیدی گروه خودروسازی سایپا، در ایام عید سعید فطر صورت خواهد پذیرفت.
سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت افزود: در این دوره از فروش‌های خودروسازان، شروط محکمی برای ثبت‌نام کنندگان در نظر گرفته شده که بر اساس آن، ثبت‌نام کنندگان علاوه بر شرایط اختصاصی، نباید ظرف ۳۶ ماه گذشته هیچگونه خودرویی خریداری نکرده و پلاک فعال به نام خود داشته باشند.
وی با تاکید بر سیاست وزارت صنعت، معدن و تجارت مبنی بر حذف دلالان از بازار خودرو و توجه ویژه نسبت به فروش خودرو به مصرف‌کنندگان واقعی تصریح کرد: پیش ثبت‌نام و به روز آوری اطلاعات از روز یکشنبه ۴ خردادماه به مدت ده روز ادامه دارد و در نهایت ثبت نام قطعی از طریق سایت فروش خودروسازان به مدت یک هفته ادامه خواهد داشت، ضمن اینکه شرایط سختگیرانه‌ای در ضوابط فروش و اولویت‌های تحویل در نظر گرفته شده تا بتوان خودرو را تنها به مصرف‌کنندگان واقعی فروخت.
مدرس خیابانی با بیان اینکه مراحل قرعه کشی با حضور مراجع نظارتی توسط خودروسازان صورت خواهد پذیرفت و اسامی منتخبان در این فرآیند نیز به صورت رسمی منتشر خواهد شد، گفت: ضوابط فروش به گونه‌ای تعیین شده که به هیچ عنوان خریدار خودرو، حق فروش وکالتی را نداشته و خودروی فروخته شده نیز قابل صلح نیست؛ این در حالی است که اگر در هر یک از مراحل فروش، تکمیل وجه، تحویل خودرو و حتی هر بازه زمانی پس از تحویل خودرو مشخص شود که خریدار از ضوابط تعریف شده عدول کرده و سیستم‌های نظارتی تخلفات را کشف کنند، علاوه بر اینکه امتیاز خودرو از وی سلب خواهد شد، خودروی وی توقیف شده و مطابق با قانون با آن برخورد خواهد شد.
وی اظهار داشت: هیچگونه محدودیتی در ثبت نام بر اساس ضوابط وجود ندارد و مردم نگران نباشند، چراکه در یک هفته مهلت تعیین شده و می‌توانند در مهلت مقرر، برای ثبت نامه مراجعه کنند، اما تقدم یا تاخر ثبت‌نام هیچگونه تاثیری در فرآیند قرعه‌کشی نخواهد داشت؛ به این معنا که تحویل خودرو بر اساس قرعه‌کشی تصادفی و سایر ضوابطی خواهد بود که کمیته خودرو تعیین خواهد کرد.
مدرس خیابانی گفت: هفت محصول سایپا و چهار محصول ایران خودرو در این فروش حضور خواهند داشت و با نرخ قطعی، محصولات خود را به فروش خواهند رساند؛ ضمن اینکه سند در رهن کارخانه باقی خواهد ماند و در عین حال، فروش وکالتی خودرو نیز متوقف خواهد شد که به این منظور، هماهنگی‌های لازم با قوه قضاییه، دادستانی کل کشور و سازمان ثبت اسناد صورت خواهد پذیرفت.
وی اظهار داشت: در عین حال، هر خودروی صفر کیلومتری که در فرآیند فروش تحویل مشتری می‌شود، حداکثر باید ظرف مدت سه ماه برای استفاده از گارانتی به خودروسازان مراجعه کند؛ در غیر این صورت خودرو مصداق احتکار محسوب شده و برخورد‌های قانونی با آن صورت می‌گیرد.
مدرس خیابانی گفت: ممکن است وزارت صنعت، معدن و تجارت در مراحل بعدی، اولویت‌بندی‌هایی را نیز برای تحویل خودرو در نظر گیرد.
سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت تاکید کرد: علاوه بر ضوابط فروش که به صورت شفاف در زمان ثبت‌نام بر روی سایت خودروسازان درج شده و متقاضی باید در هر یک از مراحل، ضوابط در نظر گرفته شده برای فروش را در سامانه خوداظهاری کند.
وی اظهار داشت: به موازات فروش، حلقه‌های نظارتی و کنترلی بازار همچنان بدون وقفه و با قدرت بیشتری عمل خواهند کرد و اجازه تخلفات را نخواهند داد، به نحوی که پارکینگ‌های محل نگهداری خودرو‌ها تحت کنترل خواهند بود و متخلفان زیر ذره‌بین دستگاه‌های نظارتی قرار خواهند داشت؛ ضمن اینکه با هماهنگی پلیس راهور ناجا، خودرو‌های صفر کیلومتر متعلق به خودروسازان حق خروج از کارخانه بدون نصب پلاک را ندارند و به موازات، از تردد خودرو‌های فاقد پلاک در معابر شهری و محور‌های برون شهری نیز جلوگیری به عمل خواهد آمد.

فروش عید فطر با قیمت های شورای رقابت
به گزارش فارس، در پی مصوبه ۲۵ اردیبهشت امسال کارگروه تنظیم بازار خودرو در مورد ابلاغ نرخ‌های محاسباتی شورای رقابت به خودروسازان، نامه سرپرست وزارت صنعت شامل قیمت بخشی از خودروهای تولیدی دو خودروساز به تفکیک نوع خودرو و بر اساس محاسبات شورای رقابت به انضمام دستورالعمل مربوطه جهت اجرا، ابلاغ شد.
بر این اساس از تاریخ ابلاغ، تمام فروش ها بر اساس مفاد مکاتبه شورای رقابت و قیمت های ابلاغی خواهد بود.
در این باره، یک مقام مسئول در وزارت صنعت گفت: قیمت‌های تعیین شده توسط شورای رقابت برای محصولات ایران خودرو و سایپا عیناً از سوی وزارت صنعت در روز ۲۹ اردیبهشت ماه به این دو شرکت خودروساز ابلاغ شد.
وی افزود: قیمت های شورای رقابت بر مبنای دستورالعمل این شورا تعیین شده و خودروسازان موظف به اعمال این نرخ ها در فروش خود هستند.
وی تصریح کرد: در جلسه امروز کمیته خودرو مقرر شد عرضه عید فطر خودروسازان بر مبنای نرخ های ابلاغی شورای رقابت صورت گیرد و تأکید شد که قیمت های محاسبه شده توسط شورای رقابت، ملاک فروش خودروسازان خواهد بود.

در پی ابلاغ قیمت جدید خودروها به خودروسازان، فروش محصولات این شرکتها در ایام عید سعید فطر با قیمت های شورای رقابت صورت خواهد گرفت.
بر این اساس قیمت هر دستگاه سایپا ۱۳۱ معادل ۳۷ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان و هر دستگاه پژو ۴۰۵ بنزینی ۵۴ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان تعیین شده است.

قیمت‌های تعیین شده از سوی شورای رقابت
هفته گذشته جزئیات قیمت های تعیین شده از سوی شورای رقابت برای محصولات ایران خودرو و سایپا را منتشر شد که این قیمت ها بر اساس قیمت تمام شده خودرو و با توجه به نرخ تورم مشخص شده بود. بر اساس این جداول و همانطور که در ستون آخر هر کدام از جدولها آمده است، قیمت محصولات ایران به طور متوسط ۱۰ درصد و قیمت محصولات سایپا به طور متوسط ۲۳ درصد افزایش یافته و قیمت محصولات ایران خودرو هم به طور متوسط ۱۰ درصد رشد داشته است.

جداول قیمتی شورای رقابت به شرح زیر است:

دیدگاه ها بسته شده اند.

نظرسنجی

    • آخرین اخبار
    • پربازدیدترین اخبار

    ویدیو ها

    همراه اول

    بالای صفحه
    طراحی سایت