پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب-صدای مردم جنوب ایران

پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب | Sedayejonoob.ir

منتشر شده در تاریخ: 02 تیر 1400 ساعت 00:04:: شناسه خبر: 100886

هفته صرفه جویی و مدیریت مصرف اب

اشاره: مطلبی که می خوانید از سری یادداشت های بینندگان صدای جنوب است و انتشار آن الزاما به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست.
بینندگان صدای جنوب می توانند با ارسال یادداشت خود، مطلب ذیل را تایید یا نقد کنند.

کشاورزان با رعایت و اجرای الگوی صحیح از هدر روی بی رویه آب جلوگیری کنند

به گزارش صدای جنوب به نقل از  روابط عمومی شرکت آب منطقه ای استان رسول فرهادی با اشاره به هفته صرفه جویی در مصرف آب، افزود: با توجه به خشکسالی پیش رو انتظار می رود تا کشاورزان با رعایت و اجرای الگوی صحیح از هدر روی بی رویه آب جلوگیری کنند.
وی بیان کرد: در کهگیلویه و بویراحمد دو سد شاه قاسم در شهرستان بویر احمد و سد کوثر در شهرستان گچساران در دست بهره برداری است.
مدیر عامل شرکت آب منطقه ای کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: سدهای تنگ سرخ در شهرستان بویراحمد و چمشیر در شهرستان گچساران در دست اجرا بوده و در سال جاری عملیات اجرایی سدهای سقاوه در شهرستان مارگون و سد آبریز در شهرستان کهگیلویه شروع خواهدشد.
فرهادی عنوان کرد: ۷ شبکه آبیاری و زهکشی در سطح استان با ۱۷ هزار هکتار اراضی به بهره برداری رسیده است.
وی گفت: ۳ شبکه در شهرستان های کهگیلویه، باشت و گچساران با سطح حدود ۱۳هزار هکتارنیز در دست اجرا می باشد.
مدیر عامل شرکت آب منطقه ای کهگیلویه و بویراحمد خاطر نشان کرد: در سال آبی جاری که از ابتدای مهرماه تا پایان خرداد ۱۴۰۰ بوده ایستگاه هواشناسی اختصاصی سد کوثر ۳۹۶ میلیمتر بارندگی را ثبت کرده است.
فرهادی بیان کرد: این میزان بارندگی باعث ورودی ۳۱۶ میلیون متر مکعب آب به سد کوثر شده که ۵۷ میلیون متر مکعب کمتر از مدت مشابه سال قبل است.
وی افزود: در حال حاضر حجم مخزن سدکوثر برابر ۵۰۰ میلیون متر مکعب معادل ۹۱ درصد گنجایش مخزن این سد بوده که از مدت مشابه سال قبل۸ درصد کمترمی باشد.
مدیر عامل شرکت آب منطقه ای کهگیلویه و بویراحمد ادامه داد: از کل آب خروجی بالغ بر ۲۸۲ میلیون متر مکعبی، ۸۷ میلیون متر مکعب برای آب شرب،۳۲ میلیون متر مکعب برای کشاورزی،۲٫۵ میلیون متر مکعب برای صنعت و ۱۶۰میلیون متر مکعب رهاسازی آب برای کنترل مخزن ، حقابه بران پایین دست و برای مصارف زیست محیطی صورت گرفته است.
فرهادی در خصوص آخرین وضعیت سد شاه قاسم ، اضافه کرد: کل آب ورودی به مخزن سد شاه قاسم ۳ میلیون متر مکعب بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل با کاهش ۹میلیون متر مکعبی مواجه شده است.
وی گفت: این نشان می دهد اثرات خشکسالی به چه میزان بوده وهم اکنون حجم آب سد شاه قاسم فقط ۱۵ درصد حجم مخزن بوده که لزوم سهمیه بندی آب برای کشاورزی اراضی باغی شهرستان بویراحمد امری اجتناب ناپذیر خواهد بود.

دیدگاه ها بسته شده اند.

نظرسنجی

    • آخرین اخبار
    • پربازدیدترین اخبار

    ویدیو ها

    آگهی مناقصه شرکت پشتیبانی امور دام کشور

    همراه اول

    بالای صفحه
    طراحی سایت