پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب-صدای مردم جنوب ایران

پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب | Sedayejonoob.ir

منتشر شده در تاریخ: 02 دی 1395 ساعت 18:10:: شناسه خبر: 10163

به بهانه ساماندهی نشدن یادمان شهدای گمنام دهدشت؛

یادمانی که جا ماند

فروردین ماه سال ۱۳۹۲ مردم شهر دهدشت برای نخستین بار میزبان دو شهید گمنام شدند، شهیدانی که با استقبال بی‌نظیر مردم و مسئولین روبه‌رو شدند و شاید هنوز آن مراسم در اذهان بسیاری از مردم مانده باشد.

پایگاه خبری صدای جنوب:

تدفین شهدای گمنام که در فضای غربت عراق پس از سال ها عروج به کشور باز می گردند و در جای جای ایران اسلامی ازجمله در دانشگاه ها و یا در تپه ها با هدف بسط فرهنگ ایثار و شهادت وزنده نگاه داشتن یاد و نامشان صورت می گیرد متاسفانه در برخی از نقاط مثل کهگیلویه با بی توجهی مسئولان مربوطه و تعویق ساخت یادمان انها، مظلوم تر از زمان  غربت با انها رفتارشده است و شاید در افکار بعضی از مسئولان ساخت یادمان از برنامه های آنها جامانده است.

۵

فروردین ماه سال ۱۳۹۲ مردم شهر دهدشت برای نخستین بار میزبان دو شهید گمنام شدند، شهدایی که با استقبال بی‌نظیر مردم و مسئولین روبه‌رو شدند و شاید هنوز آن مراسم در اذهان بسیاری از مردم مانده باشد.

اکنون بعد از نزدیک به چهار سال از حضور شهدای گمنام در شهر دهدشت وانتقاد گاه و بیگاه رسانه ها و فضای مجازی علیرغم قول های زیاد هیچکدام از آنها حتی روی کاغذ عملی نشد و قبور این شهدا در وضعیت بسیار بدی قرار گرفته است.

۴

در جدیدترین جلسه که صبح روز پنجشنبه برگزار شد فرماندارکهگیلویه از تسریع در روند تکمیل این طرح مهم فرهنگی خبرداد.( اینجا)

%db%b2%db%b0%db%b1%db%b6%db%b1%db%b2%db%b2%db%b2_%db%b1%db%b1%db%b2%db%b0%db%b4%db%b2

از سویی رئیس بنیاد حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس مدیریت ساخت را تنهاوظیفه این بنیاد پس از تدفین شهدای گمنام می داند وتقصیر رابه گردن مسئولان متولی درگذشته به سبب دخالت های آنها می داند.(اینجا)

%db%b2%db%b0%db%b1%db%b6%db%b1%db%b2%db%b2%db%b2_%db%b1%db%b1%db%b2%db%b0%db%b3%db%b1

اما مدیرفنی بسیج سازندگی کهگیلویه از امید به آینده می گوید و از اختصاص ۹۰ میلیون تومان در سال جاری برای ساخت یادمان شهدای گمنام دهدشت خبر می دهد.
این مدیر از دلایل طولانی شدن طرح ساماندهی یادمان شهردهدشت پرده برداشت.

%db%b2%db%b0%db%b1%db%b6%db%b1%db%b2%db%b2%db%b2_%db%b1%db%b1%db%b2%db%b1%db%b0%db%b4
امیر کریم پور در جلسه هیات امنای شهدای گمنام در دهدشت افزود:همزمان با تشییع دو شهید گمنام واستقبال تاریخی مردم کهگیلویه از ان مراسم. ارسال ۹۲ سازمان بسیج سازندگی با اعتبار ۵۰ میلیون تومان ساخت یادمان شهدای گمنام دهدشت را شروع کرد.
وی بیان کرد: سازه ای که ما برای ساخت یادمان شهدای گمنام دهدشت طراحی کردیم با مخالفت مسئولان این شهرستان از جمله فرماندار وقت و رئیس کنونی بنیادشهید کهگیلویه وحتی جمعی از دانشجویان و اساتید دانشگاه رو به رو شد و تاکیدداشتند یادمان شهدای گمنام باید متفاوت از بقیه طرح ها و برگرفته از بافت تاریخی دهدشت(حمام کهیار) باشد.
مدیر فنی سازمان بسیج سازندگی کهگیلویه و بویراحمد گفت: به دلیل سخت بودن طراحی سازه، آن را پس از استعلام از استان های مختلف به اصفهان فرستادیم که اعتباری بالغ بر ۱۷۱ میلیون تومان برای آن هزینه شد که بخشی از آن را هنوز بدهی داریم.
کریم پور هزینه انجام شده برای اجرای فنداسیون و جاده دسترسی و خاکبرداری به شهدای گمنام دهدشت رابالغ بر ۵۲ میلیون تومان عنوان کرد و افزود: با توجه به اینکه خاک تپه نورالشهدا سست وفنداسیون ان ۸۱متر بود مجبور شدیم دیوار برشی ایجادکنیم که ۲۵ میلیون تومان هم در این قسمت هزینه گردید.
این مسئول بابیان اینکه اعتبار نقشه کشی سازه طرح نزدیک به ۳۶میلیون تومان و دستگاه تری دی پانل با شات کریت از خوزستان بالغ بر۱۱میلیون وهفتصدهزارتومان شد اظهار کرد: این طرح چون پروژه عمرانی است و بیمه و مالیات وارزش افزوده نیز دارد تاکنون بیش از ۲۹۴ میلیون تومان برای ساخت ان هزینه شده است.
کریم پور با بیان اینکه دریافتی بسیج سازندگی از کل اعتبار هزینه شده برای شهدای گمنام دهدشت ۲۱۶ میلیون و ۹۰۰هزار تومان بوده است،پیشرفت فیزیکی این پروژه را ۶۵ درصد بیان و تصریح کرد: موافقت نامه امسال را بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس متقبل شده است.
کریم پور اعتبار اختصاص داده به شهدای گمنام در سال ۹۵ را ۹۰ میلیون تومان دانست و خاطرنشان کرد: در صورت وصول این اعتبار وبررسی چگونگی مصالح ،هر چه سریعتر عملیات اجرایی پروژه تا تکمیل نهایی آن را آغاز خواهیم کرد.
اما واکنش فرمانده سپاه ناحیه بسیج کهگیلویه شنیدنی وتامل برانگیز است.

%db%b2%db%b0%db%b1%db%b6%db%b1%db%b2%db%b2%db%b2_%db%b1%db%b1%db%b2%db%b0%db%b5%db%b6

سرهنگ سعید برومندزاده گفت: قبل از ورود شهدای گمنام به شهردهدشت و یا سوق وقلعه رئیسی باید زیرساخت‌های لازم فراهم وتمامی مسائل را رعایت می کردیم.
برومندزاده وضعیت یادمان شهدای گمنام شهر سوق وقلعه رئیسی را نیز اسفناک خواند وگفت: به همین خاطر با وجود پیشنهادهایی که در بحث ورود شهدای گمنام به دیشموک بوده اما مخالفت کردیم.

برومندزاده از واگذاری زمین محدوده تپه نورالشهدا به شهرداری برای فضاسازی خبر داد و تصریح کرد: در جلسه سال گذشته بخشی از زمین که متعلق به سپاه بود در قالب مصوبه‌ای به شهرداری واگذار شده است.
وی اشکال دیگر را اولویت بندی نکردن طرح ساماندهی ذکرکرد و افزود:ابتدا می بایست فضای پایین طرح وقبور و وفنداسیون تکمیل تا حداقل درزمینه بارش باران مشکلی بوجود نیاید.
وی ادامه داد: نبایدعجولانه کارکنیم و نیازست از ظرفیت سایر ادارات نیز استفاده نماییم.

%db%b2%db%b0%db%b1%db%b6%db%b1%db%b2%db%b2%db%b2_%db%b1%db%b1%db%b2%db%b1%db%b4%db%b6

محمدیار پیل آرام عضو هیات امنای یادمان شهدای گمنام وازجانبازان جنگ تحمیلی نیز در این دیدار توجه نکردن به یادمان شهدای دهدشت را بی اعتنایی به شهداو شهادت دانست و تصریح کرد: تعارف راکناربگذاریم وباجدیت تکمیل این یادمان راپیگیری کنیم.

براساس گزارش صدای جنوب، این طرح به لحاظ موقعیت مکانی و همجواری با پارک بزرگ بلادشاپور می تواند قطب گردشگری مذهبی همانند کوهسنگی در مشهد مقدس شود .

به هر حال انتظار از مدیران ارزشی و توانمند شهرستان کمک به تکمیل هرچه سریعتر این طرح است و چنانچه عملی شود به فضای معنوی و گسترش نشاط دینی در بین آحاد جامعه بویژه دختران و پسران نوجوان وجوان که آماج برنامه های ضدارزشی غرب قرارگرفته اند می انجامد.

دیدگاه ها بسته شده اند.

نظرسنجی

    • آخرین اخبار
    • پربازدیدترین اخبار

    ویدیو ها

    آگهی مناقصه شرکت پشتیبانی امور دام کشور

    همراه اول

    بالای صفحه
    طراحی سایت