پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب-صدای مردم جنوب ایران

پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب | Sedayejonoob.ir

منتشر شده در تاریخ: 25 خرداد 1401 ساعت 08:03:: شناسه خبر: 121802

افزایش جمعیت دانش آموزی و چالش فضای آموزشی در کهگیلویه و بویراحمد

چالش فضای آموزشی در مدارس کهگیلویه و بویراحمد واقعیتی است که آموزش و پرورش استان را با مشکل مواجه کرده به حدی که گفته می شود ۶۰۰ مدرسه فرسوده استان وضعیت مناسب و ایمنی ندارند.

به گزارش  صدای جنوب ، بر اساس آخرین آمارها، سرانه فضای آموزشی در کهگیلویه و بویراحمد ۸.۲ متر مربع است با این وجود مشکلات دیگری در زمینه فضای آموزشی مدارس وجود دارد.

مدیرکل آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد گفت: پس از تعطیلات نوروز امسال و بر مبنای تصمیم ستاد ملی کرونا مدارس استان برای مدت چند ماه بازگشایی شدند، در سرکشی از برخی مدارس متوجه شدیم که دانش آموزانی هستند که حتی برای نشست صندلی ندارند.

حسنعلی عزت خواه افزود: کلاس ها متراکم از دانش آموزان هستند و این مسئله در شهرستان بویراحمد از دیگر نقاط استان بحرانی تر است.

وی عنوان کرد: یکی دیگر از مشکلات اصلی موجود پیش روی آموزش و پرورش استان وجود مدارس ناایمن و فرسوده است که می طلبد چاره ای اساسی برای ساخت آن ها اندیشید.

وضعیت نامناسب ۶۰۰ مدرسه فرسوده استان  

مدیرکل نوسازی توسعه و تجهیز مدارس کهگیلویه و بویراحمد گفت: مدارس فرسوده و ناایمن در استان قریب به ۶۰۰ مدرسه هستند که باید بازسازی شوند.

سید رضا حسینی نیک افزود: مدارس استیجاری و ناایمن در استان ۱۲۷ مورد هستند.

وی تاکید کرد: در مدت ۱۰ سال اخیر در استان ۱۴۰ آموزشگاه ساخته شده است.

۴۵۰ مدرسه کهگیلویه و بویراحمد فاقد سرویس بهداشتی

مدیرکل آموزش و پرورش استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: ۴۵۰ مدرسه فاقد سرویس بهداشتی، ۳۰۵ مدرسه کانکسی و ۲۱۶ مدرسه دوشیفتی و چرخشی وجود دارد.

حسنعلی عزت خواه ادامه داد: ۳۰۰ آموزشگاه  زیر ۱۰ نفر در استان وجود دارد و ۱۱۴ مدرسه با پیشرفت های کاری مختلف در سراسر استان در دست اجراست.

وی افزود:برای تکمیل و بهره برداری از این مدارس به اعتبار بالایی نیاز است که تکمیل و استفاده از برخی این فضاها در مهرماه ۱۴۰۱ مستلزم همراهی و مساعدت خیرین مدرسه ساز کشور است.

عزت خواه ادامه داد: در حال حاضر ۶۵ درصد از جمعیت دانش آموزی استان در ۳۵ درصد فضاهای آموزشی شهری تحصیل می کنند.

مدیرکل آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد ابراز داشت: همین عامل موجب افزایش تراکم دانش‌آموزی در کلاسها و پایین آمدن کیفیت تحصیل آنها شده است.

خیران آبادگران بی منت برای مدارس استان

وی با قدردانی از تلاش ها و مساعدت های مالی خیرین مدرسه ساز در رفع محرومیت، مقاوم سازی و نوسازی مدارس استان کهگیلویه و بویراحمد از آنان خواست تا بیش از پیش برای تکمیل فضاهای آموزشی در  دست ساخت ،ایمن سازی،مقاوم سازی و نوسازی فضاهای فرسوده این استان را کمک کنند.

عزت خواه، خیرین مدرسه ساز را فرشتگان انفاق زمینی،آبادگران آخرت خویش و سازندگان دنیای دیگران دانست و ادامه داد: این قشر زحمت کش و نیکوکار با گذاشتن خشت خشت روی هم، فرهنگ انفاق و ساختن و آبادانی را نسل به نسل و سینه به سینه برای ساختن ایرانی آباد به نسل‌های آینده انتقال داده و خواهند داد

 

کمبود فضای آموزشی چالش جدی در بویراحمد است

مدیر آموزش و پرورش بویراحمد گفت: با وجود اینکه ۴۰ درصد از دانش آموزان استان معادل ۷۰ هزار نفر، در این شهرستان تحصیل می کنند، کمبود شدید فضای آموزشی به چالشی اساسی برای آموزش و پرورش تبدیل شده است.

دلشاد بیان کرد: انفجار جمعیت دانش آموزی در بویراحمد وجود دارد که یکی از دلایل اصلی آن نیز مهاجرت بی رویه به حاشیه شهرهای مختلف شهرستان است.

وی ادامه داد: به دلیل کمبود فضای آموزشی، تراکم بیش از ۴۰ نفر در هر کلاس درس در سال تحصیلی جدید مواجه شوند.

مدیر آموزش و پرورش شهرستان بویراحمد تصریح کرد: تراکم دانش آموزی در کلاس های درس مدارس حاشیه شهر، بیشتر از استاندارد است و با حضوری شدن کلاسهای در پسا کرونا متاسفانه در حوزه مادوانها و بلهزار و مزدک ها با مشکل شدید فضای آموزشی مواجه هستیم.

وجود ۴۳ فضای آموزشی استیجاری درون شهرستان بویراحمد

کوروش دلشاد ابراز داشت: برای نمونه ۴۳ فضای آموزشی استیجاری درون شهرستان بویراحمد وجود دارد که باید به جای آن ها ۴۳ مدرسه دولتی ساخته شود.

وی افزود: در این شهرستان نسبت به جمعیت دانش آموزی نیاز سنجی صورت نگرفته است و هم شهر یاسوج و روستاهای اطراف آن مشکلات زیادی در این زمینه دارند.

مدیر آموزش و پرورش بویراحمد تصریح کرد: مناطقی همچون سرآبتاوه با ۱۶ هزار نفر جمعیت، مهریان، بلهزار، مزدک، سروک، تل خسرو، نجف آباد با این مشکل دست و پنجه نرم می کنند.

دلشاد تاکید کرد: کل فضاهای آموزشی بویراحمد ۴۵۹ مورد است که ۱۱۵ مورد تخریبی، ۴۰ دستگاه کانکس، ۴۳ استیجاری، ۱۲۵ مورد نوساز و دیگر موارد هستند.

مناطقی از گچساران، زیلایی، پشت کوه جلیل و عشایر استان‌های بوشهر، فارس، چهارمحال و بختیاری و اصفهان زیر پوشش مدارس عشایری استان کهگیلویه و بویراحمد قرار دارند که با ساخته شدن ۷۲ کلاس درس صاحب محیطی با نشاط برای تعلیم و تربیت می شوند.

۲۵ مدرسه فرسوده و سنگی عشایر کهگیلویه و بویراحمد نیازمند تخریب و بازسازی 

رئیس آموزش و پرورش عشایر کهگیلویه و بویراحمد گفت: ۲۵ مدرسه فرسوده و سنگی عشایر استان از مجموع ۲۱۳ مدرسه عشایری و روستایی استان نیازمند تخریب و بازسازی هستند.

مختار اندرخور ابراز داشت: بیشترین چالش آموزش و پرورش عشایر استان در مقوله فضای آموزشی در منطقه زیلایی، تنگ تامرادی، منطقه جلیل است.

وی افزود: در مدت سه سال اخیر سرانه فضای آموزشی در مناطق عشایری استان صفر بوده است.

رئیس آموزش و پرورش عشایر کهگیلویه و بویراحمد ابراز داشت: در ۱۰ سال اخیر هفت مدرسه در مناطق عشایری استان ساخته شده است.

اندرخور تاکید کرد: امسال ۴ کانکس به فضای آموزشی مدارس عشایری استان افزوده شد.

وی بیان کرد: در حال حاضر ۲ مدرسه برای دو فضای کانکسی که جمعیت دانش آموزی آن ها بالای ۱۵ نفر بود در حال ساخت بوده و امید است تا اوایل سال تحصیلی جدید در اختیار دانش آموزان قرار گیرند.

در مجموع ۴۸ مدرسه کانکسی در استان وجود دارد که تعداد دانش آموزان ۱۰ مورد از آن ها بالای ۱۵ نفر است.

 ۱۰۰ مدرسه عشایری فاقد سرویس بهداشتی مطلوب

اندر خور گفت: ۱۸ مدرسه عشایری استان فاقد سرویس بهداشتی و بیش از ۱۰۰ مدرسه فاقد سرویس بهداشتی مطلوب هستند.

رئیس آموزش و پرورش عشایر کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: از مجموع ۲۱۳ مدرسه عشایری استان حدود ۱۰۰ مدرسه زیر ۱۵ نفر است و هشت مدرسه استیجاری در مناطق عشایری استان وجود دارد.

وی تصریح کرد: مدارس عشایری استان علاوه بر تجهیزات سخت افزاری و فضای آموزشی با امکاناتی همچون میز و نیمکت، بخاری، کولر، وسایل ورزشی، صندلی، تخته وایت برد، لپ تاپ، کامپیوتر دارند و در شرایط کنونی نیاز آنها به کلاس های هوشمند میرم است.

اندرخور ابراز داشت: از مجموع ۲۱۳ مدرسه عشایری استان تنها ۴ مدرسه هوشمند وجود دارد که می طلبد توجه ویژه ای به این مقوله شود.

وی عنوان کرد: سال تحصیلی ۱۴۰۱ حدود ۱۵ ‌دانش آموز بازمانده از تحصیل در مناطق عشایری استان شناسایی و از این تعداد ۱۳ نفر آن ها جذب شدند.

رئیس آموزش و پرورش عشایر کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: مشکل اساسی که در مدرسه دخترانه آموزش و پرورش عشایر با آن مواجه است فقدان دبیران زن است.

اندرخور عنوان کرد: مطالبه آموزش و پرورش عشایر استان از وزیر کشور و سازمان سنجش این است که سهمیه ای برای دانش آموزان دختر در استخدامی ها به صورت مجزا دیده شود تا خلا کمبود نیروی زن پر شود.

وی همچنین از مسئولان متولی خواست که سهمیه بومی فرزندان در مناطق عشایری استان مجزا دیده شود زیرا که افراد غیر بومی که در عشایر استخدام می شوند از سهمیه عشایر استفاده و بعد از یکی دو سال انتقال می یابند که این مهم منجر به کمبود نیروی انسانی در مدارس آموزش و پرورش عشایر استان شده است.

وی ادامه داد: آموزش و پرورش عشایر استان در بیشتر مواقع مجبور است برای پوشش تحصیلی از نیروهای نهضتی، سرباز معلم، استخدامی های جدیدالورود ماده ۲۸ و غیره استفاده کند که کیفیت آموزش بسیار پایین می آید.

اندرخور گفت: حتی در برخی از مناطق عشایری مجبور به گماردن سرباز معلم به عنوان مدیر مدرسه هستیم.

نیاز است برنامه مدونی برای رفع مشکل کمبود فضای آموزشی در این استان و به ویژه شهرستان بویراحمد و مناطق عشایری استان تهیه شود.

با این میزان افزایش تعداد دانش آموز باید شاهد انفجاری بزرگ در افزایش شمار محصلان مدارس استان باشیم و تا پیش از اینکه دیر نشده آموزش و پرورش باید علاج واقعی برای این درد مزمن پیدا کند.

همیاری و مشارکت دستگاه ها و ارگان ها و خیران برای امر مدرسه سازی، بدون شک رفاه و آسایش دانش آموزان را برای تحصیل در پی خواهد داشت.

دیدگاه ها بسته شده اند.

نظرسنجی

    • آخرین اخبار
    • پربازدیدترین اخبار

    ویدیو ها

    آگهی مناقصه شرکت پشتیبانی امور دام کشور

    همراه اول

    بالای صفحه
    طراحی سایت