پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب-صدای مردم جنوب ایران

پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب | Sedayejonoob.ir

منتشر شده در تاریخ: 31 شهریور 1400 ساعت 14:06:: شناسه خبر: 106787

گزارش مکتوب؛ طلای کثیف؛ تهدید یافرصت

جدی گرفتن طرح تفکیک زباله راهکارهای مناسب برای جلوگیری از چالش زیست محیطی و حفظ سلامت مردم است.

به گزارش  صدای جنوب ، مدیرکل حفاظت محیط زیست این استان می گوید: سرانه تولید زباله، روزانه هر فرد در کهگیلویه و بویراحمد ۲ کیلوگرم بوده درحالی که میانگین کشوری ۶۰۰ گرم است و این حجم از تولید زباله منابع آبی و جنگلی را تهدید می کند.

سید اسدالله هاشمی افزود: مصرف گرایی و تولید زباله در کهگیلویه و بویراحمد نزدیک به سه برابر تولید سرانه زباله در کشور است.

آقای دیانتی کارشناس محیط زیست هم می گوید: با توجه به توپوگرافی استان (کوهستانی و جنگلی بودن آن) جانمایی قابل قبولی برای پسماند این استان انجام نشده و شرایط به گونه ای است که می توان گفت که وضعیت مدیریت پسماند در شهر یاسوج مرکز کهگیلویه و بویراحمد بحرانی است.

به گفته وی وقتی زباله و دفن زباله خطرناک می شود که ….

صحبت‌های دیانتی کارشناس محیط زیست

سینایی دیگر کارشناس محیط زیست هم می گوید: محیط زیست به عنوان دستگاه نظارتی حاکمیتی بارهای بار از مکان های دفن زباله در شهرهای مختلف بازدید کرده و به شهرداران اخطاریه داده شد، اما رفع آلودگی نکردند. 

هادی سینایی افزود: محیط زیست مجبور شده چندین شهرداری را به مراجع قضایی معرفی کند.

او می گوید باید فرهنگ سازی شود و  بحث تفکیک زباله از مبداء جدی گرفته بشود.

محمد حسن کار شهرداری و مردم را انجام دهد 

طلای کثیفمحمد حسن پیرمردی که سال قبل همسایه امان بود کارش جمع آوری زباله های بازیافتی بود.

او و فرزندش در محله شرف آباد یاسوج با گاری بطری های پلاستیکی و کاغذ و دیگر زباله های قابل بازیافت را جمع آوری می کنند.

محمد حسن که اول حاضر نشد با ما صحبت کند گفت: عده ای با همین جمع آوری زباله های قابل بازیافت درآمد خوبی به جیب می زنند.

او می گوید: مردم در قبال بطری ها، نون خشک، کاغذ و پلاستیک کهنه و…. از ما پول دریافت می کنند، و پس از آن ما هم آن را به آقای (ذ ق) می دهیم و در قبال آن هم خرج زن و بچه هایم را در می آورم.

پسرش عبدلله هم گفت: برخی مردم هم به خاطر وضعیت جسمی پدرم (از پای راست می لنگد و چشمانش بسیار ضعیف است) چیزی نمی گیرند.خیلی ها با این کار سر و وضع خوبی به هم زده اند و پولدار شده اند.

جمع آوری زباله توسط شهرداری ها تنها چهره ظاهری شهر را زیبا می کند اما…

برخی از پسماندها مانند پلاستیک، شیشه، قوطی کنسرو، نوشیدنی‌ها و … طول عمر بالایی دارند و سخت تجزیه‌پذیر یا تجزیه‌ناپذیرند و در صورت تفکیک و مجزانشدن و رهایش در طبیعت آسیب‌های بسیاری به اکوسیستم و کره زمین می‌زنند.                                 برخی از پسماندهای خطرناک و عفونی به‌خوبی باید تفکیک و دفع شوند تا جلوی انتقال بیماری و آلودگی گرفته شود.         اگر تفکیک در ابتدا از محل تشکیل انجام پذیرد، بسیاری از هزینه‌های اضافی را می‌کاهد و خیلی از پسماندها را می‌توان به درستی بازیافت کرد و مورد استفاده مجدد قرار داد

طرحی که پلاستیک پیچ شد و تمام…

قرار بود طرح تفکیک زباله به صورت طرحی جامع در شهرداری یاسوج انجام شود.

قرار بود پلاستیک های مخصوصی برای تفکیک زباله به مردم داده بشه و طرح تفکیک زباله از درب منازل انجام بشه ولی این طرح اجرایی نشد…

سرپرست سازمان مدیریت پسماند شهرداری یاسوج گفت: ۲۴۰ تن زباله تولیدی روزانه این شهر زیر پوشش طرح اقتصادی کمپوست قرار می‌گیرد.   

وضعیت شهرهای استان خوب نیست و همه از آلودگی های ناشی از دفن غیر اصولی زباله می گویند و طرح هایی برای بازیافت که از زمان آغاز اجرای آن ها شاید دهها سال می گذرد.

شاید تشریح دفن زباله در یاسوج به توضیحات زیادی نیاز باشد اما این کلیپ به اما و اگر ها پاسخ داد.

نظری می گوید: منطقه تخلیه زباله در باشت و محل سوزاندن زباله ها دقیقا روبروی زمین های کشاورزی است که این جای تاسف و تامل دارد.

در گچساران اما…

دیانتی کارشناس محیط زیست با اشاره به قرار داشتن محل دفن زباله در ۱۲ کیلومتری شهر دوگنبدان مرکز گچساران در نزدیکی سد در حال ساخت چمشیر و روستای سرابننیز، برنامناسب بودن مکان دفن زباله این شهر تاکید کرد.

او می گوید: نداشتن حصارکشی دور مکان دفن زباله سبب تغذیه وحوش، چهارپایان اهلی و آثار منفی بر سلامت انسان و حیات وحش شده است.

دیانتی بیان کرد: ورود و خروج ماشین های شهرداری و چهارپایان به دلیل نداشتن حصار در مکان دفن زباله شهر دوگنبدان سبب پراکنده شدن زباله ها و نفوذ شیرآبه به آب های زیرزمینی از دیگر پیامدهای نبود کارخانه دفن زباله در گچساران است.

نقش مردم در دفن اصولی زباله 

طلای کثیف؛ تهدید یافرصترحیمی کارشناس مسائل فرهنگی هم در گفتگوی تلفنی گفت: تفکیک زباله نباید در بین شهروندان شرطی شود که در این صورت محکوم به شکست است؛ از این رو باید فرهنگ‌سازی این مهم، نهادینه شود تا فرآیند طبیعی آن شکل شکل بگیرد.

رحیمی با تأکید بر اینکه مطالعات، اساس کار هر نهاد و مجموعه محسوب می‌شود؛ افزود: توجه به اقدامات زیربنایی و علمی، به دور از سطحی‌نگری و اعمال سلیقه از اصول کار مجموعه پسماند شهرداری های استان باید باشد.

شاید الگو گیری از دیگر استان‌ها به رفع معضلات زباله در کهگیلویه و بویراحمد کمک کند..

زهرا دوستم در اصفهان زندگی می کند او می‌گوید اینجا جمع آوری زباله به عهده یک شرکت خصوصی با نظارت شهرداری است و ظاهرا آقای طاهری شرکتی دارد که برای چند نفر هم شغل ایجاد کرده و اصلا خبری از دوره گردها نیست، اما یاسوج کم نیستند افرادی که با سر کردن در سطل زباله به دنبال نانی برای امرار و معاش خود هستند.

طلای کثیفیکی از مراکز بازیافت زباله در شیراز با مدیریت علی اصغر احسان نیا مشغول تولید طلای کثیف است.

او که خودش بهبود یافته اعتیاد است، به دنبال ساماندهی، ایجاد اشتغال و گرد هم آوردن افراد آسیب‌دیده اجتماعی از جمله: معتادان بهبود یافته، معلولان و زنان سرپرست خانوار، کارگاه تفکیک پسماند را راه‌اندازی کرده که در پی آن حدود ۴۰۰ نفر مشغول به کار هستند.

کارگاه تولیدی حمایتی احسان نیا، کارآفرین نمونه شیرازی روزانه توان بازیافت و سورتینگ ۲۰ تن زباله خشک را با گردش مالی ۴۰ میلیون تومان دارد و اکنون تفکیک زباله های خشک ۶ منطقه از ۱۱ منطقه شهرداری شیراز را به عهده دارد.

برخی شهرداری ها که شاید این، موضوع آخرشان باشد.

بیش از یک هفته با پیامک و تلفن از شهردار یاسوج درخواست مصاحبه کردم اما ایشان به دلیل مشغله زیاد فرصت وقت دادن به بنده را نداشتند.

آقای مقدم اما پیش از این، از راه اندازه سایت دفن زباله دو پشته دشت روم خبر دادند و برای راه اندازی سایت دفن زباله تلاش های خوبی انجام داده اند که جای قدردانی دارد.

اما موضوعاتی که مجال آن در این نوشته نمی گنجد از جمله نبود ماشین آلات مختص حمل زباله، نحوه اسفناک دفن و سوزاندن زباله در روستاها، دوره گردهای زباله که به سختی پای درد دلشان نشستم و عدم همکاری مردم با شهرداری ها برای تفکیک زباله خود قابل تامل است.

طلای کثیف؛ تهدید یافرصتاما سوال اینجا است؛ جدی گرفتن طرح تفکیک زباله از منزل و تامین دستگاه های زباله سوز، در کنار جداسازی اصولی پسماندها که خود راهی برای حفظ محیط زیست، سلامت عمومی و ۱۰۰ در ۱۰۰ اشتغال‌زایی است جای تدبیر و ارائه راهکار از سوی مسئولان نیست.

شاید این متن کمی طولانی و خارج از حوصله شما باشد اما باید برای رفع این معضل بزرگ چاره اندیشی شود چرا که این روزها در بسیاری از کشورهای توسعه یافته نه تنها زباله تهدیدی برای انسان ها محسوب نمی شود بلکه با مدیریت موثر به آن «طلای کثیف» نیز گفته می شود و علاوه بر بازیافت و استفاده منطقی از آن، در بخش های مختلف، حتی از این زباله ها برق نیز تولید می شود.

منبع صدا و سیما 

دیدگاه ها بسته شده اند.

نظرسنجی

    • آخرین اخبار
    • پربازدیدترین اخبار

    ویدیو ها

    آگهی مناقصه شرکت پشتیبانی امور دام کشور

    همراه اول

    بالای صفحه
    طراحی سایت