پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب-صدای مردم جنوب ایران

پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب | Sedayejonoob.ir

منتشر شده در تاریخ: 29 اردیبهشت 1400 ساعت 13:02:: شناسه خبر: 98422

گزارش مکتوب: سرآغازی برای طبیعت سبز

احیای ۵۵ هزار هکتار جنگل و مرتع استان کهگیلویه و بویراحمد می‌تواند سرآغازی برای طبیعت سبز و حفظ و حراست از میراث طبیعی استان باشد.

به گزار ش صدای جنوب ؛ جنگل‌ها به عنوان یکی از مهمترین منابع طبیعی تجدید شونده از اصلی‌ترین و باارزش‌ترین سرمایه‌های ملی کشور هستند که نقش مهمی در استمرار حیات، حفظ و پایداری زیست بومها، ایجاد توازن و توسعه پایدار زیست محیطی، حفظ تنوع زیستی، تامین بستر فعالیت‌های صنعتی، کشاورزی و اشتغال زایی، کنترل آب‌های سطحی و تغذیه سفره آب‌های زیرزمینی، جلوگیری از فرسایشی و حفظ تولید خاک، ایجاد تفرجگاه، تعدیل آب وهوا، تولید چوب و کاغذ و مواد دارویی و صنعتی و طبیعت گردی ایفا می‌نمایند؛ بنابراین جنگلکاری و حفاظت از جنگل‌ها یکی از مهمترین جنبه‌های مدیریت و توسعه پایدار می‌باشد، اما در سال‌های اخیر به دلایلی مانند اختلاف جوامع محلی، وجود معارض و یا سهل انگاری چوپان‌ها و شکارچیان و ناآگاهی‌ها و ندانم کاری‌ها در حال دود شدن است این در حالی است که بیشتر خانواده‌های کهگیلویه و بویراحمدی در سایه کشاورزی، دامپروری و گردشگری کسب روزی می‌کنند که همه این بخش‌ها نیازمند حیات جنگل‌ها و مراتع است.
سال گذشته جدال برای خاموش کردن شعله‌های سرخ آتش در جنگل‌های گچساران و کهگیلویه با وجود بکارگیری ظرفیت‌های ملی، استانی، شهرستانی و مشارکت مردم بیش از یک هفته به طول انجامیدکه این فرآیند افزون بر دشواری‌های جنگ نابرابر برای امدادگران، منجر به خاکستر شدن جنگل‌ها و مراتع شد.
در طول ۳ سال گذشته تاکنون حداقل ۲ هزار و ۱۰۰ هکتار از جنگل‌های این استان طعمه حریق شده است که ۵۰۰ هکتار آن در سال جاری بوده است.
نگاهی به ارزش عرصه‌های طبیعی کهگیلویه و بویراحمد
در شرایطی که براساس آمار رسمی ۱۷۰ هزار هکتار از جنگل‌های بلوط کهگیلویه وبویراحمد بر اثر تغییرات اقلیمی، خشکسالی‌های پی در پی، نفوذ ریزگردها، شیوع آفت دچار خشکیدگی شده و سالیانه ۲ هزار هکتار از عرصه‌های طبیعی این استان به دلیل آتش سوزی دچار خسارت می‌شود تلاش برای حفظ عرصه‌های طبیعی در اولویت برنامه‌های دولت قرار گرفته است.
سرآغازی برای طبیعت سبزکهگیلویه و بویراحمد دارای ۴۶ گونه گیاهی بومی و سه گیاه دارویی کمیاب دنیا شامل باریجه، آنغوزه و گزانگبین است و بیش از ۲ هزار گونه گیاهی است و بلوط ۸۰ درصد از جنگل‌های کهگیلویه وبویراحمد را تشکیل می‌دهد که کارشناسان تعداد درختان بلوط استان را ۷۳میلیون اصله برآورد کرده اند.
جنگل‌ها و مراتع کهگیلویه و بویراحمد که به دلایلی، چون آتش سوزی ها، خشکیدگی درختان جنگلی، چرای بی رویه دام و قاچاق چوب زخمی بی رحمی‌های انسان است با اقدام‌هایی همچون ایجاد جنگل‌های دست کاشت، کشت گیاهان دارویی، قرقبانی و برنامه‌های حفاظتی در مسیر احیا قرار گرفته است.
تلاش برای احیای جنگل‌ها و مراتع استان افزون بر حفظ عرصه‌های طبیعی منجر به ایجاد اشتغال برای جوامع محلی نیز شده است.
عارفپور کارشناس منابع طبیعی می‌گوید: با توجه به ضرورت حفاظت از جنگلها، اصلاح و احیاء کاربری‌های جنگلی جزو اولویت‌های مدیریت پایدار محسوب گردیده و در همین راستا استفاده از روش‌های بهینه سازی کاشت با انتخاب گونه‌های مقاوم با شرایط اقلیمی و منطبق با وضعیت آب وهوایی حاکم بر منطقه، بهره گیری از روشی -‌های نوین حفاظت و نگهداری از مراتع جنگلی، افزایش وسعت جنگلها، ممانعت از تبدیل جنگل به اراضی کشاورزی، جلوگیری از بهره برداری بی رویه و نگهداری بهینه با رعایت اصول جنگلداری نقش موثری در حفظ سرانه فضای جنگلی کشور خواهد داشت.
احیای جنگل‌ها و مراتع کهگیلویه و بویراحمد به روایت آمار
معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد در مصاحبه با خبرنگار  گفت: در هشت سال اخیر ۵۵ هزار هکتار از جنگل‌ها و مراتع استان با استفاده از جنگل کاری با بذر، جنگل کاری با نهال، مرتع کاری و ذخیره نزولات آسمانی همراه با بذرکاری احیا شده است.
سرآغازی برای طبیعت سبزگودرز باقری فرد با بیان اینکه در هشت ساله گذشته ۱۳ هزار و ۷۳۸ هکتار از جنگل‌های کهگیلویه و بویراحمد با استفاده از بذرپاشی با گونه‌های بادام تلخ، بلوط، بنه و گلابی وحشی احیا شده است، افزود: در این مدت همچنین اجرای طرح جنگل‌های دست کاشت استان در سطح هزار و ۸۰۲هکتار با استفاده از نهال‌های بلوط، بنه، کنار و کهور صورت گرفته است.
وی با بیان اینکه همچنین توسعه گیاهان دارویی با روش بذرپاشی و کپه کاری در سطح بیش از ۲۹ هزار هکتار از جنگل‌ها و مراتع استان انجام شده است اضافه کرد: عملیات اجرایی ذخیره نزولات آسمانی در سطح هزار و ۲۸۷ هکتار از دیگر برنامه‌های انجام شده برای احیای منابع طبیعی در کهگیلویه و بویراحمد است.
باقری فرد با اشاره به اینکه در ۸ ساله گذشته تاکنون عملیات مرتعکاری در ۱۰ هزار و ۶۴۳ هکتار با مشارکت جوامع محلی صورت گرفته است، عنوان کرد: همچنین ۹۴۳ هزار اصله نهال در نهالستان‌های کهگیلویه و بویراحمد تولید و در جنگل‌ها غرس شده است.
وی نگهداری جنگل‌های احیا شده، عملیات اصلاحی جنگل ها، تهیه طرح‌های مرتعداری، قرقبانی، مدیریت چرا در بیش از ۵۸۰ هزار هکتار از جنگل‌ها ومراتع استان برای صیانت از این بخش از جنگل‌های زاگرس بوده است که از سال ۱۳۹۲ تاکنون انجام شده است.
باقری فرد بیان کرد: همچنین ۲۲۳ هزار هکتار مدیریت چرا، ۱۶۳ هزار هکتار قرقبانی، عملیات اصلاحی جنگل‌ها در سطح یکهزار و ۴۰۰ هکتار انجام شده است.
سرآغازی برای طبیعت سبزنظری رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری گچساران هم گفت: تاپایان امسال بیش از ۵۰ هزار اصله نهال شامل کنار، کهور و اوکالیپتوس در مناطق امامزاده جعفر، دریلا و مناطق شمالی گچساران غرس شود.
حمید حسینی رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری باشت گفت: ۸۷۸ هکتار جنگل و مرتع امسال در این شهرستان احیا شده است.
هدایت الله آویزش رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیز داری شهرستان کهگیلویه هدایت اله آویزش افزود: در سال ۹۹ هزار و ۴۰۰ هکتار از عرصه‌های منابع ملی شهرستان زیر کشت انواع گیاهان دارویی و غرس نهال رفته و ۱۰۰ هکتار دیگر به این مهم اختصاص می‌یابد.
اقدام‌های صیانتی برای حفظ جنگل‌ها و مراتع
مدیرکل منابع طبیعی وآبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد، در مصاحبه با خبرنگار صدا و سیما، گفت: پد اطفای حریق برای نشستن وآبگیری بالگرد در زمان بروز آتش سوزی جنگل‌ها و مراتع استان احداث شده است. بالگردنشین، سکوی فرود بالگرد یا هلی‌پد محوطه‌ای مجهز به نشانه‌های رنگی مشخص برای نشست و برخاست بالگرد‌ها است.
سرآغازی برای طبیعت سبزغلام حسین حکمتیان اصل با بیان اینکه این زیرساخت مهم در منطقه فیروزآباد شهرستان بویراحمد ایجاد و برای همه مناطق کهگیلویه و بویراحمد قابل استفاده است، عنوان کرد: این طرح شامل پدبالگرد، ساختمان پایگاه اطفای حریق و منبع ذخیره آب با ۱۲ میلیارد ریال اعتبار ایجاد شده است.
مدیرکل منابع طبیعی وآبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد همچنین از تعمیر و آماده سازی ۱۹۲ دستگاه دمنده برای کمک به مهار آتش سوزی در جنگل‌ها و مراتع استان خبر داد.
اجرای عملیات بیولوژیکی و آبخیزداری در مراتع باشت
رئیس اداره جنگل کاری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری این استان گفت: از محل صندوق توسعه ملی امسال بیش از ۵۰ میلیارد ریال برای اجرای عملیات جنگل کاری در سطح ۲هزار و یکصد و سی هکتار اختصاص داده شده که با تامین این اعتبار عرصه‌های جنگلی استان احیاء می‌شود.
جواد رحیمیان سهم شهرستان باشت از این اعتبار را بیش از ۴۲میلیارد ریال اعلام کرد و افزود: بر اساس برنامه ریزی‌های انجام شده قرار است در این شهرستان ۳۵۰هکتار که در سال گذشته آتش سوزی اتفاق افتاده است و نیاز به احیاء و زادآوری دارد نهال گونه‌های جنگلی بومی و منطقه ایی غرس شود.
جلوگیری از آتش سوزی‌ها با نیرو‌های دیده بانی منابع طبیعی
رئیس منابع طبیعی شهرستان بویراحمد گفت: با شناسایی مناطق بحرانی که امکان آتش سوزی در آن وجود دارد آتش بُر احداث و محدودیت‌ها از منطقه سپیدار آغاز می‌شود.
سرآغازی برای طبیعت سبزحسن زاده با بیان اینکه شهرستان کبگیان هم دارای نقاط بحرانی از لحاظ آتش سوزی است افزود: با بستن قرار داد در تلاش هستیم، در این مناطق آتش بُر احداث و از تلفات آتش سوزی احتمالی جلوگیری شود.
اجرای مانور اطفای حریق در جنگل‌ها و مراتع باشت
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری این استان در حاشیه برگزاری مانور اطفای حریق باشت، گفت: مانور اطفای حریق به منظور آمادگی کامل پرسنل نیرو‌های یگان حفاظت منابع طبیعی برای جلوگیری از آتش سوزی در جنگل‌ها و مراتع شهرستان باشت برگزار شد.
غلامحسین حکمتیان اصل تشکیل گروه‌های واکنش سریع مهار آتش سوزی، تامین خودرو برای انتقال نیرو‌ها به محل آتش سوزی، تامین تجهیزات انفرادی امدادگران، شناسایی افراد با استعداد برای کمک به منابع طبیعی به عنوان دیده بان، شناسایی مناطق مستعد آتش سوزی، برپایی مانور برای محک میزان آمادگی نیرو‌ها و برپایی دوره‌های آموزشی از دیگر اقدام‌های انجام شده برای به حداقل رساندن خسارت‌های آتش سوزی‌ها در جنگل و مراتع استان است.
ایجاد آتشبُر در عرصه‌های طبیعی گچساران و باشت
سرآغازی برای طبیعت سبزسرهنگ محمد دادور فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری استان کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه با هدف کاهش میزان خسارت ناشی از آتش سوزی، ۳۰ کیلومتر آتشبُر در جنگل‌ها ومراتع شهرستان‌های گچساران وباشت ایجاد شده است، گفت: طرح آتشبُر برای پیشگیری از آتش سوزی در جنگل‌ها و مراتع این شهرستان‌ها ایجاد شده است.
بهره گیری از فن آوری‌های نوین
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد گفت: براساس تفاهم نامه با پارک علم و فن آوری استان فن آوری‌های نوین به کمک صیانت از جنگل‌ها و مراتع می‌آید.
غلام حسین حکمتیان اصل با اشاره به اینکه بخشی از جنگل‌های کهگیلویه وبویراحمد بر اثر بیماری‌های طبیعی دچار آسیب شده است، افزود: براساس تفاهم نامه قرار است ۳۰هزار هکتار از این عرصه‌ها با استفاده از پهپاد‌های پارک علم وفن آوری محلول پاشی شود.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: طرح نصب حسگر‌های هوشمند برای اطلاع رسانی به موقع درباره وقوع آتش سوزی در جنگل‌ها و مراتع از دیگر برنامه‌های در دست اجرای این اداره کل است که با مشارکت پارک علم و فن آوری استان انجام می‌شود.
امید می‌رود هر روز با بهره وری بیشتر از ظرفیت‌های جنگل‌ها و مراتع در استان کهگیلویه و بویراحمد شاهد رونق اشتغال و افزایش درآمد در این مناطق بود و از سویی اهالی بومی نزدیک جنگل‌ها و مراتع برای حفظ این ذخایر طبیعی بیشتر احساس مسئولیت کنند.
منبع صدا و سیما

دیدگاه ها بسته شده اند.

نظرسنجی

    • آخرین اخبار
    • پربازدیدترین اخبار

    ویدیو ها

    آگهی مناقصه شرکت پشتیبانی امور دام کشور

    همراه اول

    بالای صفحه
    طراحی سایت