پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب-صدای مردم جنوب ایران

پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب | Sedayejonoob.ir

منتشر شده در تاریخ: 27 آبان 1401 ساعت 23:08:: شناسه خبر: 127873

تحلیل یک مخاطب/ نامه وارده؛

موانع و موفقیت‌های مدیریت ۳۲۳ روزه دکتر سیدعلی معتمدی‌پور در سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه وبویراحمد

شروع مسئولیت این مدیر در جهاد کشاورزی همچنین مصادف شد با یک طرح بزرگ و یک جراحی اقتصادی با عنوان آزادسازی قیمت‌ها که معنی ساده آن چندبرابر شدن قیمت کالاهای اساسی بود و این بیش از هر چیزی مسئولیت در جهاد کشاورزی را سخت می‌کرد.

صدای جنوب:

نهم دی سال ۱۴۰۰ و در روز ملی «بصیرت» بود که مسئولیت دومین دستگاه مهم و عریض و طویل استان کهگیلویه و بویراحمد به دکتر سید علی معتمدی‌پور واگذار شد.


این مسئولیت در سازمان جهاد کشاورزی مصادف شد با یک تصمیم ملی مهم و مرتبط با سفره و امنیت اقتصادی مردم که از آن به یک گذرگاه مهم و حساس در مدیریت کشور یاد می‌شود.
مسئولیت تولید، تامین، توزیع و نظارت بر کالاهای اساسی و محصولات کشاورزی با قانون انتزاع از وزارت صنعت و معدن گرفته شد و به جهاد کشاورزی داده شد.
دقیقا در روزهایی که تازه سید علی معتمدی‌پور، رئیس سازمان جهاد کشاورزی شده بود.
مسئولیتی سخت و دشوار که به ویژه در روزهای اول مسئولیت، موفقیت در این تجربه جدید که برای اولین بار اتفاق افتاده بود را دشوار و پر از تردید می‌کرد.
جهاد کشاورزی، نه تجربه توزیع داشت و نه هم تجربه نظارت بر بازار!
و همین‌ها بود که به مقصد رساندن این کشتی پرتلاطم یک ناخدای کاربلد نیاز داشت.
یادمان نمی‌رود، پوزخندها و پچ‌پچ‌های درگوشی که از احتمال بالای شکست جهاد کشاورزی در این ماموریت جدید و سنگین حکایت می‌کردند.
روز نهم دی، معارفه رئیس جدید برگزار شد و دقیقا یک ساعت بعد، جلسات مشورتی و کارشناسی با جدیت برگزار شد تا معلوم شود قرار است تغییری حاصل شود.
معتمدی‌پور، تجربه کار در استان بزرگی چون فارس را داشت و در شهرستان که زیربنای مدیریت و آشنایی با چاله و چوله‌های مدیریتی است، کار کرد؛ از طرفی او دانش‌آموخته بخش کشاورزی ز دانشگاه‌های معتبر کشور و صاحب تالیفات و مقالات علمی و درجه یک بود و حالا دقیقا وقت آن بود تا تجربه کار در میدان عمل و علم و دانش دانشگاهی یک مدیر به درد این استان بخورد.

حدود ۵۴ درصد جمعیت این استان روستایی و ۱۲ درصد آن عشایری است و شغل و کسبه عمده مردم این استان یکی از رشته‌های مرتبط با بخش کشاورزی است و برای همین هم هر تصمیمی در اتاق مدیریت جهاد کشاورزی، مستقیما با سفره مردم ارتباط داشت.
شروع مسئولیت این مدیر در جهاد کشاورزی همچنین مصادف شد با یک طرح بزرگ و یک جراحی اقتصادی با عنوان آزادسازی قیمت‌ها که معنی ساده آن چندبرابر شدن قیمت کالاهای اساسی بود و این بیش از هر چیزی مسئولیت در جهاد کشاورزی را سخت می‌کرد.
از طرفی در این استان بیش از ۶ ماه بود که عملا صنعت و معدن تعطیل شده بود و مدیرکل آن در برزخ رفتن یا ماندن، دل و دماغی نداشت و همین شرایط برای مدیرکل تعزیرات هم تکرار شد و دقیقا در پاییز ۱۴۰۰ بازار این استان رها شده و آشفته بود.
تحویل گرفتن یک بازار فشل و بی در و پیکر و بی‌انگیزگی کاری مدیران کل صمت و تعزیرات نه تنها کار را برای معتمدی و همکارانش در روزهای نخست مسئولیت سخت می‌کرد بلکه عملا همه بار بازار را روی دوش او گذاشته بود.
تقریبا همه منتظر شکستن کمر جهاد کشاورزی زیر بار تامین و توزیع کالاهای اساسی بودند که ورق جور دیگری برگشت و آرامش بازار رفته رفته بیشتر و بیشتر شد.
بازاری که نه روغن در آن یافت می‌شد و نه مرغ و شکر و برنج و سید علی معتمدی‌پوری که هنوز جوهر حکمش خشک نشده بود و تیم مدیریتی‌اش را نچیده بود باید به جنگ این همه مشکل و چالش آن هم فقط در یکی از ماموریت‌ها و وظایف جهاد کشاورزی می‌رفت.
فشارهای سیاسی برای قلع و قمع مدیران دولت قبل هم بسیار سنگین بود اما معتمدی‌پور خیلی زیرکانه و هوشمندانه آهنگ تغییرات مدیریتی را کند کرد و روی موفقیت در تولید، تامین، توزیع و نظارت بر بازار متمرکز شد.
اولین انتصاب او نیز در معاونت توسعه، یک نیروی کاربلد و خارج از فشارها و سفارشات سیاسیون بود تا یک نشانه خوب و امیدوارکننده باشد.


او تقریبا به شاکله مدیریتی این سازمان دست نزد و با جلسات فشرده و شبانه‌روزی با مدیرانش تلاش کرد تا از این مقطع عبور کند.
او هر روز صبح قبل از ورود به اتاقش، به اتاق‌های یکی از واحدها سر می‌زد و از کارکنان و مدیران میانی‌اش احوالی می‌پرسید تا فضای صمیمت و کار را بیشتر کند و این ذهنیت را که می‌گفتند فلانی برای قلع و قمع آمده را از همکاران دور کند و از طرفی آنها را پای کار بیاورد و با سیاست‌هایش هماهنگ کند.
تعداد بازنشستگان نیز عددی باور نکردنی بود و حدود ۱۰۰ نفر فقط در همین ایام نزدیک از بدنه جهاد جدا شدند و هیچ نیروی جدیدی جایگزین نشد تا دست معتمدی‌پور بیش از هر وقت دیگری در حوزه نیروی انسانی خالی باشد.
وضعیت اعتبارات نیز چنگی به دل نمی‌زد و این‌ها بخشی از محدودیت‌های مدیریتی او در این مسئولیت مهم بود.
معتمدی‌پور، خیلی زودتر از آنچه مخالفانش فکر می‌کردند، سوار کار شد.
دقیقا دو ماه بعد از شروع مدیریت او، آمار توزیع کالاهای اساسی و نهاده‌های کشاورزی رشد چشمگیری داشت و قابل مقایسه با گذشته نبود.


انحرافات در توزیع کاهش محسوسی داشت و کمبود کالایی در بازار به حداقل ممکن رسید.
سامانه توزیع اینترنتی در کهگیلویه و بویراحمد همزمان با استان‌های پیشرفته‌ای چون تهران و زودتر از بقیه استان‌ها راه افتاد و شاهد وفور کالا در بازار استان بودیم.
خبری از صف مرغی که در بقیه استان‌ها بود، نبود و روغن مورد نیاز مردم نه تنها تامین شد بلکه روغن چندین استان دیگر نیز تامین شد.
این موفقیت بعد از آن اتفاق افتاد که نظارت و هدایت کارخانه روغن گچساران را به جهاد کشاورزی دادند و با یک مدیریت خوب هم تولید بیشتر شد و هم سلامت در توزیع!
او در یک تعامل مدیریتی و با تهاتر روغن با برخی کالاها از جمله مرغ و همچنین تشویق به تولید بیشتر، توانست نیازهای مردم در کالاهای اساسی را به موقع تامین کند.

به عنوان مثال، ظرفیت تولید در کارخانه خوراک دام و طیور فدک با سیاست رایزنی و ایجاد فضای همدلی و کاری از ۱۸ هزار تن به ۵۰ هزار تن رسید.
جوجه‌ریزی واحدهای پرورش مرغ، نظم گرفتند و همراهی تولیدکنندگان با سیاست‌های او و بخش کشاورزی بسیار بهتر و بیشتر شد.
کاهش یکه‌تازی مافیای بازار مرغ و کشتارگاه‌ها با رای
زنی و تعامل و گاهی اقتدار مدیریتی و امنیتی از دیگر کارهای خوب این دوره بود.

حاصل این تلاش‌ها، کسب عنوان آرام‌ترین بازار کشور و آرامش مثال‌زدنی بازار محصولات کشاورزی به ویژه در ایام نوروز و ماه مبارک رمضان بود.
تامین میوه شب عید هم در کمیت و هم در کیفیت آبرومند بود تا جایی که شخص استاندار رسما از دکتر معتمدی‌پور و همکارانش تقدیر کرد و گفت: هم مردم و هم مدیران ارشد این خدمات و اقداماتی که برای رفاه مردم هستند را فراموش نمی‌کنند.

همزمانی ایام پرتلاطم پایان سال و ایام نوروز با ماه مبارک رمضان، نیز کنترل و تامین بازار را دشوار می‌کرد اما با تدبیری که به خرج داده شد،
بازار استان کهگیلویه و بویراحمد در این ایام آرامش قابل توجهی داشت و کمبود هیچ کالایی به صورت جدی و ادامه‌دار نداشتیم.
برای اولین بار در تاریخ انقلاب، کالاهای اساسی و پرمصرفی چون برنج و شکر و روغن یارانه‌ای در دل روستاها و بخش‌ها نیز توزیع شد تا روستاییان و بخش‌های محروم استان نیز از این خدمت ماندگار جهاد محروم نباشند و برای تامین مایحتاج خود به شهرها نیایند.


با همه محدودیت‌ها، جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد با مدیریت دکتر سید علی معتمدی‌پور در این حوزه فراتر از انتظارها ظاهر شد و نه تنها پیش‌بینی‌ها برای عدم موفقیت جهاد در این وظیفه جدید و سنگین محقق نشد بلکه عملکردها بسیار بهتر از وقتی شد که این مسئولیت با اداره‌کل صمت بود.
یکی دیگر از ویژگی‌های این دوره مدیریتی در جهاد این بود که دکتر معتمدی‌پور، روحیه تعاملی خوبی دارد و خیلی زود در یک گام اساسی، استاندار را برای حمایت و همراهی بخش کشاورزی، متقاعد کرد و از این رهگذر، دستاوردهای خوبی داشت.


او البته فراتر از همکاری‌های اداری در دل وزیر جهاد کشاورزی هم جا باز کرده بود و همراهی‌های خوبی در بدنه وزارت با او می‌شد که افزایش اعتبارات سفر ریاست‌جمهوری از جمله آن بود.


هماهنگی‌ها و همراهی‌های معاونین استاندار با سیاست‌های جهاد کشاورزی هم در این دوره مثال‌زدنی بود و هم معاون اقتصادی و هم معاون عمرانی و سیاسی در موفقیت‌های حاصله نقش داشتند.

در گام‌های بعدی، تعامل جهاد کشاورزی و شرکت امور آب منطقه‌ای که یکی از بازوان اجرایی بخش کشاورزی است، در این دوره بسیار بیشتر بود و نتیجه آن اتمام یا شروع چند طرح بزرگ تامین آب اراضی دیم بوده است.
پیشرفت فیزیکی سد ایلی‌آباد و سد کوهبرد، اتمام چندین مجتمع بزرگ گلخانه‌ای، اجرایی هزاران هکتار آبیاری تحت فشار، افزایش قابل توجه ضریب مکانیزاسیون، افزایش تولیدات دامی و گیاهی، احداث صدها هکتار باغ جدید در اراضی شیبدار و افزایش تولیدات آبزیان و ماهی بخش دیگری از کارنامه ۱۱ ماهه سید علی معتمدی‌پور و همکارانش است.


خرید تضمینی گندم علی‌رغم تداوم خشکسالی‌ها نه تنها کمتر نشد بلکه بیشتر هم شد و خرید تضمینی و توافقی محصولاتی چون کلزا، سیب و گوجه‌فرنگی نیز در دستور کار قرار گرفت.

تحلیل این نتایج موفق و امیدوارکننده در شاخص‌های مهم عملکردی نشان می‌داد که این موفقیت‌ها تصادفی و شانسی نبودند و معلوم بود که یک تفکر و ایده مدیریتی پشت آنهاست.
نکته دیگر اینکه در همه این موفقیت‌ها، اختیارات تامی که وزیر جهاد کشاورزی به دکتر معتمدی داده، موثر بوده است و در واقع تصمیم او در این استان تصمیم وزیر جهاد بود و این اقدام برای اولین بار اتفاق افتاد.
وقوع زلزله و پیامدهای بعد از آن از دیگر موانع جدی در مدیریت فعلی جهاد کشاورزی بود.

وقوع سیلاب ویرانگر تابستان، مانع دیگری در مسیر مسئولیت ۱۱ ماهه دکتر معتمدی‌پور بود که با یک تدبیر خاص مدیریت شد و با همان روحیه تعاملی و نفوذی که در تهران داشت و البته با حمایت‌های استاندار، بیشترین اعتبارات ممکن برای جبران خسارات ناشی از سیلاب تصویب شد.
وزیر کشور شخصا به استان آمد و دریک بالگرد اختصاصی به همراه استاندار و دکتر معتمدی‌پور از بخش‌های خسارت‌دیده کشاورزی بازدید هوایی و زمینی کرد.
در حوزه تغییر کاربری اراضی و رفع تداخلات اراضی کشاورزی با اراضی ملی حدود ۴ برابر سال قبل کار شد و این‌ها موفقیت‌های کمی نبودند.


در تامین و توزیع کود به عنوان یکی از نیازهای اساسی کشاورزان، در این دوره هم در کمیت و هم در کیفیت کارهای بی‌سابقه‌ای شد و علاوه بر آنکه جلوی انحرافات توزیع کود گرفته شد، با افزایش سهمیه و افزایش عاملان توزیع، دسترسی کشاورزان به این نهاده مهم تسهیل شد و شاهد رضایت نسبی کشاورزان بودیم.

وی همچنین در اجرای طرح جهش تولید در دیمزارها موفق بوده و از استان‌های پیشگام در ورود جدی به سیاست راهبردی کشاورزی قراردادی و اجرای الگوی کشت بوده است.

سنددار کردن اراضی کشاورزی مردم نیز در این دوره رشد خوبی داشته و می‌توان از آن به عنوان یک نقطه روشن در کارنامه مدیریتی تیم فعلی نام برد.

روحیه تعاملی دکتر معتمدی‌پور در بدنه مجموعه تحت مدیریتش نیز نمود ملموسی داشت به طوری که علاوه بر مدیران میانی و مدیران مستقل جهاد، ادارات تابعه این سازمان نیز هماهنگ‌تر و منسجم‌تر از گذشته پای کار آمدند.
نقش شرکت پشتیبانی امور دام و شرکت غله و خدمات بازرگانی در اجرای سیاست‌های امنیت غذایی و همچنین نقش اداره‌کل منابع طبیعی در سنددار کردن اراضی کشاورزی و رفع تداخلات و اجرای ماده ۵۴ در این دوره یک نقش موثر بود.

خرید تضمینی محصولاتی چون گندم و کلزا، خرید تضمینی دام و پرداخت مطالبات کشاورزان و دامداران و همچنین تهاتر طلب آنها با نهاده‌های مورد نیازشان، در این دوره با محوریت شرکت پشتیبانی امور دام وضعیت بهتری نسبت به گذشته داشت.
با وجود همه تلاش‌ها وخدمات پیدا و پنهان سازمان جهاد کشاورزی، اما در هفته دولت امسال و با افتتاح حدود ۲۵۰ طرح کوچک و بزرگ کشاورزی و کلنگ‌زنی ۹ طرح بزرگ، عیار مدیریتی دکتر معتمدی برای همه عیان شد و دستگاه تحت مدیریتش، سرآمد همه ادارات در میدان افتتاحیه‌ها بود.


کسب عنوان دستگاه برتر در جشنواره سهید رجایی برای سازمان جهاد کشاورزی نیز مهر تاییدی بود بر اینکه کشت و زرع در
این استان روی ریل مناسبی حرکت می‌کند.

کارخانه تولید خوراک ماهی و آبزیان که یکی از مطالبات ده‌ها ساله این استان با توجه به رتبه سوم تولید ماهی در کشور، و همچنین یک کشتارگاه بزرگ طیور در این دوره کلنگ خورد.
حدود ۱۰۰ هکتار زیرساخت گلخانه‌ای در شهرک‌های کشاورزی در حال نهایی شدن است و ده‌ها هکتار گلخانه در این شهرک‌ها به متقاضیان واگذار شده است.
سرجمع تولیدات کشاورزی این استان به مرز یک میلیون تن رسید و گل شاخه‌بریده به حدود ۱۹ میلیون شاخه رسید.


این‌ها بخشی از آن چیزی است که در دل بسیاری از انتصابات دولت، انتصاب دکتر معتمدی‌پور در سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد را انتصابی موفق و به‌جا کرده است..

دیدگاه ها بسته شده اند.

نظرسنجی

    • آخرین اخبار
    • پربازدیدترین اخبار

    ویدیو ها

    آگهی مناقصه شرکت پشتیبانی امور دام کشور

    همراه اول

    بالای صفحه
    طراحی سایت