پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب-صدای مردم جنوب ایران

پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب | Sedayejonoob.ir

منتشر شده در تاریخ: 09 مهر 1400 ساعت 22:07:: شناسه خبر: 107569

خبر خوش وزیر جهاد کشاورزی برای عشایر کهگیلویه و بویراحمد

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به مشکلات مختلف عشایر در حوزه های مختلف گفت: با همکاری امور عشایر و پشتیبانی امور دام حمایت ویژه ای برای جبران خسارت عشایر مناطق محروم انجام خواهد شد.

صدای جنوب:

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به مشکلات مختلف عشایر در حوزه های مختلف گفت: با همکاری امور عشایر و پشتیبانی امور دام حمایت ویژه ای برای جبران خسارت عشایر مناطق محروم انجام خواهد شد.

سید جواد ساداتی نژاد روز جمعه در دیدار با عشایر شهرستان کهگیلویه در گفت وگو با خبرنگاران اظهار داشت: طی سالهای اخیر با توجه به خشکسالی های اخیر خسارات جبران ناپذیری به عشایر کشور وارد شد.

وی بیان کرد: هفته گذشته در راستای حمایت از عشایر در تامین نهاده های دامی انها جلسه ای در تهران برای برسی مشکلات انها برگزار شد.

ساداتی نژاد با شاره به اینکه طرح خرید دام عشایر با همکاری شرکت تعاونی در استانهای جنوب و بخصوص استان کهگیلویه وبویراحمد به خوبی اجرا نشد اضافه کرد: وزارت جهاد با همکاری پشتیبانی امور دام و مشارکت اتحادیه سه برنامه پیشنهادی ارائه داده است.

وی اظهارکرد: با توجه به اینکه مصوبه خرید ۵۰ هزار راس دام مازاد عشایر از سوی شرکت پشتیبانی امور دام اجرایی نشد فروش دام مازاد عشایر با قیمت مصوب ۴۵هزارو ۵۰۰ از هفته آینده اولین برنامه حمایتی است که اجرایی خواهد شد.

ساداتی نژاد تصریح کرد: این برنامه در استان ایلام از هفته گذشته آغاز و عشایر این استان استقبال خوبی از این طرح داشتند.

وزیر جهاد با اشاره به مشکلات مالی عشایر در تامین نهادهای دامی تصریح کرد: عشایری که می خواهند دام خود را داشته باشند و به دلیل خشکسالی قدرت خرید علوفه را ندارند در تامین علوفه حمایت خواهند شد.

ساداتی نژاد اضافه کرد: در طرح دوم عشایر می تواند در یک بازده زمانی سه ماهه با عقد قرارداد علوفه مورد نیاز خود را از پشتیبانی امور دام تامین و بعد از این مدت با پرواربندی دام هزینه به پشتیبانی پرداخت کنند.

وی صادرات دام عشایر را یکی دیگر از برنامه های حمایتی وزارت جهاد از عشایر دانست و گفت: دستور العمل این طرح تنظیم و از هفته آینده اجرای خواهد شد.

سادتی نژاد نبود ایل راه های مناسب و خشکیدگی چشمه های تامین آب عشایر را از دیگر مشکلات عشایر دانست و گفت: تلاش می شود در سال ۱۴۰۱ یک ردیف بودجه ای برای این مشکلات لحاظ شود.

وی اضافه کرد: مشخص شدن ردیف اعتباری برای تخصیص بودجه به عشایر نیازمند حمایت نمایندگان مجلس استانها نیز است.

ساداتی نژاد اضافه کرد: با برنامه ریزی های انجام شده مشکلات تجهیزات تامین آب عشایر کهگیلویه وبویراحمد نیز برطرف خواهد شد.

وزیر جهاد کشاورزی در این بازدید از مهمان نوازی و اجرای برنامه اسب سواری عشایر حومه غربی شهرستان کهگیلویه تقدیر کرد.

تنش آبی جمعیت ۷۰ هزار نفر عشایر این استان که در هشت ایل بومی و سه ایل غیربومی با ۱۳ زیست‌بوم سکونت دارند را تهدید می کند.

۷۰ درصد از ۲ هزار حلقه چشمه و قنات های تأمین کننده آب آشامیدنی مناطق عشایری کهگیلویه و بویراحمد براثر کم بارشی های اسفند ماه تاکنون دچار کم آبی یا خشکیدگی شده ‌است.

تامین آب ۱۱ هزار خانوار عشایری با بیش از ۱۰ میلیون راس دام یکی از مشکلات اصلی این نهاد است.

روزانه ۱۴۰ هزار لیتر آب به وسیله ۱۰ تانکر سیار به عشایر این استان آبرسانی می شود.

عشایر کهگیلویه و بویراحمد بیش از یک‌ میلیون رأس دام سبک و سنگین نگهداری می کنند.

عشایر این استان ۳۵ درصد صنایع‌دستی شامل ۱۰ هزار مترمربع انواع گبه، جاجیم، قالی، گلیم و فرش این استان را تولید می‌کند.

۱۲ درصد از جمعیت استان کهگیلویه و بویراحمد در قالب ۱۱ هزار خانوار با جمعیتی معادل ۷۰ هزار نفر عشایر هستند.

دیدگاه ها بسته شده اند.

نظرسنجی

    • آخرین اخبار
    • پربازدیدترین اخبار

    ویدیو ها

    آگهی مناقصه شرکت پشتیبانی امور دام کشور

    همراه اول

    بالای صفحه
    طراحی سایت